Anmäla stöld av dator 8 månader senare?

Permalänk
Avstängd

Anmäla stöld av dator 8 månader senare?

Hej!

Fick min MacBook Pro stulen i September och orkade inte stöldanmäla den pga att jag inte hade något "spionprogram" installerat på datorn så det hade varit omöjligt att spåra den/få tillbaka den ändå.

Har inget kvitto kvar.

Dock har jag serienumret på datorn kopplat till mitt Apple-id och idag loggade jag in på mitt Apple-id och såg att datorn hade reparerats någonstans i landet, väldigt långt bort ifrån mig i Oktober 2012.

Har inte sett detta tidigare såg det av en slump idag.

Jag har uppgifterna till butiken där den lämnats in och har skickat ett mail och frågat om de kan lämna ut uppgifterna till personen som lämnat in datorn till dem, detta behöver dock inte vara tjuven utan h*n kan ha köpt datorn av tjuven.

Det är väl lagligt att kontakta butiken och fråga om de kan lämna ut uppgifterna? Eller måste jag stöldanmäla datorn först?

Finns det någon chans överhuvudtaget att jag kan stöldanmäla datorn nu och få tillbaka den?

Alltså:
Dator stulen i September 2012, fortfarande inte stöldanmäld.
Inget kvitto.
Serienummer kopplat till mitt Apple-Id.
Kan se att den blivit reparerad någonstans i landet.

Finns det någon chans att jag kan få tillbaka datorn om jag stöldanmäler den?

EDIT: Fick svar från butiken och de sa att datorn skickats till dem från ett försäkringsbolag och att de inte kan se vem personen är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wizkhalifas:

Det är väl lagligt att kontakta butiken och fråga om de kan lämna ut uppgifterna?

Ja, det är lagligt att kontakta någon och ställa vilka frågor. Dock tror jag att du får till svar att de inte lämnar ut uppgifterna.

Skrivet av wizkhalifas:

Finns det någon chans överhuvudtaget att jag kan stöldanmäla datorn nu?

Självklart kan du kontakta polisen och stöldanmäla den.

Skrivet av wizkhalifas:

Finns det någon chans att jag kan få tillbaka datorn om jag stöldanmäler den?

Det kan bara polisen svara på

Permalänk
Medlem

Umm, brukar man inte stöldanmäla för att få ut nått på försäkringen? Chansen att få tillbaka prylarna är oftast obefintlig utan försäkringen går in och täcker - men de vill ju ha en stöldanmälan då.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Skrivet av Juggernawt:

Umm, brukar man inte stöldanmäla för att få ut nått på försäkringen? Chansen att få tillbaka prylarna är oftast obefintlig utan försäkringen går in och täcker - men de vill ju ha en stöldanmälan då.

+1

Stöldanmälan är väl det första man gör? Vad sade försäkringsbolaget, eller har du inte sökt någon ersättning?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Juggernawt:

Umm, brukar man inte stöldanmäla för att få ut nått på försäkringen? Chansen att få tillbaka prylarna är oftast obefintlig utan försäkringen går in och täcker - men de vill ju ha en stöldanmälan då.

Jo, vet att det låter konstigt. Visste inte att man kunde få ut något på försäkringen utan att ha kvittot.

Kändes som att det ändå var helt omöjligt att få någon ersättning/datorn tillbaka även om jag stöldanmälde därför struntade jag i det :/

Skrivet av martinbelina:

+1

Stöldanmälan är väl det första man gör? Vad sade försäkringsbolaget, eller har du inte sökt någon ersättning?

Har inte pratat med försäkringsbolaget ännu.

Permalänk
Medlem

Nej, det är generellt sett rätt svårt att få ut något på försäkring utan att kunna styrka inköpet..

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Skulle inte förvåna mig om det hade räckt med en bild på datorn, har fungerat förut iallafall. (En bild som du själv har tagit givetvis)

Permalänk
Medlem

Om du köpte den i butik så kan du gå dit och kolla om dem kan söka på ditt namn/personnummer, brukar finnas kvar i deras databaser i ngt/några år tror jag så då kan dem skriva ut ett nytt kvitto till dig.

Om du köpte via en nätbutik så finns ju köpet under din profil.

Om du betalade ngn via nätet (ebay etc) så finns köpet på din internetbank eller på sidan (förhoppningsvis döpte du köpet till ngt vettigt också...) Kanin 5000:- kan vara svårt att få betalt för men typ Asus7236_15,7" så ska det nog gå

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MoNkeY-05:

Nej, det är generellt sett rätt svårt att få ut något på försäkring utan att kunna styrka inköpet..

Skrivet av wRRM:

Skulle inte förvåna mig om det hade räckt med en bild på datorn, har fungerat förut iallafall. (En bild som du själv har tagit givetvis)

Det är den enda bilden jag har på datorn :/

http://i.imgur.com/jVxlY0E.jpg

Skrivet av Extremaz:

Om du köpte den i butik så kan du gå dit och kolla om dem kan söka på ditt namn/personnummer, brukar finnas kvar i deras databaser i ngt/några år tror jag så då kan dem skriva ut ett nytt kvitto till dig.

Om du köpte via en nätbutik så finns ju köpet under din profil.

Om du betalade ngn via nätet (ebay etc) så finns köpet på din internetbank eller på sidan (förhoppningsvis döpte du köpet till ngt vettigt också...) Kanin 5000:- kan vara svårt att få betalt för men typ Asus7236_15,7" så ska det nog gå

Köpte datorn av en privatperson, dock skrev vi inget kvitto men kan man kontakta säljaren och fråga om de kan styrka köpet? Hade även med mig en vän vid köpet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wizkhalifas:

Det är den enda bilden jag har på datorn :/
http://i.imgur.com/jVxlY0E.jpg
Köpte datorn av en privatperson, dock skrev vi inget kvitto men kan man kontakta säljaren och fråga om de kan styrka köpet? Hade även med mig en vän vid köpet.

Kontakta försäkringsbolaget och fråga. Det är de som bestämmer.

Permalänk

Stöld-anmälan görs för statestiken oavsätt värde. Polisen kommer dock inte lägga ner til på att leta efter din MAC. Ditt försäkringsbolag får ersätta den och för det tror jag polisanmälan krävs.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Ring polisen på 114 14, så säger de vad du ska göra.

Permalänk

OFtast måste du polisanmäla inom bara någon dag för att kunna utnyttja din försäkring.

Permalänk
Medlem

Enligt Lag (1986:796) om godtrosförvärv av lösöre 3§ har du rätt att få tillbaka en stulen sak inom 6 månader ifrån att den var stulen. Om den som innehar saken ej är tjuven får han kräva säljaren på ersättning. Om innehavaren var i visste eller bort misstänka att datorn var stulen har du i princip obegränsad möjlighet att få tillbaka datorn.

I annat fall måste du kräva tjuven på ersättning om du skulle få fast den.

Eftersom att det gått mer än 8 månader och du sannolikt aldrig kommer få tag i tjuven så får du polisanmäla och plocka eventuella försäkringspengar. De flesta försäkringsbolag kräver att du polisanmält.

Permalänk
Medlem

Ganska coolt att andrahandsköparen av en stulen dator kan försäkra den iofs... Borde verkligen ligga i försäkringsbolagets bästa att hjälpa dig nu. Annars kan du bara hota med aftonbladet och säga att försäkringsbolaget i fråga försäkrar stöldgods, eftersom jag antar att personen som vill försäkra något måste bevisa att dom faktiskt äger det också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thorulk:

Ganska coolt att andrahandsköparen av en stulen dator kan försäkra den iofs... Borde verkligen ligga i försäkringsbolagets bästa att hjälpa dig nu. Annars kan du bara hota med aftonbladet och säga att försäkringsbolaget i fråga försäkrar stöldgods, eftersom jag antar att personen som vill försäkra något måste bevisa att dom faktiskt äger det också.

Så om folk som tecknar hemförsäkring råkar vara tjuvar, och därmed har stöldgods, så menar du alltså att försäkringsbolaget är med på att försäkra detta?

Bara för att han nyttjar sin försäkring så innebär det inte att han tecknat en produktspecifik försäkring för just den. Kan ofta använda t.ex hemförsäkring.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Så om folk som tecknar hemförsäkring råkar vara tjuvar, och därmed har stöldgods, så menar du alltså att försäkringsbolaget är med på att försäkra detta?

Bara för att han nyttjar sin försäkring så innebär det inte att han tecknat en produktspecifik försäkring för just den. Kan ofta använda t.ex hemförsäkring.

Det där är jättebra vättigt formulerade argument som absolut verkar troliga och rimliga.

Vilket är precis ingenting värt för aftonbladet. Jag hade lätt hotat med det. Saken är den att om nu den nya "ägaren" skickar in produkten till sitt försäkringsbolag så kommer dom fråga "jaha och vad gav du när du köpte den begagnade datorn och vart köpte du den?" och då duger inte svaret "Näe någon tjackpundare på plattan som ville ha en använd kanyl, en sked och lite bomull.

Jajaja, ring bara försäkringsbolaget, igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thorulk:

Det där är jättebra vättigt formulerade argument som absolut verkar troliga och rimliga.

Vilket är precis ingenting värt för aftonbladet. Jag hade lätt hotat med det. Saken är den att om nu den nya "ägaren" skickar in produkten till sitt försäkringsbolag så kommer dom fråga "jaha och vad gav du när du köpte den begagnade datorn och vart köpte du den?" och då duger inte svaret "Näe någon tjackpundare på plattan som ville ha en använd kanyl, en sked och lite bomull.

Jajaja, ring bara försäkringsbolaget, igen.

Nej, nu är du nog ute på lite hal is ändå. Försäkringsbolagen frågar efter totalvärde på försäkringsprodukter, men kräver generellt sett kvitto.

Vad är alternativet, att skicka in kvitto på ALLT man köpt och förvarar i sitt hem? Allt från vad du har i besticklådan till stumplådan?
Nej, tror inte att hota med Aftonblaskan ger något här, inte ens de har SÅ förtvivlat dålig journalisk kår. (möjligen sämst i Sverige, men ändå inte såhär dålig)
Med det tycker jag vi avslutar lätt OT och återgår till att hjälpa TS.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av wizkhalifas:

Har inte pratat med försäkringsbolaget ännu.

Ring och tala med ditt försäkringsbolag, du har alltid en viss tid på dig att göra anspråk på ersättning, generellt sett gäller 3 år från det att du fick kännedom om skadan.

Stöldanmälan måste troligen göras. Men däremot är det inte säkert att du behöver ha ett kvitto. Du kanske kan styrka innehavet/köpet på annat vis? Be att din vän som var med vid köpet att gå i god för dig och försök kontakta säljaren.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Macbook Pro.
www.vardag.nu

Permalänk
Medlem

Rent generellt sett så har man anmälningskyldighet om man tänker kräva ersättning från någon vid en skada eller stöld. Oftast handlar det om veckor, så 6 månader är lite mycket. Detta bestäms av försäkringsbolagets regler.
En polisanmälan kan man alltid göra, oavsett hur lång tid som har gått, det ger dock inget då polisen skiter i såna här saker. Det är ju rätt svårt att få fram vem som stulit datorn i ett sånt här fall. Speciellt om du inte ens har kvitto på datorn.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk

Självklart ska man anmäla stöld, serie nummer mm finns där av ett par anledningar..
Hade datorn varit anmäld så hade det nog plingat på verkstan att den är stulen OCH fastnat där OM det är seriöst verkstad och ingen bakgårds jonglerare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB