Köpa högtalare + förstärkare till musik för 5000kr

Permalänk

Köpa högtalare + förstärkare till musik för 5000kr

Jag ska flytta och har där med tänkt att också köpa med mig lite ljud och har tänkt mig prisklassen 4000-5000kr för högtalare och förstärkare tillsammans.
Vad jag har förstått så ska ett 2.0 system ge mig mest ljud för pengarna speciellt om man som jag inte kollar på film (?).

Hur viktig är förstärkaren / vad ska man tänka på när man köper förstärkare till ett par högtalare ?

Om jag köper begangnat, hur vet man om högtalare är bra eller dåliga (utan att åka och lyssna) ?

Eftersom jag flyttar in i en etta kommer jag inte ha möjlighet att dra på full volym speciellt ofta... så hur högt högtalarna kan spela är mindre viktigt, snarare viktigt att det låter fylligt vid lägre volym.
Jag lyssnar mest på: techno, grunge, punk och hiphop.

Vad ska jag köpa?

Mvh!

Permalänk
Skrivet av FeedHurley:

Jag ska flytta och har där med tänkt att också köpa med mig lite ljud och har tänkt mig prisklassen 4000-5000kr för högtalare och förstärkare tillsammans.
Vad jag har förstått så ska ett 2.0 system ge mig mest ljud för pengarna speciellt om man som jag inte kollar på film (?).

Hur viktig är förstärkaren / vad ska man tänka på när man köper förstärkare till ett par högtalare ?

Om jag köper begangnat, hur vet man om högtalare är bra eller dåliga (utan att åka och lyssna) ?

Eftersom jag flyttar in i en etta kommer jag inte ha möjlighet att dra på full volym speciellt ofta... så hur högt högtalarna kan spela är mindre viktigt, snarare viktigt att det låter fylligt vid lägre volym.
Jag lyssnar mest på: techno, grunge, punk och hiphop.

Vad ska jag köpa?

Mvh!

Tycker att du skall åka till en välrenommerad HIFI butik och förklara för dom precis vad du vill lägga och vad du skall ha grejerna till, sen provlyssna flera gånger.

Visa signatur

Spel Burk: Gigabyte GA-P55A-UD4 -- I5 760 @ 4Ghz -- DDR3 1600MHz 12GB -- XFX HD 7970 -- OZC Vertex 3 60GB.
HTPC AMD A8 5600K - ASRock FM2A75M-ITX

Permalänk
Medlem

Tror att ett par aktiva studiomonitorer blir prisvärdare. Typ Yamaha HS80M eller Behringer Truth 3031A.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Rehifi har en del beg,lite dyra kanske men allt ska fungera som det ska,bor du i skåne kan du givetvis åka dit.

Permalänk
Skrivet av Mystiqu3@L:

Tycker att du skall åka till en välrenommerad HIFI butik och förklara för dom precis vad du vill lägga och vad du skall ha grejerna till, sen provlyssna flera gånger.

Skrivet av oyegie:

Rehifi har en del beg,lite dyra kanske men allt ska fungera som det ska,bor du i skåne kan du givetvis åka dit.

Känns som de tar väldigt bra betalt i dessa butiker jämfört med nätet...
Vilka kan ni rekommendera förutom Hifiklubben i Stockholm?

Skrivet av Kalium:

Tror att ett par aktiva studiomonitorer blir prisvärdare. Typ Yamaha HS80M eller Behringer Truth 3031A.

Båda dessa kostar nog lite väl mycket om man ska få råd med en förstärkare också Några andra förslag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FeedHurley:

Känns som de tar väldigt bra betalt i dessa butiker jämfört med nätet...
Vilka kan ni rekommendera förutom Hifiklubben i Stockholm?

Båda dessa kostar nog lite väl mycket om man ska få råd med en förstärkare också Några andra förslag?

Aktiva högtalare har inbyggd förstärkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FeedHurley:

Båda dessa kostar nog lite väl mycket om man ska få råd med en förstärkare också Några andra förslag?

De är aktiva,dvs inbyggd förstärkare i lådan,bara att koppla direkt till datorn eventuellt med fysisk volymkontroll mellan för mer smidighet.

Permalänk

Vad jag har hört från diverse reviews på youtube är att de ger ett väldigt exakt ljud av att det som har producerats, gentemot andra högtalare som istället förbättrar ljudet.

Vilket kanske uppskattas för en som gör musik kontra den den som ska lyssna på det inte gör (jag).
Kanske är därför dem kallas för studiohögtalare?

Har dem rätt / har jag uppfattat det rätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FeedHurley:

Vad jag har hört från diverse reviews på youtube är att de ger ett väldigt exakt ljud av att det som har producerats, gentemot andra högtalare som istället förbättrar ljudet.

Vilket kanske uppskattas för en som gör musik kontra den den som ska lyssna på det inte gör (jag).
Kanske är därför dem kallas för studiohögtalare?

Har dem rätt / har jag uppfattat det rätt?

Det är en smaksak vad man gillar,studiohögtalare skall återge ljudet neutralt,är man allätare kanske det passar bäst.

Permalänk
Medlem

överväger även alternativet lurar. särskilt fördelaktigt i lägenheter, för alla inblandade..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av FeedHurley:

Vad jag har hört från diverse reviews på youtube är att de ger ett väldigt exakt ljud av att det som har producerats, gentemot andra högtalare som istället förbättrar ljudet.

Vilket kanske uppskattas för en som gör musik kontra den den som ska lyssna på det inte gör (jag).
Kanske är därför dem kallas för studiohögtalare?

Har dem rätt / har jag uppfattat det rätt?

Exakt är exakt dvs det musikerna försöker skapa, vad är då förbättra? Tillföra nått? dvs addera distorsion eller på annat sätt förvränga ljudet? Det är att försämra.
Bäst ljud får du med ett par aktiva monitorer eller med begagnat, är du däremot ute efter mycket funktioner före bästa ljud så finns det annat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Proffsmoddare

Dynavoice M-65 kör jag med. Tycker dom spelar bra iaf.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Exakt är exakt dvs det musikerna försöker skapa, vad är då förbättra? Tillföra nått? dvs addera distorsion eller på annat sätt förvränga ljudet? Det är att försämra.
Bäst ljud får du med ett par aktiva monitorer eller med begagnat, är du däremot ute efter mycket funktioner före bästa ljud så finns det annat.

Nja, orsaken att man använder sig av studiomonitorer vid musikproducerande är att få en så neutral ljudbild som möjligt, detta för att det ska kunna låta bra på en massa olika högtalare som inte har exakt samma ljudbild. Använder man en högtalare med en "färgad" ljudbild vid producerande så kan det leda till att det låter väldigt konstigt och "fel" på andra högtalare. Så långt håller jag med dig.

När det gäller "bästa ljud" så kan jag inte riktigt hålla med dig dock. Med studiomonitorer får du det "rena" ljudet, ja, men det är inte nödvändigtvis det trevligaste att lyssna på. Det går att jämföra med en "o-mastrad" respektive en "mastrad" låt. En "o-mastrad" låt är det "rena" ljudet, men jag tror vi kan alla hålla med om att en "mastrad" låt är skönare att lyssna på.

Kort och generellt sagt: en Hifi högtalare är designad för att förhöja vissa nyanser och frekvenser av ljudet vilket gör det skönare för det mänskliga örat att lyssna på gentemot studiomonitorer.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem

Är prosonstärkaren verkligen nåt att ha,den är ju så billig.

Permalänk
Medlem

Tycker du borde satsa på en enklare surroundreciever så får du tillräckligt med kraft för allt utom tungdrivna högtalare och samtidigt en massa funktioner som kan vara vettiga (bl.a. digitalingångar/inbyggd DAC och stöd för nyare ljudformat via HDMI ifall du nån gång börjar kolla på film). De är förhållandevis prispressade eftersom försäljningsvolymerna är betydligt större för surroundrecievers jämfört med stereoförstärkare.

Till det köper du ett par vettiga högtalare, t.ex. dessa:
http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoice-definition-df-5-bla...

Skrivet av oyegie:

Är prosonstärkaren verkligen nåt att ha,den är ju så billig.

Vet inte hur V3 är, men har lyssnat på en tidigare modell (tror det var V1) för länge sen och det jag kom ihåg av den var att den kändes som om den hade kraft, men gav ifrån sig ett ganska högljutt brummande. Vet inte om det är åtgärdat i V3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mudde:

Vet inte hur V3 är, men har lyssnat på en tidigare modell (tror det var V1) för länge sen och det jag kom ihåg av den var att den kändes som om den hade kraft, men gav ifrån sig ett ganska högljutt brummande. Vet inte om det är åtgärdat i V3.

Av den research som jag gjorde innan jag köpte min V3 så förstod jag det som att brummandet var åtgärdat i V3. Jag har heller inte märkt något brummande, så länge jag inte sätter örat ett par decimeter ifrån högtalarna.

Skrivet av oyegie:

Är prosonstärkaren verkligen nåt att ha,den är ju så billig.

Jag har Prosonstärkaren och tycker den fungerar alldeles utmärkt för det den är gjord för. Nackdelen är att den är extremt avskalad (så som stereoförstärkare är), så jag ångrar lite att jag inte slog till på en ordentlig surroundreciever med lite roliga funktioner.

Permalänk
Skrivet av Kalium:

Tror att ett par aktiva studiomonitorer blir prisvärdare. Typ Yamaha HS80M eller Behringer Truth 3031A.

Skrivet av oyegie:

Det är en smaksak vad man gillar,studiohögtalare skall återge ljudet neutralt,är man allätare kanske det passar bäst.

Skrivet av Knightmare:

Skrivet av mudde:

Tycker du borde satsa på en enklare surroundreciever så får du tillräckligt med kraft för allt utom tungdrivna högtalare och samtidigt en massa funktioner som kan vara vettiga (bl.a. digitalingångar/inbyggd DAC och stöd för nyare ljudformat via HDMI ifall du nån gång börjar kolla på film). De är förhållandevis prispressade eftersom försäljningsvolymerna är betydligt större för surroundrecievers jämfört med stereoförstärkare.

Till det köper du ett par vettiga högtalare, t.ex. dessa:
http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoice-definition-df-5-bla...

Vet inte hur V3 är, men har lyssnat på en tidigare modell (tror det var V1) för länge sen och det jag kom ihåg av den var att den kändes som om den hade kraft, men gav ifrån sig ett ganska högljutt brummande. Vet inte om det är åtgärdat i V3.

Vad är fördelen / nackdelen med att ha stora golvhögtalare? Ger dem någon märkbar skillnad med samma komponenter i bara för att de har större låda? Eller är det bara tillför att man ska få plats med flera komponenter?

Vad ska man tänka på när man plaserar ett par högtalare? Ser att vissa har utblås fram och vissa bak, har det någon betydelse?
Jag hade gärna ställt mina intill en vägg eller spikat upp dedikerade hyllor om de är lite mindre.

Vet någon vart man kan gå och lyssna på ett par Yamaha HS80M i Stockholm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FeedHurley:

Vad är fördelen / nackdelen med att ha stora golvhögtalare? Ger dem någon märkbar skillnad med samma komponenter i bara för att de har större låda? Eller är det bara tillför att man ska få plats med flera komponenter?

Vad ska man tänka på när man plaserar ett par högtalare? Ser att vissa har utblås fram och vissa bak, har det någon betydelse?
Jag hade gärna ställt mina intill en vägg eller spikat upp dedikerade hyllor om de är lite mindre.

Vet någon vart man kan gå och lyssna på ett par Yamaha HS80M i Stockholm?

Större kabinett ger fler möjligheter och i regel således även bättre ljud. Vissa saker kan inte återskapas i små kabinett.

Har man basport bak bör högtalarna stå ett par dm från väggen.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FeedHurley:

Vad är fördelen / nackdelen med att ha stora golvhögtalare? Ger dem någon märkbar skillnad med samma komponenter i bara för att de har större låda? Eller är det bara tillför att man ska få plats med flera komponenter?

Det är väl lättare att få till bra ljud i större låda. Med andra ord, billigare att få till bra ljud i stor låda.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av oyegie:

Är prosonstärkaren verkligen nåt att ha,den är ju så billig.

Ljudet är faktiskt helt ok, men kvalitén suger rätt hårt, mycket problem med dom där.

Permalänk

Efter lite fundering, tror jag tyvärr att ett par golvhögtalare blir lite för stort för det rummet de kommer att stå i. Så det lutar åt de högtalare kalium och knightmare har tipsat om:

Aktiva Yamaha HS80M
eller
Inaktiva Monitor Audio Bronze BX2 + Yamaha R-S300

Vad tror ni är bäst?
Några fler förslag i samma storlek?

Vad behöver man för att koppla in dessa (några speciella sladdar, externa ljudkort m.m.) till datorn ?
Om jag efter ett par år vid större lägenhet skulle vilja utöka mitt system, går då att blanda aktiva och inaktiva högtalare?

Kanske är en dum fråga men kommer dessa högtalare vara stero/surround, på det sättet att de bara spelas på en högtalare då musiken/filmen/spelet är gjord att bara spelas på en högtalare (under en kort tid)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FeedHurley:

Efter lite fundering, tror jag tyvärr att ett par golvhögtalare blir lite för stort för det rummet de kommer att stå i. Så det lutar åt de högtalare kalium och knightmare har tipsat om:

Aktiva Yamaha HS80M
eller
Inaktiva Monitor Audio Bronze BX2 + Yamaha R-S300

Vad tror ni är bäst?
Några fler förslag i samma storlek?

Vad behöver man för att koppla in dessa (några speciella sladdar, externa ljudkort m.m.) till datorn ?
Om jag efter ett par år vid större lägenhet skulle vilja utöka mitt system, går då att blanda aktiva och inaktiva högtalare?

Kanske är en dum fråga men kommer dessa högtalare vara stero/surround, på det sättet att de bara spelas på en högtalare då musiken/filmen/spelet är gjord att bara spelas på en högtalare?

Riktigt bra pris på Monitor audio högtalarna, jag hade tagit dom alla dagar i veckan.

Du behöver högtalarkablar från förstärkaren till högtalarna, sen behöver du en RCA kabel som du kopplar in i ljudkällan och in i förstärkaren.

Edit: Sen kan det ju vara bra med en dac om du inte redan har ett hyfsat ljudkort redan.

Permalänk

Om du bara skall ha digitala källor och vill slippa DAC kan jag rekommendera AVA-Media Maestro 50

Permalänk
Skrivet av Extrapaj:

Riktigt bra pris på Monitor audio högtalarna, jag hade tagit dom alla dagar i veckan.

Du behöver högtalarkablar från förstärkaren till högtalarna, sen behöver du en RCA kabel som du kopplar in i ljudkällan och in i förstärkaren.

Edit: Sen kan det ju vara bra med en dac om du inte redan har ett hyfsat ljudkort redan.

Hur kommer det sig att du skulle välja dessa? Är det för att du har testat dem / läst god kritik om modellen/märket, eller på grund av några tekniska punkter (vilka) ?

Är en RCA kabel utformad som vanlig 3,5mm i en av ändarna?
Får man med högtalar- och RCA-kablar?

Angående aktiva högtalare:
Går det att blanda aktiva och passiva högtalare i samma system (om jag vill utöka i framtiden) ?
Bör man invistera i ett externt ljudkort om man ska köra aktiva högtalare?

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av FeedHurley:

Hur kommer det sig att du skulle välja dessa? Är det för att du har testat dem / läst god kritik om modellen/märket, eller på grund av några tekniska punkter (vilka) ?

Är en RCA kabel utformad som vanlig 3,5mm i en av ändarna?
Får man med högtalar- och RCA-kablar?

Angående aktiva högtalare:
Går det att blanda aktiva och passiva högtalare i samma system (om jag vill utöka i framtiden) ?
Bör man invistera i ett externt ljudkort om man ska köra aktiva högtalare?

Mvh

Monitor Audio brukar göra prisvärda högtalare. Sen är aktiva monitorer oftast så platta och tråkiga som möjligt för att kunna mastra musik med dom, brukar alltså inte vara speciellt roliga att lyssna på musik med. Dom har även inbyggd förstärkare som brukar vara rätt klen eftersom dom ska få plats i högtalaren.

En RCA kabel kan vara utformad på olika vis, vilket typ du ska ha beror på vad du har för anslutning på ljudkällan. Har du t.ex ett ljudkort med 3.5mm uttag så får du köpa en 2RCA - 3.5mm kabel.
Högtalarkablar och RCA kablar följer nog inte med, men det går att köpa rätt billigt.

På nåt sätt går det säkert, men det lär bli en jävla massa krångel och inte nåt jag skulle vilja ge mig in på.

Köper du passiva så kan du byta t.ex förstärkaren utan att behöva kasta högtalarna eller tvärt om.

Men ska du lyssna på musik hade jag tagit Monitor Audio, även om jag fick dom aktiva högtalarna gratis.

Permalänk
Visa signatur

Köpe utav ljudkort? ODAC+O2 COMBO ELLER ASUS XONAR STX
Köpe utav headset? Headsets är skräp, köp hörlur och mic separat.

Permalänk
Rekordmedlem

Det går att använda aktiva och passiva högtalare blandat utan problem, man får bara tänka på att ha rätt anslutningar på det som matar högtalarna, själv så har jag aktiva fram och passiva bak i datorljudsystemet och driver det då från en hembioreceiver, bak körs på högtalarutgången för bakkanalerna på receivern och fram drivs från pre out för frontkanalerna.
Det är inga problem med vettiga hemmaprylar, det är bara alltiett systemen som helt saknar anslutningar och det är en anledning till att undvika dem förutoma att de oftast har dålig ljudkvalitet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.