Permalänk
Medlem

Windows 8 eller 7?

Har 8gb ram och ska använda min dator för att spela samt se på film. Bör man välja w7 eller w8?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0zk:

Har 8gb ram och ska använda min dator för att spela samt se på film. Bör man välja w7 eller w8?

Personligt, personligen gillar jag inte metro så W7 är ett självklart val för mig...

Visa signatur

98% okunnig

Permalänk
Skrivet av Pajen887:

Personligt, personligen gillar jag inte metro så W7 är ett självklart val för mig...

Windows 8 med Start8. Då får man ut så många funktioner som möjligt.

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem

Jag hade valt win8 (självklart x64) då jag gillar det och det är bättre optimerat än win7. Men som Pajen sa, det är personligt.

Freddie

Visa signatur

Chassi: Antec 902 - CPU: Intel i5 6800k + Corsair Hydro H100 - GPU: Gigabyte GTX 1070 - PSU: Fractal Design Tesla 650w80+ - Moderkort: Asus Prime- RAM: 16 GB 1600 Corsair vengance LP - OS: Windows 10 Pro - SSDs: Intel 330 120gb, Intel 335 240gb HDD: WB Blue 1tb, Hitachi 500gb QNIX QX2710 2560x1440
Laptop: Acer E1-571, i7-3632QM Windows 10

Permalänk
Medlem

Win 8 ser ju dock ut som en telefon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0zk:

Win 8 ser ju dock ut som en telefon?

Det betyder inte att du måste använda din dator som en telefon.

Köp det som finns att köpas för en vettig peng.

Permalänk
Medlem

Står du ut med gränssnittet så är det inget större fel på Windows 8. Jag valde Windows 7 för att jag avskydde Modern UI.

Det bästa vore om du kunde prova 8:an och bilda dig en egen uppfattning.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem

Windows 7. Windows 8 om du känner att du vill ha de funktionerna som kommer med metro.

Permalänk
Medlem

Jag som gillar Windows 8 skulle ju köra på det.

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Medlem

Win 8 helt klart, gillar du inte Modern UI kör nån start-meny app

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

Jag skulle köra Windows 8.

Om du bortser från MUI (som går att fixa till, för de som av olika anledningar inte gillar det), så finns det ändå rätt mycket bonusar; mer överskådliga filöverföringar, sjukt mycket bättre aktivitetshanterare (task manager) och snabbare uppstart för att nämna några.

Sen finns det ett antal säkerhetsfunktioner "under the hood" som man inte tänker på, men som är bra. (Exempelvis HEASLR.)

Visa signatur

Mina inlägg kan innehålla spår av ironi och/eller sarkasm.
加油!

Permalänk
Medlem

Vissa gillar Windows 8, andra hatar Windows 8. Främst beror den stora skillnaden på att många anser att t.ex. inte "Modern UI" hör hemma i desktop-världen. Men kan man leva med dessa extrafunktioner som så fint skiljer sig mellan Windows 7 och Windows 8 så brukar jag sammanfatta det hela med: "Windows 8 är ett förbättrat Windows 7"

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte bry mig om man kör med t.ex Classic Shell till W8,
dock så har tydligen en del problem med bakåtskompabiliteten i W8
som inte verkar vara lika bra som W7 så använder man äldre program/spel
så kanske W7 är ett bättre val, om dom nu inte förbättrat den fronten hos W8 då.

Permalänk
Avstängd

ladda ner och testa vilket du trivs bäst med

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0zk:

Har 8gb ram och ska använda min dator för att spela samt se på film. Bör man välja w7 eller w8?

För varje dag som går ser Windows 8 mer och mer ut att bli nya Vista, och marknaden är mest anpassat till Windows 7 och med tanke på hur många som fortfarande har Windows 7 lär inte stödet försvinna. Ska du spela eller titta på film spelar det nog ingen roll, tror jag. Jag har dock för mig att Nvidia och AMD har haft problem med drivrutinerna och därför funkar inte vissa spel helt hundra, men det kanske är fixat nu.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Jag beskriver windows 8 så här: windows 7 metro edition

Visa signatur

Mina prylar: Ipad,MacBook pro,Iphone,ipod. Android dynga vill ingen ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Staropramen:

Står du ut med gränssnittet så är det inget större fel på Windows 8. Jag valde Windows 7 för att jag avskydde Modern UI.

Det bästa vore om du kunde prova 8:an och bilda dig en egen uppfattning.

Detta, särskilt med tanke på hur pass billigt W8 är.
Själv håller jag mig till W7 ett tag till, men å andra sidan satt jag med XP tills runt 2010.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Windows 8, lätt.

Permalänk

Windows 8, utan tvekan!

Permalänk
Medlem

Kan ha helt fel nu, men jag tror att W8 är bättre optimerat... Så det kan ju vara ett alternativ om du inte har alltför kraftig dator.

Visa signatur

98% okunnig

Permalänk

Jag skulle gå för Windows 7 64-bit. Då blir det inga problem med äldre spel och du behöver inte lära dig metro/modern ui.

Permalänk
Medlem

Skulle bara vilja klargöra en sak.. Som sagt är "Windows 8 eller Windows 7" ett personligt tycke. Men en sak som jag sett i tråden som är lögn är att "det är bättre kompatibilitet med spel i Windows 7 än i Windows 8". Detta stämmer inte! Kompatibiliteten SKA och ÄR lika bra på båda

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Skrivet av YamahaDGX630:

Skulle bara vilja klargöra en sak.. Som sagt är "Windows 8 eller Windows 7" ett personligt tycke. Men en sak som jag sett i tråden som är lögn är att "det är bättre kompatibilitet med spel i Windows 7 än i Windows 8". Detta stämmer inte! Kompatibiliteten SKA och ÄR lika bra på båda

I teorin ska det vara lika men i praktiken så är det lite skillnader. T.ex. så stöds inte .net version 4.0 i Windows 8 då version 4.5 medföljer operativsystemet och det inte går inte att nedgradera. 4.5 ska vara kompatibel med 4.0 men det finns delar som fungerar olika. Jag känner till ett spel där de inte fick till Windows 8 stödet förräns i tredje alpha-byggningen.

Jag rekomenderar att man kolla in microsofts egna compatibility center:
http://www.microsoft.com/en-us/windows/compatibility/win8/CompatCenter/Home

De har själva delat upp mellan Windows 7, RT och 8 vilket om något visar på att det finns skillnader.

Permalänk
Medlem

Windows 7 röstar jag på!

Permalänk

jag gillar windows 8 mest, tro det eller ej men trotts jag är en gamer och programmerare så gillar jag modern ui'n, tycker det är lättare med modern ui, den är som en scrollbar desktop, föreslår dock att köra med till exempel start8 eller liknande program om du inte gillar modern ui

Visa signatur

Stationär: i7 4930k @4.4ghz, GTX 780ti @1219mhz boost, 64GB DDR3 1687mhz, P9X79 Pro
Lan: Asus M VI Impact, i7 4770k, Msi R9 290x gaming, 16GB DDR3 1600mhz, 512gb Crucial m550 m.2
Utrustning:Steelseries Rival 700, Corsair K65 RGB, Sennheiser RS175, Qpad QC-90