Råd om kylning av processor, med ett litet problem..

Permalänk
Medlem

Råd om kylning av processor, med ett litet problem..

Hej!
Snabb fråga, jag är i behov av en ny cpu kylare till min dator.

Har just nu Gigabyte 990fxa-ud3 med AMD phenom 2 x6 1100T; (stock kylare) Detta sitter i ett fractal design R3.
Frågan är nu, jag råkar ha 4 st GIGantiska Corsair XMS3 Vengeance minnen på plats,
Vilka cpu kylare skulle platsa utan problem?

Budget runt 600kr

De kylarna jag hade tänkt mig är:
- Noctua NH-U9B SE2
http://www.inet.se/produkt/6308772/noctua-nh-u9b-se2
Eller vattenkit Corsair Hydro H60 (v2)
http://www.inet.se/produkt/5322283/corsair-hydro-h60-v2

Så, har någon tummen och pekfingerkänsla för denna kombo?

- Målet är främst att kyla oklockad, men ändå ha framtidsförsäkring för framtida klockning.
- Ljudet spelar absolut ingen roll, skönt att höra att sakerna fungerar..

Det känns som en gigantisk kylfläns mitt i datorn stoppar upp/förvirrar luftflödet i datorn, men vad vet jag? Har bara smakat på vanilla kylare..

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4670K @ 4,0GHz RAM: corsair vengance 16gb 1600 MHz GPU: Gigabyte Geforce gtx 670 Mobo: Gigabyte G1 Sniper z87 PSU: EVGA supernova 750W Chassi: NZXT 440 Silence W HDD: x2 120 gb Corsair SSD Agility III CPU-kylare: Corsair Hydro H60 V2 Pushpull 30 /55°C

Permalänk
Medlem

Säkraste kortet är nog en sluten vattenkylare som H60 då den inte är lika skrymmande runt komponenterna som en luftkylare är. Sen gissar jag på att den i regel kyler bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Suddet:

Säkraste kortet är nog en sluten vattenkylare som H60 då den inte är lika skrymmande runt komponenterna som en luftkylare är. Sen gissar jag på att den i regel kyler bättre.

Och på det byt ut stockfläkten så blir den ännu bättre, möjligen http://www.inet.se/produkt/6308755/noctua-nf-f12-pwm
EDIT: Rätt stor prisskillnad på de du vill jämföra om man vill vara petig. Synd att du kanske inte har plats för stora cpu-luftkylare då det finns bättre än H60 för ungefär samma peng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spjakarn:

Och på det byt ut stockfläkten så blir den ännu bättre, möjligen http://www.inet.se/produkt/6308755/noctua-nf-f12-pwm
EDIT: Rätt stor prisskillnad på de du vill jämföra om man vill vara petig. Synd att du kanske inte har plats för stora cpu-luftkylare då det finns bättre än H60 för ungefär samma peng.

Yepp, känns onödigt att byta ram för att byta kylare, iofs är ram inte dyrt... men vill hitta en lösning som pallar att ha med de gamla ramarna ett tag till.

Har dock läst lite om Corsairs SP120 fläkt som kommer med, och den skall tydligen vara grym?

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4670K @ 4,0GHz RAM: corsair vengance 16gb 1600 MHz GPU: Gigabyte Geforce gtx 670 Mobo: Gigabyte G1 Sniper z87 PSU: EVGA supernova 750W Chassi: NZXT 440 Silence W HDD: x2 120 gb Corsair SSD Agility III CPU-kylare: Corsair Hydro H60 V2 Pushpull 30 /55°C

Permalänk
Medlem
Skrivet av TeaBinx:

Yepp, känns onödigt att byta ram för att byta kylare, iofs är ram inte dyrt... men vill hitta en lösning som pallar att ha med de gamla ramarna ett tag till.

Har dock läst lite om Corsairs SP120 fläkt som kommer med, och den skall tydligen vara grym?

Jo, läste själv runt när du sa det och ja verkar som att de är helschyssta fläktar (måste väl ha tänkt på äldre versioner och kanske inte läst tillräckligt med recensioner!). Dock verkar Noctuafläktarna hålla betydligt längre och kommer dessutom med 6 års garanti. Men det är en investering man kanske inte är beredd att ta, då det innebär ytterligare 190kr om man tänker så. Av bekvämlighetsskäl skulle jag nog kört med den fläkten som kom med och ifall man irriterar sig på nåt så kan man alltid i efterhand titta efter annan fläkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av spjakarn:

Jo, läste själv runt när du sa det och ja verkar som att de är helschyssta fläktar (måste väl ha tänkt på äldre versioner och kanske inte läst tillräckligt med recensioner!). Dock verkar Noctuafläktarna hålla betydligt längre och kommer dessutom med 6 års garanti. Men det är en investering man kanske inte är beredd att ta, då det innebär ytterligare 190kr om man tänker så. Av bekvämlighetsskäl skulle jag nog kört med den fläkten som kom med och ifall man irriterar sig på nåt så kan man alltid i efterhand titta efter annan fläkt

Jepp, du har rätt, tidigare versioner skickade corsair ganska kassa fläktar. Noctua är ju det allra bästa man kan få på marknaden, så visst går det att framtidsförsäkra sig lite

Såg att corsair fläktarnas garanti låg på 2 år, och själva kittet med pumpen och radiatorn var 5 år... Så du är inte helt ute och cyklar med Noctuafläktarna.

Får se, kommer nog köra på H60 och den medskickade fläkten, skall ändå byta ut alla fläktar i chassit så kan passa på när det tillfället kommer att ta med H60 i den etappen

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4670K @ 4,0GHz RAM: corsair vengance 16gb 1600 MHz GPU: Gigabyte Geforce gtx 670 Mobo: Gigabyte G1 Sniper z87 PSU: EVGA supernova 750W Chassi: NZXT 440 Silence W HDD: x2 120 gb Corsair SSD Agility III CPU-kylare: Corsair Hydro H60 V2 Pushpull 30 /55°C