Permalänk
Medlem

Deklarering: Aktier

Ska fylla i K4 bilagan i min deklaration och har problem med omkostnadsbeloppet.

Jag jobbar på Volvo och har fått aktier i Volvo. Sålde dom direkt när jag fick dom, försäljningspriset var 7156 kr på 83 st. Hur räknar jag ut omkostnadsbeloppet? Jag har ju inte köpt några utan fått dom.

Alla räkne-exempel man kan titta på hos Skatteverket är så komplicerade med köp och försäljning av olika aktier, fattar ingenting

Nån som är duktig på detta?

Permalänk

Nu är jag inte heller duktig men har en fråga. Hur fick du dom? Har du t.ex. ett investeringssparkonto?

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Aha, näe får aktierna av Volvo, kanske skrev lite klumpigt. Min arbetsgivare gav mig aktierna. Tror alla Volvo-anställda får varje år.

Permalänk
Medlem

Finns ett schablonvärde att räkna ut för aktierna, någonstans i informationen på skatteverkets sida eller i foldern som följer med blanketterna. Vet att jag använde det för ärvda aktier som jag sålde för ett par år sedan.

Edit:
www.skatteverket.se/download/18.76a43be412206334b89800026952/...
Sidan 8 - Schablonmetoden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skatteverket:

Schablonmetoden
Har du ingen uppgift på vad du köpte aktierna för får du använda schablonmetoden. Även om du känner till det verkliga omkostnadsbeloppet kan du använda schablonmetoden.
Denna metod innebär att du får använda 20 % av försäljningspriset som omkostnadsbelopp, och att resterande del, dvs. 80 % av försäljningspriset räknas som vinst.
Du kan bara använda schablonmetoden på marknadsnoterade aktier. Metoden får inte användas på terminer och optioner och inte heller på teckningsrätter, fondaktierätter eller inlösen- och säljrätter som du erhållit på grund av aktieinnehav.
Observera att om dina aktier under din innehavstid ökat i värde mer än 400%, så är schablonmetoden fördelaktigare vid beräkning av omkostnadsbeloppet än det verkliga anskaffningspriset.

Innebär detta att jag ska ta 20% av 7156 kr och skriva i som omkostnadsbeloppet?

Permalänk
Hedersmedlem

Förmånsbeskattades du när du fick aktierna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GAPa:

Förmånsbeskattades du när du fick aktierna?

Ingen aning - Det tror jag inte.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Toye666:

Ingen aning - Det tror jag inte.

Du får kolla upp det, för det har betydelse för hur omkostnadsbeloppet ska beräknas. Om man får aktier från sin arbetsgivare ska man normalt förmånsbeskattas, men under vissa förutsättningar kan det göras undantag. Det är förmodligen säkrast att du hör med din arbetsgivare om hur det ligger till med detta. Om nu alla anställda får sådana här aktier känner de säkert till alla detaljer.

Permalänk
Medlem

I mitt andelsbesked står det:

Andelen är inte skattepliktig nu utan beskattas såsom inkomst av tjänst när den utskiftas.

Det måste väl betyda att den inte är förmånsbeskattad?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Toye666:

I mitt andelsbesked står det:

Andelen är inte skattepliktig nu utan beskattas såsom inkomst av tjänst när den utskiftas.

Det måste väl betyda att den inte är förmånsbeskattad?

Det låter som att det inte är en vanlig aktie, utan att det är någon annan form av andel. Det är svårt att veta vad det hela handlar om enbart genom den information som finns i tråden. Skedde försäljningen som diskuteras i den här tråden på något sätt via arbetsgivaren? Kanske har arbetsgivaren i så fall på något sätt lämnat en kontrolluppgift?

Permalänk
Medlem

Det funkar som så att varje år får vi en vinstandel. Sen håller arbetsgivaren den i 5 år innan jag får den in på min aktie depå i banken. Sen får jag göra vad jag vill med den. Detta är fjärde året jag skall deklarera, kommer få min femte vinstandelen från 2008 nu i maj.

Jag har sålt aktierna direkt varje år, men jag är inte så säker att jag har deklarerat på rätt sätt. Tror jag har gjort olika varje år.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Toye666:

Det funkar som så att varje år får vi en vinstandel. Sen håller arbetsgivaren den i 5 år innan jag får den in på min aktie depå i banken. Sen får jag göra vad jag vill med den. Detta är fjärde året jag skall deklarera, kommer få min femte vinstandelen från 2008 nu i maj.

Jag har sålt aktierna direkt varje år, men jag är inte så säker att jag har deklarerat på rätt sätt. Tror jag har gjort olika varje år.

I så fall låter det som att du förmånsbeskattas när du får aktierna. Värdet av aktierna när de sattes in på din depå beskattas då i inkomst av tjänst (d.v.s. på samma sätt som din vanliga lön). Förmodligen har arbetsgivaren redan rapporterat detta i kontrolluppgifterna, men kolla upp det för säkerhets skull. Det är detta värde som du ska ange som omkostnadsbelopp på K4, vilket i det här fallet bör innebära att du inte gör någon kapitalvinst när du säljer aktierna. Om du tidigare år fyllt i blanketterna så att du fått betala för mycket skatt kan du begära omprövning så att det rättas till.

Permalänk
Medlem

Det enda som står i mina kontrolluppgifter är min årslön och vad jag har betalat i skatt.

Edit:

Om jag tar 20% av 7156 kr som omkostnadsbelopp så får jag betala 24% i skatt på beloppet, kan det stämma?

Edit igen:

Hittade en knapp man kunde trycka på som räknade enligt schablonmetoden, det skilde 1 kr mellan den och min uträkning så jag körde på det! Nu får det bära eller brista

Tack för all hjälp och visat intresse!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Toye666:

Det enda som står i mina kontrolluppgifter är min årslön och vad jag har betalat i skatt.

Är du säker på att det här beloppet 7156 kr inte ingår i uppgiften om din årslön?

Skrivet av Toye666:

Edit:

Om jag tar 20% av 7156 kr som omkostnadsbelopp så får jag betala 24% i skatt på beloppet, kan det stämma?

Nej, det ska inte beskattas i inkomstslaget kapital, utan i tjänst. Det innebär att det blir olika hög skatt beroende på hur hög lön du har. (Du måste fortfarande fylla i blankett K4, men eftersom du sålde aktierna direkt bör du inte ha gjort någon vinst.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Toye666:

Edit igen:

Hittade en knapp man kunde trycka på som räknade enligt schablonmetoden, det skilde 1 kr mellan den och min uträkning så jag körde på det! Nu får det bära eller brista

Tack för all hjälp och visat intresse!

Jag såg det här tillägget nu. Bära eller brista känns som ett lite märkligt uttryck i detta sammanhang, för om du gör på det sättet kommer du med största sannolikhet att få betala för mycket skatt. Jag hittade förresten också http://www.vvketuna.se/vb/12_19.doc nu med en kommentar om ett liknande ämne. Det verkar alltså som att det händer att även andra gör fel med detta och får betala för mycket skatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GAPa:

Jag såg det här tillägget nu. Bära eller brista känns som ett lite märkligt uttryck i detta sammanhang, för om du gör på det sättet kommer du med största sannolikhet att få betala för mycket skatt. Jag hittade förresten också http://www.vvketuna.se/vb/12_19.doc nu med en kommentar om ett liknande ämne. Det verkar alltså som att det händer att även andra gör fel med detta och får betala för mycket skatt.

Läste det som står i dokumentet, men fattar ändå inte vad dom menar.

Fattar inte varför det ska vara så jäkla komplicerat.

Kan nån förklara det som står i texten så man förstår? Så tom jag förstår

De som tagit ut vinstandelar som aktier har ju redan skattat ingångsvärdet av dessa det år man fått dem. När man deklarerar en försäljning av sådana ska den beskattningsbara vinsten då uppges som försäljningsvärde minus omkostnadsbeloppet – det vill säga det värde man redan skattat för (”anskaffningsvärdet”) plus kostnaden för att sälja dem (courtage).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Toye666:

Läste det som står i dokumentet, men fattar ändå inte vad dom menar.

Fattar inte varför det ska vara så jäkla komplicerat.

Kan nån förklara det som står i texten så man förstår? Så tom jag förstår

De som tagit ut vinstandelar som aktier har ju redan skattat ingångsvärdet av dessa det år man fått dem. När man deklarerar en försäljning av sådana ska den beskattningsbara vinsten då uppges som försäljningsvärde minus omkostnadsbeloppet – det vill säga det värde man redan skattat för (”anskaffningsvärdet”) plus kostnaden för att sälja dem (courtage).

Om jag inte har missförstått hur det här programmet fungerar kan man säga att det är ungefär så här. När du får aktier från företaget gratis räknas det i princip som att du har fått lön, bara att du har fått lönen utbetald i aktier i stället för i pengar. Detta ska beskattas på precis samma sätt som vanlig lön, så det är så gott som garanterat på så sätt att om du plockar fram alla dina lönebesked och summerar vad du fått före skatt varje månad, kommer du inte att få fram den summa som står som årslön i kontrolluppgiften, för i kontrolluppgiften bör även värdet av aktierna ingå. Eftersom aktierna ses som en sorts lön räknas det som att du har förvärvat aktierna för värdet de hade när du fick dem. Det är alltså det som är ditt anskaffningsvärde. Eftersom du sålde aktierna samma dag fick du förmodligen ungefär lika mycket betalt för dem som deras anskaffningsvärde. Alltså har du inte gjort någon kapitalvinst som du ska skatta för.

Permalänk
Medlem

Så vad ska jag skriva i omkostnadsbelopp då? 0 kr?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Toye666:

Så vad ska jag skriva i omkostnadsbelopp då? 0 kr?

Om jag förstått det hela rätt ska du skriva 7727 kr där. Kontrollera dock som sagt att detta stämmer med vad du får om du jämför årslönen i din kontrolluppgift med summan av dina månadslöner före skatt enligt lönebeskeden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GAPa:

Om jag förstått det hela rätt ska du skriva 7727 kr där. Kontrollera dock som sagt att detta stämmer med vad du får om du jämför årslönen i din kontrolluppgift med summan av dina månadslöner före skatt enligt lönebeskeden.

Räknade ihop mina lönebesked och summan blev ju lägre än årslönen med ca 10000 kr - skrev in 7727 kr och skickade iväg deklarationen.

Så nu blir det mer pengar tillbaka

Tack för hjälpen!!!