Permalänk
Medlem

Diska grafikkort?

Någon här som har testat det?

Det ska inte vara något problem så länge det är 100% torrt när man monterar tillbaka det, som jag förstått det.
Fick ett grafikkort som hade colafläckar på sig, det är därför jag undrar.

Permalänk

Det känns fel,
men det jag spontant tänker på är att fästena för alla kylflänsar samt kylpastan att de inte spolas bort eller sköljs av.

Men som sagt, det känns fel.

Visa signatur

"Skillnaden mellan manlighet och idioti är hårfin"

Asrock 970extreme4, Corsair 8Gb Vengance 1600Mhz, AMD 965BE @4ghz, Zotac gtx580, Corsair cx600, Fractal design arc och självklart ingen ssd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yomoe:

Någon här som har testat det?

Det ska inte vara något problem så länge det är 100% torrt när man monterar tillbaka det, som jag förstått det.
Fick ett grafikkort som hade colafläckar på sig, det är därför jag undrar.

Ja det fungerar men endast handdisk isåfall och med en mycket mild tvållösning och definitivt inget svinto

Permalänk

Varför ska man äns göra det? Det är väl inte smutsigt?

Visa signatur

Jag har Dyslexi! Det innebär att jag har läs- och skrivsvårigheter.
Fractal Design Define R3 | Phenom II 1090T (6 kärnor) 3,2GHz | Zalman CNPS-8700 NT Slim | Gigabyte GA-880GM-D2H (AM3) |
10GB ram G-skill (1333MHz) | Asus EAH 6870 DC | A-data SX900 128 GB | AXP agg.

Permalänk

Skulle hellre tvätta med tops som man doppar i vatten med lite tvål i. Känns betydligt enklare och inte så mycket som kan gå fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyber_swede:

Det känns fel,
men det jag spontant tänker på är att fästena för alla kylflänsar samt kylpastan att de inte spolas bort eller sköljs av.

Men som sagt, det känns fel.

Jo, precis. Men jag tänkte att det inte kan vara värre än att köra ett grafikkort i ugnen på 250 grader.
Jag har gjort det nu, men jag ska nog ta och öppna det och kolla hur kylpastan ser ut som du säger. Tror inte det löste upp sig, men det har nog förlorat sin förmåga att hjälpa kylningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UltraLord:

Skulle hellre tvätta med tops som man doppar i vatten med lite tvål i. Känns betydligt enklare och inte så mycket som kan gå fel.

Ah. Ja, jag gjorde det med, men det var så illa. Och ibland så känner jag för att experimentera

Permalänk
Medlem

Se till att du har destillerat/avjoniserat vatten, vanligt kranvatten har föroreningar i form av joner som kan döda ditt grafikkort. Sedan tycker jag inte att det är en särskilt bra idé, ta mikrofibertrasa/kaffefilter och lite 99%-alkohol i stället.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakob.ee.:

Varför ska man äns göra det? Det är väl inte smutsigt?

Jo, det var smutsigt. colafläckar!

Permalänk
Medlem

Tänk på att du har väldigt små ytmonterade resistorer och kondensatorer som är väldigt lätta att ta bort av misstag och på så sätt döda grafikkortet.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thompaam:

Se till att du har destillerat vatten, vanligt kranvatten har föroreningar i form av joner som kan döda ditt grafikkort. Sedan tycker jag inte att det är en särskilt bra idé, ta mikrofibertrasa/kaffefilter och lite 99%-alkohol i stället.

Ah, ja. Det kan bildas såna där kalkfläckar... Tror du det påverkar märkbart, dock?
Nu har det gått ett tag sedan jag gjorde det utan att fläckar har bildats. Har väldigt rent kranvatten hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thompaam:

Se till att du har destillerat vatten, vanligt kranvatten har föroreningar i form av joner som kan döda ditt grafikkort. Sedan tycker jag inte att det är en särskilt bra idé, ta mikrofibertrasa/kaffefilter och lite 99%-alkohol i stället.

Detta som sagt.

Det är därför du inte fyller på din vattenkylare med vanligt kranvatten.

Permalänk

Varför inte tvätta med sprit och tops ? Om du verkligen känner att du behöver rengöra gfx kortet ...

Visa signatur

Logitech G PowerPlay Wireless Charging System med Logitech G502 X PLUS - BLACK
Headset Logitech G 935 Keyboard Logitech G910 skärm:ASUS 27" ROG SWIFT PG278Q+ LG49G95TSSRXEN Motherboard ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming WiFi CPU: Intel Core i7-13700KF GPU: Gainward GeForce RTX 4090 Phantom 24GB disk: Samsung 980 PRO 1TB M.2 NVMe x2Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 5600MHz PSU:Corsair RM1000e 1000W

Permalänk
Medlem

skulle inte köra vatten på grafikkortet kör på nå aceton och papper eller tops.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk

brukar stoppa in min dator i tvättmaskinen när den blir dammig, funkar jättebra. ibland när jag känner för det tar jag med den till biltvätten oxå

ont: så länge det är 100% torrt efteråt så skall det i teorin fungera. du bör dock vänta några dagar innan du provar det så det inte har slinkit in mellan olika komponenter på kortet.

Permalänk
Medlem

Om du överhuvudtaget ska försöka, så se till att blåsa av fukten med högtrycksluft efteråt, så att du får bort det blöta snarats ur alla skrymslen. Jag skulle dock inte prova att tvätta det, och hur tusan fick du cola på kortet?!

//Lasse

Permalänk
Medlem

Använd inte vanligt vatten, det lämnar avlagringar på elektroniken vilket inte är bra. Isopropanol även kallat isopropylalkohol som kan köpas på apoteket är säkert bättre i kombination med t.ex. tops. Är även utmärkt för borttagning av kylpasta osv.

Vill minnas att jag hört talas om elektronikföretag som använder avjonicerat vatten vid rengöring av kretskort, men jag är inte helt hundra på hur bra det är. Vanligt vatten kan dock lämna rester av salter på kontaktytor vilket i sin tur kan leda till att det ärgar.

Ska dock erkännas att jag sett att en del hobbyrengörare till och med kört i diskmaskin. Problemet är att man aldrig får veta hur det fungerar några månader efter rengöringen. Inget jag skulle göra själv i alla fall!

Permalänk
Medlem

Det sägs att man kan maskindiska korten... Utan diskmedel då.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Så det är alltså ingen som har testat det här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

skulle inte köra vatten på grafikkortet kör på nå aceton och papper eller tops.

Aceton är för starkt och kan skada skyddslack och plastdetaljer som kan förekomma på kortet, sett en del trådar där folk säger att de förstört sina prylar med det som rengöringsmedel. Så det skulle inte jag rekommendera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thompaam:

Se till att du har destillerat vatten, vanligt kranvatten har föroreningar i form av joner som kan döda ditt grafikkort. Sedan tycker jag inte att det är en särskilt bra idé, ta mikrofibertrasa/kaffefilter och lite 99%-alkohol i stället.

Salter leder inte ström då de ej är lösta i vatten, så låter man kortet torka är det ingen fara.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Det sägs att man kan maskindiska korten... Utan diskmedel då.

Det låter ju ännu mer riskabelt än vad jag beprövade! Nej, maskindiskmedel kan ju inte vara bra. Då får man väl såna där kalkfläckar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jazz 1-up:

Salter leder inte ström då de ej är lösta i vatten, så låter man kortet torka är det ingen fara.

Lite det jag var ute efter!!! Tack så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yomoe:

Det låter ju ännu mer riskabelt än vad jag beprövade! Nej, maskindiskmedel kan ju inte vara bra. Då får man väl såna där kalkfläckar

Maskindiska vet jag fungerar för jag har självgjort det (Iofs på tangentbord men kretskort som kretskort )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

Maskindiska vet jag fungerar för jag har självgjort det (Iofs på tangentbord men kretskort som kretskort )

Ah, där ser man!
Jo, fast folk är rädda att deras dator ska detonera, så det blir en svårare sak att övertyga

Permalänk
Medlem
Skrivet av yomoe:

Ah, där ser man!
Jo, fast folk är rädda att deras dator ska detonera, så det blir en svårare sak att övertyga

Det är självklart en risk att diverse kalk och andra mineraler som alltid finns i kranvatten kan orsaka skador på kortet, men det är en ganska liten chans. Man bör dock ändå köra med åtminstone destillerat/avjoniserat vatten (Batterivatten), för säkerhets skull. En flaska på 1 liter går på runt 10-20kr, så det är ganska onödigt att "snåla" på det och köra kranvatten.

Permalänk
Medlem

Dokumentera gärna diskningen, högt nöjesvärde!

Visa signatur

i7 8700K -GB Z370N Wifi -Vengeance LPX 16gb 3000 Mhz -1070Ti -480gb SSD -FD Celsius S24 -FD Nano S -Seasonic Focus Plus 750w Gold

Permalänk

Du kan ju prova med ett gammalt kort först så slipper du förstöra ett kort för x-antal tusen om det inte fungerar.

Visa signatur

GPU: XFX 7950 1100Mhz/1375Mhz | RAM: Corsair 1600Mhz 2x4GB | CPU: i5 4670K @4.5GHz 1.230v| Kylare: Corsair H80 | Lagring: Samsung 840 250Gb SSD + 1Tb Caviar HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse468:

Om du överhuvudtaget ska försöka, så se till att blåsa av fukten med högtrycksluft efteråt, så att du får bort det blöta snarats ur alla skrymslen. Jag skulle dock inte prova att tvätta det, och hur tusan fick du cola på kortet?!

//Lasse

Yes, jag såg till att göra det.
Jag fick grafikkortet av en vän i syfte att göra en felsökning på min förra dator. Var så när jag fick det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oskar5140:

Du kan ju prova med ett gammalt kort först så slipper du förstöra ett kort för x-antal tusen om det inte fungerar.

Det ÄR ett gammalt kort.