De eller dem. Hur svårt kan det vara?

Permalänk
Medlem

De eller dem. Hur svårt kan det vara?

Detta har säkert varit uppe till diskussion tidigare, men jag blir så irriterad när jag försöker läsa en del trådar.

Det verkar som om många människor idag inte kan skilja på de och dem.
exempel: Dem kan lösa dina problem. ska enligt vad jag vet vara: De kan lösa dina problem.

Ett exempel saxat från forumet:

Skrivet av zzcool:

(edit) förklara varför jag gjorde fel eller varför dem gjorde fel eller varför båda gjorde fel)

för det första så vet jag inte om den här tråden passar här men läste runt och ser inget om att man bara ska posta om dator saker

iallafall

jag köpte en ceasar sallad för 50.kr från mcdonalds för drygt en vecka sedan till min hamburgare

och när jag fick den så stod det på etiketten slängs 10 minuter efter att jag hade fått den hade 10 minuter på mig att äta upp den innan den skulle enligt etiketten slängas salladen var också över 8 timmar gammal inget jag förväntar mig för 50.kr

kontaktade mcdonalds om detta dem verkade inte bry sig men efter många om och men med en person på deras fb sida som sa att jag skulle maila dem så fick jag till slut en kupong på 39.kr

efter detta så nämnde jag att jag också brukar få mjuka pommes frites eller kyckling som inte är knaprig så jag frågade om jag kan säga till att jag vill ha maten nygjord och om jag kunde maila dem

fick då detta svaret

McDonald's Sverige

Nu har du fått ett menykort för en produkt som egentligen inte var något fel på. Men ring restaurangen om det skulle hända igen och återigen, äter man inte maten direkt tappar den kvaliteten, speciellt friterade produkter.

var det dem eller jag som gjorde fel?

vet sen självklart att en sallad håller längre än 8 timmar men tappade ändå aptiten efter det jag betalade så jag åt den aldrig

vill veta vad andra tycker om detta eftersom jag känner mig lite dålig av det dem sa till mig det jag tycker är att om det står att den ska slängas 10 minuter efter att man får sen så har dem gjort fel sen tycker jag också att man ska få den färsk och nygjord är ingen nyttig person köpte den enbart pågrund av smaken anledningen att jag tycker att man ska få den färsk är pågrund av priset man betalar för den och inte 8 timmar gammal

Notera att jag strukit under de användningar av "dem" jag anser borde ersättas med "de" i citatet ovan, jag hyser heller ingen agg mot den som skrivit inlägget. Jag försöker inte heller på något sätt förlöjliga eller trakassera skribenten ifråga, jag vill bara belysa något som jag upplever som ett problem med många debattinlägg idag.

Och jag kan samtidigt erkänna att jag ofta gör mig skyldig till särskrivning, vilket många anser vara förkastligt. Mitt försvar är att jag tyvärr bara fick G i svenska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bacardi_avt:

Och jag kan samtidigt erkänna att jag ofta gör mig skyldig till särskrivning, vilket många anser vara förkastligt. Mitt försvar är att jag tyvärr bara fick G i svenska.

Iccirco, alla som fick G i svenska är härmed ursäktade och får fortsätta skriva som om det inte fanns någon morgondag.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bacardi_avt:

Detta har säkert varit uppe till diskussion tidigare, men jag blir så irriterad när jag försöker läsa en del trådar.

Jo, en och annan gång. Jag orkar dock inte gräva fram äldre trådar än några enstaka månader gamla.

Skrivet av bacardi_avt:

Det verkar som om många människor idag inte kan skilja på de och dem.

Mja, men att döma utifrån åldersgrupper så är fenomenet inte nytt på något sätt. Skillnaden ligger i hur skriftspråket exponeras idag relativt 15 år eller längre bakåt (d.v.s. innan internets storhetstid). Men tro mig när jag säger att det finns otroligt många som klarat sig galant genom livet utan att kunna skilja mellan de två.

Mitt tips till dig, och alla andra som stör sig på sådana saker (ja, det är inte lätt, jag vet) är att ta icke-korrekturläst text (m.a.o. det mesta du hittar på nätet) för vad det är - situationsbunden text. Den skrivs för stunden, konsumeras och glöms sedan bort, på precis samma sätt som tal gör. Har du någon gång försökt transkribera vardagligt tal (för vilket text på nätet ofta är en god analogi) så vet du att detta är ett mardrömskit för den lille språknazisten.

Ställ dig frågorna "är texten korrekturläst-", "bör den i sammanhanget vara det-" och "behöver den i sammanhanget verkligen vara det av en professionell korrekturläsare", om svaret är nej, ruska på huvudet och gå vidare.

Skrivet av bacardi_avt:

Och jag kan samtidigt erkänna att jag ofta gör mig skyldig till särskrivning, vilket många anser vara förkastligt. Mitt försvar är att jag tyvärr bara fick G i svenska.

Dessutom inleder du, i sammanhanget helt oförsvarligt, en huvudsats (som borde varit en bisats med tillhörande syntax) med en konjunktion! Skämmes! Att du sedan avslutar med ett felslut kring kausalitet gör inte saken bättre. Jag fick IG i SvC en gång i tiden, men det ledde inte till att jag blev sämre på svenska ... det ledde till att jag läste till svensklärare. (Nej, det hade nog inget med saken att göra egentligen, men betyget var en konsekvens av min prestation, inte tvärtom.)

För att inte oroa eventuella föräldrar till vars barn jag måhända kommer att undervisa en vacker dag så kan jag lugna er med att mitt IG handlade om ett par uppgifter jag uppriktigt sagt sket fullständigt i att göra. Jag minns inte vilka det var, men jag skulle troligen kunna göra dem idag med toppbetyg.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Det stör mig mer att folk ids bry sig om sånt här istället för att fokusera på riktiga problem.

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Mitt tips till dig, och alla andra som stör sig på sådana saker (ja, det är inte lätt, jag vet) är att ta icke-korrekturläst text (m.a.o. det mesta du hittar på nätet) för vad det är - situationsbunden text. Den skrivs för stunden, konsumeras och glöms sedan bort, på precis samma sätt som tal gör. Har du någon gång försökt transkribera vardagligt tal (för vilket text på nätet ofta är en god analogi) så vet du att detta är ett mardrömskit för den lille språknazisten.
[/i]

Det som skrivs på nätet, konsumeras och glöms bort. Håller med dig men samtidigt så sparas "allt" minst ett halvår. (Inte minst hos google.)

Tramset vi framställer- oavsett kvaliteet- finns alltså kvar nästan i evighet på olika bloggar.

Nu för tiden finns olika förkortningar- för inget får egentligen vara längre än 160 tecken. Det finns tom. dom som skrivit en SMS-bok.

Jag sökte (googlade) på förkortningar+ lol och fann detta som nutidsmänniskan måste kunna:

10 sms förkortningar och smilies du måste kunna!

När man gör smilys gör dem utan ”näsa :-)”, på detta sätt tjänar ni ett tecken.
= glad/lycklig
= riktigt glad/skratt
= ledsen
:/ = skeptisk nästan lite arg
:\ = skeptisk men ändå glad
:)* = puss
^^ = höjer på ögonbrynen
:] = vänlig
:,( = gråter
= Skriker eller är fullständigt shockad
EDIT... Konstigt för figurerna ovan (smileys) ändrades av sig själv..! Jämför med länken nedan så ser ni.

http://nyhetsbrevskola.se/sms/sms-smilies-emotikoner-och-foer...

Twitter har jag inte ens besökt. Detta tror jag är att man skickar korta SMS- meddelanden via mobilen till en hemsida..?

Vi är på väg mot grottstadiet igen, och uttrycker oss helst via korta stönanden och gutturala ljud.

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk
Medlem
Skrivet av grabben!:

Det som skrivs på nätet, konsumeras och glöms bort. Håller med dig men samtidigt så sparas "allt" minst ett halvår. (Inte minst hos google.)

Tramset vi framställer- oavsett kvaliteet- finns alltså kvar nästan i evighet på olika bloggar.

Tramset finns kvar, men sättet det konsumeras på är fortfarande detsamma. Mottagaren läser det en gång, just där, just då, och det är inte text avsedd att refereras tillbaka till (och i de fall så råkar vara fallet så håller det vanligtvis en betydligt högre språklig nivå).

Ett utomordentligt exempel på detta är den här tråden och de trådar jag länkade ovan. TS sket högvördigen i om ämnet faktiskt varit uppe för diskussion tidigare eller inte, eller åtminstone brydde han sig inte om att leta längre bak än ett par sidor, detta trots att det faktiskt är ett ämne som går att plocka upp diskussionen på ett par månader senare (om man nu mot förmodan har något nytt att tillföra). Troligen var TS ute efter antingen 1) få skriva av sig sin frustration (varvid en blogg hade varit ett bättre alternativ), eller 2) ett behov av bekräftelse i frågan (vilket inte kunde uppnås om han själv inte var trådskaparen). Detta är syften (märk väl, grovt förenklade och generaliserande sådana) som kan diskuteras fram och tillbaka, men är det text som kommer att läsas ånyo när den här tråden väl trillat ner till sida 3 eller så?
Jovisst, den dagen jag drar upp den här som ännu ett exempel när nästa person kommer och gnäller på folk som inte kan skilja på 'de' och 'dem', vilket borde ske någon gång under sommaren.

Visst, texten finns kvar, men läses den? Nej, den text som grävs fram och presenteras i första hand av sökmotorer är de texter som oftast är avsedda att finnas kvar på ett eller annat sätt, och dessa är ofta korrekturlästa i högre utsträckning än det "tomma surr" som merparten av "de vanliga" internetanvändarna producerar.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Skrivet av bacardi_avt:

Och jag kan samtidigt erkänna att jag ofta gör mig skyldig till särskrivning, vilket många anser vara förkastligt. Mitt försvar är att jag tyvärr bara fick G i svenska.

Personligen stör jag mig mycket mer på särskrivare än på folk som inte kan använda de och dem korrekt.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Här är ändå värre exempel på vart vi är på väg i skriftspråket. Antagligen så är merparten dessutom förkortningar på engelska. Vi kommer (troligen) till slut att skriva engelsk text med förkortningar. Då kommer vi att längta tillbaka till den tiden då skrivproblemen bara handlade om "de och dem".

asg = asgarv
bbl = be back later, kommer tillbaks senare
brb = be right back, snart tillbaks
brt = be right there, jag kommer dit direkt eller kommer dit på direkten.
btw = by the way
cs! = vi ses!
dta = detta
elr = eller
ftw = for the win/fuck the world,
grl = flicka
gr8 = great, toppen
g2g = got to go, måste gå nu
kmr = kommer
lol = ”laughing out loud” används när något är roligt
*l* = ler
mkt = mycket
nfi = ingen jävla aning
ngn = någon
ngt = något
no1 = ingen
nrn = inget svar behövs
ofc = of course, självklart
omg = ”Oh my God!” ett kraftuttryck, används mest av yngre.
oic = jaha, jag förstår
oxå = också
irl = ”In Real Life” i riktiga livet. Används tex. Ska vi träffas irl…
iaf = i slls fsll
ivf = i varje fall
pok = puss och kram
p&k = puss och kram
sbs = skit bakom spakarna, menas att det är du som gjort fel/klantat till det.
tbx = tillbaks
tkr = tycker
vgd = vad gör du
wtf = what the fuck, vad i helvete

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk
Medlem

Jag tror att de som skriver "dem" i stället för "de" egentligen hör "dom" i sitt huvud och i tron om att man skriver fint så väljer man att skriva "dem". Fast "dom" hade varit helt ok.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

Nominativets vara eller icke-vara (och inte minst vad-vara) ett (inte särskilt) omstritt ämne bland de lärde. Idag råder i mångt och mycket det konsensus att vi i svenskan har två kasus - genitiv och nominativ och där personliga pronomen bortses ifrån i frågan. Det mest vedertagna alternativet är att vi bara har ett kasus - genitiv. I övrigt är svenskan i detta fall kasuslöst.

Sedan har vi förstås bildens sista mening att ta upp ... Bortsett från det sarkastiska felaktiga pronomenet så borde skaparen av bilden lära sig svenskans syntax, då närmast syftandes på satsadverbialens placering i en sats.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Domma är inte svåra att skilja på.

wtfbbqdiroflmao.

xoxoxo.

btw, swedish får gärna ersättas med english.

Permalänk

Hahaha! Den var rolig.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

"What's the big woop?" Om det stör er så fruktansvärt mycket så är det väl bara att ändra om vad du läser till det du tycker är rätt i huvudet? Jag förstår inte varför man ska hänga upp sig på småsaker när den energin kan läggas på bättre saker än särskrivningar/fel val av böjningar.

Visa signatur

| Intel Core i5-4690k | Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3 | Corsair XMS3 DDR3 8GB| Asus Geforce 750Ti OC 2GB | Corsair CX V2 600W |

Permalänk
Medlem

Att flertalet användare inte ser det som ett problem att vi har en allt större del av befolkningen som inte kan uttrycka sig korrekt i tal och skrift är skrämmande.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.