Permalänk
Medlem

Bästa cpu kylaren!

Tjena alla Sweclockare!

Dags att köpa en ny cpu kylare. Vilket är det bästa valet enligt er om man har high profile minnen? Den ska vara bra att kunna hantera högre klockningar. Har förövrigt en i5 3570k.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Jag körde på en h80i, tycker den kyler bra faktiskt, orkade inte leta mer och tror heller inte många luftkylare hade fått plats för mig med 4 höga ramminnen.

Ligger på runt 60 grader i load med en i5-3570K @4.3ghz.

Edit: Ljudnivån är väl inte optimal, dock håller den sig överkomligt tyst i mitt tycke när den inte behöver köras för fullt, och när den körs för fullt pysslar man ju oftast med nåt annat så inget jag lider av.

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem
Skrivet av azmodan:

Jag körde på en h80i, tycker den kyler bra faktiskt, orkade inte leta mer och tror heller inte många luftkylare hade fått plats för mig med 4 höga ramminnen.

Ligger på runt 60 grader i load med en i5-3570K @4.3ghz.

Edit: Ljudnivån är väl inte optimal, dock håller den sig överkomligt tyst i mitt tycke när den inte behöver köras för fullt, och när den körs för fullt pysslar man ju oftast med nåt annat så inget jag lider av.

Hur är det med installation osv. Vad är det negativa och positiva med vattenkylning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjornez:

Hur är det med installation osv. Vad är det negativa och positiva med vattenkylning?

Negativa med denna är väl att det är många som har/haft problem med oljud från fläktarna och ibland pumpen har jag förstått det som.

Installationen gick smärtfritt. Inga konstigheter

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem
Skrivet av azmodan:

Negativa med denna är väl att det är många som har/haft problem med oljud från fläktarna och ibland pumpen har jag förstått det som.

Installationen gick smärtfritt. Inga konstigheter

Om inte du skulle haft en vattenkylare vad hade du rekommenderat då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjornez:

Om inte du skulle haft en vattenkylare vad hade du rekommenderat då?

Jadu, det vet jag inte. Men har man plats för stora tornkylare ser det ju bra ut och funkar väl även väldigt bra också

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

H80 eller H100(om du har chassi för den). Kyler bättre än luftkylare då vatten leder värme betydligt bättre än luft. Och tornkylare kan bli svårt eftersom du har High-profile minnen som har en tendens att ta i de stora luftkylarna.

Installation är väldigt lätt, och jag har inte haft några som helst problem med min H100.

Freddie

Visa signatur

Chassi: Antec 902 - CPU: Intel i5 6800k + Corsair Hydro H100 - GPU: Gigabyte GTX 1070 - PSU: Fractal Design Tesla 650w80+ - Moderkort: Asus Prime- RAM: 16 GB 1600 Corsair vengance LP - OS: Windows 10 Pro - SSDs: Intel 330 120gb, Intel 335 240gb HDD: WB Blue 1tb, Hitachi 500gb QNIX QX2710 2560x1440
Laptop: Acer E1-571, i7-3632QM Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjornez:

Om inte du skulle haft en vattenkylare vad hade du rekommenderat då?

Thermalright Arcon, toppresterande kylare som inte krockar med RAM dock ganska hög. Vilket chassi har du?

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Men folk med H80 och H100. Hur låter kylaren när datorn är i idle och full?

Typ relativt till en vit Xbox 360 på full load?

Visa signatur

Node 304 | CPU: i5 4670k | RAM: Corsair vengeance CL10 8gb(8x1) | GPU: ASUS GTX760 | MB: ASUS Z87I-PRO(mITX) | Skärm: 24"BenQ RL2455HM

Permalänk
Medlem

hmm vill du ha en bra kylare?
då säger jag bara ett ord: Susano(AKA Godhand) ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Thermalright Arcon, toppresterande kylare som inte krockar med RAM dock ganska hög. Vilket chassi har du?

Jag har ett Fractal Design Define R4.
Jag har svårt för att bestämma mig om jag vill ha en vattenkyld eller luftkyld. De jag kollar på nu är Silverstone heligon he01, Thermalright Arcon, corsair h80/h100 och något av Noctuakylarna. Finns det ingen av Noctua som klara high-profile? Noctua verkar ha himla bra kylare. Tack för all hjälp jag får!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjornez:

Jag har ett Fractal Design Define R4.
Jag har svårt för att bestämma mig om jag vill ha en vattenkyld eller luftkyld. De jag kollar på nu är Silverstone heligon he01, Thermalright Arcon, corsair h80/h100 och något av Noctuakylarna. Finns det ingen av Noctua som klara high-profile? Noctua verkar ha himla bra kylare. Tack för all hjälp jag får!

SilverStone Heligon SST-HE01 kommer inte krocka med ram men låter mycket, Arcon är för hög, Corsair h80/h100 låter mycket, Noctua NH-D14 kommer förmodligen krocka med RAM, Noctua U12P SE2 bör funka utan problem eller om du bara flyttar upp en av fläktarna lite.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

SilverStone Heligon SST-HE01 kommer inte krocka med ram men låter mycket, Arcon är för hög, Corsair h80/h100 låter mycket, Noctua NH-D14 kommer förmodligen krocka med RAM, Noctua U12P SE2 bör funka utan problem eller om du bara flyttar upp en av fläktarna lite.

Det kan jag verkligen inte hålla med om. Jag sitter på en H100 och den är väldigt tyst. 200mm fläkten i taket på mitt 902 låter mer.

Freddie

Visa signatur

Chassi: Antec 902 - CPU: Intel i5 6800k + Corsair Hydro H100 - GPU: Gigabyte GTX 1070 - PSU: Fractal Design Tesla 650w80+ - Moderkort: Asus Prime- RAM: 16 GB 1600 Corsair vengance LP - OS: Windows 10 Pro - SSDs: Intel 330 120gb, Intel 335 240gb HDD: WB Blue 1tb, Hitachi 500gb QNIX QX2710 2560x1440
Laptop: Acer E1-571, i7-3632QM Windows 10