Intel delar upp kommande Ultrabook i tre prisklasser

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Det är fascinerande att datornördar som ju borde vara intresserade av utveckling är grinigare, gnälligare och mer bakåtsträvande och trångsynta än ett helt ålderdomshem.

Haha, så rätt du har, gillar du inte touchfunktionen ge fasiken i att använda den, inte svårare än så.

Permalänk
Avstängd

[QUOTE=Yoshman;13377668]Problemet med pekskärm för oss som inte kommer använda den är
[LIST]
[*]kräver mer eller mindre blank skärm[/QUOTE]Är det så så kommer det ju i ett annat läge även för mig. Tror mig kunna komma överens med touch där det hjälper mig att navigera i gränssnittet även om jag inte kan se mig navigera i windows med hjälp av det i någon större utsträckning, men ogillar verkligen högblanka skärmar undviker dem som pesten. Stämmer det att det krävs för en dator med touchfunktion?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Microsoft har hittills haft robusta, seriösa produkter. Jag tycker ine att det är bra att de tullar på det för att de vill vara coola eller trendiga eller vad det nu än må vara. Någon måste erbjuda produkter som får jobbet gjort utan flum också. Om de har leksaker som sidoverksamhet är en annan femma.

Microsoft har nästan endast släppt möss och tangentbord den senaste tiden tills surface kom. Så pratar du om mjukvara eller hårdvara nu?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Är det så så kommer det ju i ett annat läge även för mig. Tror mig kunna komma överens med touch där det hjälper mig att navigera i gränssnittet även om jag inte kan se mig navigera i windows med hjälp av det i någon större utsträckning, men ogillar verkligen högblanka skärmar undviker dem som pesten. Stämmer det att det krävs för en dator med touchfunktion?

Det krävs glas framför skärmen.

Ska du ha pekskärm för att navigera i startskärmen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av izepax:

Microsoft har nästan endast släppt möss och tangentbord den senaste tiden tills surface kom. Så pratar du om mjukvara eller hårdvara nu?

Jag syftade på mjukvara.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Jag syftade på mjukvara.

Är det verkligen så? För mig som vanlig människa så uppfattar jag det snarare så att de seriösa tredjepartsprogrammen hamnat hos windowsplattformen på grund av dess dominans. Windows i sig uppfattar jag dock inte som särskilt seriöst, det har varit mycket buggit och dåliga val sedan iprincip windows 95 och framåt. Inte för att 3.11 och nedåt var så värst mycket bättre men jag har inte använt de tillräckligt mycket för att säga något. Det känns som att i stora drag har windows blivit mer och mer omotiverat bloatat (särskilt värst blev det i och med windows xp och vista).

För mig som vanlig användare är osx en mycket trevligare plattform. Problemet "ååh nej programmet jag så ofta använder finns inte till osx" finns inte lika mycket nu som för 10 år sedan. Det enda är väl spel då, men spel har jag slutat spela sedan runt 5 år tillbaka. Möjligen undantaget är sc2, som endå finns till osx...
OSX ger ett mycket mer gediget intryck, det känns som att det är utvecklat med en och samma vind som sköljer över hela operativsystemet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Det krävs glas framför skärmen.

Ja, men högblanktglas var min fråga.

Skrivet av Petterk:

Ska du ha pekskärm för att navigera i startskärmen?

Nu hänger jag inte med? Vad menar du? Om du menar att navigera i modern UI? Javisst, ett av de få ställen jag möjligen kan se fördelen med att få ett ytterligare alternativ att navigera i som windows ser ut nu. I desktopläge så har jag svårt att föreställa mig att jag kommer få nytta av touchfunktionen. I och för sig det ända läge jag använder för tillfället då jag kör start8..med en touchskärm skulle jag kanske tänka om. Tex photoshop och andra bildbehandlingsprogram vore ju suveränt att styra med hjälp av touch om man sitter utan en wacomtablet. Wacom Cintiq är riktigt dyra, kanske i förlängningen man kan få liknande funktioner på en billigare touchskärm då med en en kapacitiv penna som har tryckkänslihetsnivåer..utvecklingen går ju framåt även om bakåtsträvarna är många som sagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Ja, men högblanktglas var min fråga.

Nu hänger jag inte med? Vad menar du? Om du menar att navigera i modern UI? Javisst, ett av de få ställen jag möjligen kan se fördelen med att få ett ytterligare alternativ att navigera i som windows ser ut nu. I desktopläge så har jag svårt att föreställa mig att jag kommer få nytta av touchfunktionen. I och för sig det ända läge jag använder för tillfället då jag kör start8..med en touchskärm skulle jag kanske tänka om. Tex photoshop och andra bildbehandlingsprogram vore ju suveränt att styra med hjälp av touch om man sitter utan en wacomtablet. Wacom Cintiq är riktigt dyra, kanske i förlängningen man kan få liknande funktioner på en billigare touchskärm då med en en kapacitiv penna som har tryckkänslihetsnivåer..utvecklingen går ju framåt även om bakåtsträvarna är många som sagt.

Enda som inte är högblank är ren AG-coatad LCD-panel. Utan glas. Du kan såklart AG-coata glas och köra AR-filter på de också, men det gör ingen.

Ja, för startskärmen i praktiken. Duger inte en touch-mus till detta? Ett knapptryck och du får upp startskärmen, du kan skrolla åt vänster och höger, du kan stänga program med gester, gester för charms, gester för att byta Metro-appar. Osv. Touchpad är ju samma sak, så varför ska du fram till skärmen? Kapacitiv pekskärm har inget med aktiv digitizer och stylus att göra. Du kan inte få stylus och tryckkänslighet med kapacitiv panel. Du blandar ihop det med något annat. Köp en X230t med Windows 7 eller en Samsung Galaxy Note 10.1 om du vill ha Wacom-digitizer. Konsumentskit får kapacitiv pekskärm bara. Det har inte med budget att göra. Det är för att de försöker sälja värdelöst skräp som de kommer misslyckas med och de alternativen kommer läggas ner. Så enkelt är det med den biten.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Så enkelt är det med den biten.

Ok. Så du menar alltså att för all åskådlig framtid kommer det vara högblankt och även om jag blandar ihop termerna och inte har full koll som dig så kommer det aldrig komma program såsom PS tillgodo? Bra att du vet så att jag inte behöver nära sådana absurda förhoppningar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Ok. Så du menar alltså att för all åskådlig framtid kommer det vara högblankt och även om jag blandar ihop termerna och inte har full koll som dig så kommer det aldrig komma program såsom PS tillgodo? Bra att du vet så att jag inte behöver nära sådana absurda förhoppningar..

Vet fortfarande inte vad du surrar om. Kapacitiv pekpanel kan omöjligen ha styluspennor och tryckkänslighet. Alla pekpaneler för större skärmar är ett extra lager över skärmen med ett extra lager glas. Det i säg innebär problem med reflektioner. Kapacitiv pekskärm är alltså att den känner av fingrar och annat ledande material på skärmen, inget du använder för att rita. Du kan peka och använda gester, men varför ska du göra det när du har gester och multi-touch på möss (med pek-yta) och touchpads? Kapacitiva styli-pennor kan du använda, men de är inte samma sak. Det är inget du vill använda i PS.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Vet fortfarande inte vad du surrar om. Kapacitiv pekpanel kan omöjligen ha styluspennor och tryckkänslighet. Alla pekpaneler för större skärmar är ett extra lager över skärmen med ett extra lager glas. Det i säg innebär problem med reflektioner. Kapacitiv pekskärm är alltså att den känner av fingrar och annat ledande material på skärmen, inget du använder för att rita. Du kan peka och använda gester, men varför ska du göra det när du har gester och multi-touch på möss (med pek-yta) och touchpads? Kapacitiva styli-pennor kan du använda, men de är inte samma sak. Det är inget du vill använda i PS.

Ok, men själva konceptet med att peka på och kanske i förlängningen att rita på själva arbetsytan i tex ps med tryckkänslighet. (som skulle vara mycket tilltalande för åtminstonde mig) är inget som någonsin kommer komma att slå igenom då? Förstår att "kapacitiv" inte är lösningen då du sagt det i flera inlägg, men kan det inte komma andra lösningar i en nära framtid som ger den möjligheten? Eller är det helt otänkbart?
En resistiv skärm kanske det jag menar att jag önskar, om jag förstår det rätt är det en sådan som finns i wacom cintiq serien? Är ingen fena på detta utan vet bara vad jag skulle önska mig i funktionalitet. Där tyck ju dock inte sveprörelser och multi touch fungera tillfredställande.
http://www.idg.se/2.1085/1.300912/tekniken-sa-funkar-pekskarm...

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Ok, men själva konceptet med att peka på och kanske i förlängningen att rita på själva arbetsytan i tex ps med tryckkänslighet. (som skulle vara mycket tilltalande för åtminstonde mig) är inget som någonsin kommer komma att slå igenom då? Förstår att "kapacitiv" inte är lösningen då du sagt det i flera inlägg, men kan det inte komma andra lösningar i en nära framtid som ger den möjligheten? Eller är det helt otänkbart?
En resistiv skärm kanske det jag menar att jag önskar, om jag förstår det rätt är det en sådan som finns i wacom cintiq serien? Är ingen fena på detta utan vet bara vad jag skulle önska mig i funktionalitet. Där tyck ju dock inte sveprörelser och multi touch fungera tillfredställande.
http://www.idg.se/2.1085/1.300912/tekniken-sa-funkar-pekskarm...

Men köp en dator med aktiv digitizer (Wacom eller N-trig efter tycke) eller köp en Wacomplatta. Det är allmänt etablerad teknik. Dessa har styluspennor med 1024-grader tryckkänslighet. X230t som kom innan denna våg och Samsung Galaxy Note 10.1 som är Android-enheter har bägge aktiv digitizer och fungerar utmärkt utan Windows 8.

Du vill inte ha kapacitiv eller resistiv skärm. Du vill ha EMR. Det kommer de inte stoppa in i konsumentprylarna och det är inte Metro designat för. Du behöver ingen pekskärm för att svepa, trycka, och göra gester. Det nya med att stoppa in kapacitiv pekskärm i allt går inte i den riktningen du efterfrågar. Så vad ska den göra där? Du måste ha båda typerna för att kunna göra båda sakerna. Jag har redan belyst vad som fungerar. Du behöver ingen Cintiq för att rita, för du behöver inte rita på skärmen. Du kan göra det på X230t och alla andra gammaldags Tablet PCs som kom innan W8-vågen. Även om de främst är till för att skriva och anteckna, inte främst artistiskt skapande. Du kunde ha kollat upp vad det handla om istället för att anklaga mig för att tjata om saker du inte förstår. Du fick ju produktexempel. Multi-touch betyder här kapacitiv skärm som fungerar med fingrarna. Resistiv fungerar bara sämre och gäller samma sak, förutom att det är tryck den registrerar inte konduktivitet. Det var en ytterst dålig artikel du hittade. En stylus (penna) med aktiv digitizer registrerar tryck och har mycket högre upplösning (precision) än resistiv eller kapacitiv skärm. Det hjälper inte att de sätter in annan teknik där. Vill du rita behöver du inte göra det på skärmen däremot. Duger fint med wacomplatta. Hoppas ingen går på Microsofts reklam här.

Permalänk
Avstängd

Förstår inte din aggresivitet, säger återigen att du verkar kunnig inom området.

Skrivet av Petterk:

Du kunde ha kollat upp vad det handla om istället för att anklaga mig för att tjata om saker du inte förstår.

Anklagat dig? Menar du allvar? Att jag ställer frågor om saker jag inte förstår ser jag endast som logiskt..tvärtom vore väl absurt.
Ber så mycket om ursäkt om jag upptagit din värdefulla tid även om jag aldrig bett dig svara...det är något du valt själv.
Tack i alla fall...

Permalänk
Medlem

Nu ska du inte överdriva.

Diskutera frågan istället för att vara sarkastisk, jag tar gärna upp kapacitiv pekskärmsteknik och de missförstånd allmänheten kan få av hela pekplatteyran. Förutsatt att de som diskuterar förstår att jag inte uppskattar det utöver Android och iOS surfplattor. När det gäller slates med Windows anser jag att penna är nödvändigt.

Permalänk
Skrivet av retro123:

Ok. Så du menar alltså att för all åskådlig framtid kommer det vara högblankt och även om jag blandar ihop termerna och inte har full koll som dig så kommer det aldrig komma program såsom PS tillgodo? Bra att du vet så att jag inte behöver nära sådana absurda förhoppningar..

Jag tror att tekniken absolut finns, men frågan är såklart om efterfrågan är tillräckligt stor. Redan idag finns ju teknik i ipad mini som gör att den kan ignorera att du håller den i handen (och vidrör skärmen). På detta sett är det inte alls långsökt att skapa en penna där spetsen själv mäter trycket (som en wacom) men att spetsen leder ström (fungerar på en kapacitiv). Du kan då vila handen mot skärmen och den kommer igonera detta eftersom den är programerad för att känna igen hur en hand som vilar mot plattan "ser ut".

Så jag tror att "det är omöjligt" är lite fel inställning. Det är snarare en form av brist på efterfrågan just nu, tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smurfisen2k:

Jag tror att tekniken absolut finns, men frågan är såklart om efterfrågan är tillräckligt stor. Redan idag finns ju teknik i ipad mini som gör att den kan ignorera att du håller den i handen (och vidrör skärmen). På detta sett är det inte alls långsökt att skapa en penna där spetsen själv mäter trycket (som en wacom) men att spetsen leder ström (fungerar på en kapacitiv). Du kan då vila handen mot skärmen och den kommer igonera detta eftersom den är programerad för att känna igen hur en hand som vilar mot plattan "ser ut".

Så jag tror att "det är omöjligt" är lite fel inställning. Det är snarare en form av brist på efterfrågan just nu, tror jag.

Tror du letar efter Samsung Galaxy Note 10.1 som har Wacom-digitizer och stylus, och palm rejection.

Lenovo ThinkPad X230t. HP EliteBook 2760p, EliteBook 900, och Resolve 810 G1. Fujitsu Sylistic Q702, Q572, och Lifebook T902. Samsung Ativ Smart PC 500T1C-A01SE och 700T1C med flera har detta, både aktiv penna och multitouch kapacitiv pek. Grejen är bara att du har Wacom integrerat! Så sluta tala om saker du inte har någon koll på, en aktiv penna fungerar inte på kapacitiv skärm. Tekniken finns sedan länge och det är i princip bara att lägga på EMR-lagret ovanpå skärmen. Du har ingen anledning att uppfinna något nytt som inte går att uppfinna.

Sluta spekulera i gammal teknik som har funnits här hela tiden och använd om ni vill eller låt bli. Kapacitiva pekskärmsyran har inte med saken att göra. Den kommer aldrig hjälpa er få pennor. Tekniken finns redan sedan innan Windows 8 maskinerna kom, även kombinationen aktiv digitizer och kapacitiv multi-touch – dual digitizer kallades detta länge. Efterfråga rätt sak så har den funnits där i åratal!

Permalänk

Jag förstå att Microsoft och Intel går den här vägen ur ett rent affärsperspektiv när surfplattor tar allt fler marknadsandelar från traditionella bärbara datorer men personligen hatar jag det och skulle mycket hellre se att de satta krav på byggkvalitet, touchpad, skärm (både färg och upplösning), låg vikt och hålla hårt lång batteritid. Fortfarande en laptop men en högklassig sådan och sedan göra separata satsningar på surfplattor för jag vill inte ha någon all-in-one-lösning utan tar mycket hellre en riktigt bra laptop och sedan en mindre tablet som smidigt går ner i innerfickan, det behöver min laptop ej göra.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av smurfisen2k:

Är det verkligen så? För mig som vanlig människa så uppfattar jag det snarare så att de seriösa tredjepartsprogrammen hamnat hos windowsplattformen på grund av dess dominans. Windows i sig uppfattar jag dock inte som särskilt seriöst, det har varit mycket buggit och dåliga val sedan iprincip windows 95 och framåt. Inte för att 3.11 och nedåt var så värst mycket bättre men jag har inte använt de tillräckligt mycket för att säga något. Det känns som att i stora drag har windows blivit mer och mer omotiverat bloatat (särskilt värst blev det i och med windows xp och vista).

För mig som vanlig användare är osx en mycket trevligare plattform. Problemet "ååh nej programmet jag så ofta använder finns inte till osx" finns inte lika mycket nu som för 10 år sedan. Det enda är väl spel då, men spel har jag slutat spela sedan runt 5 år tillbaka. Möjligen undantaget är sc2, som endå finns till osx...
OSX ger ett mycket mer gediget intryck, det känns som att det är utvecklat med en och samma vind som sköljer över hela operativsystemet.

Att det har blivit mer och mer bloatat håller jag med om. Om man inte vill använda Modern UI och appar alls är ju halva Windows 8 bloat. Och man kan inte heller ta bort det via "program och funktioner" så det är väl "meningen" att det skall vara där.

Om OSX skal få större genomslag måste de släppa låsningen till apple-hårdvara. Annars går det inte.

Jag byter möjligen så småningom. Windows utbud av desktop program plus "gammal vana" är anledningen till att jag kör Windows, men i och med Windows 8 känns Microsoft inte längre som ett seriöst företag. Visst, det finns mycket godis under ytan, men om jag måste äta levergryta för att få efterrätt skippar jag hellre efterrätten.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Jag har precis köpt mig en Asus VivoTab TF810C tablet-laptop-hybrid med Windows 8 som jag är mycket nöjd med. Det är ingen riktig Ultrabook eftersom den har för långsam hårdvara (Atom-CPU , långsam grafik etc) men den har mycket gemensamt med de nya Ultrabook-datorerna. Prestandan duger bra för det jag skall ha den till: surfa, kolla på film, skriva dokument, ladda in geocacher i GPS etc.

Några plus:

  • 11.6" pekskärm. Tillräckligt stor för "gamla" desktop-program

  • Ett bra och nästan fullstort tangentbord

  • Väldigt ljusstark S-IPS+ panel i skärmen som går att använda utomhus en solig dag trots att den är högblank. Provade idag!

  • Extremt bra batteritid, ca 20 timmar vid normal användning

  • Låg vikt: ca 1.35 kg totalt (675 gram för plattan, något mindre för tangentbordsdockan)

  • Tunn som en ultrabook

  • Löstagbar skärm som funkar som surfplatta

  • Wacom-stylus för de som gillar sånt (jag tror inte jag kommer att använda den så mycket)

På minussidan hamnar bl.a. dåliga drivrutiner, avsaknad av appar i Windows Store, långsam Wi-Fi, liten hårddisk och relativt högt pris (ca 8000 kr).

Efter att ha använt datorn några dagar börjar jag bli mer positivt inställd till Windows 8 än jag var i början. Jag tycker fortfarande inte det är så intuitivt att använda och jag har fått läsa på i hjälpen hur de olika gesterna fungerar. Förstår inte hur Microsoft tänkt att man skall kunna lista ut hur GUI:t fungerar utan att läsa på i hjälpen när inte ens jag som använt Windows sedan 3.1 lyckades.

När jag använder datorn som en laptop använder jag oftast touchpad eller extern mus för att peka och klicka men ibland pekar jag på skärmen när det känns mer naturligt. Eftersom datorn är så liten når man fram till skärmen utan att sträcka på armen.

Jag har också använt datorn i sängen och i soffan några gånger och då använder jag nästan uteslutande pekskärmen. Tangentbordet låter jag ofta vara inkopplat eftersom jag då kan placera datorn på magen eller benen och slipper då hålla upp den som en surfplatta. Touchpad och tangentbord är hopplöst svårt att använda när man ligger i sängen så där är det ett stort plus att ha pekskärm.

Som surfplatta tycker jag den är lite för stor och klumpig. Vikten är egentligen inte så farlig men 11.6" i 16:9-format är lite för långt för att hålla bekvämt i händerna, men det funkar ok ett tag i alla fall. Men en stor fördel med löstagbar skärm är att man kan halvera vikten man behöver släpa med sig på resor. 675 gram är väldigt lätt för att få med sig en nästan komplett dator.

Så jag tror absolut att Ultrabook med pekskärm är en bra grej! Windows 8 utan pekskärm känns dessutom inte komplett.