HBO: "Piratkopiering är en komplimang"

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Vilken hastighet behöver man på bredbandet för att det ska fungera bra då?

Allt står ju på sidan där om du klickar in och läser...

" Vilken internetuppkoppling krävs för att titta på HBO?

För fast bredband: 8 Mbit/s (downlink) eller snabbare. För mobilt bredband: 3G eller snabbare.

"

Permalänk
Avstängd

Lombardo kan sluta oroa sig. Inte bra för hälsan att oroa sig så mycket.
Högsta kvalitet här även om jag naturligtvis uppskattar omtanken!

Permalänk
Medlem

Jag gillar serien och hade HBO nordic bara haft flera bra serier som jag vill se så hade jag nog köpt tjänsten förutsatt att klienten är hyffsat bra med minimum 720p och bra ljukvalite.

Fast skulle jag bestämt så jag hade valt en mycket enkel betalmodell som jag tror hade verkligen gett HBO massa pengar, "Pay what you want" då laddar man ner som man vill men betalar sen bara vad man själv tycker det är värt.
http://en.wikipedia.org/wiki/Pay_what_you_want

Kan ingen skapa ett HBO Game of thrones paypal konto eller nåt liknande och sprida det, hade varit skoj att se hur mycket man hade fått in och intressant att se vad HBO sagt .

Tror helt klart på detta.

mvh Jonas

Permalänk
Avstängd

HBO har ju producerat sjukt många bra serier och dokumentärer/dramadokumentärer. Får man tillgång till hela deras back catalogue i HD genom HBO nordic?
Tycks inte så?
http://www.arcticstartup.com/2013/01/08/hbo-nordics-underwhel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Piratkopiering för eget bruk innebär inga förluster för rättighetshavaren och man vinner heller ingenting rent ekonomiskt. Därför bör det legaliseras snarast, då det gynnar alla inblandade.

Vad menar du nu? Vilken typ av piratkopiering innebär förluster om inte sådan för privat bruk menar du? (hur?) Och legalisera piratkopiering, hur går det ihop? Ska de släppa sina verk gratis menar du?

För övrigt tycker jag inte det krävs ett geni för att räkna ut att ett populärt verk kommer både sälja bra, och piratkopieras flitigt. Det är väl inget som gör just piratkopieringen speciell i det här fallet? Man kan väl lika gärna se det tvärtom. Försäljningen främjar piratkopieringen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Tack för omtanken Lombardo men du behöver inte oroa dig, skulle aldrig tanka dålig upplösning eller bitrate för något program, särskillt inte GoT

Därför köper jag även blu-raysen, men fan va dålig paketering för nordiska S2 mot Amerikanska S1, HBO som jag trodde var nogranna med sånt här då de alltid kör regions fritt

Dold text
Permalänk
Medlem

1. De som laddar ner och aldrig köper
2. De som laddar ner, och sedan köper om det är bra
3. De som alltid köper

det enda man gör genom att stoppa piratkopering är att ta bort nr 2, nr 1 kommer inte helt plötsligt börja köpa.

Jag har köpt flera saker efter att ha testat/sett dem, och gått på konserter jag inte hade gått på om jag inte kunnat höra dem gratis först.

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selo:

1. De som laddar ner och aldrig köper
2. De som laddar ner, och sedan köper om det är bra
3. De som alltid köper

det enda man gör genom att stoppa piratkopering är att ta bort nr 2, nr 1 kommer inte helt plötsligt börja köpa.

Klart de kommer. Inte alla förstås.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Vad menar du nu? Vilken typ av piratkopiering innebär förluster om inte sådan för privat bruk menar du? (hur?) Och legalisera piratkopiering, hur går det ihop? Ska de släppa sina verk gratis menar du?

För övrigt tycker jag inte det krävs ett geni för att räkna ut att ett populärt verk kommer både sälja bra, och piratkopieras flitigt. Det är väl inget som gör just piratkopieringen speciell i det här fallet? Man kan väl lika gärna se det tvärtom. Försäljningen främjar piratkopieringen.

Jag har inte sagt att någon typ av piratkopiering innebär förluster för någon. Jag tycker däremot det är fel att tjäna pengar på andras prylar genom att sälja kopior.

Nej, inget behöver egentligen göras, annat än att låta folk vara ifred. Vi har brott som förstör livet för människor, och även om någon rättighetshavare kanske får för sig att de får sina liv förstörda av piratkopieringen, så smäller våld, misshandel, mord mm lite högre... Om du tått ena handen avsliten kanske stickan i foten går vänta. Det är så jag menar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Nioreh83:

C More sänder Game of Thrones dagen efter USA-premiären i HD.

med svensk text, or so I hör..

Det betyder att dom som översätter får se serien en vecka före alla andra! Where do we sign us?

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk

Ett problem som jag ser i det här är att efterfrågan av Game of thrones finns men grejen är den att ofta finns det spesifika serier/program/filmer som människor vill se men dom har ingen lust att betala hutlösa pengar för ett helt abonnemang eller kanal paket bara för en enda serie och kanske några program.
Ett annat problem som jag ser det är att 1080 p Streaming tjänster har jag inte sett några av, som streamar full 1080 p med 5.1 ljud?
Finns dom ?
Känns som utbudet på ``hög kvalitets`` streaming är jäkligt snål

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sturenorth:

Ett problem som jag ser i det här är att efterfrågan av Game of thrones finns men grejen är den att ofta finns det spesifika serier/program/filmer som människor vill se men dom har ingen lust att betala hutlösa pengar för ett helt abonnemang eller kanal paket bara för en enda serie och kanske några program.
Ett annat problem som jag ser det är att 1080 p Streaming tjänster har jag inte sett några av, som streamar full 1080 p med 5.1 ljud?
Finns dom ?
Känns som utbudet på ``hög kvalitets`` streaming är jäkligt snål

79kr/månad är knappast hutlöst. Du kan ha ditt abonnemang många månader innan du betalt av vad en box kostar.

HBO skriver: Erbjuder ni 5.1 ljud? För närvarande finns 5.1 ljud endast för Samsungs Smart-TV produkter.

Förhoppningsvis kommer det till vanlig webstreaming i framtiden också... Netflix påstår att de har 5.1 på vissa filmer via olika Blue-ray spelare etc. men inte till webstreaming vad jag har märkt.

Angående kvaliten så har jag inte "stört" mig på den, men som du säger hade det varit kul med 1080 och 5.1.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 PSU: Fractal Design Tesla 650 80+ Moderkort: Asus P9X79
CPU: Intel Core i7 3820 4.2 GHz CPU Kylning: Corsair H60 RAM: Corsair vengeance 16GB
Grafikkort: MSI GeForce GTX 680 2048MB SSD: OCZ SSD Agility 3 120GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Det här gillar jag. Speciellt hur han delar upp pirat-kopieringen i 2 delar, där den ena bör åka fast medan den andra går fri.

Japp enkel och logisk uppdelning.

Tjänar du pengar på att piratkopiera och sprida verk så bör du åka fast.

Laddar du ned för eget bruk går du fri.

Så såg för övrigt även Svea Rikes Lag ut en gång i tiden...

En gång i tiden för länge sedan då vi upmuntrade att dela med oss till varandra, låna varandras och bibliotekens saker istället för köp och konsumtionshets.

Skrivet av Sturenorth:

Känns som utbudet på ``hög kvalitets`` streaming är jäkligt snål

Jag håller med.

Tills det går att streama (eller mer realistiskt ladda ned) filmerna/seriena i full HD + 5.1 laglig väg enkelt och smidigt kommer nog piratkopieringen fortsätta.

Permalänk
Medlem

Han har ju rätt Jag kommer köpa DVD-boxen när alla säsonger är ute, tycker serien är sjukt bra

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finess:

Frågan är om man kan kalla denna insikt för "nyhet" - pirater har upprepat precis det här i flera år. Likväl, kul att någon annan än piraterna själva kommer till klarhet.

Jo, det är väl frågan. Men är det någon som gjort det?

Själva nyheten i Sweclockers artikel låg i att en chef på HBO sagt detta i en intervju, från i söndags.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Intressant uttalande, men jag undrar om det stämmer. Om vi förutsätter att samtliga personer som laddar ner serien istället skullle köpa den så skulle vinsten öka extremt mycket, men chansen att det blir så är väldigt låg eftersom de flesta troligtvis skulle strunta i serien helt och hållet istället. Hur man än vrider och vänder på det så skulle det innebära höge försäljning om piraterna köpte det istället, men samtidigt så innebär piratandet även publicitet och det kan ju i sin tur innebära att de också säljer mer.

Undrar vad som gör att de säljer mest i slutändan?

Ja det är ju det sistnämnda i din kommentar som det handlar om...

Permalänk
Skrivet av Selo:

1. De som laddar ner och aldrig köper
2. De som laddar ner, och sedan köper om det är bra
3. De som alltid köper

det enda man gör genom att stoppa piratkopering är att ta bort nr 2, nr 1 kommer inte helt plötsligt börja köpa.

Jag har köpt flera saker efter att ha testat/sett dem, och gått på konserter jag inte hade gått på om jag inte kunnat höra dem gratis först.

Då allt fler spelföretag hart struntat i att ge ut Demos som jag minns för 10 år sedan var standard för nära för alla spel, gör att fler går denna väg av nedladdning för att pröva spelet då Demo inte finns.
Film som alltid enligt mig är påtok fördyrt, 200-300:- för en Blueray film som du ser ett-par-gång på sin höjd, underhållning i 2 timmar x2. ~70:- en film, mer överkomligt! (Jag gillar fysiska kopior mycket mer än digitala/stream tjänster men i detta fall är nog en streamtjänst det bästa alternativet att få ner priserna...? Skiva och fodral har sin kostnad)
Bara kolla på musikindustrin, hur mycket har inte nedladdning av musik MINSKAT i Sverige pga Spotify? Jag personligen har slutat helt och streamar musik via min mobil, mycket smidigare!

Som jag nämnde i någon post tidigare är det minst sagt dags för filmindustrin och spelindustrin att tänka om, komma på nya sätt att SÄLJA och inte försöka strama efter gammalt.
Varför går Steam t.ex med storvinst och växer som det knakar? För det är smidigt, vid "Sale" är det i många fall bra priser på spel MM Där har vi ett levande exempel på att oavsett piratkopiering eller inte, har Valve lyckats visa, det går att sälja spel du får bara tänka om!

Om vi hoppar lite:
Sedan ska man räkna med kostnaderna på att försöka stoppa pritatkopiering, som jag personligen ifrågasätter. Hur mycket av våra skattepengar går åt till att försöka stoppa nerladdning? Allt för att några i USA inte får tillräckligt med "miljon bonusar". Jag svär vid att kostnaderna för att försöka stoppa det hela är mer än vad vinsten blir för företagen. Det kommer aldrig gå att stoppa det om inte hela världen blir som Nordkorea.

Permalänk
Medlem

Om alla skulle betala för filmer och spel så skulle vi få mycket bättre kvalitet iallafall spelen. Film företagen har så mycket pengar så att doms kvalitet blir inte sämre för det än så länge. Men spel företagen som inte har lika mycket pengar så blir kvaliteten sämre.

Det är iallafall vad jag tror.

Själv var jag en sån som laddade ner och testade spelet och kollade om min dator pallade av det för jag hade inte så mycket pengar. Nu har jag mycket pengar så jag köper allt jag vill ha typ.

Visa signatur

CPU -->I7-3820
GPU -->2 x Nvidia680 GTX
OS --> Fedora

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sandia:

Om alla skulle betala för filmer och spel så skulle vi få mycket bättre kvalitet iallafall spelen. Film företagen har så mycket pengar så att doms kvalitet blir inte sämre för det än så länge. Men spel företagen som inte har lika mycket pengar så blir kvaliteten sämre.

Det är iallafall vad jag tror.

Själv var jag en sån som laddade ner och testade spelet och kollade om min dator pallade av det för jag hade inte så mycket pengar. Nu har jag mycket pengar så jag köper allt jag vill ha typ.

Säg de till Call of duty serien.. tror 99% skulle säga att den spel serien blir sämre och sämre, däremot så köper fler och fler den.
Även Diablo 3 var nog ett par som köpte det... men återigen tror jag de flesta anser att det är en nedgradering från Diablo 2.
Kanske bara är jag dock?
Så vet inte om din teori håller...

EDIT: ska lägga till att absolut tror jag de hjälper om utvecklare får mer pengar... men tror det mer handlar om att rätt utvecklare får pengarna än att alla ska "få" mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2nuts:

Säg de till Call of duty serien.. tror 99% skulle säga att den spel serien blir sämre och sämre, däremot så köper fler och fler den.
Även Diablo 3 var nog ett par som köpte det... men återigen tror jag de flesta anser att det är en nedgradering från Diablo 2.
Kanske bara är jag dock?
Så vet inte om din teori håller...

EDIT: ska lägga till att absolut tror jag de hjälper om utvecklare får mer pengar... men tror det mer handlar om att rätt utvecklare får pengarna än att alla ska "få" mer

Med CoD och blizzard tror jag att dom moderbolag vill ha mer och mer pengar så att det blir mindre pengar. Eller så har dom inte fler idéer bara.

Visa signatur

CPU -->I7-3820
GPU -->2 x Nvidia680 GTX
OS --> Fedora

Permalänk

"Piratkopiering är en komplimang" - Förutom när det till slut handlar om ett girigt företag (ge oss 0 månads uppsägning för 79kr så betalar jag för det trots att jag inte är där så ofta) och hårt komprimerad bildkvalité på HBONordic....

Visa signatur

Bloggen för dig med sjuk/egendomlig humor:
http://www.colinzeal.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dwightschrute:

Var ju inte mycket de har att erbjuda, BSG bara 2 säsonger likaså the office osv.

Dålig site !

BSG och The Office har ju aldrig varit HBO, så det är inte så konstigt.
De köper dock in säsonger av andras serier till sajten, säsong för säsong.

Däremot så har de fullständiga backcatalogues av sina egna serier, tex gigantproduktioner som;
Band of Brothers, Carnivale, Game of Thrones, Generation Kill, Rome, The Newsroom, The Sopranos, True Blood, The Wire...
(Alla ovanstående, som ni alla borde ha sett)

Utöver HBO's egna utbud, har de även köpt in intressanta serier av lite lägre budget, som tex Vikings från History channel och scifi-serien Continuum från en kanadenisk kanal, som faktiskt var förvånandsvärt bra.

Jag har länge varit en fan av just HBO's egna serier, då de ofta sticker ut i produktionskvalitet, och jag tycker det är underbart att vi i Sverige äntligen kan ge feedback och köpa deras serier.
För det är ju det det handlar om. Amerikanerna lägger ofta ned serier i förtid, för att de haft få tittare därborta på andra sidan atlanten, medan det skapats fansajter här i Europa. Ju fler tittare som kan mätas upp för BRA serier, ju större chans är det ju att de fortsätter att tillverka dem, och även sporras i rätt riktning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Du måste skoja va!

Nej men det är inte vidare säker

Skickades från m.sweclockers.com