Kandidat, högskoleingenjör eller civilingenjör inom datateknik ?

Permalänk
Medlem

Kandidat, högskoleingenjör eller civilingenjör inom datateknik ?

Tja ! Ska söka en universitetsutbildning till i höst. Är intresserad av all sorters programmering och matematik. Nu undrar jag:

Vilken typ av utbildning som jag kommer att tjäna mest på och få största frihet på jobbmarknaden, en kandidat, högskoleingenjör eller civilingenjörs examen inom datateknik/datavetenskap ?

Spelar det någon roll vilket universitet man går på eller är det viktigaste vad man faktiskt kan och vilka applikationer som man redan har skapat, när man sen söker sitt första jobb?

Permalänk
Medlem
Skrivet av eldfan:

Tja ! Ska söka en universitetsutbildning till i höst. Är intresserad av all sorters programmering och matematik. Nu undrar jag:

Vilken typ av utbildning som jag kommer att tjäna mest på och få största frihet på jobbmarknaden, en kandidat, högskoleingenjör eller civilingenjörs examen inom datateknik/datavetenskap ?

Spelar det någon roll vilket universitet man går på eller är det viktigaste vad man faktiskt kan och vilka applikationer som man redan har skapat, när man sen söker sitt första jobb?

Satsa på en bra skola. Det är examen som väger, inte nödvändigtvis vad exakt du har läst.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk

Av de utbildningar du nämner kommer du garanterat tjäna mest på civilingenjör. Det är förmodligen även den som ger dig störst frihet då den är både bredare och snävare på samma gång. Just för datatekniker vet jag inte exakt hur det fungerar då jag endast har vänner som läser/läst det att gå på. Men jag kan ju säga som så att arbetsmarknaden för civilingenjörer i datateknik idag är närmast löjligt bra. De får i princip jobb kastade på sig. Angående vilken skola du bör satsa på har jag bilden av att det inte spelar någon större roll. Håll dig till någon av de stora som bevisat att de kan skapa ingenjörer och välj en stad du tycker verkar mysig.

Visa signatur

Procrastinators; rulers of tomorrow.
Klicketh!

Permalänk
Medlem

Om du vill kan du välja att läsa till högskoleingenjör(kandidatexamen) och sedan läsa en master-examen så får du en utbildning motsvarande civilingenjörs-examen.

Skrivet av ace_of_spades:

Av de utbildningar du nämner kommer du garanterat tjäna mest på civilingenjör. Det är förmodligen även den som ger dig störst frihet då den är både bredare och snävare på samma gång. Just för datatekniker vet jag inte exakt hur det fungerar då jag endast har vänner som läser/läst det att gå på. Men jag kan ju säga som så att arbetsmarknaden för civilingenjörer i datateknik idag är närmast löjligt bra. De får i princip jobb kastade på sig. Angående vilken skola du bör satsa på har jag bilden av att det inte spelar någon större roll. Håll dig till någon av de stora som bevisat att de kan skapa ingenjörer och välj en stad du tycker verkar mysig.

Har du kollat hur arbetsmarknaden ser ut idag?
nu har jag inte exakt koll på hur det ser ut för civilingenjörer med data-inriktning(då jag inte är utbildad inom it), men nästan samtliga ingenjörs jobb jag har kollat på så skall man ha minst 5 års arbetserfarenhet.
Läget på arbetsmarknaden är sämre än det var för ett halvårsedan.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mattoys:

Om du vill kan du välja att läsa till högskoleingenjör(kandidatexamen) och sedan läsa en master-examen så får du en utbildning motsvarande civilingenjörs-examen.

Har du kollat hur arbetsmarknaden ser ut idag?
nu har jag inte exakt koll på hur det ser ut för civilingenjörer med data-inriktning(då jag inte är utbildad inom it), men nästan samtliga ingenjörs jobb jag har kollat på så skall man ha minst 5 års arbetserfarenhet.
Läget på arbetsmarknaden är sämre än det var för ett halvårsedan.

Jag pluggar till civilingenjör i datateknik och kan säga att marknaden ser bra ut. Företagen drar i oss rätt mycket och det är inte ovanligt att folk rekryteras innan de har tagit sin examen. Rekryteringsföretag som sysslar med studenter säger liknande, ingenjörer är väldigt eftertraktade, även inom data och IT. Branchen har även varit relativt stabil genom svängar i konjunkturen. Men såklart beror det väl lite på var man bor också. Bor man här i Linköping där det kryllar med tekniska företag så finns det alla världens möjligheter till både komma in på stora och små företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

Om du vill kan du välja att läsa till högskoleingenjör(kandidatexamen) och sedan läsa en master-examen så får du en utbildning motsvarande civilingenjörs-examen.

Har du kollat hur arbetsmarknaden ser ut idag?
nu har jag inte exakt koll på hur det ser ut för civilingenjörer med data-inriktning(då jag inte är utbildad inom it), men nästan samtliga ingenjörs jobb jag har kollat på så skall man ha minst 5 års arbetserfarenhet.
Läget på arbetsmarknaden är sämre än det var för ett halvårsedan.

Vet inte hur det är på andra ställen, men på Chalmers så kan man gå från Högskoleingenjör till Civilingenjör. Det som krävs är att man läser till några kurser, vilket jag antar varierar beroendes på program.

Jo arbetslivserfarenhet är alltid svårt när man precis tagit examen. Enligt vad jag hört så är ändå arbetsmarknaden god för ingenjörer och förväntas att så bli. Men självklart så påverkas även ingenjörer av ekonomin i stort.

Se under....

Skrivet av Shimonu:

Jag pluggar till civilingenjör i datateknik och kan säga att marknaden ser bra ut. Företagen drar i oss rätt mycket och det är inte ovanligt att folk rekryteras innan de har tagit sin examen. Rekryteringsföretag som sysslar med studenter säger liknande, ingenjörer är väldigt eftertraktade, även inom data och IT. Branchen har även varit relativt stabil genom svängar i konjunkturen. Men såklart beror det väl lite på var man bor också. Bor man här i Linköping där det kryllar med tekniska företag så finns det alla världens möjligheter till både komma in på stora och små företag.

Ja arbetsmarknaden för ingenjörer verkar vara ganska god om man skall tro t ex arbetsförmedlingen och SCB. Behovet förväntas tom öka ju längre tiden går. Dock så beror det så klart på program kan jag tänka mig, IT och Elektro bör dock vara bland det bästa man kan gå.

Från SCB "Enligt SCB:s beräkningar kommer det år 2030 vara brist på cirka 30 000 ingenjörsutbildade." se speciellt diagrammet längst ner. http://www.scb.se/Pages/PressRelease____352389.aspx

Från arbetsförmedlingen "Störst chanser att få jobb personer med lång utbildning i allmänhet och ingenjörer i synnerhet. Arbetsförmedlingens tips är att plugga vidare och avsluta den utbildning man har påbörjat." http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artike...

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk

Om jag får låna tråden lite så ställer jag följande fråga;
Hur pass stor skillnad är det på en kandidat examen jämfört med en högskoleingenjörs examen? Har man en kandidat examen kan man ju inte påstå att man är ingenjör, eller hur?

Permalänk

Någon som vet hur stämningen brukar vara mellan högskoleingenjörer och civilingenjörer på jobbet? Pappa säger att högskoleingenjörer känner sig säkert underlägsna om de sitter i en grupp med civilingenjörer.

För pappa är gymnasieingenjör från 80-talet och sitter med en grupp högskoleingenjörer. Och då känner han och några andra sig (som då är gymnasieingenjörer) rätt underlägsna.

(Fast han sa inte utryckligen att högskoleingenjörer känner sig lite förtryckta bland civilingenjörer, men han antar att det säkert är så på de flesta jobb och företag)

Någon som har någon erfarenhet av detta?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av -8-DEAMON-8-:

Någon som vet hur stämningen brukar vara mellan högskoleingenjörer och civilingenjörer på jobbet? Pappa säger att högskoleingenjörer känner sig säkert underlägsna om de sitter i en grupp med civilingenjörer.

För pappa är gymnasieingenjör från 80-talet och sitter med en grupp högskoleingenjörer. Och då känner han och några andra sig (som då är gymnasieingenjörer) rätt underlägsna.

(Fast han sa inte utryckligen att högskoleingenjörer känner sig lite förtryckta bland civilingenjörer, men han antar att det säkert är så på de flesta jobb och företag)

Någon som har någon erfarenhet av detta?

Inom "min" bransch(industrin) märker jag inte av detta alls. Jobbar med gymnasie-,högskole- samt civilingenjörer(själv är jag högskole) och har aldrig hört/märkt att det är några pikar. Hör knappt att folk pratar om sina utbildningar då det är ganska ointressant och inte påverkar vårat arbete.
Kanske är vanligare i andra branscher dock...