Headset eller bordsmikrofon+hörlurar?

Permalänk
Entusiast

Headset eller bordsmikrofon+hörlurar?

Edit: Min slutsats är att jag köper Asus Xonar DGX för tillfället och ser om ljudet blir bättre med mitt Siberia V2, blir det inte det så gör jag ett återbesök i tråden!

Tjenare Sweclockers!

Jag använder just nu ett Siberia V2 och är väldigt nöjd med headsettet för det ger mig vad jag vill ha-komfort.
Dock så får andra faktorer lida pga detta, till exempel mikrofonen och ljudkvaliteten.

Så när jag uppgraderar nästa gång funderar jag på att kanske köpa en bordsmic+ ett par rediga hörlurar men jag undrar om priset för dem blir för högt för att motivera det över ett headset?

Så vad tycker ni? Headset eller bordsmic+hörlurar?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

Köp ett par ordentliga hörlurar och en Modmic (www.modmic.com)
Jag kör för tillfället ett par Senneheiser HD650 med en modmic, fungerar utmärkt!

Vad har du för budget?

Permalänk
Medlem

Håller med patronlol, du får alltid mera för pengarna med mic+hörlurar.

Visa signatur

DR.DAC 2 DX | AKG K7XX / Ultrasone HFI-2400 / Alessandro MS1i

Permalänk
Medlem

Köp inte bordsmic om du tänker snålla på den/skriver hårt, mina vänner gillar inte min keyboard mashing + bordsmic

Permalänk
Medlem

Hörluar + mikrofon absolut alla, alla, alla, gånger. Genomsnittliga headsetet stinker verkligen i kvalité jämförelsevis med hörlurar i samma prisklass (förutom möjligtvis sennheiser pc360).

Vad är din budget?

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Kan rekomendera Beyerdynamic dt 770 pro + Zalman Clip on mic! Zalman micken är fantastisk för sitt pris, plus att den är smidig

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Entusiast
Skrivet av patronlol:

Vad har du för budget?

Skrivet av lossah:

Vad är din budget?

Har inte ritkigt en men detta är bara någonting jag funderar på och min budget är helt enkelt så lite som möjligt för så mycket som möjligt.
Ljudprestanda per krona helt enkelt

Föreslå gärna ett par "setups" så att säga, är ett ljudkort att föredra i så fall förresten?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av Uzanar:

Har inte ritkigt en men detta är bara någonting jag funderar på och min budget är helt enkelt så lite som möjligt för så mycket som möjligt.
Ljudprestanda per krona helt enkelt

Föreslå gärna ett par "setups" så att säga, är ett ljudkort att föredra i så fall förresten?

Beror helt på hur tungdrivna hörlurar du kommer att använda. Ljudkort alt. hörslursförstärkare är alltid att föredra.
Men om du är ute efter mycket ljud för pengarna så rekommenderar jag just Sennheiser HD650, otroligt bra för sin prisklass. http://www.netonnet.se/art/ljud-och-horlorar/horlurar/varumar...
Jag är dålig på hörlursförstärkare dock, så där får du höra med någon annan.

Permalänk
Medlem

Någon som testat http://www.ebay.com/itm/SMSL-sApII-TPA6120A2-Big-Power-High-F...?

Har en SMSL SA-S1-stereoförstärkare som jag är grymt nöjd med (350kr). Andra som testat SMSL har också varit väldigt nöjda. Undrar om denna kan vara lika prisvärd kanske. Skulle helt klart vilja köpa den, blir eventuellt nästa månad.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Jag kör med Beyerdynamic DT 770 pro 80 Ohm, ModMic samt Asus Xonar DGX som ljudkort.

DT 770 Pro: 1220kr

ModMic: ca 300kr (fraktkostnaden inräknad)

Xonar DGX: 300kr

Visa signatur

5800X3D|Aorus Elite|32GB 3600MHz|6750 XT|Air 540|RM750X
PG279Q|VG259QM

Permalänk
Medlem

hörlurar + modmic!

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av patronlol:

Beror helt på hur tungdrivna hörlurar du kommer att använda. Ljudkort alt. hörslursförstärkare är alltid att föredra.
Men om du är ute efter mycket ljud för pengarna så rekommenderar jag just Sennheiser HD650, otroligt bra för sin prisklass. http://www.netonnet.se/art/ljud-och-horlorar/horlurar/varumar...
Jag är dålig på hörlursförstärkare dock, så där får du höra med någon annan.

3000kr?!, hade ingen aning om att det fanns hörlurar för så mycket ens..Och det finns alltså dyrare? Eftersom du sa "bra för sin prisklass"

Ok, kan väl sätta en ungefär-gräns på 1000kr för endast hörlurar, om hörluren kostar några hundringar över så skall det helst vara bra med en bra motivation

Just det ja, kanske är bra att tillägga att hörlurarna ska vara gaminganpassade också, om det finns hörlurar som är det alltså? För jag har hört att vissa hörlurar låter riktigt mediokert i spel men otroligt bra med musik till exempel.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

3000kr?!, hade ingen aning om att det fanns hörlurar för så mycket ens..Och det finns alltså dyrare? Eftersom du sa "bra för sin prisklass"

Ok, kan väl sätta en ungefär-gräns på 1000kr för endast hörlurar, om hörluren kostar några hundringar över så skall det helst vara bra med en bra motivation

jag hittade några lurar med en riktigt lustig design som mer verkar som ett par högtalare än ett par lurar nyss, AKG K1000.
här säljs dom begagnade för 1350 USD (8800 kr)
http://www.head-fi.org/t/583644/akg-k1000-for-sale

här är ett par andra lurar för 17000 kronor också
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=811275

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Rekommenderar http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=214635 och modmic om du vill komma billigt undan. Mycket prisvärda hörlurar.

Visa signatur

DR.DAC 2 DX | AKG K7XX / Ultrasone HFI-2400 / Alessandro MS1i

Permalänk
Entusiast

Ok, har nu kommit fram till att Asus Xonar DGX blir mitt ljudkort för det verkar otroligt bra för sitt pris efter lite research och det är just det jag letar efter!

Nu är det ju frågan vilka hörlurar etc jag ska välja...Frågan är om jag inte bara ska köpa ljudkortet och se om det tillfredställer mig med mitt Siberia V2 kanske?
Det skulle helt klart bli en billigare historia om det gör någon skillnad
Vad tror ni, kan Siberia V2 utnyttja Asus Xonar DGX?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Ok, har nu kommit fram till att Asus Xonar DGX blir mitt ljudkort för det verkar otroligt bra för sitt pris efter lite research och det är just det jag letar efter!

Nu är det ju frågan vilka hörlurar etc jag ska välja...Frågan är om jag inte bara ska köpa ljudkortet och se om det tillfredställer mig med mitt Siberia V2 kanske?
Det skulle helt klart bli en billigare historia om det gör någon skillnad
Vad tror ni, kan Siberia V2 utnyttja Asus Xonar DGX?

gör så! xonar dgx är inte toppklass, men det är riktigt prisvärt, speciellt med tanke på att den har extra stark förstärkare.
ett par siberia v2 kommer troligtvis inte låta mycket (om något) bättre med ett ljudkort. men prova du, det är ju bara köpa till hörlurar efteråt om du inte märker nån skillnad.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Skrivet av Uzanar:

Ok, har nu kommit fram till att Asus Xonar DGX blir mitt ljudkort för det verkar otroligt bra för sitt pris efter lite research och det är just det jag letar efter!

Nu är det ju frågan vilka hörlurar etc jag ska välja...Frågan är om jag inte bara ska köpa ljudkortet och se om det tillfredställer mig med mitt Siberia V2 kanske?
Det skulle helt klart bli en billigare historia om det gör någon skillnad
Vad tror ni, kan Siberia V2 utnyttja Asus Xonar DGX?

En rekommendation är att hålla dig borta från Siberia V2 och sk. "gaming headsets". Det är oftast överprisat plastigt skräp. Köp ett par ordentliga hifi-lurar för samma pris, du kommer aldrig titta tillbaka

Permalänk
Entusiast
Skrivet av patronlol:

En rekommendation är att hålla dig borta från Siberia V2 och sk. "gaming headsets". Det är oftast överprisat plastigt skräp. Köp ett par ordentliga hifi-lurar för samma pris, du kommer aldrig titta tillbaka

Mjo, det är det jag har förstått men gjort är gjort
Jag kör nog på ljudkortet för tillfället och blir ljudet inte ljudet bra nog för min smak så återbesöker jag den här tråden, tack för hjälpen allihop!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av Uzanar:

Mjo, det är det jag har förstått men gjort är gjort
Jag kör nog på ljudkortet för tillfället och blir ljudet inte ljudet bra nog för min smak så återbesöker jag den här tråden, tack för hjälpen allihop!

Gjorde själv misstaget att gå igenom tre par Siberia headsets innan jag såg ljuset