Permalänk
Permalänk
Medlem

Luft!

Permalänk
Medlem

luft då processorn går att ställa upp turbon en liten bit extra bara till typ 3.6 ghz (ingen aning om detta gäller alla kärnor) men det ska även stockkylningen kunna ta
hade du tänkt att överklocka kikar du på K i namnet på intels 1155 processorer.
den du kikar på klarar det mesta en bra bit framåt och tar de flesta nya spel som finns ute tillsammans med ett bra grafikkort på medium - high.
(om inte spelet nu är väldigt cpu krävande...)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Skrivet av mini-z1994:

luft då processorn går att ställa upp turbon en liten bit extra bara till typ 3.6 ghz (ingen aning om detta gäller alla kärnor) men det ska även stockkylningen kunna ta
hade du tänkt att överklocka kikar du på K i namnet på intels 1155 processorer.
den du kikar på klarar det mesta en bra bit framåt och tar de flesta nya spel som finns ute tillsammans med ett bra grafikkort på medium - high.
(om inte spelet nu är väldigt cpu krävande...)

Min budget ligger på 2500, någon som vet om jag kan få tag på, moderkort, ram och den processorn med k i namnet istället? Så billigt som möjligt kollar ju självklart runt med, men sitter vid mobilen sundet är lite svårt

Permalänk
Medlem

Du skulle kunna kika på AMD FX-8320 med istället. Presterar ungefär samma fast den är billigare än i5an. Dessutom så är moderkorten billigare. Jag köpte ram mobo och en sådan för 2700 från webhallen. rekommenderas!

Visa signatur

Chassi: FD Arc || PSU: EVGA G2 750W || MB: ASUS B350M-A || CPU: RYZEN 5 1400 || GPU: HD 6870 || RAM: 8GB|| HDD: 1TB WD || SSD: Intel 330 120GB||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pejnar:

Du skulle kunna kika på AMD FX-8320 med istället. Presterar ungefär samma fast den är billigare än i5an. Dessutom så är moderkorten billigare. Jag köpte ram mobo och en sådan för 2700 från webhallen. rekommenderas!

Ja fast ändå inte, i spel presterar dom hyffsat lika men i allt annat så vinner Intel och dessutom är det stor skillnad i effektförbrukning till Intels fördel och den skillnaden blir ju allt större vid överklockning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Ja fast ändå inte, i spel presterar dom hyffsat lika men i allt annat så vinner Intel och dessutom är det stor skillnad i effektförbrukning till Intels fördel och den skillnaden blir ju allt större vid överklockning

Nja det stämmer inte riktigt, i flertrådade applikationer så är en 8320 vassare än valfri i5 i nästan alla situationer, men i enkeltrådade applikationer däremot så kör en i5 över 8320 pga högre IPC.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Ja fast ändå inte, i spel presterar dom hyffsat lika men i allt annat så vinner Intel och dessutom är det stor skillnad i effektförbrukning till Intels fördel och den skillnaden blir ju allt större vid överklockning

Men AMD FX-XXXX klockar som gudar! man kan lätt ta upp dom i 6Ghz.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av oTiuZ:

Men AMD FX-XXXX klockar som gudar! man kan lätt ta upp dom i 6Ghz.

Pic or didn't happen!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast

Att tänka på...

Många som funderar på vattenkylning glömmer en detalj: Vattnet i sig kyler inte bättre än något annat. Vattnet agerar bara transport-medium för värme-energi.

Vatten kyler inte bättre.
Vatten transporterar bättre.

"Men... Varför vattenkylning?" kan man fråga sig.
Svaret är enkelt: Effektiv metod att frakta värme-energi från en punkt till en annan, där den är lättare att "dumpa".

Kyl-arean
Skall man jämföra olika kylmetoder, så skall det göras på den punkt där värmen dumpas.
Att jämföra en luftkylare som har en mycket större kyl-area mot en mindre radiator, kommer ju luftkylaren givetvis att vinna.
Hemligheten är just kyl-arean i värme-växlaren. Det vill säga själva kylflänsarna där det råder ett bestämt luftflöde.

Luft-flödet
Temperaturen på kylsystemet kan aldrig understiga temperaturen på den luft som flödar genom kylflänsarna.
Har man då sin radiator som utsug, kommer temperaturen aldrig understiga den temperatur som råder i chassit ifråga.
Har man istället radiatorn som insug, får man en effektivare kylning tack vare kallare luft. Nackdelen däremot är att värmen dumpas av i chassit istället för utanför. Då gäller det att man har ett gott luftflöde genom chassit så att den varma luften inte stannar kvar.

Har man sämre temperaturer med en vattenkylning som har samma kyl-area som en motsvarande passiv kylare, då har man konfigurerat luftflödet helt fel. Eller placerat radiatorn på helt fel ställe. Gör om, gör rätt.

Kastar man bara in vattenkylning lite på måfå i sin dator och tror att kylningen skall bli bättre, är man helt fel ute. Då är det dags att plugga på lite mer.
Ledtrådar: Kyl-area. Luftflöde. Luft-temperatur.

Men många i den här tråden har en poäng: Många torn-kylare som använder värmerör (Kondensering) är i många fall en billigare och effektivare lösning än en motsvarande vattenkylning.
Många gör tyvärr misstaget att placera sin radiator fel, väljer en för liten radiator, och/eller placerar chassifläktar på fel sätt som resulterar i ett dåligt luftflöde.
Om man skall "uppgradera" till vattenkylning, se till att radiatorn har minst samma kyl-area som den gamla kylaren. Annars blir man bara besviken.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av oTiuZ:

Men AMD FX-XXXX klockar som gudar! man kan lätt ta upp dom i 6Ghz.

alla har inte flytande kväve hemma....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

alla har inte flytande kväve hemma....

Han som fick upp den i 6Ghz använde dock bara en core och använde H100i om jag inte missminner mig. Leta i den nya 5Ghz klubben så hittar du nog han.

Visa signatur

AMD R5 1600 3.2 GHz | Gigabyte AX370 Gaming K3 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 3200MHz CL16 | Sapphire RX580 Nitro+ 8GB | Phanteks Eclipse P400S | 1x Samsung 970 EVO 500GB 1x WD 500GB | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Ja fast ändå inte, i spel presterar dom hyffsat lika men i allt annat så vinner Intel och dessutom är det stor skillnad i effektförbrukning till Intels fördel och den skillnaden blir ju allt större vid överklockning

Skrivet av TiasE:

Nja det stämmer inte riktigt, i flertrådade applikationer så är en 8320 vassare än valfri i5 i nästan alla situationer, men i enkeltrådade applikationer däremot så kör en i5 över 8320 pga högre IPC.

Är ganska jämnt mellan dom. i5an bättre på enketrådat och resten är nästan ingen skillnad.
http://www.tomshardware.com/charts/cpu-charts-2012/compare,31...

Jag personligen hade nog kört på 8320 och klockat den om man nu ska ha datorn till allt möjligt och ha den i några år. Och så har AMDs moderkort lite mer features för pengarna.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av oTiuZ:

Han som fick upp den i 6Ghz använde dock bara en core och använde H100i om jag inte missminner mig. Leta i den nya 5Ghz klubben så hittar du nog han.

aha ok, men då är det ju inte samma sak som att köra alla på 6ghz, vilket man annars gör i vardagen(använda alla kärnor)

har faktiskt ett fx3820 och väntar på ett 3120^^
dock så är jag inte nån allvarlig överklockare..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oTiuZ:

Men AMD FX-XXXX klockar som gudar! man kan lätt ta upp dom i 6Ghz.

Med flytande kväve ev. Men knappast med "normala" medel som vatten och luft.'

Skrivet av oTiuZ:

Han som fick upp den i 6Ghz använde dock bara en core och använde H100i om jag inte missminner mig. Leta i den nya 5Ghz klubben så hittar du nog han.

Relevansen är alltså slående..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Är ganska jämnt mellan dom. i5an bättre på enketrådat och resten är nästan ingen skillnad.
http://www.tomshardware.com/charts/cpu-charts-2012/compare,31...

Jag personligen hade nog kört på 8320 och klockat den om man nu ska ha datorn till allt möjligt och ha den i några år. Och så har AMDs moderkort lite mer features för pengarna.

håller med dej till 100!!
har ett själv och är sjuknöjd... min vän har ett 2600k och ändå så är det samma prestanda och även om det nu verkligen finns skillnad så är nog inte så där jättemärkbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Med flytande kväve ev. Men knappast med "normala" medel som vatten och luft.

men glöm inte att man kan ha lite lägre rumstemperatur, och nu när det e så kalt ute... och då går det

till ts: gå med vatten då det är bättre temp och är lite finare, har en vän med samma kylare och är sjuknöjd

men vill du ha enkel installation och simpel lösning så gå med luft

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

håller med dej till 100!!
har ett själv och är sjuknöjd... min vän har ett 2600k och ändå så är det samma prestanda och även om det nu verkligen finns skillnad så är nog inte så där jättemärkbar

Kolla in och jämför energiförbrukningen mellan era datorer det man vinner på i lägre pris på komponenterna får man betala med råge på elräkningen istället, nästan 200W på en lätt överklockad CPU är inte kattskit direkt...

Anandtechs review av FX-8320 visade ju på att det var endast vid flertrådade applikationer som AMDs cpuer presterade bättre än Intels motsvarigheter men endast då, så fort det var frågan om både flertrådade och singeltrådade program som ju är fallet i vardagligt användande så drar Intel ifrån rejält.

Skall man köpa en FX-8320 så vill det till att man har fullständig koll på hur programmen är konstruerade och vem har det egentligen och priset du får betala är en "mycket" högre energiförbrukning...

Permalänk

Luft!
Jag bytte just ut min h2o 620 mot en tornkylare. En tornkylare kommer aldrig låta som en kaffebryggare...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Kolla in och jämför energiförbrukningen mellan era datorer det man vinner på i lägre pris på komponenterna får man betala med råge på elräkningen istället, nästan 200W på en lätt överklockad CPU är inte kattskit direkt...

Anandtechs review av FX-8320 visade ju på att det var endast vid flertrådade applikationer som AMDs cpuer presterade bättre än Intels motsvarigheter men endast då, så fort det var frågan om både flertrådade och singeltrådade program som ju är fallet i vardagligt användande så drar Intel ifrån rejält.

Skall man köpa en FX-8320 så vill det till att man har fullständig koll på hur programmen är konstruerade och vem har det egentligen och priset du får betala är en "mycket" högre energiförbrukning...

Elen ingår i hyran men sant det du säger