Permalänk
Proffsmoddare

Arrangera Moddningstävling/Utställning

Hej folk!

Det är så att jag ska arrangera en större moddningstävling i början på Maj på ett relativt stort event, ca 1500 personer kommer dit, i en av Sveriges större städer, inte Sthlm, Malmö eller Göteborg. Jag är intresserad av att veta vad som skulle locka er till ett sånt event, men för att få bäst hjälp är det nog säkrast att jag beskriver det hela lite.

  • Inträdet till eventet kostar ~500kr, en dag kostar ~200kr

  • Eventets fokus är Lan-gaming och kodning.

  • Det är fjärde året som moddtävlingen arrangeras och det är första gången som jag håller i trådarna och inte deltar. Första året var det stort tryck, andra var det relativt bra och nu senast ställde bara fyra upp.

  • Priser har varit chassin och nätaggregat från Cooler Master

  • Bedöming har skett genom publikens jubel

  • Personer som är relativt ointresserade, eller oinsatta i moddning har talat på scen

  • Ytterst lite marknadsföring har skett kring moddningstävlingen, såväl under eventet som på eventets hemsida och andra relevanta medier.

Jag har redan en lista på förbättringar. För att inte låsa in er i mina tankar så tar jag inte upp dem nu. Vad skulle locka dig till att ställa upp i moddningstävligen? Vilka priser är mest intressanta? Vilka regler bör vi ha? Hur ska det bedömas och hur ska jag marknadsföra tävlingen? Finns det fler saker som bör tas upp är det fritt fram.

Tack så mycket!
// Hannes

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Proffsmoddare

Att publiken bestämmer fungerar inte nå vidare. Den som har mest kompisar vinner typ. Eller så är de som på Dreamhack att alla skriker på de som är fulast.

Priserna är väl enligt mig roligast om de är sånt som har med moddning att göra. Chassin, fläktar, kanske material, plexiglas osv. Sen är de väl förstås roligt med hårdvara med.

Tror de nog är bra att det är nån insatt som håller i det, blir nog bra de här Hannes!

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem
Skrivet av sack:

Hej folk!

Jag har redan en lista på förbättringar. För att inte låsa in er i mina tankar så tar jag inte upp dem nu. Vad skulle locka dig till att ställa upp i moddningstävligen?

// Hannes

- Att eventet skulle vara i Malmö
- Att eventet kunde vänta till i höst då jag tänker vara färdig med mitt vinnarbidrag

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

- Att eventet skulle vara i Malmö
- Att eventet kunde vänta till i höst då jag tänker vara färdig med mitt vinnarbidrag

Hade det varit i höst så hade det nog blivit intressant då jag nu dragit igång med mitt nya bygge

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiqt:

Hade det varit i höst så hade det nog blivit intressant då jag nu dragit igång med mitt nya bygge

Kul Kul!
Ska bli intressant!

Där hör du vad som kan vara bra att ha i åtanke sack!

Som priser så uppskattas väll detta mycket av moddare:
En tech station, typ
http://www.caselabs-store.com/tech-station-xl-atx-form-factor...
Moderkort
PSU
Radiatorer.
Fläktar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av C4B12:

Att publiken bestämmer fungerar inte nå vidare. Den som har mest kompisar vinner typ. Eller så är de som på Dreamhack att alla skriker på de som är fulast.

Priserna är väl enligt mig roligast om de är sånt som har med moddning att göra. Chassin, fläktar, kanske material, plexiglas osv. Sen är de väl förstås roligt med hårdvara med.

Tror de nog är bra att det är nån insatt som håller i det, blir nog bra de här Hannes!

Nja, den logiken funkar inte. Om man skulle rösta på papperslappar hade det ju fortafarnde blivigt den med mest vänner. För övrigt behöver man ganska många vänner för att det ska göra någon skillnad, det är ju trots allt ett evanemang med ca 1500 personer enligt TS och vem har med sig minst 100 vänner bara för att rösta på en egentligen....

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av sten1930:

Nja, den logiken funkar inte. Om man skulle rösta på papperslappar hade det ju fortafarnde blivigt den med mest vänner. För övrigt behöver man ganska många vänner för att det ska göra någon skillnad, det är ju trots allt ett evanemang med ca 1500 personer enligt TS och vem har med sig minst 100 vänner bara för att rösta på en egentligen....

Han har inte sagt något om några papperslappar.
Skulle snarare tippa på att man har en Jury av representanter från t ex sponsorerna.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Fritt inträde för moddarna ser -->jag<-- nästan som en självklarhet. Priser; Modding material, chassin, fläktar osv som C4B12 nämnde.
Att försöka få dit någon old-school moddare skulle få mig nyfiken, dom som bestämmer vinnare tycker jag skulle vara någon/några som moddat själva ett tag och vet vad som är "utöver det vanliga"

Marknadsför lite iaf så det blir ännu fler besökare, erbjud besökarna något som ej varit med tidigare år, tex "200 första genom dörren får en/ett gratis "X"

Kanske ha en indelning i vem som vinner tex
Overall vinnare; "X"
Vinnare i mest kreativa moddningen; "X"
osv osv

Detta är vad jag kommer att tänka på just nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av sten1930:

Nja, den logiken funkar inte. Om man skulle rösta på papperslappar hade det ju fortafarnde blivigt den med mest vänner. För övrigt behöver man ganska många vänner för att det ska göra någon skillnad, det är ju trots allt ett evanemang med ca 1500 personer enligt TS och vem har med sig minst 100 vänner bara för att rösta på en egentligen....

Det blir ändå inte helt rättvist.

Tycker att deltagande i tävlingen + jurry på ca 3+ moddare ska få avgöra

Permalänk
Proffsmoddare

Kul att så många redan skriver och att ni diskutar. Det är alltså 1500 personer där, alöa är inte intresserade av moddningen så ett gäng kompisar har påverkat resultaten. Förra året vann ett omoddat rosa nzxt chassi.

Om det går bra för tävlingen i år återkommer den också nästa år. Då kan ni som inte hunnit med ert bygge komma. Tiden går alltså inte att rucka på. Moddningstävlingen är en liten del av ett större event. En liten del som jag hoppas blir riktigt stor i år.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem
Skrivet av sack:

Kul att så många redan skriver och att ni diskutar. Det är alltså 1500 personer där, alöa är inte intresserade av moddningen så ett gäng kompisar har påverkat resultaten. Förra året vann ett omoddat rosa nzxt chassi.

Om det går bra för tävlingen i år återkommer den också nästa år. Då kan ni som inte hunnit med ert bygge komma. Tiden går alltså inte att rucka på. Moddningstävlingen är en liten del av ett större event. En liten del som jag hoppas blir riktigt stor i år.

Synd att man ej visste om detta tidigare :/ Annars hade det nog kunnat bli riktigt intressant. Men man får tänka positivt, ett år på sig att klura på ett nytt projekt ! Kommer man kunna hitta bilder ifrån eventet någonstans efteråt ?

Och att ett omoddat chassi vann, ja då måste det in en jury som vet lite om moddning IMO

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Xiqt:

Synd att man ej visste om detta tidigare :/ Annars hade det nog kunnat bli riktigt intressant. Men man får tänka positivt, ett år på sig att klura på ett nytt projekt ! Kommer man kunna hitta bilder ifrån eventet någonstans efteråt ?

Och att ett omoddat chassi vann, ja då måste det in en jury som vet lite om moddning IMO

Det måste som sagt bli bättre. Därför jag frågar er som det riktar sig mot hur ni vill ha det. Redan nu finns det mycket bra. Gamla byggen är okej att ställa upp med, sponsarde eller inte. Bör det finnas några regler kring sånt?

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem
Skrivet av sack:

Det måste som sagt bli bättre. Därför jag frågar er som det riktar sig mot hur ni vill ha det. Redan nu finns det mycket bra. Gamla byggen är okej att ställa upp med, sponsarde eller inte. Bör det finnas några regler kring sånt?

sponsrade byggen bör ju få vara med men att man kanske har lite restriktioner på hur mycket "reklam" man får göra för de företag som sponsrat.. Bör ju t.ex inte bli en jäkla reklam monter runt ett enda chassi

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Proffsmoddare

Det blir jury, troligen speciellt utställarpass och moddning grejer + chassin i prispotten. Så ser det ut just nu. Kom med fler schyssta förslag, om det imte hjälper mig så hjälper det kanske andra.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem
Skrivet av sack:

Det blir jury, troligen speciellt utställarpass och moddning grejer + chassin i prispotten. Så ser det ut just nu. Kom med fler schyssta förslag, om det imte hjälper mig så hjälper det kanske andra.

Kanske är det enklaste att skaffa som pris, men chassin är det inte ofta att man kan/vill använda i ett projekt eller bygge då de är väldigt olika vad folk gillar för chassin. Därför blir det antagligen så att de lär säljas istället.

Själv skulle jag ha mer nytta av någon hårdvara i datorn till byggen än chassi.
Moddinggrejor är nästan det bästa, t.ex dremel, skyddsutrustning, tools o.s.v

Permalänk
Medlem
Skrivet av sack:

"Jag är intresserad av att veta vad som skulle locka er till ett sånt event"
// Hannes

Kanske till att börja med berätta vilket event det rör sig om, samt gärna vilken stad.
Alla är nog inte så sugna, eller har möjligheten att resa genom hela Sverige
Kanske kan vara en bra start?

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av sack:

Det blir jury, troligen speciellt utställarpass och moddning grejer + chassin i prispotten. Så ser det ut just nu. Kom med fler schyssta förslag, om det imte hjälper mig så hjälper det kanske andra.

Ill be there! Uppdatera mig hur man fixar utställarpass sen!

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av sack:

Det blir jury, troligen speciellt utställarpass och moddning grejer + chassin i prispotten. Så ser det ut just nu. Kom med fler schyssta förslag, om det imte hjälper mig så hjälper det kanske andra.

Skrivet av iSw3de:

Kanske är det enklaste att skaffa som pris, men chassin är det inte ofta att man kan/vill använda i ett projekt eller bygge då de är väldigt olika vad folk gillar för chassin. Därför blir det antagligen så att de lär säljas istället.

Själv skulle jag ha mer nytta av någon hårdvara i datorn till byggen än chassi.
Moddinggrejor är nästan det bästa, t.ex dremel, skyddsutrustning, tools o.s.v

Instämmer. Komponenter är nog det roligaste men verktyg minst lika viktigt.

Skrivet av Kristerj:

Kanske till att börja med berätta vilket event det rör sig om, samt gärna vilken stad.
Alla är nog inte så sugna, eller har möjligheten att resa genom hela Sverige
Kanske kan vara en bra start?

Jo jag skulle kunna tänka mig ställa ut om jag får fart på mitt projekt innan sommaren.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av sack:

Det blir jury, troligen speciellt utställarpass och moddning grejer + chassin i prispotten. Så ser det ut just nu. Kom med fler schyssta förslag, om det imte hjälper mig så hjälper det kanske andra.

Om de blir jury kan de ju vara bra att ha några olika områden att döma efter. Design, hantverk osv. Så de inte bara blir efter personlig smak.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Proffsmoddare

Jag kan inte säga vilket event det är utan att bryta swecregler.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem

Stad, datum och tid = Google

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Spille:

sponsrade byggen bör ju få vara med men att man kanske har lite restriktioner på hur mycket "reklam" man får göra för de företag som sponsrat.. Bör ju t.ex inte bli en jäkla reklam monter runt ett enda chassi

Det jag inte kan påverka är väl det som är på/i datorerna eller vilka kläder folk har på sig. Någon måtta får det vara, någon reklamkampanj omkring datorerna kommer det inte att vara. Om det inte är från sponsorer för eventet eller tävlingen, hur den reklamen ser ut kan jag inte svara på nu.

Skrivet av iSw3de:

Kanske är det enklaste att skaffa som pris, men chassin är det inte ofta att man kan/vill använda i ett projekt eller bygge då de är väldigt olika vad folk gillar för chassin. Därför blir det antagligen så att de lär säljas istället.

Själv skulle jag ha mer nytta av någon hårdvara i datorn till byggen än chassi.
Moddinggrejor är nästan det bästa, t.ex dremel, skyddsutrustning, tools o.s.v

Hårdvara känns irrelevant, men det är ju roligt att vinna.

Skrivet av Kristerj:

Kanske till att börja med berätta vilket event det rör sig om, samt gärna vilken stad.
Alla är nog inte så sugna, eller har möjligheten att resa genom hela Sverige
Kanske kan vara en bra start?

Skrivet av Xiqt:

Stad, datum och tid = Google

Informationen kring det når förhoppningsvis ut iallafall.

Skrivet av C4B12:

Om de blir jury kan de ju vara bra att ha några olika områden att döma efter. Design, hantverk osv. Så de inte bara blir efter personlig smak.

Smart!

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Proffsmoddare

Som det ser ut nu så kommer det vara en Jury bestående av fem personer, det kommer att finnas speciella moddarbiljetter för bara tävlingen, priser kan utökas, men just nu ser det ut som vattenkylning och chassi från Cooler Masters toppsegment. Eventuellt så ser det ut som att det kan tillkomma fler chassin i aluminium samt att det kan komma att finnas hårdvara i prispotten.

Många tack till er som kommit med idéer. Ni får gärna fortsätta att brainstorma. Hur ska tävlingen marknadsföras? C4B12 hade en bra idé för bedömningen, ska det vara olika klasser?

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Proffsmoddare

Det ser också ut som att vi kommer att kunna bidra med hårdvara och aluminiumchassin i prispotten. Tack så jätte mycket för all hjälp! Nu hoppas jag att det inte blir ett fiasko på plats.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem
Skrivet av sack:

Såhär ser det ut nu:

Det ser också ut som att vi kommer att kunna bidra med hårdvara och aluminiumchassin i prispotten. Tack så jätte mycket för all hjälp! Nu hoppas jag att det inte blir ett fiasko på plats.

Ser bra ut!

Lycka till!

Permalänk
Proffsmoddare

Är de någon här från Sweclockers som kommer åka dit?

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem
Skrivet av C4B12:

Är de någon här från Sweclockers som kommer åka dit?

jag är sugen om nån vill samåka från götet

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av C4B12:

Är de någon här från Sweclockers som kommer åka dit?

Det är väl ingen som vet vilket det är. Jag får heller inte skriva det på Sweclockers, men jag hoppas på att se många swecare där. Skulle vara kul att se moddarna bakom byggena

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem

Kör också klass där lan-deltagarna får rösta också, så att de känner sig delaktiga.

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av jocke92:

Kör också klass där lan-deltagarna får rösta också, så att de känner sig delaktiga.

Vi har en entusiastklass med jury, där deltagare och de med moddarbiljett får ställa ut , samt en till bara för deltagare där det är peoples choice

Typ lika fina priser i båda.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS