Om ADHD på Svenska på youtube

Permalänk
Medlem

Om ADHD på Svenska på youtube

Hejsan.
Jag sökte på youtube efter ADHD och hoppades hitta klipp där nån ifrån Sverige pratade om ADHD. Hur det är att ha ADHD . Hittade inget. Jag har själv ADHD.
Därför skapade jag en egen kanal och la upp ett klipp för att få bollen i rullning.
https://www.youtube.com/watch?v=xZnWIxp80KA

Jag tror det är viktigt man pratar om det och hur samhället ser på det idag. Tror många som har ADHD/känner någon som har det , har många frågor eller funderingar kring det. Speciellt när man kommer upp i vuxen ålder och ska ut i arbetslivet.

Ju tidigare man själv och dom runt omkring får reda på hur det fungerar och vad som kan hjälpa , ju större chans har någon med ADHD att klara sig bättre i samhället.

Och information på svenska är mycket lättare att ta in och likaså från någon som bor i Sverige och lever i det svenska samhället med alla dess system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleecin:

Hejsan.
Jag sökte på youtube efter ADHD och hoppades hitta klipp där nån ifrån Sverige pratade om ADHD. Hur det är att ha ADHD . Hittade inget. Jag har själv ADHD.
Därför skapade jag en egen kanal och la upp ett klipp för att få bollen i rullning.
www.youtube.com/watch?v=Kn-9xUHd-NE

Jag tror det är viktigt man pratar om det och hur samhället ser på det idag. Tror många som har ADHD/känner någon som har det , har många frågor eller funderingar kring det. Speciellt när man kommer upp i vuxen ålder och ska ut i arbetslivet.
Ju tidigare man själv och dom runt omkring får reda på hur det fungerar och vad som kan hjälpa , ju större chans har någon med ADHD att klara sig bättre i samhället.
Och information på svenska är mycket lättare att ta in och likaså från någon som bor i Sverige och lever i det svenska samhället med alla dess system.

Kathy Hoopman har gjort ett par bra böcker som beskriver ADHD och Aspberger på ett rätt finurligt sätt tex All dogs have ADHD Bilder med texter som förklarar olika beteenden utan att värdera dem negativt.
Problemet med ADHD och Aspberger när de ska beskrivas är att de har sånt omfång, en person med främst koncentrationssvårigheter har väldigt lite gemensamt med en som dessutom helt saknar impulskontroll. Initiativ är alltid bra, hoppas bara att du slipper antroposof nonsens.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Sverige behöver fler tydliga kampanjer kring ADHD. Alltför länge har vi i det här landet låtit foliehattar i form av scientologer samt vänstervridna psykologer härja fritt. Tänk bara om kriminalvården i Sverige kunde börja testa alla intagna för just ADHD...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Problemet med ADHD och Aspberger när de ska beskrivas är att de har sånt omfång, en person med främst koncentrationssvårigheter har väldigt lite gemensamt med en som dessutom helt saknar impulskontroll.

Ja det är så sant. Likaså kan en person med ADHD har stora problem med socialt samspel. Pågrund av dålig uppmärksamhet att läsa av och dålig impuls kontroll att sända ut i det sociala samspelet. Medans en person med asperger kan upplevas ha mer koll på grund av att lärt sig det sociala samspelet genom att läsa om det som en manual och följa det till punk och pricka.

Det finns många exempel på hur stort omfång det är.

Därför tror jag det är bra folk pratar mer om hur dom fungerar. Så man kan se just hur olika det är och förstå varför folk gör som dom gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oggan:

Sverige behöver fler tydliga kampanjer kring ADHD. Alltför länge har vi i det här landet låtit foliehattar i form av scientologer samt vänstervridna psykologer härja fritt. Tänk bara om kriminalvården i Sverige kunde börja testa alla intagna för just ADHD...

Skickades från m.sweclockers.com

Det har kriminalvården börjat göra. Och det är mycket bra. Men vi behöver helt klart fler ADHD kampanjer . Sakta börjar det bli men tystnar så snabbt igen. ADHD försvinner inte för det. Och ADHD har funnits sedan urminnes tider.

Permalänk
Medlem

Du kan i en av dina första videos tala lite om vad ADHD är och vad man idag vet om det. Det är många som inte kan skilja på det och typ.. autism. I övrigt ett intressant initiativ, skall följas.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Du kan i en av dina första videos tala lite om vad ADHD är och vad man idag vet om det. Det är många som inte kan skilja på det och typ.. autism. I övrigt ett intressant initiativ, skall följas.

Tack jag hade redan planer på att prata om det . Helt klart nåt som många inte vet skillnaden mellan. Faktiskt väldigt intressant att vissa beteenden kan se lika ut med orsaken är väldigt annerlunda beroende på om orsaken är ADHD eller Autism.

Permalänk

Alla försöker förklara sitt beteende med bokstavskombinationer. Folk försöker hitta ursäkter för sitt fortsatta beteende när de egentligen kanske borde jobba på att ändra det.
Jävla skitinställning om ni frågar mig. Men jag är ju bara diagnostiserad med "drag av aspergers", så vad vet jag. Det jag däremot kan säga är att jag troligtvis inte skulle få samma diagnos längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StabTheDrama:

Alla försöker förklara sitt beteende med bokstavskombinationer. Folk försöker hitta ursäkter för sitt fortsatta beteende när de egentligen kanske borde jobba på att ändra det.
Jävla skitinställning om ni frågar mig. Men jag är ju bara diagnostiserad med "drag av aspergers", så vad vet jag. Det jag däremot kan säga är att jag troligtvis inte skulle få samma diagnos längre.

Nu är det ju så att dessa bokstavskombinationer är ett spektrum. Är man högfungerande så kan man absolut jobba på sitt beteende. Men för att kunna jobba med sitt beteende så kan det vara bra att veta vad man har att jobba med . Är man låg fungerande så är det såklart att man kan jobba med sitt beteende men det behövs mer hjälp för att få en ärlig chans att lyckas .

Jag håller med till 110% att man inte ska använda bokstavs kombinationer som ursäkt för ett beteende. Men bokstavskombinationen kan vara ett verktyg att veta vart man behöver lägga fokus på att arbeta med sig själv på för saker.

Jag brukar beskriva min ADHD som en bångstyrig häst. Men jag som håller i tyglarna. Jag kan välja att låta hästen löpa fritt eller tygla hästen så gott jag kan.
Det är min syn på det iaf.

Permalänk
Medlem

Uppdatering

Nu har det gått en tid sedan jag startade mitt projekt. Vill bara uppdatera lite om vad som händer.

Lagt upp vlog inlägg där jag pratar om min vardag med ADHD och Panikångest. https://www.youtube.com/watch?v=9x4KA9Z1DZM

Även gjort första delen i en film där jag berättar om ADHD lite mer djupgående. https://www.youtube.com/watch?v=xZnWIxp80KA

Tycker det är enormt viktigt att sprida kunskap och medvetenhet om detta.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är bra. Jag vet personer i vuxen ålder som har varit förvirrade och efter de har fått diagnos så har det fått svar på så mycket. Tummen upp för sådant initiativ!

Visa signatur

Lian Li 6070B / Asus P8P67 B3 / Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz
Corsair Vengance 8GB 1600MHz / Asus GTX780 / Corsair TX650V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleecin:

Nu har det gått en tid sedan jag startade mitt projekt. Vill bara uppdatera lite om vad som händer.

Lagt upp vlog inlägg där jag pratar om min vardag med ADHD och Panikångest. https://www.youtube.com/watch?v=9x4KA9Z1DZM

Även gjort första delen i en film där jag berättar om ADHD lite mer djupgående. https://www.youtube.com/watch?v=xZnWIxp80KA

Tycker det är enormt viktigt att sprida kunskap och medvetenhet om detta.

Snyggt! Du kändes väldigt naturlig framför kameran, kudos!

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doodle:

Jag tycker det är bra. Jag vet personer i vuxen ålder som har varit förvirrade och efter de har fått diagnos så har det fått svar på så mycket. Tummen upp för sådant initiativ!

Skrivet av Jilted:

Snyggt! Du kändes väldigt naturlig framför kameran, kudos!

Tack så jätte mycket. Jätte kul att höra.

Permalänk
Medlem

ADHD är en modern, påhittad epidemi, 3:30 - och framåt visar hur löjligt det är.

https://www.youtube.com/watch?v=zDZFcDGpL4U

Permalänk
Medlem
Skrivet av iMatter:

ADHD är en modern, påhittad epidemi, 3:30 - och framåt visar hur löjligt det är.

https://www.youtube.com/watch?v=zDZFcDGpL4U

Nu får du skilja på vad som verkligen ÄR ADHD och vad som är effekten av skolan etc som han pratade om i videon.

ADHD är nåt du föds med. Sekunden du tar ditt första andetag. Det är det som är ADHD för mig iaf.

Det är den ADHD jag pratar om. Det är när man har en skillnad i sin hjärna som kan visas på scanning av den. Likaså när man har kemisk obalans av dopamin , noradrenalin och seratonin. Som också kan visas via scanning av hjärnan. Det är ADHD. Punkt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av iMatter:

ADHD är en modern, påhittad epidemi, 3:30 - och framåt visar hur löjligt det är.

https://www.youtube.com/watch?v=zDZFcDGpL4U

Dumheter. Inte nog med att budskapet i videon var "skakigt" för att uttrycka sig milt, du övertolkar dessutom.

Snälla, kan folk inte sluta med att använda youtube som substitut för böcker, lärdom, studier och fakta? Det finns bra dokumentärer på youtube, men majoriteten är skräp och youtube är ingen jävla källa.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av iMatter:

ADHD är en modern, påhittad epidemi, 3:30 - och framåt visar hur löjligt det är.

https://www.youtube.com/watch?v=zDZFcDGpL4U

Så du länkar till _ETT_ youtube-klipp som källa och hävdar att allt är påhittat? Gosse, gör om, gör rätt.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder