Permalänk

Borde man bygga detta chassit?

Hejsan, har inte så mycket att säga som inledning men iallafall.

Jag har haft i bakhuvudet ett tag att bygga mitt egna chassi gjort för vattenkylning ungefär som Phobya's egna chassi men utan alla (enligt mig) skitfula hål för fläktarna. Därav gjorde jag en ritning för ett tag sen men kom aldrig längre än så, men nu när min far och jag byggt färdigt brorsans A-traktor så har vi väldigt mycket plåt över.

Här är ritningarna:

På bilden från sidan kanske det ser lite konstigt ut med det stora tom-utrymmet nere under moderkortet och det är för att där nere skall det förvaras antingen fyra stycken 240mm radiatorer och nätagg eller dubbla 480mm radiatorer och nätagg. (pumpar med) Slangdragningen vill jag att den skall vara så rak som möjligt då jag inte har sett det så ofta här i galleriet. (finns det någon som gjort det?)

På ritningen av framsidan har jag inte ritat färdigt korset då jag inte vill avslöja designen redan ifall det nu blir av. Jag kanske kommer göra fronten öppningsbar men har inte bestämt mig ännu då jag fortfarande tänker på olika lösningar för detta.

Jag har ännu inte bestämt om det skall finnas någon sido-panel eller om det skall vara öppet på sidan. Vad tycker ni?

Så vad tycker du/ni? Ska jag göra detta? Vilken färg? Allting skall hålla ett färgschema så antingen: Gul, röd, blå, svart eller vit. Går att göra i andra färger med, kom med förslag!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Entusiast

Korrekta bildlänkar:

http://img716.imageshack.us/img716/7037/swec1.jpg
http://img690.imageshack.us/img690/5506/swec2.jpg

Till sak:
Du behöver nog komma upp med mer detaljerade ritningar, innan ett sådant beslut kan tas.
Kolla upp programmet "Sketchup" för att få lite elektronisk hjälp på traven.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Skrivet av SysGhost:

Korrekta bildlänkar:

http://img716.imageshack.us/img716/7037/swec1.jpg
http://img690.imageshack.us/img690/5506/swec2.jpg

Till sak:
Du behöver nog komma upp med mer detaljerade ritningar, innan ett sådant beslut kan tas.
Kolla upp programmet "Sketchup" för att få lite elektronisk hjälp på traven.

Vet inte riktigt om man kan kalla dessa bilder för ritningar nu när jag tänker på det, tog bara en linjal och drog ner det på papper när jag tänkte på det. Skall göra om lite när jag har tid men undrar bara om det verkar som en lockande idé att göra det i fysisk form?

Permalänk
Permalänk
Entusiast

Nu vart det mycket enklare att förstå vad du menar. Intressant. Har du möjligheterna att genomföra projektet, gör det!
Släng upp en bygglogg i galleriet under byggets gång, så får du både tips och väcker intresse.

Kommer du att modifera ett existerande chassi, eller bygga ett från "scratch"?

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk

Kan knappt se vad det föreställer. När jag ritar chassin så gör jag dem som en 3d modell i sketchup så att man ser precis hur det blir och så kan även andra se

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Skrivet av SysGhost:

Nu vart det mycket enklare att förstå vad du menar. Intressant. Har du möjligheterna att genomföra projektet, gör det!
Släng upp en bygglogg i galleriet under byggets gång, så får du både tips och väcker intresse.

Kommer du att modifera ett existerande chassi, eller bygga ett från "scratch"?

Kommer nog utan tvekan göra det från scratch då jag förväntas göra det ungefär 1 1/2 gånger längre än ett vanligt chassi. Isåfall gör jag det i aluminium och plåt.

Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Kan knappt se vad det föreställer. När jag ritar chassin så gör jag dem som en 3d modell i sketchup så att man ser precis hur det blir och så kan även andra se

Kolla mitt senaste inlägg