Permalänk

Isaac Newton info

Hej jag har ett skolprojekt i fysik för tillfället och jag undrar ifall ni kan bidra med information om just Isaac Newton.

Informationen ska beröra: vem han var, hans mest kända uppfinniningar, vad han har gjort för fysiken, hur han kom på sina teorier och så vidare.

Tack på förhand

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Känns som en snabb google-sökning ger mer information än vad frågan ställd här kan göra, har du kollat på sidor likt wikipedia etc? Vet att lärare ogillar just sidan då den inte anses tillförlitlig men annars finns det väl uppslagsverk på närmaste bibliotek?

Permalänk
Hedersmedlem

Vill du berätta vad du försökt med redan och varför du inte hittat det du behöver på konventionella vis?

Permalänk
Medlem

Isaac Newton. Känd från tv-serien "alla älskar Newton" som gick under början av 1920-talet. Det var en tv-serie som handlade om att Isaac Newton gick runt och gjorde folk glada. Ofta med en vits eller ett practical joke. Han uppfann även digitalkameran. Även om digitalkameran fanns innan så uppfann Newton teknologin för att kamerans bild inte skulle sjunka av den kraftiga gravitationen som finns på jorden. Digitalkameror innan hade nämligen problemet att bilden gradvis sjönk och man då inte kunde få en bild på något som var 5+ meter bort då bilden hade sjunkit till marken på den tiden. Han kom på denna teori genom att skjuta en vitlök genom ett kameraobjektiv och sedan öka kraften i objektivet tills vitlöken inte sjönk längre. Anledningen till att han använde en vitlök är att en vitlök hade ramlat ner i huvudet på honom från ett vitlöksträd när han försökte filma 10 meter bort genom att vinkla kameran upp mot himmelen för att motbygga gravitationen.

Eller så kan man söka efter information på internet då det här verkar vara väldigt lätta frågor som man hittar vid sin absolut första googlesökning. Om det hade varit något att diskutera runt det så hade det passat bättre på ett forum, eller om det var svåra frågor som man behöver tänka runt. Det här verkar vara väldigt lätta faktafrågor.

Disclaimer: jag kan inte lova att allt i min text är sant.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Isaac Newton. Känd från tv-serien "alla älskar Newton" som gick under början av 1920-talet. Det var en tv-serie som handlade om att Isaac Newton gick runt och gjorde folk glada. Ofta med en vits eller ett practical joke. Han uppfann även digitalkameran. Även om digitalkameran fanns innan så uppfann Newton teknologin för att kamerans bild inte skulle sjunka av den kraftiga gravitationen som finns på jorden. Digitalkameror innan hade nämligen problemet att bilden gradvis sjönk och man då inte kunde få en bild på något som var 5+ meter bort då bilden hade sjunkit till marken på den tiden. Han kom på denna teori genom att skjuta en vitlök genom ett kameraobjektiv och sedan öka kraften i objektivet tills vitlöken inte sjönk längre. Anledningen till att han använde en vitlök är att en vitlök hade ramlat ner i huvudet på honom från ett vitlöksträd när han försökte filma 10 meter bort genom att vinkla kameran upp mot himmelen för att motbygga gravitationen.

Eller så kan man söka efter information på internet då det här verkar vara väldigt lätta frågor som man hittar vid sin absolut första googlesökning. Om det hade varit något att diskutera runt det så hade det passat bättre på ett forum, eller om det var svåra frågor som man behöver tänka runt. Det här verkar vara väldigt lätta faktafrågor.

Disclaimer: jag kan inte lova att allt i min text är sant.

Jag noterar att du glömde att det även var Isaac Newton som egenhändigt utvecklade den första atombomben 1932 men detta begravdes av myndigheterna som senare gav Oppenheimer i projekt att damma av forskningen samt se till att det nya forskarteamet fick "skulden" för det hela.

Källa: NSA TOP-SECRET document RFX-77/32-P

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |