Hybrid Memory Cube Consortium klar med första specifikationen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JonteMC:

Usch ja, du har rätt:( Jag tycker det är kul att bygga stationära datorer, kunna välja de delar jag vill, och har absolut inga problem med en stor dator...:( Detta lär ju betyda slutet för allt vad stationär dator heter. Jag blir riktigt avundsjuk på er som hunnit bygga ett antal datorer nu... Nåja, jag hann iallafall bygga en...

Det innebär ju bara att stationära kommer vara ännu mer kraftfulla. Jag har redan nu 60GB/s i minnesbandbredd men inte ger det mig nån större nytta direkt jämfört med någon som sitter med en vanlig CPU med 1600mhz minnen och 20GB/s bandbredd.

Servrar däremot som är det tänkta målet får en stor skjuts av extra minnesbandbredd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Prestandan kan ju utnyttjas på flera sätt, en mobiltelefon med prestanda bättre än dagens speldatorer är säkert inget som nån säger nej till, eller nya typer av små datorer som drar oerhört lite effekt och kan byggas kompaktare än nått vi har idag, det gör inget om en dator blir "en krets" bara kretsen är bra nog, hade jag haft en IBM Cyclops64 (Supercomputer on an chip) i handen hade jag varit mycket nöjd förmodar jag, även om den är svår att uppgradera, för dess grundprestanda är så hög att den räcker länge

http://en.wikipedia.org/wiki/Cyclops64

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Ja det kan man undra eller så kan man fråga sej om program skulle skrivas annorlunda om man visste att minnena var 10ggr snabbare och ifall det skulle göra någon skillnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Grafikkort skulle nog också gilla högre bandbredd och energieffektivitet.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem

Jag ska stacka alla de där kuberna i ett cluster i storleksordning en stationär dator.

Visa signatur

"Obi-Wan: Luke, you will find that many of the truths we cling to depend greatly on our own point of view."
— Return of the Jedi
So help spread Dogecoin Many world. Such address: D6wTiKAD9hbVcgRgML687jvj2KiqAbiaUR
So good Much deed! ( Currently: Very few DOGEcoins donated ) even few deeds can be good!

Permalänk
Medlem

JAAAAAAAAA
Hoppas stöd finns till Broadwell/Skylake eller motsvarande från AMD. Då blir det fan dags å uppgradera. Jag hoppas bara mitt nuvarande rigg håller tills dess.

Permalänk
Medlem

Najs att kunna montera minnena direkt på CPU:n det skulle nog spara ca. 1ns i latens för minnena bara på grund av monteringen (hastigheten på elvågen är drygt 0.3 m/ns), vilket inte är fy skam med tanke på att dagens latenser ligger på 10 ns för vanligt DDR3.

Permalänk

Visst, oerhört intressant, men meningen "De första minnesmodulerna kommer att produceras i kapaciteter på 2 och 4 GB" får mig att bli lite mindre taggad. Minnesstorleken måste växa och gissningsvis måste priset sjunka, annars kommer det inte bli någon succé som "mainstream"-minne.

EDIT: Men minnesstorleken menar jag minnesmängden, storleken på det fysiska minnet bör förstås vara så litet som möjligt...