Vågar jag stoppa fläktarna - i så fall hur ?

Permalänk
Medlem

Vågar jag stoppa fläktarna - i så fall hur ?

Hej,
Jag försöker ta reda på om det är mitt grafikkort eller min PSU som "coil whinar". De sitter bredvid varandra så det är stört omöjligt att avgöra genom att lägga örat mot. Så jag tänkte att jag kunde stoppa fläktarna på grafikkortet för att se om ljudet försvinner. Kanske bara tio sekunder vid uppstart eller så. Vågar man det? Eller sabbar jag nåt då i GPU:n? Och hur är det bäst att gå till väga i så fall, för att inte sabba själva fläktarna eller få dem att bli snea eller nåt?
Så här ser kortet ut:

/g

Permalänk

Ta bort grafikkortet och starta upp systemet och lyssna, låter det då så är det PCU:n. Låter det inte så trycker du tillbaka kortet, låter det då så är det grafikkortet. Enklast skulle jag säga.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Ingen fara att stoppa fläktarna en stund. Bäst är väl att stoppa dem genom ett lätt tryck med ett finger på centrumplattan av fläkten.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Ta bort grafikkortet och starta upp systemet och lyssna, låter det då så är det PCU:n. Låter det inte så trycker du tillbaka kortet, låter det då så är det grafikkortet. Enklast skulle jag säga.

PCU:n, vad är det för nåt?

Tryck bara fingret emot fläktarna, dom går inte sönder så lätt. Men jag har svårt att tro att fläktarna skulle låta.

Permalänk
Skrivet av Extrapaj:

PCU:n, vad är det för nåt?

Tryck bara fingret emot fläktarna, dom går inte sönder så lätt. Men jag har svårt att tro att fläktarna skulle låta.

nätagget (power supply unit). PSU menar han

Visa signatur

GPU: XFX 7950 1100Mhz/1375Mhz | RAM: Corsair 1600Mhz 2x4GB | CPU: i5 4670K @4.5GHz 1.230v| Kylare: Corsair H80 | Lagring: Samsung 840 250Gb SSD + 1Tb Caviar HDD

Permalänk

PSU* Tackar oskar5140

Att köra ner fingret är dumt, du riskerar att skada motorn i fläkten. Å då kan jag garantera att den kommer börja låta!

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk

Enligt vad jag har lärt mig så kommer inte coil whine av fläktar.. utan kondensatorer och dylikt på en elektronik bräda..

De blir varma under användning, då expanderar alltihop.

När de sedan svalnar och krymper uppstår ljudet, som i princip är de olika delarna som skrapar mot varandra...

Men jag är ingen expert.. Jag har rätten att ha helt åt helvete fel

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem

Stoppa inte fläkten om den redan snurrar då kommer lagren att ta skada.
Håll istället fast fläktarna vid uppstart så de inte kan snurra om ljudet försvinner har du hittat felet om inte är det bara att släppa och starta om datorn och upprepa med nästa fläkt.

EDIT tänk på att inte stoppa fläktarna för länge det är inte bra för motorn.

Dock brukar coil whine inte bero på fläktar utan av att komponenter börjar vibrera av det magnet fält som uppstår när ström leds genom spolar. De flesta tillverkare försöker undgå detta problem med T.ex lim så att vibrationerna dämpas och man slipper problem med störande ljud.

Tänk dock på att det inte alltid går att få delarna utbytta på grund av coil whine vissa butiker anser att man får stå ut med lite ljud medan andra är ganska snälla och byter delen direkt.

Visa signatur

Dator: Ryzen 5900X, 32GB RAM, RTX3080
Ljud: SMSL SU-8, HDVA600, HD800.

Permalänk
Skrivet av Plasmatic:

Enligt vad jag har lärt mig så kommer inte coil whine av fläktar.. utan kondensatorer och dylikt på en elektronik bräda..

De blir varma under användning, då expanderar alltihop.

När de sedan svalnar och krymper uppstår ljudet, som i princip är de olika delarna som skrapar mot varandra...

Men jag är ingen expert.. Jag har rätten att ha helt åt helvete fel

Sant! Men det behöver inte vara coil whine, det kan vara fläkt ljud

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plasmatic:

Enligt vad jag har lärt mig så kommer inte coil whine av fläktar.. utan kondensatorer och dylikt på en elektronik bräda..

De blir varma under användning, då expanderar alltihop.

När de sedan svalnar och krymper uppstår ljudet, som i princip är de olika delarna som skrapar mot varandra...

Men jag är ingen expert.. Jag har rätten att ha helt åt helvete fel

coil whine = kondensator-gnäll, finns säkert finare ord på svenska men du har rätt (:

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramsam:

coil whine = kondensator-gnäll, finns säkert finare ord på svenska men du har rätt (:

Spole-gnäll om vi ska vara petiga.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

jag brukar sätta fingret lite lätt mot mitten av fläkten så den bromsas. har inte hänt något än, men kan inte garantera att det är ofarligt.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

PSU* Tackar oskar5140

Att köra ner fingret är dumt, du riskerar att skada motorn i fläkten. Å då kan jag garantera att den kommer börja låta!

Äsch bara överdrivet, sätt fingret i mitten av fläkten och öka trycket progressivt så ska inget ta skada.

Permalänk

Det är borstlösa fläktar så stoppa på bara

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

jag brukar sätta fingret lite lätt mot mitten av fläkten så den bromsas. har inte hänt något än, men kan inte garantera att det är ofarligt.

Själv gjort det en massa gånger och märker ingen skillnad... Har svårt att tro att fläkten skulle ta någon allvarlig skada av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Det är borstlösa fläktar så stoppa på bara

Skickades från m.sweclockers.com

Ja är det det så ska de klara mycket.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plasmatic:

Enligt vad jag har lärt mig så kommer inte coil whine av fläktar.. utan kondensatorer och dylikt på en elektronik bräda..

De blir varma under användning, då expanderar alltihop.

När de sedan svalnar och krymper uppstår ljudet, som i princip är de olika delarna som skrapar mot varandra...

Men jag är ingen expert.. Jag har rätten att ha helt åt helvete fel

Inte kondensatorer. Coil betyder spole

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte70:

Inte kondensatorer. Coil betyder spole

Fortsätt översätta allting ordagrant och jag lovar att din skolgång kommer gå alldeles prima. o7

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Bakgrund:

Spole-gnäll om vi ska vara petiga.

Spoltjut ftw

Permalänk
Skrivet av Kaospassageraren:

Fortsätt översätta allting ordagrant och jag lovar att din skolgång kommer gå alldeles prima. o7

Skillnaden på kondensator och spole är ganska stor. Såatte.
"Skolgången" blir nog bättre om den är utan faktafel.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

Skillnaden på kondensator och spole är ganska stor. Såatte.
"Skolgången" blir nog bättre om den är utan faktafel.

Hört talas om ironi? Okej, uppenbarligen inte, men förväntar mig likaledes av småbarn som dig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Plasmatic:

Enligt vad jag har lärt mig så kommer inte coil whine av fläktar.. utan kondensatorer och dylikt på en elektronik bräda..

De blir varma under användning, då expanderar alltihop.

När de sedan svalnar och krymper uppstår ljudet, som i princip är de olika delarna som skrapar mot varandra...

Men jag är ingen expert.. Jag har rätten att ha helt åt helvete fel

Är väl ändå högfrekvent ström som gör att spolens komponenter börjar vibrera och avger ett högfrekvent ljud.

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Medlem

Varför stoppa fläktarna eller ta bort hela grafikkortet?

Enklaste är väl att bara koppla ur kablarna som går från nätaggregatet till grafikkortet och sen försöka att starta datorn. Då kommer grafikkortet vara hel dött och datorn kommer hänga sig under startförsöket. Finns ljudet kvar så kommer det i så fall från nätaggregatet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle-anka:

Varför stoppa fläktarna eller ta bort hela grafikkortet?

Enklaste är väl att bara koppla ur kablarna som går från nätaggregatet till grafikkortet och sen försöka att starta datorn. Då kommer grafikkortet vara hel dött och datorn kommer hänga sig under startförsöket. Finns ljudet kvar så kommer det i så fall från nätaggregatet.

Nej, datorn kommer varna för att grafikkortet får för lite ström sedan anpassa det efter den ström som den kan skicka via PCI-e-porten...

Så har det varit för mig förr.

Så det bästa är nog att rycka hela kortet.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Nej, datorn kommer varna för att grafikkortet får för lite ström sedan anpassa det efter den ström som den kan skicka via PCI-e-porten...

Så har det varit för mig förr.

Så det bästa är nog att rycka hela kortet.

Okej. Där ser man.
Man lär sig något nytt varje dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaospassageraren:

Fortsätt översätta allting ordagrant och jag lovar att din skolgång kommer gå alldeles prima. o7

Viss skillnad på kondensatorer och spolar. Och sen var det rätt länge sedan jag gick ut skolan eftersom jag fyller 43 i höst. Hur gammal är du själv? Och ditt inlägg är inte ironisk, trams kallas det