Nybyggd dator startar ej.
Hallå alla Sweclockare.
Idag fick jag hem mitt paket med mina datordelar som jag för första gången ska bygga ihop. Det började bra men gick lite utför en bit in i installationen.
Delarna jag beställde:
* AMD Phenom II x4 965 3,4 GHz
* GIGABYTE GA-970A-DS3
* MSI Radeon HD 7770 1gb GDDR5
* OCZ PC-aggregat CoreXStream 500 W
* KINGSTON HyperX Predator 8gb 1866 MHz
* Zalman Z11 chassi
Jag har "tjuvkopplat" nätaggregatet så jag vet att det fungerar korrekt.
Dock när jag ska starta upp datorn och trycker på startknappen händer det ingenting, inte något pip, inget blinkande eller något (dock inte sett några LED's). Jag har testat alla möjliga kombinationer i F-panelen.
Först av allt monterade jag på distanserna för moderkortet, montera på processorn och kylaren samt ram-minnena. Montera dit moderkortet i chassit och skruva dit det. Jag anslöt sedan ATX kontakterna, 24 pin och den andra 4 pin som sitter nära processorn. Jag har testat att starta med ett minne och i olika slots, testat med och utan hårddisk samt grafikkort. Ingenting fungerade. Tillslut läste jag att man kunde kortsluta PWR i F-panelen och testade och då gick den igång. Alla fläktar snurrar (processor, grafik, chassifläktar) men ingen bild på skärmen.
I min F-panel just nu har jag följande kablar inkopplade;
POWER SW
POWER LED -
POWER LED +
HDD LED
RESET SW
MEN, det finns fler uttag än vad jag har kablar. Det finns +SPEAK , +MSG och -CI+ .
Men till min förvåning när jag kolla runt är det två kablar som är dragna längst upp i chassit, innanför kanten och som sitter fast där(?), och för att få loss dem antar jag att jag måste skruva ner chassit. De kablar som sitter fast är vit och grön. Har försökt gå genom manualen men inte funnit något. Dessa kablar är allrså F-panelkablar.
Fråga 1: Är de resterande kablar viktiga?
Fråga 2: Kan det förekomma att datorn inte startar om de resterande F-panelkablarna inte är i eller ligger emot chassit?
En annan lustig detalj också, när jag kortslöt PWR och datorn startade så började grafikkortets fläkt att snurra, men i omgångar. Så först gick den upp i varv, sen ner lite och sen upp igen, och så håller det på. Någon idé ??
Väldigt tacksam för svar!
/J