Permalänk

Moddade Ram?

Tja! Håller på med min första Gaming rigg, har tänkt mig att gå Svart/Orange med Vit sleeving på alla kablar. Har däremot lite frågor om lackering och dylikt!

1) Ram: Har 16GB Corsair Vengance LP, Kan man få bort skyddet runt så att man kan lackera plasten? Förslag?
2) Pins: Finns det någonstans som man kan köpa hel-Orangea pins ? inte ''see through'' plast utan helt orange som ''Com'' i slutet på Sweclockers?
3) Fläktar: Blir det sämre luftflöde om man lackerar en fläkt?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

fläktar kan få någon % mindre luftflöde pga den extra vikten av det nya lagret med färg.
pins ? menar du typ 24 pin kontakten till moderkortet ? de ska då gå och lacka om ifall det inte finns några tillgängliga och köpa (vet inga hemsidor själv heh)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Det går att ta bort kylflänsarna, dock ska du vara väldigt försiktigt då dem sitter som berget. Har du otur så tar du med dig minnet också.

Permalänk
Skrivet av mini-z1994:

fläktar kan få någon % mindre luftflöde pga den extra vikten av det nya lagret med färg.
pins ? menar du typ 24 pin kontakten till moderkortet ? de ska då gå och lacka om ifall det inte finns några tillgängliga och köpa (vet inga hemsidor själv heh)

Ok men det förväntade jag mig nästan med fläkten.
Jaa du pins'en skulle jag ha:

Moderkortet:
1x 20+4-pin
2x 4-pin
Andra:
9x S-ata
7x Molex (''say mooooolex'')
4x 6+2-pin

Permalänk
Skrivet av wRRM:

Det går att ta bort kylflänsarna, dock ska du vara väldigt försiktigt då dem sitter som berget. Har du otur så tar du med dig minnet också.

Tar med minnet? det är väl inget minne i fläkten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fuimelven:

Tar med minnet? det är väl inget minne i fläkten?

Menade du inte kylflänsen som sitter på själva minnet?

http://www.techsweden.org/bilder/b9zS/v-corsair-vengea.jpeg

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Menade du inte kylflänsen som sitter på själva minnet?

http://www.techsweden.org/bilder/b9zS/v-corsair-vengea.jpeg

http://www.corsair.com/media/cms/Blog/vengeance_lp/VENG_LP_K_...*

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

Samma sak gäller dock där också om dem inte har bytt lim till något som inte sliter med halva universum

Permalänk
Skrivet av wRRM:

Samma sak gäller dock där också om dem inte har bytt lim till något som inte sliter med halva universum

Shit sry x'D tänkte på Fläktarna inte ram x'D men aa vill få bort den på 2 av minnena och lacka dom Orange är dom limmad? O_o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fuimelven:

Shit sry x'D tänkte på Fläktarna inte ram x'D men aa vill få bort den på 2 av minnena och lacka dom Orange är dom limmad? O_o

Tydligen är det inte samma fästning på dem kortare kylflänsarna, så det ska vara hyfsat lätt enligt många som har gjort det.

http://www.hardwarecanucks.com/forum/ram/57450-removing-heat-...

Permalänk
Hjälpsam

OBS Allt sådant på egen risk. Detta är bara om jag hade gjort det.

Ang minnet så hade jag antagligen maskerat kontakterna och synliga komponenter/PCB och målat minnet med fler mycket tunna lager som torkar mellan varven. Detta med färg som jag testat ledningsförmågan i sedan tidigare.

Ang fläkten så kommer du garanterat få mer vibrationer med en omålad fläkt då balansen kommer att störas. För att minimera obalansen så måla så tunna och jämna lager som möjligt med sprayfärg.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Gigabytes UD9 kort (tror det är dom), iaf några top of the line kort, är svart pcb med oranga kontakter. Det finns också cougar fläktar som redan är oranga. Färg, beroende på var du använder, kan göra att fläkten inte har jämnvikt och då kommer du få missljud.

Permalänk
Skrivet av wRRM:

Tydligen är det inte samma fästning på dem kortare kylflänsarna, så det ska vara hyfsat lätt enligt många som har gjort det.

http://www.hardwarecanucks.com/forum/ram/57450-removing-heat-...

Ingen chans att Minnena går sönder då? vill ju inte ha splitter nya minnen och sen förstöra dom x'D, men bra länk btw!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fuimelven:

Ingen chans att Minnena går sönder då? vill ju inte ha splitter nya minnen och sen förstöra dom x'D, men bra länk btw!

Jag tror inte att det är några problem bara du använder en nylon mejsel eller liknande. Använd INTE en skruvmejsel i stål för då kan du repa minnet!

Kom ihåg att garantin antagligen ryker om du tar bort flänsarna, fast det lär den ju göra ändå eftersom du ska måla om dem.

Permalänk
Skrivet av Thorulk:

Gigabytes UD9 kort (tror det är dom), iaf några top of the line kort, är svart pcb med oranga kontakter. Det finns också cougar fläktar som redan är oranga. Färg, beroende på var du använder, kan göra att fläkten inte har jämnvikt och då kommer du få missljud.

http://content.hwigroup.net/images/products/xl/130203/cougar_...

Okej, aa dom ser ju nice ut det ända problemet är att jag redan köpt alla komponenter (heh), tänkte på dom men blev i slutändan totalkostnad på 20k och har bara råd med 19k ... -.-'

Permalänk
Skrivet av wRRM:

Jag tror inte att det är några problem bara du använder en nylon mejsel eller liknande. Använd INTE en skruvmejsel i stål för då kan du repa minnet!

Kom ihåg att garantin antagligen ryker om du tar bort flänsarna, fast det lär den ju göra ändå eftersom du ska måla om dem.

Sant sant, Okej, får ju försöka fixa det då lägger upp bilder med resultatet då var det bara Pins'en kvar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fuimelven:

Tja! Håller på med min första Gaming rigg, har tänkt mig att gå Svart/Orange med Vit sleeving på alla kablar. Har däremot lite frågor om lackering och dylikt!

1) Ram: Har 16GB Corsair Vengance LP, Kan man få bort skyddet runt så att man kan lackera plasten? Förslag?
2) Pins: Finns det någonstans som man kan köpa hel-Orangea pins ? inte ''see through'' plast utan helt orange som ''Com'' i slutet på Sweclockers?
3) Fläktar: Blir det sämre luftflöde om man lackerar en fläkt?

Tack på förhand!

Som svar på 2)
Inte helt hundra på om det är de här du menar men: orangea förlägnare från NZXT.

Visa signatur

Stationär: 7800X3D | 32GB DDR5 | Strix B650 | 3080 XTREME WF | Evolv X | 970 2+1TB | G915 | G604/G Pro W | LG 42C2
Homelab: I3 6100 | 64GB DDR4 | Node 304 | 6x 4TB HGST| 990 PRO 2 TB
Bärbart: Macbook 14 pro M2 | Tab S5e | iPhone 14 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fuimelven:

Okej, aa dom ser ju nice ut det ända problemet är att jag redan köpt alla komponenter (heh), tänkte på dom men blev i slutändan totalkostnad på 20k och har bara råd med 19k ... -.-'

Dumt att 5% prisskillnad gör att du kan få köpa nya fläktar och minnen i värsta fall + merjobb.

Hoppas det löser sig och att du är försiktig med minnena

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk
Skrivet av schkutt:

Dumt att 5% prisskillnad gör att du kan få köpa nya fläktar och minnen i värsta fall + merjobb.

Hoppas det löser sig och att du är försiktig med minnena

Joo vet men så blev det, men tack ändå och yes, lägger väl upp en bild när allt är klart

Permalänk
Skrivet av Claews:

Som svar på 2)
Inte helt hundra på om det är de här du menar men: orangea förlägnare från NZXT.

Nej, men kan vara jag som skrev fel menar Pins'en från Psun:
Dessa:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fuimelven:

Nej, men kan vara jag som skrev fel menar Pins'en från Psun:
Dessa:
http://i-am-fast.com/Pictures/power_connectors_atx.jpg

http://www.coldzero.eu/51-atx-24-pin-connectors

Visa signatur

Moderkort: Sabertooth P67 | Processor: Intel i7 2600K 4.6 GHz | CPU-kylare: H80i | Grafikkort: EVGA GTX 780 SC 3 GB SLI. | RAM-Minnen: HyperX Blue 16 GB 4X4GB 1600 Mhz | SSD: Samsung 840 EVO 250GB | Nätagg: Corsair TX 750W | Display: AOC 24" G2460PQU 144hz / 3x AOC 24" LED E2461FWH | Mus: Razor Deathadder | Headphones: QPad- QH90 | Keyboard: QPad MK-80 | Chassie: Fractal Design Define R4.