Var lagras program i grafikkort, exem; PhysX, FXAA, m.fl. ( ? )
CPU'n har inget med det att göra. Det är GPU och GPU-minnet. Programmen består av kompilerade "shaders" (googla GLSL för OpenGL och HLSL för Direct3D), finns en del olika men dom mest vanliga är vertex shaders och fragment shaders. Modern OpenGL till exempel kör allting i dessa shaders (till skillnad mot äldre OpenGL, som kör mycket i "fixed pipeline"). Allting ifrån matris-uträkningar till häftiga effekter.
Fragmentshaders/Pixelshaders är program som körs för varje pixel i en buffer(läs bild), så till exempel "Bloom"-effekten gör detta: Kopierar hela framen som visas just nu, förminskar den ~4-8 ggr, förstorar upp den igen till originalstorlek, och "ritar" den bilden på framen med additiv blending (dvs använder den ändrade framen lite som ett "ljus" över framen).
Vertex-shaders är program som körs för varje vertex i en buffer(VBO/VAO), bra skit för "förvrängningar", eller för att simulera vågor i vatten. Som sagt så använder modern opengl Vertexshaders för att bara rita vertices nuförtiden(istället för fixed pipeline), men att simulera vattenvågor är ett bra exempel för att förklara vad det är.
EdIT: För att klargöra, dessa shaders skriver programmerare och sen laddar upp till GPU-minnet, där det körs på GPU'n. Ungefär som vanliga program som laddas in i RAM-minnet och sen körs på CPUn. PhysX är lite av en annan historia då det använder sig av CUDA-architekturen i GPUs bland annat. Google är din vän för såna invecklade grejer.
CPU'n har inget med det att göra. Det är GPU och GPU-minnet. Programmen består av kompilerade "shaders" (googla GLSL för OpenGL och HLSL för Direct3D), finns en del olika men dom mest vanliga är vertex shaders och fragment shaders. Modern OpenGL till exempel kör allting i dessa shaders (till skillnad mot äldre OpenGL, som kör mycket i "fixed pipeline"). Allting ifrån matris-uträkningar till häftiga effekter.
Fragmentshaders/Pixelshaders är program som körs för varje pixel i en buffer(läs bild), så till exempel "Bloom"-effekten gör detta: Kopierar hela framen som visas just nu, förminskar den ~4-8 ggr, förstorar upp den igen till originalstorlek, och "ritar" den bilden på framen med additiv blending (dvs använder den ändrade framen lite som ett "ljus" över framen).
Vertex-shaders är program som körs för varje vertex i en buffer(VBO/VAO), bra skit för "förvrängningar", eller för att simulera vågor i vatten. Som sagt så använder modern opengl Vertexshaders för att bara rita vertices nuförtiden(istället för fixed pipeline), men att simulera vattenvågor är ett bra exempel för att förklara vad det är.
EdIT: För att klargöra, dessa shaders skriver programmerare och sen laddar upp till GPU-minnet, där det körs på GPU'n. Ungefär som vanliga program som laddas in i RAM-minnet och sen körs på CPUn. PhysX är lite av en annan historia då det använder sig av CUDA-architekturen i GPUs bland annat. Google är din vän för såna invecklade grejer.
De GPU minnet, sitter utanför själva GPUn eller är det en integrerad del?
Tackar iallafall för en bra förklaring.
De GPU minnet, sitter utanför själva GPUn eller är det en integrerad del?
Tackar iallafall för en bra förklaring.
Det sitter på grafikkortet. Dom flesta nya grafikkort har typen GDDR5-minne.
- Igår Nanosys: QDEL-tekniken potentiellt redo för kommersiell lansering 2026 18
- Igår Ny Arc-drivrutin ger kraftigt höjd DX11-prestanda i många spel 17
- 21 / 4 Världens minsta fungerande Nintendo Wii-konsol avtäckt 6
- 21 / 4 Legendarisk processor pensioneras efter 49 år 17
- 20 / 4 Asus lägger till BIOS-inställning för instabila Intel‑processorer 36
- Igår Europol ställer sig emot end-to-end-kryptering 80
- Igår Svenska speljätten Embracer splittras – blir tre separata bolag 11
- Igår Snabbkoll: Brukar du handla begagnad teknik? 76
- Igår Akira har tjänat en halv miljard kronor på ransomware-attacker 13
- 21 / 4 Gamers Nexus: EK Water Blocks har problem 32
- LLama3 eller "Hur kan en språkmodell stapla saker?"20
- Snabbkoll: Brukar du handla begagnad teknik?78
- Jonsbo DS8 sensorskärm - problem med visning3
- Karaoke hjälp3
- [LEK] Gissa spelet15489
- Europol ställer sig emot end-to-end-kryptering80
- Tips på bra sci-fi böcker54
- Inspelade vhs band - går de att sälja?10
- LG:s 32-tums OLED-skärm släpps i april för 18 000 kronor123
- Sur, Ledsen, Galen?! Skriv av er här!21516
- Säljes Asus GeForce RTX 2080 ROG Strix Gaming OC 8GB
- Köpes Köpes - i7 4770-4790(K)
- Säljes Steam Deck 1 TB OLED Oöppnad/Nyskick
- Säljes Asus Rog Helious GX601 + 4st Corsair LL120 fläktar
- Köpes Pulsar X2 Mini Wireless Gamingmus - Rotobox
- Säljes Asus RTX 1060 ROG Strix OC 6GB
- Köpes 28-32" 4K 144-190 hz Gsync & Freesync
- Säljes KFA2 GeForce RTX 4070 Ti EX Gamer (1 Click-OC)
- Säljes Logitech G Pro Flight rudder
- Säljes Samsung Galaxy Watch 6 - oöppnad
- Nanosys: QDEL-tekniken potentiellt redo för kommersiell lansering 202618
- Europol ställer sig emot end-to-end-kryptering80
- Svenska speljätten Embracer splittras – blir tre separata bolag11
- Snabbkoll: Brukar du handla begagnad teknik?78
- Akira har tjänat en halv miljard kronor på ransomware-attacker13
- Valve uppdaterar Team Fortress 2 med 64‑bitarsstöd21
- Ny Arc-drivrutin ger kraftigt höjd DX11-prestanda i många spel17
- Världens minsta fungerande Nintendo Wii-konsol avtäckt6
- Snart krångligare att logga ut i Windows 11109
- Gamers Nexus: EK Water Blocks har problem32
Externa nyheter
Spelnyheter från FZ
- Sony patentsöker system för att auto-spela "tråkiga" delar av spel idag
- Rykte: Playstation överväger ett Helldivers 2-släpp på Xbox idag
- LOTR-spelet Tales of the Shire får en första trailer idag
- Nexusmods överbelastat för att Fallout är så poppis igår
- Hjälp FZ bli bättre – gör medlemsundersökningen! igår