Intel Haswell med GT3 i tredje kvartalet

Permalänk
Melding Plague

Intel Haswell med GT3 i tredje kvartalet

En av de stora nyheterna i Intels kommande arkitektur Haswell är grafikdelen GT3, med betydligt högre prestanda än föregångarna. Nu publiceras specifikationerna för de första modellerna.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Ska bli skoj att se hur denna kan stå sig mot AMD Richland i grafikprestanda. Jag hoppas och tror att AMD kan vara bättre på det!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

Nämen sluta arbeta på den förbannade igpn. Ge oss mer cpu power istället!

Permalänk
Medlem

Jäklar. GT3 i ultra-low voltage också alltså. Trodde jag inte. Tidigare läste jag spekulationer om "bara 30%" bättre grafikprestanda på ultrabooks från Anand. Undrar om de behöver underklocka den rejält eller om även ultrabooks kommer få en rejäl skjuts.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

AMD kommer nog vara bättre på desktop. Men AMD brukar få banta sina GPUer duktigt när de ska ha ner strömkraven. Intel som nog är rätt nära på desktop kommer nog gå om på bärbara, och vinna mer och mer ju lägre strömkraven blir. GT3 ska ju komma ända ner till 15W TDP. Vid de nivåerna har väl AMD bara kvar runt 25% av desktop-prestandan i sin grafikdel. Richland kan som allra mest höja den siffran till 35% av prestandan av 5800K. Om intel blåser på i fullfart med sina GT3 även ner på bärbart så ser det trist ut för AMD.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Simplified:

Nämen sluta arbeta på den förbannade igpn. Ge oss mer cpu power istället!

Äsch, en överklockad Sandy Bridge/Ivy Bridge räcker ju långt i prestandaväg.
Det finns faktiskt folk utanför vår lilla bubbla känd som Sweclockers och de kanske vill ha en laptop som kan spela lite lättare spel med vettiga grafikinställningar och FPS och här har vi lösningen på det

CPU-prestanda för videoredigering, fotoredigering etc finns det ju också ganska gott om i Sandy/Ivy Bridge tycker jag om man köper rätt modell

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

få se hur AMD kontrar det här när det kommer...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Aleshi:

AMD kommer nog vara bättre på desktop. Men AMD brukar få banta sina GPUer duktigt när de ska ha ner strömkraven. Intel som nog är rätt nära på desktop kommer nog gå om på bärbara, och vinna mer och mer ju lägre strömkraven blir. GT3 ska ju komma ända ner till 15W TDP. Vid de nivåerna har väl AMD bara kvar runt 25% av desktop-prestandan i sin grafikdel. Richland kan som allra mest höja den siffran till 35% av prestandan av 5800K. Om intel blåser på i fullfart med sina GT3 även ner på bärbart så ser det trist ut för AMD.

Fast hur ser det ut med drivrutiner för Intel nu egentligen? Senast jag hörde så var de riktigt ledsna när det gällde spel.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast hur ser det ut med drivrutiner för Intel nu egentligen? Senast jag hörde så var de riktigt ledsna när det gällde spel.

Jag vet helt ärligt inte. Jag har spelat en del obskyra spel med min inbyggda grafik på min IB och det har fungerat perfekt. Aldrig haft ett problem. Men då har jag ju inte spelat jättemånga spel heller.

EDIT: Som en kul detalj så började skuggorna flimra i Path of Exile när jag bytte från inbyggd grafik till Radeon 6950. Men det kan ju bero på spelet och att jag höjde inställningarna. Så det kanske inte beror på mitt Radeon. Fungerade utmärkt på min IB dock i lägre inställningar. Lite låg framerate men var spelbart i 1080P med rätt bra ljussättning.

Permalänk
Medlem

Det enda jag tänker på när jag läser om detta är: "en snabbare NUC !"

Permalänk
Medlem

HD 5000 på ultrabook låter najs... får väl vänta till hösten innan ny laptop köpes.

Hoppas intel förstår att även de klenare i3orna och låg wattarna behöver tung inbyggd grafik. Hög prestanda CPUerna behöver det ju inte alls eftersom de sällan används utan grafikkort.

Bättre HTPC och minidator prollar.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Zotamedu:

Fast hur ser det ut med drivrutiner för Intel nu egentligen? Senast jag hörde så var de riktigt ledsna när det gällde spel.

Fungerar från och till. I alla populära titlar är drivrutinerna oftast välfungerande, skuggartefakter och tappade texturer hör dock till vanligheten. Ser vi till lite äldre spel eller spel som det inte har massor buzz kring sig är det ofta som att spela på lotto hur väl det fungerar. Dessutom har Intel en tendens att så gott som överge optimeringar av äldre grafikdelar när en ny är lanserad.

Intel trycker mycket hårt på GT3 så man kan väl alltid hoppas att de tar sig i kragen och släpper bättre drivrutiner med Haswell. I dagsläget har de en uppdateringscykel på 3 månader(!) för alla större releaser. Intel har mycket långt att gå för att få mjukvara som är jämförbar med AMD och Nvidia.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Svensktiger:

Det enda jag tänker på när jag läser om detta är: "en snabbare NUC !"

Med lite mer *oooomf* som Jonas skulle säga

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av Uzanar:

Äsch, en överklockad Sandy Bridge/Ivy Bridge räcker ju långt i prestandaväg.
Det finns faktiskt folk utanför vår lilla bubbla känd som Sweclockers och de kanske vill ha en laptop som kan spela lite lättare spel med vettiga grafikinställningar och FPS och här har vi lösningen på det

CPU-prestanda för videoredigering, fotoredigering etc finns det ju också ganska gott om i Sandy/Ivy Bridge tycker jag om man köper rätt modell

"långt"?!
I förhållande till hur cpu-krävande spel har blivit så räcker ju knappt de kraftfullaste processorerna med överklockning.
Man vill ju kunna ha en marginal dessutom. 250fps ska cpun klara i alla spel, sen är det grafikkorten som ska flaska. Så har det alltid varit, men nu har utvecklingen gått så segt att grafikkorten börjat springa ifrån cpuerna.

Permalänk
Skrivet av Swedish Berserk:

Ska bli skoj att se hur denna kan stå sig mot AMD Richland i grafikprestanda. Jag hoppas och tror att AMD kan vara bättre på det!

Läste någonstans att GT3 kommer vara ungefär lika stark som 7560D är just nu i Trinity, men finns inte officiella benchmarks än så lite svårt att bekräfta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejkomåhjälpmig:

"långt"?!
I förhållande till hur cpu-krävande spel har blivit så räcker ju knappt de kraftfullaste processorerna med överklockning.
Man vill ju kunna ha en marginal dessutom. 250fps ska cpun klara i alla spel, sen är det grafikkorten som ska flaska. Så har det alltid varit, men nu har utvecklingen gått så segt att grafikkorten börjat springa ifrån cpuerna.

Va? Grafikkort flaskar väl nästan alltid innan moderna processorer? I hur många spel kan man se prestandaskillnad mellan en 3,5GHz IB och en 4,5GHz IB om man kör högsta grafikinställningar i hög upplösning? Jag kan inte komma på något alls.

Och det har inte alltid varit så, tidigt 2000-tal och på 90-talet var processorn väldigt mycket mer begränsande än idag. Det var först med AMDs A64 som processorerna drog ifrån ordentligt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av hejkomåhjälpmig:

"långt"?!
I förhållande till hur cpu-krävande spel har blivit så räcker ju knappt de kraftfullaste processorerna med överklockning.
Man vill ju kunna ha en marginal dessutom. 250fps ska cpun klara i alla spel, sen är det grafikkorten som ska flaska. Så har det alltid varit, men nu har utvecklingen gått så segt att grafikkorten börjat springa ifrån cpuerna.

Jag tycker att en CPU ska klara 120FPS+ i ett spel för vad är det för meningen med mer än det när det ändå bara finns 120Hz-skärmar?
(Vissa har ju några få Hz mer men det är onödigt om du frågar mig)
Sen så är det väl så att CPU'erna var allmänt sämre jämfört med GPU'erna förr så som jag förstår och upplever det? Jag spelade inte intensiva spel för tio år sen till exempel men när man läser gamla trådar etc så överklockar alla för fullt för att få en behaglig FPS och idag så "hobbyklockar" man mer tycker jag.

Kan ta min Intel P4 som sitter i min gamla XP, den åker stundtals upp i 100% användning vid vanligt Internetsurfande etc (Och i spel) och detta med ett ganska ruttet grafikkort. Men detta har nog mer att göra med att Internetsurfande är lite mer krävande än för tio år sedan med moderna webbläsare.
Tänk vad bra datorn skulle må av att överklocka den eller ha en bättre processor

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Typiskt. Jag som precis beställde en dator med gt 650m.
Vore en trevligare lösning med en integrerad del som presterar likvärdigt. Fast då säkert till högre pris. Jag gav bara 5500.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Jacob:

Fungerar från och till. I alla populära titlar är drivrutinerna oftast välfungerande, skuggartefakter och tappade texturer hör dock till vanligheten. Ser vi till lite äldre spel eller spel som det inte har massor buzz kring sig är det ofta som att spela på lotto hur väl det fungerar. Dessutom har Intel en tendens att så gott som överge optimeringar av äldre grafikdelar när en ny är lanserad.

Intel trycker mycket hårt på GT3 så man kan väl alltid hoppas att de tar sig i kragen och släpper bättre drivrutiner med Haswell. I dagsläget har de en uppdateringscykel på 3 månader(!) för alla större releaser. Intel har mycket långt att gå för att få mjukvara som är jämförbar med AMD och Nvidia.

Då var det som jag befarande. Lite tråkigt om Intel nu lyckas prestera en kompetent GPU. Det där extra L4 minnet har ju potential att göra enormt mycket för prestandan.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

Typiskt. Jag som precis beställde en dator med gt 650m.
Vore en trevligare lösning med en integrerad del som presterar likvärdigt. Fast då säkert till högre pris. Jag gav bara 5500.

Skickades från m.sweclockers.com

Var betalade du endast 5500 kr för en bärbar dator med GT 650M? Vad jag vet så är den mer eller mindre reserverad för bärbara datorer av högre rang som oftast är 7500 - 10 000 kr.

Permalänk
Skrivet av Beltet:

Typiskt. Jag som precis beställde en dator med gt 650m.
Vore en trevligare lösning med en integrerad del som presterar likvärdigt. Fast då säkert till högre pris. Jag gav bara 5500.

Skickades från m.sweclockers.com

Den jämförs med GT 650m, ja, men jag tvivlar på att den i verkligheten presterar lika bra. 5500 för en laptop med 650m är ett bra pris.

Permalänk
Medlem

Intels recept verkar vara att fördubbla beräkningsenheterna och halvera frekvensen, och sen lita på att turbo tar hand om eventuella prestandavinster (samma turbofrekvens). Med andra ord, samma grundprestanda men upp till dubbelt om TDPn tillåter.
Samtidigt så ska detta spara ström. Halverad frekvens och fördubblad hårdvara tar ut varandra, men den förstnämnda tillåter även lägre spänning, så samma prestanda för lägre strömförbrukning.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ajp_anton:

Intels recept verkar vara att fördubbla beräkningsenheterna och halvera frekvensen, och sen lita på att turbo tar hand om eventuella prestandavinster (samma turbofrekvens). Med andra ord, samma grundprestanda men upp till dubbelt om TDPn tillåter.
Samtidigt så ska detta spara ström. Halverad frekvens och fördubblad hårdvara tar ut varandra, men den förstnämnda tillåter även lägre spänning, så samma prestanda för lägre strömförbrukning.

Glöm inte den där L4 cachen på 128 MB. Den integrerade grafiken är ju hyfsat begränsad av minnesbandbredden. Nu har jag inte sett några siffror på hastigheten där men det kan ju inte vara svårt att få högre hastighet än till det delade systemminnet. Bara där går det att hämta en del prestanda.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Intels recept verkar vara att fördubbla beräkningsenheterna och halvera frekvensen, och sen lita på att turbo tar hand om eventuella prestandavinster (samma turbofrekvens). Med andra ord, samma grundprestanda men upp till dubbelt om TDPn tillåter.
Samtidigt så ska detta spara ström. Halverad frekvens och fördubblad hårdvara tar ut varandra, men den förstnämnda tillåter även lägre spänning, så samma prestanda för lägre strömförbrukning.

det är mycket förvirrande att prata om turbo här, det är ju vanlig dynamisk frekvens. Alla grafikkort har en eller flera lägre frekvenser som de oftast snurra med när man inte spelar, men i spel så är det normalt sett jämnt den fulla frekvensen som gäller. Jag har inte hört att det är något annat som gäller här. Om GPU'n skulle hopppa ner från 1300 till 200 vid spel så blir ju spelet helt ospelbart.
Med andra ord, när vi pratar prestanda för dessa kretsar så är basfrekvensen (GPU base clock) helt ointressant. Så hela ditt resonemang blir konstigt.
Det är möjigt att GPU hoppar mellan 1300 till t ex 1000MHz pga överhettning i vissa implementeringar, men det har vi ingen info om.

("Turbo" brukar användas för intels lösning att klocka en kärna högre när övriga kärnor inte används)

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

det är mycket förvirrande att prata om turbo här, det är ju vanlig dynamisk frekvens. Alla grafikkort har en eller flera lägre frekvenser som de oftast snurra med när man inte spelar, men i spel så är det normalt sett jämnt den fulla frekvensen som gäller. Jag har inte hört att det är något annat som gäller här. Om GPU'n skulle hopppa ner från 1300 till 200 vid spel så blir ju spelet helt ospelbart.
Med andra ord, när vi pratar prestanda för dessa kretsar så är basfrekvensen (GPU base clock) helt ointressant. Så hela ditt resonemang blir konstigt.
Det är möjigt att GPU hoppar mellan 1300 till t ex 1000MHz pga överhettning i vissa implementeringar, men det har vi ingen info om.

("Turbo" brukar användas för intels lösning att klocka en kärna högre när övriga kärnor inte används)

Samma grundprestanda och upp till dubbelt om TDP tillåter. Just i 17W (15W i Haswell) så spelar Turbo en väldigt stor roll. CPU och GPU kan helt enkelt inte maxas samtidigt, ibland inte ens ensamma.
Resten av mitt inlägg förklarade också hur GT3 ökar prestanda per watt. GT3 kommer att ha ännu svårare att nå max turbo, men frekvensen kommer (borde) alltid vara på mer än halva GT2-frekvensen, vilket presterar bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banka:

Var betalade du endast 5500 kr för en bärbar dator med GT 650M? Vad jag vet så är den mer eller mindre reserverad för bärbara datorer av högre rang som oftast är 7500 - 10 000 kr.

Cdon har kampanj på sin Thor vingtor. Och den går för 7500 med rabatt koden går den för 5500

Skickades från m.sweclockers.com

EDIT: koden är xY9b57rA