Permalänk
Medlem

3470T vs 2500K i server

Jag ska uppgradera min linux server som används som diverse, den är filserver. kör teamspeak, apache och mysql. Och kommer troligen att användas till ännu mer. Ibland även som spelserver.

Men eftersom den kommer köras oftast med ganska låg load så funderar jag lite på en T cpu. 3470T har TDP på endast 35 watt och enligt cpuboss så är den väldigt energisnål. Vad jag undrar lite över, när det väl behövs, kommer den att prestera då? Här är en länk till jämförelsen http://cpuboss.com/cpus/Intel-Core-i5-3470T-vs-Intel-Core-i5-...

Varför jag jämför med 2500K är för tt det är en sådan jag har i arbetsstationen just nu och det skulle eventuellt kunna bli serverns CPU istället och en ny cpu till arbeststationen. Men jag är delvis ganska brydd över driftkostnaderna av servern som står på 24/7 Men det kanske är så att 2500K ändå inte drar så mycket när den körs som server så i slutändan blir det i princip samma elförbrukning.

Jag vill gärna ha grundliga insiktsfulla svar som baserar sig i vetskap i hur det fungerar och inga gissningar om hur det kanske är.

Visa signatur

Workstation :: Windows 10 :: [ASUS Prime B350-Plus]|[Ryzen 7 1700]|[Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 32GB CL14]|[ASUS Radeon R9 280 3GB]||[Fractal Design Define]
Server :: Debian Wheezy [Intel Core i5-3450]|[Gigabyte GA-Z77X-D3H]|[2 x Corsair PC10600 DDR3 4GB]|[Fractal Design Define Case]|[4x Western Digital RED 3TB]

Permalänk

I ditt fall hade jag gått på vanliga i5-3470 eller 3450 i servern just pga den fyrkärniga CPU:n, dessa drar mindre ström än 2500K dessutom medan de spelar i samma liga. Dagens i5:or har väldigt bra strömsparfunktioner, så det känns onödigt att lägga ut pengar på en tvåkärnig 3470T och sedan behöva uppgradera strax igen eftersom du onekligen kommer att behöva den extra beräkningskraften förr eller senare. Här har du ett litet tips om du vill komma undan billigt: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=752348

Så hade jag gjort iaf, när jag tänker i ekonomiska banor.

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Medlem

TDP anger den ungefärliga maximala effekten, om 2500K inte jobbar så är den inte i närheten av det värdet.

Något som det skrivits en del om angående T modellerna är att dem är ner klockade variander av de "vanliga".
Detta gör att beräkningen (jobbet) tar längre tid att utföra, detta gör att de drar ungefär lika mycket ström ändå.

Dock är det skillnad mellan de CPUer du nämner, T cpun är tillverkad i 22nm och behöver av den anledningen mindre spänning.

Eller varför inte använda 2500K till servern. Kör den underklockad och undervoltad.
Om du i framtiden behöver mer prestanda är det bara att släppa på tyglarna igen.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Tackar för de väldigt givande svaren. Det var delar där som jag inte själv tänkt på.

Min första plan var att använda 2500k i servern och köpa en annan cpu till själva arbeststationen. Men när jag tittade på jämförelser så stod sig 2500k fortfarande bra. Jag körde min NAS på e350 tills kortet lade av, vilket gör att jag integrerar in NAS:en i linuxservern nu istället.

Det var ett fint kit någon av er länkade. men det är bara cpu jag är intresserad av. minnen har jag från NAS:en och moderkortet jag ska köpa måste ha minst 8st interna SATA.portar. Det kortet jag tittat Gigabyte GA-B75M-D3P, då slipper jag grafikkort också. prisjakts sökfunktion tog ner utbudet till ca 15 olika moderkort och detta passade bäst.

i5-3450 var den första cpu'n jag tittade på som passade budgeten väl, och det lutar väl lite mer åt det nu.

Tack än en gång för er feedback

Visa signatur

Workstation :: Windows 10 :: [ASUS Prime B350-Plus]|[Ryzen 7 1700]|[Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 32GB CL14]|[ASUS Radeon R9 280 3GB]||[Fractal Design Define]
Server :: Debian Wheezy [Intel Core i5-3450]|[Gigabyte GA-Z77X-D3H]|[2 x Corsair PC10600 DDR3 4GB]|[Fractal Design Define Case]|[4x Western Digital RED 3TB]