"Byggde dator i trälåda" Skämt eller bara standarden på svensk tidning?

Permalänk
Medlem

"Byggde dator i trälåda" Skämt eller bara standarden på svensk tidning?

Såg att det kom upp på DN om en person som "byggt sin egen dator i trä".

Är det här ett skämt eller tror DN att det här är helt otroligt?

Det finns ju folk här på forumet som byggt chassin helt från scratch i aluminium och andra material. Ni kanske skulle börja sända in bilder på era scratchbyggda chassin och visa att det är lite svårare att bygga ett riktigt chassi och inte 6 stycken plyfaskivor som är ihopskruvade.

http://www.dn.se/ekonomi/byggde-sin-egen-dator--i-tra

Permalänk

Så hade DN sett detta:http://www.sweclockers.com/galleri/11135-the-shrine så hade det blivit förstasidan

Visa signatur

(Asus Z87-A && i7-4770K && ASUS Strix GTX 970 && Fractal Design Define R4 && Corsair CX500M && Samsung 840 Evo 500GB && Noctua NH-U9B SE2 && (Arch Linux 4.2.3-1 || Windows 10 Pro))

Permalänk

Tycker det låter konstigt att skriva "datorn är i trä", alltså som om att alla komponenter osv skulle vara det.

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dysenteri:

Tycker det låter konstigt att skriva "datorn är i trä", alltså som om att alla komponenter osv skulle vara det.

Håller med om dålig formulering, det hade ju varit hyfsat imponerande om han lyckats bygga komponenterna i trä.

Hade de skrivit "datan är i trä" så hade det ju varit fulländat...!

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Medlem

Såg det också, hur detta kan vara en nyhet att folk bygger egna chassin vet jag inte.

Men om man skulle göra ett reportage så skulle jag (om jag var journalist) inte välja ett riktigt billigt bygge i plywood.
Och vad är grejen med kostymen?

En sextonårig kostymnisse har byggt en låda i plywood, inte det minsta intressant, och förmodligen ännu mindre intressant för "Tant Agda" och "medelsvensson" som läser tabloidpressen.

Finns mycket bättre exempel i galleriet där folk lagt ned sin själ, istället för något "Ära vare Gud i höjden, detta har jag gjort i slöjden".

Permalänk
Medlem

Visar bara vilken nivå "dator-skribenten" på DN ligger på. Har läst hans tidigare alster och de är alltid roande - dock inte på det sättet som "journalisten" troligen avsett.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk

Ja, jag såg också det där. Flera gånger har jag läst artikeln noggrant för att se om jag kan hitta vinkeln på ett eventuellt aprilskämt. Men det känns lite för poänglöst och Andy Kufmanskt att skriva en harmlös artikel som gör ett fåtal insatta upprörda över vilken ickenyhet det är.
Varenda stycke är så otroligt ointressant i det här sammanhanget.

Citat:

– Då köpte jag träbetsning, det är som en olja som man stryker på, ett tunt lager i några omgångar. Jag ville ha fram en mer träaktig känsla. Det blev mörkare och fungerar fint.

jahaa

Citat:

Det tunga nätaggregatet var en annan utmaning – och att borra ventilationshål för fläktarna.

– Jag fick tag på mallar som jag kunde borra efter. Det blev cirka 350 hål, konstaterar han.

Citat:

Delarna blev han sponsrad med av flera datorföretag.

VA??

Nån som har pallat maila skribenten och fråga vad som e grejen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dysenteri:

Tycker det låter konstigt att skriva "datorn är i trä", alltså som om att alla komponenter osv skulle vara det.

Tyckte det med... Undra var han satte modermodemet?

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk
Jubileumsmästare

Roligaste på länge!
Om denna "trädator" får journalisten imponerad, skulle han nog svimma om han såg några konstruktioner ur Swecclockers galleri!

Visa signatur

You have come a long way, baby!

Permalänk
Entusiast

Om vi länkar quizz_kids byggen så kommer hela DN skita ner sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juan Flores:

”Shit vad kul” tänkte han och gav sig på uppgiften.

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BumBumX:

Roligaste på länge!
Om denna "trädator" får journalisten imponerad, skulle han nog svimma om han såg några konstruktioner ur Swecclockers galleri!

Han tänkte antagligen "Trä, det är miljövänligt, alla tycker om miljövänliga saker". Och sen började alla tvivla på att han visste något om datorer över huvud taget. Tillverkningen av komponenterna är antagligen mer påfrestande på miljön.

Permalänk
Visa signatur

(Asus Z87-A && i7-4770K && ASUS Strix GTX 970 && Fractal Design Define R4 && Corsair CX500M && Samsung 840 Evo 500GB && Noctua NH-U9B SE2 && (Arch Linux 4.2.3-1 || Windows 10 Pro))