2.0 Sateliter UTAN bas-element?

Permalänk
Medlem

2.0 Sateliter UTAN bas-element?

Hejsan,

sålde mina Proson Reality 5.1 system för någon timme sedan och är nu på jakt efter ett 2.0 system, ska köpa till en sub vid senare tillfälle.
Nu kommer jag att köpa Delningsfilter till de två sateliterna för att få klarare diskant och mellanregister.

Nu till saken, jag är trött på att satliter ska försöka spela bas, tycker aldrig det låter särskilt bra i dessa små sateliter. I mina Prosons reality som hade bas-utblås till och med lät det bara skit när den spelade upp bas på högre volymer, lät som den slog igenom och blev väldigt hårda/styva bas slag.

Nu skulle jag vilja köpa 2.0 till att börja med, som endast har mellanregister och diskant utan basrör och liknande. Sedan med delningsfiltret dela upp frekvensen till mellanregistret och diskanten i de båda sateliterna. På så sätt får jag väldigt klart ljud om jag inte är ute och cyklar, med en sub som jag köper in vid senare tillfälle får den sköta basen. Då har jag tänkte införskaffa en lite mer rapp/snabb subb eftersom sateliterna inte tar låga frekvenser alls.

Är tacksam för svar! Alla 2.0 jag hittar skryter om deras bas element som jag icke vill ha, (som även kräver mer jobb för ett externt delningsfilter!)

Visa signatur

i5 2500K OC 4,8Ghz @ 1,40cpuv | Gigabyte HD6850 OC 875Mhz Mem 1200 Mhz | A-data 4GB OC 1800Mhz | Asrock Extreme 4 | XFX 750W OC 2000W, jk | Noctua D14 |

Permalänk
Medlem

Om en högtalare är 2 vägs så har den redan ett delningsfilter.
Om det inte är en extremt billig sak då såklart.

Låt inte din dåliga erfarenhet med Proson gå ut över alla andra högtalare.
Visserligen så har såklart små högtalare svårare för bas men det finns massor av modeller som inte låter illa för det
Typiskt för (bra) 4"-5" modeller är att börja ge vettigt tryck runt 60-70hz och dom levererar i princip ingenting under 40hz.
Så nån lågbas ska du definitivt inte behöva filtrera bort.

Du skriver inte vilken typ av system du skall bygga, surround ? vanligt 2.1 ?
Och vad skall du använda 2.0 högtalarna till ? som surround eller frontar ?
Och vilken prisnivå ? (proson tillhör ju den absoluta botten av både pris och kvalitet...)

En surroundförstärkare fixar ju eventuell högpassfiltrering själv för (små) frontar och surroundare.
Och med bra småhögtalare i kombo med en sub så behöver man inte bry sig i någon extra delning, problemet brukar istället vara att få subben och spela bra tillsammans med dom (en bra sub med många inställningsmöjligheter hjälper enormt).

Permalänk
Avstängd

Vilken budget har du?

Har dessa,dyra,men vilket ljud:
http://www.hembiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=180410

Edit,sorry satelit inte front

Visa signatur

----------------------------------

-Skitbra sa Bill.
-Brakskit sa Bull.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Om en högtalare är 2 vägs så har den redan ett delningsfilter.
Om det inte är en extremt billig sak då såklart.

Låt inte din dåliga erfarenhet med Proson gå ut över alla andra högtalare.
Visserligen så har såklart små högtalare svårare för bas men det finns massor av modeller som inte låter illa för det
Typiskt för (bra) 4"-5" modeller är att börja ge vettigt tryck runt 60-70hz och dom levererar i princip ingenting under 40hz.
Så nån lågbas ska du definitivt inte behöva filtrera bort.

Du skriver inte vilken typ av system du skall bygga, surround ? vanligt 2.1 ?
Och vad skall du använda 2.0 högtalarna till ? som surround eller frontar ?
Och vilken prisnivå ? (proson tillhör ju den absoluta botten av både pris och kvalitet...)

En surroundförstärkare fixar ju eventuell högpassfiltrering själv för (små) frontar och surroundare.
Och med bra småhögtalare i kombo med en sub så behöver man inte bry sig i någon extra delning, problemet brukar istället vara att få subben och spela bra tillsammans med dom (en bra sub med många inställningsmöjligheter hjälper enormt).

Skrivet av p.jönns:

Vilken budget har du?

Har dessa,dyra,men vilket ljud:
http://www.hembiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=180410

Edit,sorry satelit inte front

Systemet ska bli 2.1 när det är komplett, 2 frontar och en sub. Systemet skall jag använda för att lyssna på musik. Alltså inget surround utan två frontar och en sub, suben införskaffar jag i framtiden när jag får mer pengar.

Jag tänker mer generellt att en liten satelit är för liten för att ge ut någon vettig bas, kanske misstar mig? Annars lär en bra sub fixa det jobbet.

Prisklassen på de två frontarna, 2.0 tänkte jag mig en 2000 kronor. Menar du att de i en liten högre prisklass har inbyggt delningsfilter? Dessa proson reality jag haft hade icke det, o dem kostar ändå 4,3k vissligen är det 5.1 system. Min förstärkare har ej delningsfilter så det är ett måste. :/

Är jätte tacksam för all respons, det viktigaste är väll att ljudet är "klart" med en bra diskant eftersom högtalare kommer få lida igenom mycket elektroniskt.

Jag såg din länk men 8k för 2.0 är tyvärr för mycket för min pluska
Edit, är frontar jag är ute efter, insåg att det finns mer än bara sateliter för frontar.. men hade inte tänkt mig några golvare.))

Visa signatur

i5 2500K OC 4,8Ghz @ 1,40cpuv | Gigabyte HD6850 OC 875Mhz Mem 1200 Mhz | A-data 4GB OC 1800Mhz | Asrock Extreme 4 | XFX 750W OC 2000W, jk | Noctua D14 |

Permalänk
Medlem

Ja det stämmer att väldigt små högtalare har svårt för lågbas.
Men det betyder inte att dom låter illa för det

Så det är ett HiFi system du skall ha då.
HiFi högtalare har inte högpassfiler för att det helt enkelt inte behövs

För 2000:- finns det ganska mycket att välja på.
Lite beroende på hur du ska använda dom så kanske:
http://www.hifiklubben.se/produkter/hogtalare/stativsma/dali_...
http://www.hifiklubben.se/produkter/hogtalare/stativsma/dali_...
http://www.hifiklubben.se/produkter/hogtalare/stativsma/cerwi...

Hifiklubben jag vet, men Dali och Cerwin är trots det skyssta saker.

Och jag kan lova att 6.5" Cerwin inte har några problem med bas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Ja det stämmer att väldigt små högtalare har svårt för lågbas.
Men det betyder inte att dom låter illa för det

Så det är ett HiFi system du skall ha då.
HiFi högtalare har inte högpassfiler för att det helt enkelt inte behövs

För 2000:- finns det ganska mycket att välja på.
Lite beroende på hur du ska använda dom så kanske:
http://www.hifiklubben.se/produkter/hogtalare/stativsma/dali_...
http://www.hifiklubben.se/produkter/hogtalare/stativsma/dali_...
http://www.hifiklubben.se/produkter/hogtalare/stativsma/cerwi...

Hifiklubben jag vet, men Dali och Cerwin är trots det skyssta saker.

Och jag kan lova att 6.5" Cerwin inte har några problem med bas

Okej, tack:) har tittat på dem du länkade, aldrig hört talats om märket men ska kolla lite recensioner. Är det en dålig ide att köpa begagnade högtalare? Annars skulle man kunna ha ett öga uppe för ett sådant system i högre prisklass till samma pris.

Visa signatur

i5 2500K OC 4,8Ghz @ 1,40cpuv | Gigabyte HD6850 OC 875Mhz Mem 1200 Mhz | A-data 4GB OC 1800Mhz | Asrock Extreme 4 | XFX 750W OC 2000W, jk | Noctua D14 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sroy:

Okej, tack:) har tittat på dem du länkade, aldrig hört talats om märket men ska kolla lite recensioner. Är det en dålig ide att köpa begagnade högtalare? Annars skulle man kunna ha ett öga uppe för ett sådant system i högre prisklass till samma pris.

Begagnat är IMO att föredra om man är ute efter skyssta grejer på en budget.
Håller man sig borta från diskdunk grejer så behandlas HiFi utrustning nästan alltid försiktigt.
Är det skador så är det nästan uteslutande intryckta diskanter/dammskydd (såklart en dealbreaker) av barn eller sönderklösta skydd.

Hittar du nåt intressant men inte vet om det är OK grejer så fråga gärna på !
Det finns ju ett gäng entusiaster här på forumet

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera dessa XTZ 95.24

Har dom själv i ett surround system, men brukar köra 2 kanals med sub när jag lyssnar på musik och är otroligt nöjd med dom. Har du möjlighet att provlyssna dom så tycker jag du ska göra det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem

Jag satt själv i samma sist och började också med 2 toppar och kompletterade med bas för inte så länge sedan. Jag har Dali Lektor 2, vilket är modellen dyrare än det han länkade, men jag bara säga att jag vart överaskad över hur pass bra basåtergivningen är för att vara så små, och ljudet i övrigt väldigt bra.
Btw så är det alltid bra att lyssna på dem sj, så åk till HIFI-klubben och låt öronen göra jobbet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Begagnat är IMO att föredra om man är ute efter skyssta grejer på en budget.
Håller man sig borta från diskdunk grejer så behandlas HiFi utrustning nästan alltid försiktigt.
Är det skador så är det nästan uteslutande intryckta diskanter/dammskydd (såklart en dealbreaker) av barn eller sönderklösta skydd.

Hittar du nåt intressant men inte vet om det är OK grejer så fråga gärna på !
Det finns ju ett gäng entusiaster här på forumet

Skrivet av Fafne:

Ett par golvhögtalare hade passat dig perfekt, på det villkoret att du har tillräckligt stort rum för dem.
Dels för att högtalarna ska kunna stå en bit ut från väggen och dels för att du ska kunna sitta en bit ifrån dem.

Skrivet av basse1978:

Jag kan rekommendera dessa XTZ 95.24

Har dom själv i ett surround system, men brukar köra 2 kanals med sub när jag lyssnar på musik och är otroligt nöjd med dom. Har du möjlighet att provlyssna dom så tycker jag du ska göra det.

Skrivet av imo:

Jag satt själv i samma sist och började också med 2 toppar och kompletterade med bas för inte så länge sedan. Jag har Dali Lektor 2, vilket är modellen dyrare än det han länkade, men jag bara säga att jag vart överaskad över hur pass bra basåtergivningen är för att vara så små, och ljudet i övrigt väldigt bra.
Btw så är det alltid bra att lyssna på dem sj, så åk till HIFI-klubben och låt öronen göra jobbet

Kul o se så många svar.

Golvare brukar väll allmänt ha större element, då också stora baselement vilket jag inte föredrar i en liten lägenhet. :/ Eftersom basen låter igenom vägger etc, då är det skönt med högtalare utan så mycket bas kompletterat med en sub där jag smidigt kan ställa om styrkan på basen vid behov.

Har nog misstagit mig att basen är dålig i små högtalare, hört många nu som anser att den är bra.^^ Men somsagt, vill helst att pengarna ska ligga på mellanregistret och diskanten, sen basen på subben som jag införskaffar mig vid senare tillfälle.

Svensktiger, kommer kolla runt lite på olika modeller. Eftersom min budget nu är väldigt låg, ..eftersom jag jag är fattig student och lever på konserver)) så ska jag nog kolla igenom lite begagnat och se. Som du sa, köper man dyra hifi högtalare spelar man ju inte över och är oförsiktiga med dem precis.!

Basse, på dessa högtalare XTZ 95.24 står det att de har 1diskantelement och 1baselement men icke ett mellanregister?? Måste vara fel på sidan. =P

Visa signatur

i5 2500K OC 4,8Ghz @ 1,40cpuv | Gigabyte HD6850 OC 875Mhz Mem 1200 Mhz | A-data 4GB OC 1800Mhz | Asrock Extreme 4 | XFX 750W OC 2000W, jk | Noctua D14 |

Permalänk
Medlem

http://www.hifiklubben.se/produkter/hogtalare/stativsma/dali_...
Dessa verkar ha fått väldigt fin kretik, verkar vara väldigt bra diskant o mindre bas.))

Visa signatur

i5 2500K OC 4,8Ghz @ 1,40cpuv | Gigabyte HD6850 OC 875Mhz Mem 1200 Mhz | A-data 4GB OC 1800Mhz | Asrock Extreme 4 | XFX 750W OC 2000W, jk | Noctua D14 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sroy:

Basse, på dessa högtalare XTZ 95.24 står det att de har 1diskantelement och 1baselement men icke ett mellanregister?? Måste vara fel på sidan. =P

Japp, det finns inget mellanregister. Bara bas och diskant. Så dom låter lite annorlunda

OBS IRONI

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Japp, det finns inget mellanregister. Bara bas och diskant. Så dom låter lite annorlunda

OBS IRONI

Inga turkfasoner tack.

Visa signatur

i5 2500K OC 4,8Ghz @ 1,40cpuv | Gigabyte HD6850 OC 875Mhz Mem 1200 Mhz | A-data 4GB OC 1800Mhz | Asrock Extreme 4 | XFX 750W OC 2000W, jk | Noctua D14 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sroy:

Basse, på dessa högtalare XTZ 95.24 står det att de har 1diskantelement och 1baselement men icke ett mellanregister?? Måste vara fel på sidan. =P

Det är nog så enkelt att det står fel på prisjakt, jag är helt övertygad om att mina spelar mellanregister iaf

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sroy:

Basse, på dessa högtalare XTZ 95.24 står det att de har 1diskantelement och 1baselement men icke ett mellanregister?? Måste vara fel på sidan. =P

Kanske för att det är tvåvägshögtalare,hade det varit trevägs så hade det klart varit fel,men nu spelar baselementet mellanregister också så det är inget fel.

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan alltid kika på Hifimagasinet, tex det här är en mycket trevlig 2 vägs golvare som har bra bas, den verkar dessutom vara nyrenoverad så det är troligen ett väldit bra köp om man är ute efter prisvärdhet.
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=76621
Eller kanske:
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=75179

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.