Permalänk
Medlem

Överklockning av 8150

överklockade min FX 8150 till 4.3ghz med Amd overdrive sen gjorde jag ett stability test på 1min och det funkade men jag kom upp i 56-58c och jag vet inte om jag ska köra ännu längre på tested vad tycker ni ? och är min temp för varm ? kylare Cooler master V8

Visa signatur

GPU: Nvidia 970
CPU: Intel i7-6700k 4.0GHZ
PSU: Be quiet! 600w 80+ Silver
RAM: Corsair 2x 8GB DR4 2133MHz
Moderkort: Gigabyte Z170 Gaming K3

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dra0mz:

överklockade min FX 8150 till 4.3ghz med Amd overdrive sen gjorde jag ett stability test på 1min och det funkade men jag kom upp i 56-58c och jag vet inte om jag ska köra ännu längre på tested vad tycker ni ? och är min temp för varm ? kylare Cooler master V8

Försök att hålla dig under ~62C under load. 1 minut är FÖR lite, vill du veta att processorn är stabil så är det 12-24timmar som gäller, alla tycker dock olika.
Jag kan tillägga en sak, uppenbarligen så var jag lite otydlig.

För att testa en stabil klock som skall användas så är det ett långt träningspass som gäller, vid test av olika frekvenser & spänningar för att hitta sweetspoten så räcker det med att köra några minuter för att se att det fungerar.

Jag får tacka shaglord för sin kommentar.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

1 min är ok enligt mig men det är bra om du lätt går över gränsen i överklockning för att veta var den finns. Därefter kan du backa lämpligt mycket för att ge dig lite marginal. Kylning och strömförsörjning kan variera med tiden och utan marginal kan du börja få problem längre fram.

Dvs att göra ett burn-in på 12 timmar och ligga precis på gränsen är sämre än att köra 1 min och sedan backa tillbaka en bit. Dock som sagt så har alla olika metoder. No disrespect.

Temperaturen är det inget fel på.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst*

§ 3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne, varken i samma eller olika forumdelar (så kallad korspostning). Om en moderator har låst en tråd, är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.