Intel HD Graphics 4000 får högre prestanda med nya drivrutiner

Permalänk
Melding Plague

Intel HD Graphics 4000 får högre prestanda med nya drivrutiner

Nya grafikdrivrutiner optimerade för Haswell ger även Ivy Bridge ett prestandalyft. Samtidigt framgår två nya, exklusiva, funktioner för den integrerade grafiken i Haswell.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vad jag ska tro...

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk

Drivrutiner till processor? , april april i guess

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z490-F GAMING, Intel Core i9 10850K kyld av custom loop 360+140mm rad, Corsair 16GB DDR4 3200MHz, EVGA RTX 2070 Black gaming, PNY 1TB NVME m.2, Ocz 480GB SSD, random 1 tb hårddisk, Corsair AX860i Och allt sitter i ett Corsair 800D

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepzou:

first!!!!!!! hej april skämt?

Fast artikeln de länkar till skrevs 29/3.

Skrivet av kalsongen:

Drivrutiner till processor? , april april i guess

Grafikdelen använder drivrutiner ja, inget märkvärdigt där.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalsongen:

Drivrutiner till processor? , april april i guess

http://www.youtube.com/watch?v=gvdf5n-zI14

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

Tio procent är ju inte särskilt mycket, men man får väl vara glad för det man får.

Dock behövs nog Haswell för rimliga prestanda hos Intel-grafiken...

Visa signatur

The individual is handicapped by coming face-to-face with a conspiracy so monstrous he cannot believe it exists.

-- J Edgar Hoover

Permalänk
Avstängd

'' Zero Copy'' Måste vara ett april skämt!

Visa signatur

-Thuban X6@3,9GHZ + NH-D14

-HD7950@1300/6000MHZ + Accelero Extreme

-Corsair TX850W

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Ak-47:

'' Zero Copy'' Måste vara ett april skämt!

Vi har bara publicerat ett aprilskämt sedan tolvslaget inatt. Vilken det är låter jag er klura ut på egen hand... Zero Copy är en riktig funktion i AMD:s APU:er.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Om folk verkligen inte kan hitta skämtet skäms jag lite över sweclockers community.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalsongen:

Drivrutiner till processor? , april april i guess

Drivrutiner för processorer har funnits tidigare,tex för Athlon X2 i win xp.
Numera är det för den integrerade grafikdelen.
Detta är inget aprilskämt, aprilskämtet är om Pekskärmsfunktionen på swecs hemsida.

Permalänk

Så, inga förbättringar för Sandy Bridge antar jag? Skulle ha suttit trevligt för min laptop...

Visa signatur

Huvudburk: POP_OS! 22.04 | Ryzen 3900X | Asus Prime B350m-a | 32GB RAM | Sapphire RX 6800 | Sleeper-chassi (Tänk P4)
Xbox: POP_OS! 22.04 | Ryzen 5600G | B550I AORUS PRO AX | 16GB RAM | Urholkad OG Xbox som chassi

Permalänk
Medlem

hmm, frågan är om vi som kör intel processorer kan använda grafikdelen i cpu'n för de exklusiva nya funktionerna och låta det vanliga grafikkortet göra resten? skulle varit riktigt coolt med någon fungerande hybrid lösning mellan intel grafik och amd/nvidia grafik

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

Prestandaökningen på grafiken bryr jag mig inte särskilt mycket om men den reducerade strömförbrukningen gillar jag 8 timmars batteritid på bärbar framåt

Visa signatur

|Silverstone Fortress II|Intel i5 2500k @ stock|Asus Maximus IV Extreme B3 Intel P67|CM V8|Gainward GTX 570 Phantom|Corsair Vengeance 2x4|Corsair HX 750|Iphone 4 16 Gb|Nokia Lumia 920|Macbook Air 13" 2012 8 gb|

Permalänk
Medlem

Fattar inte varför folk tycker detta är så konstigt. Nvidia och AMD släpper ju prestandahöjande drivrutiner hela tiden. Var på tiden att Intel släpper nån uppdatering också på den fronten vilket inte är varje vecka precis.

En mer intressant fråga är om de kommer funka bra eller om de kommer bugga.

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara hur det funkar med uppgradering av Intel-GPU drivers till OS X, läggs dom bara med i nästa Mountain Lion eller går det fixa separat?

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Highlaj:

Kan någon förklara hur det funkar med uppgradering av Intel-GPU drivers till OS X, läggs dom bara med i nästa Mountain Lion eller går det fixa separat?

Kommer via software update (+x.x.1 versionerna) eller nya versioner av operativsystemet alltså uppgraderingar. Ingår i systemet. Det är bara i undantagsfall som drivrutiner har släppts utanför Apples kontroll som opertivssytemuppdateringar. Då för Quadro-kort från tredjepartstillverkare. Även om de tekniskt kan släppa drivrutiner på det sättet så betyder det inte att de har fri kontroll över hur grafik fungerar på OS X. Det krävs att båda parterna är med i spelet. Sen är det helt andra drivrutiner och du berörs inte av ändringar som rör Direct3D-support.

Permalänk
Medlem

Ni missade nämna (AVSM) Adaptive Volumetric Shadow Maps och mer detaljerat vad fördelarna med pixelsync är:

1: Ingen mer rök som onaturligt klipps av mot mark eller objekt. Jippi!
PDF->"Existing solutions for real-time volumetric shadowing exhibit >slicing artifacts<__ due to non-adaptive sampling, cover only a limited depth range, or are limited to one type of media (e.g., only hair, only smoke, etc)"

2: Ingen mer rök eller löv som poppar framför/bakom. avsm egsr video final affiliation.wmv

De ska även bara kosta 5-10% i FPS istället för runt 80% utan detta hårdvarustött. Intervju -->intel moving beyond dx

Permalänk
Medlem

Jag tittar på chipfotot, jämför ytan som de fyra CPUerna tar jämfört med GPUn. Tänker först att man skulle kunna ha haft fler CPUer på denna yta men inser sedan att det egentligen inte längre är en GPU utan bara en annan typ av CPU för andra typer av uppgifter och att denna typ av hybridlösningar kommer att bli allt vanligare i takt med att olika funktioner standardiseras. Det blir förmodligen viktigare också i takt med att antalet transistorer på chipen inte längre kommer att öka så aggressivt, man måste utnyttja de existerande transistorerna bättre.

Permalänk
Medlem

Denna generation Intel GPU'r är inte imponerande alls. Det jag ser fram emot är nästa generation, verkar som att de verkligen pushar där nu och faktiskt har lite prestanda under huven!

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Denna generation Intel GPU'r är inte imponerande alls. Det jag ser fram emot är nästa generation, verkar som att de verkligen pushar där nu och faktiskt har lite prestanda under huven!

Så säger man ju varje gång Men tycker ändå HD4000 blev helt ok.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

fint med prestandaökning. då kan jag spela fler spel på HTPC'n

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Så säger man ju varje gång Men tycker ändå HD4000 blev helt ok.

Jaa det är klart att den blev helt ok men är man van vid "högpresterande" gpu så kommer man inte långt med HD4000. Nästa generation verkar ju faktiskt kunna pumpa ut prestanda som fungerar att göra något med. Det finns inte många spel som rullar bra på HD4000

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Jaa det är klart att den blev helt ok men är man van vid "högpresterande" gpu så kommer man inte långt med HD4000. Nästa generation verkar ju faktiskt kunna pumpa ut prestanda som fungerar att göra något med. Det finns inte många spel som rullar bra på HD4000

Men om grafiken blir så kraftfull som ett highend kort kommer CPU delen bara utgöra en liten del av chipet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Spelar BF3 med Ivy Bridge grafik just nu.. Hoppas verkligen att dom där 10% gäller alla spel - eller iaf just BF3.
Vore en bra boost att hoppa upp från "25 - 40 FPS" till "27 - 44 FPS" ...i 720p / Low.

Får väl ändå säga att intel gjort bra ifrån sej med Ivy Bridges grafikdel när dom nu släpper detta till sin grafik som redan kändes helt ok.
Har varit lite små purk tidigare på att dom inte ansträngt sej att optimera drivrutinerna till denna grafikarkitektur, o bara släppt små uppdateringar.
Men dessa 10% betraktar jag ändå som ett ansenligt stort "Varsågod!"

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Permalänk

Är det nån mening att installera dessa om man har ett separat grafik kort typ AMD 7950 ?

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-UD3, Intel core i5-3770K 4.4GHz, SwiftecH240-X, 4x G.Skill Ripjaws Gaming 4Gb DDR3 2133 MHz, Gigabyte GTX 1070 , Fractal Design Arc, Cooler Master Real Power M1000
Windows 10 64bit

Permalänk
Medlem

En liten varning för dessa.
Installerade dom och testade spel + diverse benchmarks och såg noll prestandaförbättring.
Men främsta anledningen att undvika dom är att dom installerar en ny kontrollpanel för grafiken som är bedrövlig.
Inte heller verkar dom vara WHQL ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

en ny kontrollpanel för grafiken som är bedrövlig.

Den kan väl omöjligt vara sämre än den som finns i tidigare versioner?

Visa signatur

// paran0id

Permalänk
Medlem

Varför inte..

Släppa 2 sorter utav varje, en med och en utan "Intel HD Graphics 4000"!
För arbetshästar och spel datorer(främst stationära datorer antar jag) har jöe ingen användning alls utav det?!
släng in några extra cores eller nåt istället

idk känns iaf lite som nått som låter fint på pappret... :S

EDIT 10% är fan en stor höjning en dock, fråga är hur mycket mer dom igentligen dom kan höja prestandan mer med just mjukvara :S
Mindre förbrukning i laptops är jöe alltid bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av paran0id:

Den kan väl omöjligt vara sämre än den som finns i tidigare versioner?

Dem "gamla goda" kontrollpanelen är ett under av möjligheter jämfört med den nya plattefierade varianten.