Permalänk
Medlem

Köptips - ny receiver

Hej!
Min Onkyo TX-NR1007 har tagit kvällen och skal bytas ut mot ny. Desvärre har jag inte samma budget idag som sist, vill minnas att 1007:an kostade runt 11-13k.

Receiver skal intill vidare kopplas mot:

Jamo S606 5.0 som snart byts ut mot Klipsch RF82.
Apple TV
Playstation
Logitech Squeezebox
LG 60"

Jag bor i lägenhet och vardagsrummet ligger på ca. 30 kvm. Därav är jag inte behov av en extremburk. Budget ligger på 5k, men får gärna vara billigare. Jag är allätare när det kommer till musik.

Har sett lite på Pioneer och Yamaha men klarar inte riktigt att bestämma mig. Sätter extra plus för enkel navigering och bra menyer, högvis med funktioner är kul men inte ett måste. Vad är dina personliga erfarenheter och kanske konkret köptips? Hur är det med begagnade prylar, "slits" en receiver ut med tiden?

Tack på förhand!

Visa signatur

CPU: 3770k GPU: MSI Gtx 680 MB: MSI Z77A-S01 PSU: Corsair AX 750w SSD: Corsair Neutron GTX 120GB HD: 2x WD Green 3TB RAM: Corsair Vengaence LP 16GB Chassi: Define R3 Skärm: Dell u2410

Permalänk
Medlem

Denna är ju rätt prisvärd.
http://www.ljudfokus.se/produkt/yamaha-rx-v771-svart-receiver...
En hemmabioreceiver kan ju nästan jämföras med en dator så visst kan den kännas out of date när den inte har hdmi eller hd-ljud osv annars är det skitsamma.

Permalänk
Medlem

Håller med ovanstående. Yamaha 771 är sjukt prisvärd nu!

Men,
låt inte dagens pris lura dig. Det är ingen skit maskin, anledningen till det låga priset är att nya maskiner har kommit och är på väg.
771 är från 2011 och har ersatts av både 773 från 2012 och nu i April kommer "nya" 775. Det som skiljer är lite nätverksfunktioner.
I övrigt pratar vi om i stort sett identiska maskiner med samma "launch"-pris på cirka 7000:-

Pioneer i den undre klassen, 2000-5000:-, skulle jag inte rekommendera.
Taskigt och tråkigt menysystem i kombination med, enligt mig, svaga slutsteg.

Permalänk
Medlem

Hejsan!
Vad perfekt.. Är själv ute efter en reciver i just den prisklassen.. Är inte jätte kunnig heller inom just ljud..
Men har en gammal reciver och 2 golvare idag.. recivern har lagt av på högra kanalen, så har seriekopplat högtalarna till vänstra.. funkat ett tag, men nu spelar recivern lite när den vill..

Jag kommer förhoppningsvis att beställa om 1-2 veckor.. Hoppas på att denna finns kvar då..

Börjar med att byta ut min reciver, sen spela sönder högtalarna och köpa in något 5.1 system efter de.. grejerna jag har idag är upp emot 20 år gamla..

EDIT: Vågade inte vänta.. Jag beställde den direkt..

EDIT2 (6/4-13):
Haft stereon nu sen i torsdags.. inte hunnit kladda på de jätte mycket ännu.. Men idag har jag iaf fixat med inställningar, och de låter riktigt bra nu.. Grymt nöjd! Har inte så många enheter anslutna.. endast datorn och tvn.. HDMI kabel från datorn till stereon, stereon fångar upp ljudet, sen skickar den bilden från stereon till tvn via en annan HDMI kabel.. Så mitt primära ljudkort i datorn just nu är Grafikkortet AMD 6950..
Har endast 2 golvare förtillfället.. Men de låter riktigt bra.. Så dom byter jag inte ut förrän dom ger upp.. Mer bas behövs inte heller, så planen är nog att köpa en center och 2 bakhögtalare och köra 5.0 ljud.. Tror att de kommer bli tillräckligt bra till film..

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2