Permalänk
Medlem

Min första klockning!

Hej!

Har precis gjort min första överklockning på en tre år gammal AMD Phenom II X4 965 -processor.
Jag har endast ökat multipliern från 17 till 19 och gått från 3.4 till 3.8 Ghz.

Ligger ständigt på 46-47 grader med stresstest på 3 timmar.
http://oi45.tinypic.com/ok68bb.jpg

Köpte till denna relativt billiga kylaren vad jag kommer ihåg, men den duger. Plus en massa andra vanliga fläktar in och ut från chassit.
https://www.google.se/search?q=zalman+9500+am2&aq=f&oq=zalman...

Bör jag fortsätta klocka upp den och isåfall hur högt och på vilket sätt?
Jag har hört att 4Ghz är ett rätt bra tak? Ska jag isåfall fortsätta höja multipliern eller göra på något annat sätt? Helt ny på detta

Mvh. Oldeback

Permalänk
Entusiast

Sådär, lås tråden: http://www.overclock.net/t/525113/phenom-ii-overclocking-guid...

Nae men den guiden lär nog lära dig allting du behöver veta
Som ett personligt råd så tycker jag att du inte skall överskrida 55C eftersom maxtemperaturen är 62C innan den börjar throttla och från min egen erfarenhet så throttlade min gamla Phenom2 X6 1100T ganska kraftigt vid ungefär 55C eftersom Phenom2:or har en tendens att läsa 10 grader fel neråt.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Okej, en liten förenkling av mitt förstainlägg.

Bör jag fortsätta mulitipliern från 19 till 20 (20 * 200 = 4000Mhz)
eller ska jag istället krångla till det med att öka bus speed + volt manuellt till 4000Mhz.
Är det någon skillnad? Smidigast är ju multipliern, men jag ser många som väljer att att öka bussen istället. Varför?

Det är en Black Edition jag har.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av oldeback:

Hej!

Har precis gjort min första överklockning på en tre år gammal AMD Phenom II X4 965 -processor.
Jag har endast ökat multipliern från 17 till 19 och gått från 3.4 till 3.8 Ghz.

Ligger ständigt på 46-47 grader med stresstest på 3 timmar.
http://oi45.tinypic.com/ok68bb.jpg

Köpte till denna relativt billiga kylaren vad jag kommer ihåg, men den duger. Plus en massa andra vanliga fläktar in och ut från chassit.
https://www.google.se/search?q=zalman+9500+am2&aq=f&oq=zalman...

Bör jag fortsätta klocka upp den och isåfall hur högt och på vilket sätt?
Jag har hört att 4Ghz är ett rätt bra tak? Ska jag isåfall fortsätta höja multipliern eller göra på något annat sätt? Helt ny på detta
Mvh. Oldeback

Skrivet av Jorremannen:

Jaa 47 grader är ju inga problem (upp till 70-80 är ju okej) så 4,0 ska nog inte vara några problem!

Helt ute och cyklar.
Phenom II börjar throttla vid 62°C så TS måste hålla temperaturen under 62°C ALLTID annars kommer han få en negativ överklock då processorn klockar NER sig till 800MHz vid throttlingen.

Skrivet av oldeback:

Okej, en liten förenkling av mitt förstainlägg.

Bör jag fortsätta mulitipliern från 19 till 20 (20 * 200 = 4000Mhz)
eller ska jag istället krångla till det med att öka bus speed + volt manuellt till 4000Mhz.
Är det någon skillnad? Smidigast är ju multipliern, men jag ser många som väljer att att öka bussen istället. Varför?

Det är en Black Edition jag har.

Black edition har upplåst multipel för just enklare överklockning. Phenom har en historia att klocka bättre på udda multiplar.
Du bör försöka undvika att överklocka allt för mycket på bussen då det påverkar även RAM och lite andra grejer på moderkortet. Men det är även en fördel då du just kan överklocka ram-minnen lite om de klarar av det.

Du kan få ganska hyfsad prestanda boost om du överklockar CPU och även Nordbryggan (ofta benämnt NB-Bus).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Black edition har upplåst multipel för just enklare överklockning. Phenom har en historia att klocka bättre på udda multiplar.
Du bör försöka undvika att överklocka allt för mycket på bussen då det påverkar även RAM och lite andra grejer på moderkortet. Men det är även en fördel då du just kan överklocka ram-minnen lite om de klarar av det.

Du kan få ganska hyfsad prestanda boost om du överklockar CPU och även Nordbryggan (ofta benämnt NB-Bus).

okej, så vad tycker du att jag ska ligga på med min multiplier, buss och volt? har du några bra värden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

(...)då processorn klockar NER sig till 800MHz vid throttlingen..

Jaha! Är det så?
För min CPU gick för någon vecka sedan runt 75C under tunga spelsessioner, och ibland blir det ganska tung stuttering samt att ljudvolymen ökar kraftigt och stannar högljudt tills ungefär 5 minuter efter att man varit idle med datorn.

Det är inte lätt att överklocka när det alltid är varmt ute.

Sänkte dock volten till 1.47 för min gamla Phenom II X4 955, sänkte min idle temp med runt 10C, ska testa och se om jag kommer under de 62C du talar om!

Tack.

Visa signatur

Eh!

Permalänk

Överklockade också min phenom II 965be i förrgår och ligger 4ghz och det rullar på jättestabilt med ca. 47c i prime95 efter ett par timmar
Lycka till!

Visa signatur

"Skillnaden mellan manlighet och idioti är hårfin"

Asrock 970extreme4, Corsair 8Gb Vengance 1600Mhz, AMD 965BE @4ghz, Zotac gtx580, Corsair cx600, Fractal design arc och självklart ingen ssd.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av oldeback:

okej, så vad tycker du att jag ska ligga på med min multiplier, buss och volt? har du några bra värden?

Nej det kan jag dessvärre inte hjälpa till med.
Nordbryggans frekevenser har om jag inte missminner mig med moderkortets chipset att göra. Dvs det skiljer sig lite från plattform till plattform.

Skrivet av Krimsarn:

Jaha! Är det så?
För min CPU gick för någon vecka sedan runt 75C under tunga spelsessioner, och ibland blir det ganska tung stuttering samt att ljudvolymen ökar kraftigt och stannar högljudt tills ungefär 5 minuter efter att man varit idle med datorn.

Det är inte lätt att överklocka när det alltid är varmt ute.

Sänkte dock volten till 1.47 för min gamla Phenom II X4 955, sänkte min idle temp med runt 10C, ska testa och se om jag kommer under de 62C du talar om!

Tack.

En phenom II som blir varmare än 62°C är ganska meningslöst.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Helt ute och cyklar.
Phenom II börjar throttla vid 62°C så TS måste hålla temperaturen under 62°C ALLTID annars kommer han få en negativ överklock då processorn klockar NER sig till 800MHz vid throttlingen.

Black edition har upplåst multipel för just enklare överklockning. Phenom har en historia att klocka bättre på udda multiplar.
Du bör försöka undvika att överklocka allt för mycket på bussen då det påverkar även RAM och lite andra grejer på moderkortet. Men det är även en fördel då du just kan överklocka ram-minnen lite om de klarar av det.

Du kan få ganska hyfsad prestanda boost om du överklockar CPU och även Nordbryggan (ofta benämnt NB-Bus).

ute och cyklar är han inte riktigt bara stänga av hardware temperature monitor och sätta t ex varningsgräns på 70c och att de stänger av sig vid 80c :3 har gjort det själv då min cpu har upplåst samt buggade sensorer efter det (står att kärnorna i idle är 76c medans cpu temp är 34c )

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

En phenom II som blir varmare än 62°C är ganska meningslöst.

Ok, tack för svaret.

Kan det vara därför TMonitor säger att samtliga kärnor ofta ligger på 920 mhz, ibland upp till 2200 mhz men aldrig högre?

CPUID's Hardware Monitor säger att min CPU går som högst till 68C och kanske är det därför jag faktiskt inte får ut särskilt mycket, inte ens mer än under stock?

Ska testa att sätta den på "default" och se vad som händer, kanske sänka volten då den är märkligt hög i stock.

EDIT: Efter ett enkelt test i bara runt 40 minuter med en volt på 1.35 istället för stocken som var på 1.47 så har ej CPUn gått över 60C enligt AMD Overdrive, vilket för övrigt var det enda programmet jag hittade som visade volten på alla 4 kärnor.

Ska testa att hålla mulipeln på 17.50 och klocken på 210 med en volt på 1.35 under 10-15 timmar i natt och se vad som händer!

EDIT2: Japp, efter 18 timmar Prime95 gick CPUn ej över 58C på inställningarna över, klockade även nordbryggan aningen mer.
Tusen tack för varningen om 62C!

Visa signatur

Eh!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Krimsarn:

Ok, tack för svaret.

Kan det vara därför TMonitor säger att samtliga kärnor ofta ligger på 920 mhz, ibland upp till 2200 mhz men aldrig högre?

CPUID's Hardware Monitor säger att min CPU går som högst till 68C och kanske är det därför jag faktiskt inte får ut särskilt mycket, inte ens mer än under stock?

Ska testa att sätta den på "default" och se vad som händer, kanske sänka volten då den är märkligt hög i stock.

EDIT: Efter ett enkelt test i bara runt 40 minuter med en volt på 1.35 istället för stocken som var på 1.47 så har ej CPUn gått över 60C enligt AMD Overdrive, vilket för övrigt var det enda programmet jag hittade som visade volten på alla 4 kärnor.

Ska testa att hålla mulipeln på 17.50 och klocken på 210 med en volt på 1.35 under 10-15 timmar i natt och se vad som händer!

EDIT2: Japp, efter 18 timmar Prime95 gick CPUn ej över 58C på inställningarna över, klockade även nordbryggan aningen mer.
Tusen tack för varningen om 62C!

Kul att höra.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin