Bästa möjliga kylning för både processor och grafikkort?

Permalänk
Medlem

Bästa möjliga kylning för både processor och grafikkort?

Hej på er, jag funderar över vilken kylare som är bäst för cpu resp. gpu idag?
Ska jag satsa på sluten vattenkylning H110+Accelero Hybrid, eller luftkylning Phanteks PH-TC14PE+Accelero Xtreme III ?
Jag har även funderat på komplett vattenkylningskit men jag är osäker om det ger någon stor skillnad i temp, vad tror ni, vilken är den bästa lösnngen?
Komponenterna som ska kylas är 2500K och Gigabyte GTX 670 (680PCB), chassit är Define R3, och moderkort Asus P8Z68-V PRO/GEN3. Allting måste passa utan att behöva modda.

Jag är också nyfiken vad ni tycker om jag ens behöver uppgradera min kylning. Jag har Corsair h60 och Windforce 3X just nu.

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Medlem

har du problem med värme som du har de nu? Om inte känns de ju ganska onödigt.
Dvs om du inte ska uppgradera bara för uppgraderingens skull

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av prozzac:

har du problem med värme som du har de nu? Om inte känns de ju ganska onödigt.
Dvs om du inte ska uppgradera bara för uppgraderingens skull

Jag har inga problem, men däremot sätter kylningen gräns för överklockning samt låter en del..

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Medlem

Absolut bästa kylning är ju riktig vattenkylning, men om du ska köra på något mindre dyrt skulle jag nog satsa på luftkylningen faktiskt. Billigare, tystare och liknande prestanda jämfört med färdig vattenkylning. Jag tycker inte att du behöver byta kylning, men om du känner det så är det ju dina pengar Jag bytte kylare på mitt kort (hade ett MSI HAWK) som väsnades för mycket. Är toknöjd med Accelero Extreme II, så III bör ju vara bättre:)

Visa signatur

|NZXT H440 Black |GTX 970 STRIX|GIGABYTE Z97X-SLI|Corsair XMS3 1600 mhz 8x2 GB|Intel Core i5 4690K(4,0GHz)|Corsair RM750x| ADATA SSD PREMIER 256GB + Samsung 850 EVO 500GB |Corsair H110i|

Permalänk
Medlem

Om du vill ha ner ljudnivån så kommer inte något slutet vattensystem lösa det problemet.

Ska du märka någon ordentlig skillnad så är det riktig vattenkylning med rejäla radiatorer som gäller.
Då får du kapacitet att kyla tyst och få bra temps för att överklocka.

Om du nu ska lägga pengar på att få till det ordentligt så gör det ordentligt och kör på riktig vattenkylning.
Annars kan du lika gärna strunta i det.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Absolut best är att anslutade den till lägenhetens/husets kallvatten system Självtryck och absolut tyst

Visa signatur

Crummy laptop DeLux!

Permalänk

Jag är faktiskt tveksam till om du kan få några bättre resultat än vad du säkert redan har. Frågan är nog mer om du inte ska se till att flödet in och ut i maskinen är på tip topp om du ska pressa grejerna mer? Bättre fläktar på cpu kylaren (se signatur) Jag har svårt att se en bättre kylare än windforce kylaren på ett GPU!?

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus Maximus ix Code - Intel 7700K - Cryorig H7 - Samsung 960 Pro - Corsair RM750 V2- Asus ROG Strix 2060 - AOC Q3277PQU - NAD D3020 - Shure Aonic 50 - Dali Evidence 470 - Monitor Audio Bronze BR5 - Denon Rcd-M40 - XTZ 8.17 - Mionix Zibal 60 - Mionix Naos 3200 - Tangent Amptser BT 2 - Wharfedale Diamond 210 - Sen några fler datorer - Hörlurar - Och vettefan vad man har dragit på sig under åren. Dessa är iaf. dem primära jag använder mest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Om du vill ha ner ljudnivån så kommer inte något slutet vattensystem lösa det problemet.

Ska du märka någon ordentlig skillnad så är det riktig vattenkylning med rejäla radiatorer som gäller.
Då får du kapacitet att kyla tyst och få bra temps för att överklocka.

Om du nu ska lägga pengar på att få till det ordentligt så gör det ordentligt och kör på riktig vattenkylning.
Annars kan du lika gärna strunta i det.

@blade80
Då kanske jag borde vänta tills jag kan lägga ner mer cash på det. Men vadåär inte luftkylning ett alternativ eller?

@hårdnackad
Jag har öppen låda så den biten behöver jag inte oroa mig för.

@azezl
Hahaha det hade varit något

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.

Permalänk
Skrivet av azezl:

Absolut best är att anslutade den till lägenhetens/husets kallvatten system Självtryck och absolut tyst

går det?!? finns det något galleri på det eller var det ett skämt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hermanlange:

går det?!? finns det något galleri på det eller var det ett skämt?

Klart det går, men nog blir det ett jäkla ingrep. Opraktiskt som attan är också.

Bara du får kallvatten genom blocken så kan du kyla de, så ett sådant system går fint.

Permalänk
Medlem

Bara att gå till din lokala VVS firma och säg vad du vill göra, sen bör du nog inte göra det om du har planer att flytta eller bor i hyresrätt

Visa signatur

Crummy laptop DeLux!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Racka:

Klart det går, men nog blir det ett jäkla ingrep. Opraktiskt som attan är också.

Bara du får kallvatten genom blocken så kan du kyla de, så ett sådant system går fint.

Kranvatten innehåller en massa skit och smuts, så ett rejält filter skulle behövas isåfall!

Visa signatur

|NZXT H440 Black |GTX 970 STRIX|GIGABYTE Z97X-SLI|Corsair XMS3 1600 mhz 8x2 GB|Intel Core i5 4690K(4,0GHz)|Corsair RM750x| ADATA SSD PREMIER 256GB + Samsung 850 EVO 500GB |Corsair H110i|

Permalänk

En H60 bör orka med att kyla en 2500K om du inte kör tok höga klocks/Vcore. Se till att byta fläktar på den bara, dom som kommer med är skräp.

Har haft ett 7970 windforce 3 och det lät ju en hel del, skickade tillbaks det kortet fö. då det var fel revision. Körde sen Accellero 7970 på mitt matrix 7970 och som bekant är ju accellero kylarna extremt bra och extremt tysta. Låter på max som wf3 vid 30% kanske.

Rekommenderas varmt!

Nu kör jag en Antec H20 620 på matrix kortet och det blev ännu tystare, krävs dock lite hemma mods för att få dit 620'n osv.