Permalänk
Medlem

Nybyggd dator startar ej.

Hallå alla Sweclockare.

Idag fick jag hem mitt paket med mina datordelar som jag för första gången ska bygga ihop. Det började bra men gick lite utför en bit in i installationen.

Delarna jag beställde:

* AMD Phenom II x4 965 3,4 GHz

* GIGABYTE GA-970A-DS3

* MSI Radeon HD 7770 1gb GDDR5

* OCZ PC-aggregat CoreXStream 500 W

* KINGSTON HyperX Predator 8gb 1866 MHz

* Zalman Z11 chassi

Jag har "tjuvkopplat" nätaggregatet så jag vet att det fungerar korrekt.

Dock när jag ska starta upp datorn och trycker på startknappen händer det ingenting, inte något pip, inget blinkande eller något (dock inte sett några LED's). Jag har testat alla möjliga kombinationer i F-panelen.

Först av allt monterade jag på distanserna för moderkortet, montera på processorn och kylaren samt ram-minnena. Montera dit moderkortet i chassit och skruva dit det. Jag anslöt sedan ATX kontakterna, 24 pin och den andra 4 pin som sitter nära processorn. Jag har testat att starta med ett minne och i olika slots, testat med och utan hårddisk samt grafikkort. Ingenting fungerade. Tillslut läste jag att man kunde kortsluta PWR i F-panelen och testade och då gick den igång. Alla fläktar snurrar (processor, grafik, chassifläktar) men ingen bild på skärmen.

I min F-panel just nu har jag följande kablar inkopplade;

POWER SW
POWER LED -
POWER LED +
HDD LED
RESET SW

MEN, det finns fler uttag än vad jag har kablar. Det finns +SPEAK , +MSG och -CI+ .

Men till min förvåning när jag kolla runt är det två kablar som är dragna längst upp i chassit, innanför kanten och som sitter fast där(?), och för att få loss dem antar jag att jag måste skruva ner chassit. De kablar som sitter fast är vit och grön. Har försökt gå genom manualen men inte funnit något. Dessa kablar är allrså F-panelkablar.

Fråga 1: Är de resterande kablar viktiga?
Fråga 2: Kan det förekomma att datorn inte startar om de resterande F-panelkablarna inte är i eller ligger emot chassit?

En annan lustig detalj också, när jag kortslöt PWR och datorn startade så började grafikkortets fläkt att snurra, men i omgångar. Så först gick den upp i varv, sen ner lite och sen upp igen, och så håller det på. Någon idé ??

Väldigt tacksam för svar!

/J

Permalänk
Avstängd

Vet inte om det har med detta att göra, men när jag startade min dator från noll nyss så gick fläktarna upp ner upp ner också på grafikkortet. Löste sig att trycka ned ramet läääängre ner. Men har säkert inte med något av dina saker att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Vet inte om det har med detta att göra, men när jag startade min dator från noll nyss så gick fläktarna upp ner upp ner också på grafikkortet. Löste sig att trycka ned ramet läääängre ner. Men har säkert inte med något av dina saker att göra.

Hm låter konstigt, men ska testa!

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

glömt att köra in 4/4 pins?

Menar du denna? http://www.playtool.com/pages/psuconnectors/12v4pin.jpg

Den sitter i isåfall :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av joshiii:

Har du kopplat in strömknappen rätt på moderkortet? Du kan annars prova sätta typ en skruvmejsel emellan dom två pinnarna som är till power SW för att se om det är knappen det ärf el på.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

Har du kopplat in strömknappen rätt på moderkortet? Du kan annars prova sätta typ en skruvmejsel emellan dom två pinnarna som är till power SW för att se om det är knappen det ärf el på.

Det har jag gjort, och det är då den hoppar igång. Men som sagt, då får jag ingen bild :/

Permalänk
Avstängd

Supportar din moderskiva processorn ? har för mig att 965 har 125w tdp.

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WongFeiHung:

Supportar din moderskiva processorn ? har för mig att 965 har 125w tdp.

Så du menar att processorn inte skulle passa? När jag köpte delarna stod det iaf att moderkortet "supporta" Phenom II x4 serien, vet dock inte om det är någon skillnad med 965....

Permalänk
Medlem

Du skriver att datorn startar men du får ingen bild, är datorn annars igång?

Om nu det är fallet, kontrollera att minnena sitter som det ska, byt gärna plats eller testa ett minne i taget.

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV ATX GLASS | EVGA SuperNOVA 750 G3, 750 W | MSI Z390 MPG GAMING EDGE AC | G.Skill Trident Z RGB 3200 MHz DDR4 16 GB | Samsung 970 EVO 250 GB M.2 | Samsung 860 EVO 1 TB | Intel Core i7-9700K @ 5 GHz | be quiet! Dark Rock 4 | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB GAMING OC @ 2100 / 7000 MHz

Permalänk
Skrivet av joshiii:

Så du menar att processorn inte skulle passa? När jag köpte delarna stod det iaf att moderkortet "supporta" Phenom II x4 serien, vet dock inte om det är någon skillnad med 965....

Ingen fara med den processorn den passar till ditt moderkort

Visa signatur

PC1:Mobo:P8Z68-V Pro Cpu:i7-2600K @ 4.4Ghz CpuKylare:Noctua NH-D14 Gpu:ASUS GTX 690 Ram:XMS3 DDR3 1600MHz 16GB HDD:HyperX 3K SSD 240GB,OCZ VERTEX Plus 120GB ,1.0TB Bildskärm:3 x ACER 24''TFT 3D 120Hz Chassi:Thermaltake Level 10 GT Psu:HX750W Silver Mod OS:Win 7 Pro
MediaPC: Mobo:GA-78LMT Cpu:II X4 965 3,4GHz Cpukyl:Hyper 212 EVO Ram:8GB 1600Mhz Psu:CX 430M Mod Chassi:Define Mini Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredrik8:

Du skriver att datorn startar men du får ingen bild, är datorn annars igång?

Om nu det är fallet, kontrollera att minnena sitter som det ska, byt gärna plats eller testa ett minne i taget.

Skrivet av Diabolus1978:

Ingen fara med den processorn den passar till ditt moderkort

Tack och lov för den passar.

Fredrik, ja datorn är igång men kan man på något sätt se ifall processorn är igång? Skulle CPU fläkten inte snurra om processorn inte fungerade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joshiii:

Tack och lov för den passar.

Fredrik, ja datorn är igång men kan man på något sätt se ifall processorn är igång? Skulle CPU fläkten inte snurra om processorn inte fungerade?

Angående pipljuden, du behöver koppla in en separat speaker. Med den så kommer du höra och då kan du förhoppningsvis lösa ditt problem.

Någon sån här

Om man nu inte har cpufläkten inkopplad på cpufan så varnar oftast datorn om detta men eftersom du varken har ljud eller bild så är det svårt att säga.

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV ATX GLASS | EVGA SuperNOVA 750 G3, 750 W | MSI Z390 MPG GAMING EDGE AC | G.Skill Trident Z RGB 3200 MHz DDR4 16 GB | Samsung 970 EVO 250 GB M.2 | Samsung 860 EVO 1 TB | Intel Core i7-9700K @ 5 GHz | be quiet! Dark Rock 4 | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB GAMING OC @ 2100 / 7000 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredrik8:

Angående pipljuden, du behöver koppla in en separat speaker. Med den så kommer du höra och då kan du förhoppningsvis lösa ditt problem.

Någon sån här

Om man nu inte har cpufläkten inkopplad på cpufan så varnar oftast datorn om detta men eftersom du varken har ljud eller bild så är det svårt att säga.

okej ska rota genom min gamla och se om jag hittar speakern.
Jo CPU fläkten är ikopplad, men jag tänkte om det finns något sätt att se ifall CPU'n är trasig? För fläkten sitter rätt så hårt och vill inte ha sönder något.

Permalänk
Medlem

Har för mig att du inte kommer åt BIOS utan CPU.

Men tänker man efter lite så sitter ju BIOS:et på moderkortet och då borde inte CPU:n påverka.

Det ligger lite liknande trådar kring detta här på forumet men ska leta lite och ev. Googla en del.

Testa CPU:n i ett annat kompatibelt moderkort, det är de enda jag kan komma på just nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kolla så att processorn verkligen sitter fast. En polare hade samma problem med samma processor då satt den inte fast helt runt om. Det kom alltså ingen bild men allting annat startade. Kolla runt hela processorn att den verkligen sitter i.

Permalänk
Medlem

Hittade en tråd med liknande problem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av avm:

Kolla så att processorn verkligen sitter fast. En polare hade samma problem med samma processor då satt den inte fast helt runt om. Det kom alltså ingen bild men allting annat startade. Kolla runt hela processorn att den verkligen sitter i.

Skrivet av Fredrik8:

Hittade en tråd med liknande problem.

Tackar för svar, ska föriktigt försöka få upp processorn!

Tack för länk! Ska kolla genom.

Permalänk
Medlem

Hinner tyvärr inte med processorn nu, ska iväg. Men återkommer med resultat ikväll!

Btw: Testade att resetta moderkortet med CMOS men ingen skillnad..

Permalänk
Medlem

EDIT: lossade på processorn och kollade, hel och fin, inga böjda pins. Har nu testat att plocka ur alla delar ur chassit och lagt på en träbänk men får samma problem. Testat att ta ur batteriet , dock bara 30 sekunder (?), och satt tillbaka det. Testade mitt gamla grafikkort men ingen bild då heller. Har tyvärr inte möjlighet att testa mitt nya grafik kort och moderkort då jag bara äger en äldre dator

Vad ska jag göra?

Permalänk
Avstängd

Jag skulle ta och felsöka del för del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Jag skulle ta och felsöka del för del.

Precis vad jag gjorde, processorn låg liite fel! så nu är jag uppe i bios och försöker fixa det hela för första startup, om någon har tips för vad man ska ställa in vore det tacksamt!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joshiii:

Precis vad jag gjorde, processorn låg liite fel! så nu är jag uppe i bios och försöker fixa det hela för första startup, om någon har tips för vad man ska ställa in vore det tacksamt!

Ajj då. Ställ på auto.