Dator köpt i andrahand stulen. Ersättning?

Permalänk
Avstängd

Dator köpt i andrahand stulen. Ersättning?

Hej,

Min kompis köpte en dator för cirka ett år sedan från Apples hemsida pga att jag inte hade möjlighet att köpa datorn själv just då, gav han pengar i efterhand men vi skrev inget kvitto.

Nu är det så att datorn har blivit stulen och jag har originalkvitto+orderbekräftelse sparat.
Kan jag lämna in originalkvittot även fast det inte står i mitt namn?
Kan jag ändra namnet på kvittot till mitt namn? Kan försäkringsbolaget kontakta Apple och se om jag finns med i deras system om jag skulle byta namn på kvittot.
Kan jag få ut några pengar alls på försäkringen?

Någon som vet hur det fungerar?

Permalänk
Medlem

Kan inte din kompis hjälpa dig med stöldanmälan och kontakter så slipper du strulet och allt går mycket smidigare?

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Juggernawt:

Kan inte din kompis hjälpa dig med stöldanmälan och kontakter så slipper du strulet och allt går mycket smidigare?

Han har ingen möjlighet till det just nu.

Permalänk
Medlem

Har ni något kvitto mellan er på att du har köpt datorn?

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonesman:

Han har ingen möjlighet till det just nu.

lite kört då men har du apple id't på burken och användarkontot kvar kan eventuella filer räddas. då kan även sökning påbörjas ifall nu datorn sålts vidare eller lämnats in någonstans...

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ZaInT:

Har ni något kvitto mellan er på att du har köpt datorn?

Nej, men skulle kunna skriva det nu i efterhand dock.

Enklast skulle ju egentligen vara att byta namn på kvittot men då kanske försäkringsbolaget kontaktar Apple eller vill ha kontoutdrag..

Permalänk
Rekordmedlem

Om ägaren är bosatt i utlandet så får han kontaka försäkringsbolaget i det land han bor och du ska definitivt inte försöka få ut ersättnnig för en pryl du inte äger, det är bedrägeri i så fall, men det enklaste är väl att ni kontaktar försäkringsbolaget som din kompis har i det land han bor eller kanske börjar med att läsa deras villkor.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Om ägaren är bosatt i utlandet så får han kontaka försäkringsbolaget i det land han bor och du ska definitivt inte försöka få ut ersättnnig för en pryl du inte äger, det är bedrägeri i så fall, men det enklaste är väl att ni kontaktar försäkringsbolaget som din kompis har i det land han bor eller kanske börjar med att läsa deras villkor.

Det är ju jag som är ägaren? Eller räknas jag inte som ägare eftersom att vi inte skrivit ett kvitto?

Permalänk
Medlem

Din kompis måste fixa det, såvitt jag vet

Permalänk

Det enklaste är nog om du ringer försäkringsbolaget och frågar vad som krävs för att styrka att datorn var din, sedan fixa de papper som behövs. Troligtvis kommer din vän iaf behöva intyga att du köpt datorn från honom genom ett kvitto med signatur, personnummer och telefonnummer.

EDIT: Du får inte byta namn på kvittot, det skulle räknas som bedrägeri. Skulle försäkringsbolaget verifiera kvittot mot Apple skulle det ursprungliga namnet dyka upp och du kan råka illa ut.

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Medlem

Håller med ovanstående!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Computerguy:

Din kompis måste fixa det, såvitt jag vet

Varför?

Skrivet av chaos_maniac:

Det enklaste är nog om du ringer försäkringsbolaget och frågar vad som krävs för att styrka att datorn var din, sedan fixa de papper som behövs. Troligtvis kommer din vän iaf behöva intyga att du köpt datorn från honom genom ett kvitto med signatur, personnummer och telefonnummer.

EDIT: Du får inte byta namn på kvittot, det skulle räknas som bedrägeri. Skulle försäkringsbolaget verifiera kvittot mot Apple skulle det ursprungliga namnet dyka upp och du kan råka illa ut.

Okej! Får prata med min kompis och be han skriva på ett egetskrivet kvitto, kan försäkringsbolaget komma att kontakta honom också?

Datorn kostade 18K från Apple och jag betalade 18K till honom, kommer ersättningen minskas för att den köptes i andrahand?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jonesman:

Det är ju jag som är ägaren? Eller räknas jag inte som ägare eftersom att vi inte skrivit ett kvitto?

Datorn är köpt av en annan men du har sedan köpt den och fått den stulen i Sverige? Då bör du kontakta ditt försäkringsbolag och höra med dem vad som gäller för dig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jonesman:

Datorn kostade 18K från Apple och jag betalade 18K till honom, kommer ersättningen minskas för att den köptes i andrahand?

Nej men den kommer att minskas pga självrisk och för att datorn inte var ny, det beror på hur försäkringen är, men 1 år är nog kring -30% om du inte har nån tilläggsförsäkring.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Nej men den kommer att minskas pga självrisk och för att datorn inte var ny, det beror på hur försäkringen är, men 1 år är nog kring -30% om du inte har nån tilläggsförsäkring.

Har drulleförsäkring+allrisk är det någon sorts tilläggsförsäkring?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jonesman:

Har drulleförsäkring+allrisk är det någon sorts tilläggsförsäkring?

Ja men de brukar täcka olyckor men nu var det stöld, men kolla med försäkringsbolaget, de flesta har sina villkor på nätet om du inte har kvar pappren du fått.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.