Intel "Haswell" Core i7-4770K i prestandatest

Permalänk
Skrivet av lorgix:

10% är inte dåligt. Börjar man sedan använda TSX och AVX2 så blir det ännu mer.

Ja förutom att processorerna inte kommer ha TSX..

Skrivet av Nirvasher:

Äsch, min Bloomfield i7 920 presterar fortfarande bra.

Skrivet av Aser:

Jo lite tråkigt är det ju att sitta på hårdvara från 2008 och känna att man förmodligen kan vänta en till tick-tock cykel innan det börjar bli dags att byta upp sig...

Håller med, sitter också på en i7 920.
Fyfan alltså vad utvecklingen har stagnerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Ja förutom att processorerna inte kommer ha TSX..

Dom flesta kommer att ha det, jo. Inte K-modellerna.

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Dom flesta kommer att ha det, jo. Inte K-modellerna.

Ingen här kommer köpa en icke-K modell.

Permalänk
Medlem

Jaha, och jag som tänkte uppgradera min I7-2600 till en Haswell nu till Sommaren.

Såvida 4670k/4770k inte visar sig överklocka som gudar lär dom planerna gå om intet.
Nåja, då sparar man dom pengarna iallafall...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Jaha, och jag som tänkte uppgradera min I7-2600 till en Haswell nu till Sommaren.

Såvida 4670k/4770k inte visar sig överklocka som gudar lär dom planerna gå om intet.
Nåja, då sparar man dom pengarna iallafall...

Du behöver inte klocka dom öht för att dom ska spöa din 2600.

Men jag förstår om du inte vill betala för ett nytt moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Du behöver inte klocka dom öht för att dom ska spöa din 2600.

Men jag förstår om du inte vill betala för ett nytt moderkort.

Nej jag vet att Haswell presterar bättre än Sandy Bridge i samma frekvenser (även om jag nog inte skulle gå så långt som att säga att Haswell @ 3,4 GHz "spöar" Sandy Bridge @ 3,4 GHz), men jag tycker inte det är värt priset för den relativt lilla prestandaökningen - och det är före man ens börjar tänka på vad det nya obligatoriska moderkortet kommer kosta.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Ingen här kommer köpa en icke-K modell.

Varför säger du så? Jag ångrar att jag inte köpte en icke-K senast. Hade jag byggt nytt idag så hade det blivit en sådan. Jag är ändå bara ute efter att undervolta och bygga litet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Hur menar du nu? Teoretiskt sett så kan ingen CPU ge fler FPS om GPUn är flaskhals. Det är därför vi kallar det "flaskhals".

den här CPUn innehåller ju en, vilket är lite av poängen med den, och den är i sin tur snabbare så..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

den här CPUn innehåller ju en, vilket är lite av poängen med den, och den är i sin tur snabbare så..

Fast om vi ska vara sådana att vi ska märka ord så innehåller ju inte CPUn alls en GPU, den sitter bara ihop med en GPU. Chippet har ju en CPU-del och en GPU-del.

Permalänk
Medlem

Enda fördelen med haswell är väl den växande begagnatmarknaden med generationer som sandybridge och framåt. Dessa kommer vara fullt kompetenta ett tag till!
Ångrar att jag inte köpte imac när sandybridge modellerna kom... har gått och väntat på... ja ingenting uppenbarligen >,<

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

Föga förvånande, varför skulle intel lägga massa pengar på utveckling när dom inte har nån konkurrens knappt?

Undrar om dom fått ordning på värme problematiken bara, känns som det mest intressanta fn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Ja förutom att processorerna inte kommer ha TSX.

Kan du förklara för mig hur det kommer fungera?
Kommer icke-k processorer som alltså är billigare ha TSX?

Blandar jag ihop det eller är inte TSX ganska bra att ha framöver för att ha bättre skalning med flera trådar?

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Kan du förklara för mig hur det kommer fungera?
Kommer icke-k processorer som alltså är billigare ha TSX?

Blandar jag ihop det eller är inte TSX ganska bra att ha framöver för att ha bättre skalning med flera trådar?

Alla icke-K processorer förutom i5-4430 och i5-4430S kommer ha TSX.
Ingen K-processor kommer ha TSX.
Ja TSX är bra för bättre skalning med flera trådar, på samma sätt som AVX2 är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Alla icke-K processorer förutom i5-4430 och i5-4430S kommer ha TSX.
Ingen K-processor kommer ha TSX.
Ja TSX är bra för bättre skalning med flera trådar, på samma sätt som AVX2 är.

Men, jag fattar inte, VARFÖR?
Aja, jag hoppas verkligen Broadwell ser annorlunda ut.

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Men, jag fattar inte, VARFÖR?
Aja, jag hoppas verkligen Broadwell ser annorlunda ut.

Inte jag heller.
Det är helt i onödan.
Antar att de gjorde det bara för att K processorerna inte ska vara för överlägset bra. Så de gav K processorerna ett handikapp med flit.
Det är lika onödigt prestandahämmande som att lägga kylpasta under värmespridaren (Ivy Bridge).

Intel har tappat vettet fullständigt på senare år, det beror väl på att de har monopol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Antar att de gjorde det bara för att K processorerna inte ska vara för överlägset bra. Så de gav K processorerna ett handikapp med flit. Det är lika onödigt prestandahämmande som att lägga kylpasta under värmespridaren (Ivy Bridge).

Intel har tappat vettet fullständigt på senare år, det beror väl på att de har monopol.

Så trevligt av Intel att handikappa de upplåsta processorerna. Som det verkar troligen på grund av noja om "olovlig använding" av billiga CPU i servrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Inte jag heller.
Det är helt i onödan.
Antar att de gjorde det bara för att K processorerna inte ska vara för överlägset bra. Så de gav K processorerna ett handikapp med flit.
Det är lika onödigt prestandahämmande som att lägga kylpasta under värmespridaren (Ivy Bridge).

Intel har tappat vettet fullständigt på senare år, det beror väl på att de har monopol.

Nja, värmespridaren på IB spelar ju bara in om man överklockar?
Och dessutom är det billigare att göra så?
Det KAN jag förstå även om jag inte håller med om beslutet, men detta?

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Nja, värmespridaren på IB spelar ju bara in om man överklockar?
Och dessutom är det billigare att göra så?

Ja vilket de flesta här gör..
Det blir bara marginellt billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Ja vilket de flesta här gör..
Det blir bara marginellt billigare.

Jo, men det jag menar är att det finns ju rimliga förklaringar till varför man gör det.
Och även om det bara är marginellt billigare så blir det rätt många miljoner totalt på alla processorer.

Varför K-serien får klara sig utan TSX förstår jag mig inte på alls.

Permalänk
Medlem

Vore ju knappast första gången som -K modellerna saknar något som icke-K modellerna har.

I7-2600 har t.ex. stöd för VT-d, men I7-2600k har det inte.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Vore ju knappast första gången som -K modellerna saknar något som icke-K modellerna har.

I7-2600 har t.ex. stöd för VT-d, men I7-2600k har det inte.

Men det kan jag också förstå, virtualisering har ett specifikt syfte och man vill hålla det borta ifrån K-processorerna.
Dom funktionerna det handlar om här är ju mer allmängiltiga och då förstår jag verkligen inte alls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Det här inlägget innehåller sakfel och påståenden tagna från luften.

De smalaste ledningsbanorna är 50-100nm breda och det är bra mycket mer än "några atomer". Dessutom används dessa smala ledare enbart för korta ledare medan man för distribution av tex klocka använder sej av bredare och tjockade ledare högre upp i ledarstacken. Det är inte ledarna som skadas av för hög spänning, det är transistorerna, och i första hand isolatorn mellan gate och kanal. Det är den tunnaste strukturen som finns i ett chip och som också bestämmer maximal drivspänning. Att köra en CPU på 10GHz eller mer är full realististiskt men då måste olika block i en CPU vara asynkrona så att de inte beroende av en global klocka. Det är dock inte ljusets hastighet som är problemet i första hand utan att buffertar som ska driva långa ledningar måste ha väldigt bra drivförmåga eftersom ledningens kapacitans blir så stor och det kostar i effektförbrukning.

Eftersom det ofta pratas om elektrontunnling genom isolatorer har jag antagit att det hade med ledarna att göra, men tydligen hade jag fel. Tack för lärdomen! Andemeningen är dock inte jättelångt från sanningen dock eller hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Eftersom det ofta pratas om elektrontunnling genom isolatorer har jag antagit att det hade med ledarna att göra, men tydligen hade jag fel. Tack för lärdomen! Andemeningen är dock inte jättelångt från sanningen dock eller hur?

Nejdå helt riktigt, grundproblemet är just de små strukturerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Håller med, detta står för mig och det jag kör på min PC. Har en SB 2600K och jag känner absolut inget behov av att byta CPU ännu.

Säger det samma - 2600k räcker länge än. Bara för folding hade det iofs varit kul med lite bättre ppwh.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Så trevligt av Intel att handikappa de upplåsta processorerna. Som det verkar troligen på grund av noja om "olovlig använding" av billiga CPU i servrar.

Men så länge de inte stödjer ecc minne så vill man inte ha dem i servrar ändå, och intel har faktist justerat ner e3 och e5 något i pris jentemot äldre xeon.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är det bara jag eller händer det inte allt för mycket skilland mellan i7 gen 2 och frammåt ?

Permalänk
Medlem

Om jag har fattat rätt är det den integrerade grafik som är mycket bättre, men att själva "kraften" är lite bättre? Tur att jag köpte en 3770k då, skulle inte ha orkat vänta och nu märker jag att skillnaden är inte så stor mellan mitt och haswell

Permalänk
Skrivet av sleecin:

Är det bara jag eller händer det inte allt för mycket skilland mellan i7 gen 2 och frammåt ?

Du är inte den enda.
Utvecklingen har stannat helt.
Helt otroligt egentligen att en 5 år gammal processor är fortfarande väldigt snabb och klarar av allt som man ger den, och maxar typ alla spel etc.
Undrar om inte det är första gången nånsin som det är så?
Jag kan lätt tänka mig att behålla min i7 920 i 5 år till, alltså 10 år totalt, och fortfarande ha bra prestanda i de senaste spelen.
10 år i datorvärlden.. jag tycker det är hisnande..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Men, jag fattar inte, VARFÖR?
Aja, jag hoppas verkligen Broadwell ser annorlunda ut.

Det är såklart för att de vill sälja IVY-E simultant med dessa, skulle inte se bra ut om 4770K var bättre till en lägre kostnad ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Det är såklart för att de vill sälja IVY-E simultant med dessa, skulle inte se bra ut om 4770K var bättre till en lägre kostnad ...

Lite tråkigt att entusiastplattformen kommer med över ett års fördröjning. Som entusiast vill jag helst ha senaste arkitekturen, men förstår att pengarna ligger i standardplattformen, speciellt nu med Intels satsning på bärbara tillsammans med MS. Undrar om Intel är lite trötta på att MS inte lyckas "sälja" Windows 8. De hoppas väl på Blue nu då.