Permalänk
Proffsmoddare

Expedit - Media samt NAS [Scratchbygge]

Välkommen!
Hallå! Jag tänkte dela med mig av ett projekt som jag håller på med vid sidan av "Model 01" då ett fleratal av er har frågat efter detta! Så här kommer det!

Koncept
Chassit är designat för att agera mediadator (XBMC) och backuplagring liknande en NAS. Designad så att den precis passar i ett hyllplan på en IKEA Expedit hylla. Så att den kommer att döljas helt och smälta in bra brödvid tv-apparater och liknande. Designade en clean och simpel design som ska vara så anonym som möjligt i rummet som samtidigt har fokus på ljudnivåer.

Hoppas ni gillar loggen och är det något ni undrar/önskar är det bara att fråga! Och glöm inte att kommentera då jag gärna vill ha din åsikt!

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Proffsmoddare

Specifikationer

  • Lika stor som ett "hyllplan" i en IKEA Expedit hylla.

  • Klarar ATX samt relativt långa grafikkort.

  • Sex platser för 3.5" HDD

  • Två platser för 2.5" SSD

  • Klarar 160mm Nätagg

  • Två 120mm fläktar som suger luft genom fronten och ut på baksidan

Komponenter
Oklart

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Proffsmoddare

Reserverad!

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem

Det här ska följas

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Proffsmoddare
Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem

Intressant koncept. Jag gillar utmaningen med att kombinera den kylning du kommer behöva i kombination med den ljudnivå du kommer få, i den miljö den kommer befinna sig i
Har själv expedit, glöm inte att försöka distansera chassit från Expedit hyllan, för det sprider sig vibrationer i den som en trumma
Stora och väldigt mjuka fötter t.ex.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Proffsmoddare

Projektet ligger ganska långt fram i fas då jag inte tänkte lägga upp det först så det kommer tyvärr att vara lite glest med bilder I början. Men det kommer att bättra sig senare! Om någon undrar hur jag gick från aluminiumplåtar till anodiserade delar så har jag väldigt många bilder på det i "Model 01" loggen. Allt gick till på precis samma vis men jag tog aldrig just för detta chassit, tyvärr...

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av HCP:

Intressant koncept. Jag gillar utmaningen med att kombinera den kylning du kommer behöva i kombination med den ljudnivå du kommer få, i den miljö den kommer befinna sig i
Har själv expedit, glöm inte att försöka distansera chassit från Expedit hyllan, för det sprider sig vibrationer i den som en trumma
Stora och väldigt mjuka fötter t.ex.

Tackar för feedbacken!

Precis som du säger har jag så att det är ett glapp på ca 1cm mellan sidorna för själva datordelen. Fronten sitter ju löst i förhållande till övriga datorn.
Har även skaffat siliconfötter som jag tror ska göra jobbet!

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem

snyggt koncept! vill se hur det ser ut med allt i chassit.

Visa signatur

TECH. NO LOGIC.

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av VHggstRm:

snyggt koncept! vill se hur det ser ut med allt i chassit.

Ja, det ska bli intressant och se så att allt passar

Men det ska nog inte vara något problem tror jag ^^

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem

Model 01 och sedan denna skapelse!
Längesen man såg såna här kvalitetsbyggen med minimalistisk design!

Keep up the good work!

Visa signatur

http://www.asschier.com/:

Prototype1:

Gigabyte X99-GAMING 5 - Intel i7 5820k @ 4ghz - Be-Quiet Dark Rock Pro 3 - Corsair LPX 32gb 2800mhz - ASUS GTX1080 Strix - Samsung 840 250gb SSD - TOSHIBA 3TB extern + 4tb extern) - Be-Quiet Pure Power L8 630W - Prototype1 (scratch build) - DELL 34" Curved 4k display + 2x 24" Dell ultrasharp

Permalänk
Medlem

Hur ska du göra med kylningen? blir nog trångt med ATX där.

Visa signatur

TECH. NO LOGIC.

Permalänk
Medlem

Än en gång, ser nästan renderat ut irl.
Hur höga kylare får det plats?

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Proffsmoddare

Oj, har helt missat att svara. Min reply blev inte påstad som jag skrev förra veckan.

Tror att det ska vara lungt med kylningen. Höga kylare bör inte vara ett problem. Det skulle vara om det slog i HDD buren. Men tror att det ska gå att få in någon TRUE liknande kylare.

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brodholm:

Oj, har helt missat att svara. Min reply blev inte påstad som jag skrev förra veckan.

Tror att det ska vara lungt med kylningen. Höga kylare bör inte vara ett problem. Det skulle vara om det slog i HDD buren. Men tror att det ska gå att få in någon TRUE liknande kylare.

sitter och längtar på nästa uppdatering! förövrigt är det galet fina bilder! du ligger redan på 5p från mig!

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Proffsmoddare

Ny update! Händer inte så mycket! Måste få fart på model 01 innan jag kan börja flytta över komponenter från nuvarande dator.

Visa signatur

[Project]
WING X99