Pålurad nytt elavtal! Hjälp.

Permalänk

Pålurad nytt elavtal! Hjälp.

Hej.

Då kom den dagen man blev pålurad något på telefon. Jag var inte helt i mina sinnes fulla bruk, som om det vore någon ursäkt.

En kvinna som sa att de var från min nuvarande elbolag och att de skulle byta leverantör. Jag var inte helt fokuserad så jag kan inte riktigt berätta hur det gick till.
Hon fick mina uppgifter och sa att det inte skulle kosta någonting - borde verkligen ringt klockor här.

Efter samtalet kollade jag upp numret och det var ifrån Min El, som inte direkt har de mest lysande omdömena. Tydligen kända för att lura folk med totalt fel information.

Jag ringde deras kundtjänst direkt och sa att jag ville säga upp det. De svarade med att de inte kunde göra något förens jag hade fått mina papper och de inte hade kontakt med säljavdelningen.
Så nu ska jag alltså vänta på papperna för att kunna häva detta. De sa att det var 14 dagars ångerrätt ifrån det att jag har mottagit papperna. Men är det inte från att avtalet ingicks? Tänker på att de kan lura mig och dröja med att skicka papperna.
Skickade även ett mail till dem med texten att jag vill häva alltihop.

Läste vidare bland omdömena och det visade sig att de tog 1000kr i avgift för att säga upp avtalet! Gäller det även vid ångerrätt? Får man göra så?

Snälla hjälp mig. Är verkligen helt förtvivlad, vet inte riktigt vad jag ska göra. Kan jag hota med ARN? Vill bara bli av med detta!

Visa signatur

Testar telefoner och tillbehör: www.apetech.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20000274.htm:

15 § Vid distansavtal eller hemförsäljningsavtal om överlåtelse eller upplåtelse av varor börjar ångerfristen löpa den dag då konsumenten tar emot varan eller en väsentlig del av den. Vid distansavtal eller hemförsäljningsavtal om en tjänst börjar ångerfristen löpa den dag då avtalet ingås.
Vid distansavtal börjar ångerfristen dock löpa tidigast den dag då före-skriven information enligt 10 § kommer konsumenten till handa. Vid hem-försäljningsavtal börjar ångerfristen löpa tidigast den dag då handlingar enligt 11 § kommer konsumenten till handa.
Avser avtalet en vara som har tillverkats eller väsentligt ändrats efter konsumentens särskilda önskemål eller som annars har fått en tydlig personlig prägel, får näringsidkaren och konsumenten skriftligen avtala att ångerfristen skall börja löpa den dag som anges i andra stycket oavsett om konsumenten har tagit emot varan eller en väsentlig del av den.

Skrivet av 10 §:

10 § När ett distansavtal har ingåtts skall näringsidkaren snarast därefter ge konsumenten en bekräftelse med den information som avses i 9 § första stycket 1-5. Gäller distansavtalet en vara skall informationen ges senast vid leveransen, om inte varan skall levereras till någon annan än konsumenten. Informationen skall ges i en handling eller i någon annan läsbar och varaktig form som är tillgänglig för konsumenten. Om näringsidkaren redan tidigare har gett informationen i sådan form, behöver den inte ges på nytt, om inte annat följer av andra stycket.
Inom samma tid skall näringsidkaren alltid i en handling eller i någon annan läsbar och varaktig form som är tillgänglig för konsumenten ge denne information om
1. konsumentens ångerrätt enligt denna lag samt namn och adress till någon som ångerrätten kan utövas mot,
2. gatuadressen till det verksamhetsställe dit konsumenten kan framställa klagomål,
3. förekommande garantier och service, och
4. villkoren för att säga upp avtalet för det fall att det gäller tills vidare eller för en längre tid än ett år.

Gäller distansavtalet en tjänst vars fullgörande sker med hjälp av ett medel för distanskommunikation, och utförs tjänsten vid ett enda tillfälle och faktureras av distributören av kommunikationsmedlet, behöver näringsidkaren bara ge konsumenten tillgång till gatuadressen till det verksamhetsställe dit konsumenten kan framställa klagomål.

TL;DR: Ångerrätten gäller från det att du mottagit papper med information enl 10 §. Uppsägningsavgiften gäller ej nyttjande av ångerrätt.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk

Du behöver inte vara orolig. Ångerrätten gäller från det att du mottagit din bekräftels. Bara att ringa och göra en uppsägning då och du behöver inte vara orolig för att behöva betala något för det.

En bra tumregel när det gäller elavtal är att du i första hand tar kontakt med ditt nuvarande elbolag och ser vilken deal de kan ordna åt dig om du är ute efter ett bra avtal. Är du lägenhetskund så skiljer det i regel högst en 50-lapp per år mellan ett bra bolag och ett dåligt.

Jobbar själv inom elbranchen och jag vet att det finns väldigt många försäljare där ute som inte har rent mjöl i påsen.

Permalänk

Antar att det är Elbolaget sverige som spökar. Om det är någon tröst har jag polisanmält dem för telefon-trakaserier ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacontree:

Jobbar själv inom elbranchen och jag vet att det finns väldigt många försäljare där ute som inte har rent mjöl i påsen.

Förlåt om jag kommer och lånar tråden lite.

Jag bor i en tvåa som byggdes 2006 och har tre datorer, två speldatorer ena är en i5 med radeon 6950 andra en amd 64 5200+ med gts 250 kort. sista datorn är en serverdator Shuttle med en i7a. Vi har ingen tvättmaskin, torktumlare eller diskmaskin. En 46" tv och en 40" tv ena LED och andra LCD.

Jag ligger runt 1700kr på elen för tre månader och jag har frågat runt på jobbet och vänner och dom tycker att jag betalar tok för mycket för varje månad. runt 560kr månaden.

den enda maskinen som är på 24/7 är server datorn. Dom andra stängs varje kväll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kibstah:

Förlåt om jag kommer och lånar tråden lite.

Jag bor i en tvåa som byggdes 2006 och har tre datorer, två speldatorer ena är en i5 med radeon 6950 andra en amd 64 5200+ med gts 250 kort. sista datorn är en serverdator Shuttle med en i7a. Vi har ingen tvättmaskin, torktumlare eller diskmaskin. En 46" tv och en 40" tv ena LED och andra LCD.

Jag ligger runt 1700kr på elen för tre månader och jag har frågat runt på jobbet och vänner och dom tycker att jag betalar tok för mycket för varje månad. runt 560kr månaden.

den enda maskinen som är på 24/7 är server datorn. Dom andra stängs varje kväll.

Nej det låter snarare rimligt. Det var iaf vad jag betalade med ungefär samma mängd utrustning..

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kibstah:

Förlåt om jag kommer och lånar tråden lite.

Jag bor i en tvåa som byggdes 2006 och har tre datorer, två speldatorer ena är en i5 med radeon 6950 andra en amd 64 5200+ med gts 250 kort. sista datorn är en serverdator Shuttle med en i7a. Vi har ingen tvättmaskin, torktumlare eller diskmaskin. En 46" tv och en 40" tv ena LED och andra LCD.

Jag ligger runt 1700kr på elen för tre månader och jag har frågat runt på jobbet och vänner och dom tycker att jag betalar tok för mycket för varje månad. runt 560kr månaden.

den enda maskinen som är på 24/7 är server datorn. Dom andra stängs varje kväll.

6000 vore rimligt för dig på ett år

Permalänk
Medlem

Det låter väldigt dyrt tycker jag.
Vad har du för typ av uppvärmning i lägenheten, fjärrvärme?
Om du har fjärrvärme, har du det då från samma bolag som elen och då kanske får värme och el på samma räkning..?
Har du el uppvärmd lägenhet så låter inte kostnaden orimlig beroende på vad du har för förbrukning på elementen etc.

Visa signatur

| MB: ROG STRIX B450-F |
| CPU: AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz -> Noctua NH-U12S
| GPU: MSI GeForce RTX 2060 6GB VENTUS OC
| RAM: Corsair 16GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance | PSU: Seasonic Focus GX 650 650W
| Chassi: Phanteks Eclipse P400A |

Permalänk
Medlem

1700kr/tre månader inkluderar elnätavgiften och själva elen, antar jag? Det låter lite högt. Bor i Stockholmsområdet och har 4-5 datorer på ganska mycket, 2 av dem står dygnet runt. Till det 2 plasma-tv och diskmaskin som går 2 ggr om dagen. Vår elräkning ligger på 300kr/månad plus nätavgift (150kr/mån) så det blir i runda slängar precis under 1500/tre månader. Har Storuman som elleverantör, Vattenfall står för nätet.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av apelipell:

Hej.

Då kom den dagen man blev pålurad något på telefon. Jag var inte helt i mina sinnes fulla bruk, som om det vore någon ursäkt.

En kvinna som sa att de var från min nuvarande elbolag och att de skulle byta leverantör. Jag var inte helt fokuserad så jag kan inte riktigt berätta hur det gick till.
Hon fick mina uppgifter och sa att det inte skulle kosta någonting - borde verkligen ringt klockor här.

Efter samtalet kollade jag upp numret och det var ifrån Min El, som inte direkt har de mest lysande omdömena. Tydligen kända för att lura folk med totalt fel information.

Jag ringde deras kundtjänst direkt och sa att jag ville säga upp det. De svarade med att de inte kunde göra något förens jag hade fått mina papper och de inte hade kontakt med säljavdelningen.
Så nu ska jag alltså vänta på papperna för att kunna häva detta. De sa att det var 14 dagars ångerrätt ifrån det att jag har mottagit papperna. Men är det inte från att avtalet ingicks? Tänker på att de kan lura mig och dröja med att skicka papperna.
Skickade även ett mail till dem med texten att jag vill häva alltihop.

Läste vidare bland omdömena och det visade sig att de tog 1000kr i avgift för att säga upp avtalet! Gäller det även vid ångerrätt? Får man göra så?

Snälla hjälp mig. Är verkligen helt förtvivlad, vet inte riktigt vad jag ska göra. Kan jag hota med ARN? Vill bara bli av med detta!

Från papper mottages + ingen avgift. Ångerrätten är lagstadgad och inga avtal man går med på kan bryta lagen.

Skrivet av Kibstah:

Förlåt om jag kommer och lånar tråden lite.

Jag bor i en tvåa som byggdes 2006 och har tre datorer, två speldatorer ena är en i5 med radeon 6950 andra en amd 64 5200+ med gts 250 kort. sista datorn är en serverdator Shuttle med en i7a. Vi har ingen tvättmaskin, torktumlare eller diskmaskin. En 46" tv och en 40" tv ena LED och andra LCD.

Jag ligger runt 1700kr på elen för tre månader och jag har frågat runt på jobbet och vänner och dom tycker att jag betalar tok för mycket för varje månad. runt 560kr månaden.

den enda maskinen som är på 24/7 är server datorn. Dom andra stängs varje kväll.

Vad fan har du för kostnad per kWh?
Jag har två datorer + TV igång större delen av dygnet och betalar ca 100kr + anslutningsavgiften per 40kr/mån. Alltså ca 140-150kr/månad.
(Jag bitcoin mine:ar 24/7 på den stora datorn).

Skrivet av Svenke:

Det låter väldigt dyrt tycker jag.
Vad har du för typ av uppvärmning i lägenheten, fjärrvärme?
Om du har fjärrvärme, har du det då från samma bolag som elen och då kanske får värme och el på samma räkning..?
Har du el uppvärmd lägenhet så låter inte kostnaden orimlig beroende på vad du har för förbrukning på elementen etc.

Instämmer att det verkar extremt dyrt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svenke:

Vad har du för typ av uppvärmning i lägenheten, fjärrvärme?
Om du har fjärrvärme, har du det då från samma bolag som elen och då kanske får värme och el på samma räkning..?
Har du el uppvärmd lägenhet så låter inte kostnaden orimlig beroende på vad du har för förbrukning på elementen etc.

Alla som har dator igång 24/7 har delvis el uppvärmd lägenhet

Byggare brukar räkna med ca 60w element per m2 i lägenhet vilket betyder att en rejäl speldator på 600w rimligtvis räcker för att värma upp 10m2 (I båda fallen pratar vi om element/dators max effekt).

Med tillräckligt bra isolering och luftcirkulation kan man klara sig helt utan element i en mindre studentlägenhet och värma bara med sina datorer/prylar

Skrivet av DavidtheDoom:

Vad fan har du för kostnad per kWh?
Jag har två datorer + TV igång större delen av dygnet och betalar ca 100kr + anslutningsavgiften per 40kr/mån. Alltså ca 140-150kr/månad.
(Jag bitcoin mine:ar 24/7 på den stora datorn).

I call bullshit.

Bitcoin mining på "stor" dator måste enbart i sig själv dra minimum 400W = 0.4kW. Multiplicerat med 24h * 30 dagar blir det 288kWh.

Även med de absolut billigaste avtalen (runt 75öre/kWh) blir det över 200kr per månad bara för elen (tillkommer nätavgift osv). Lägger vi till TV + Dator till + övriga hushållsapparater så borde det bli minst lika mkt till, troligtvis mer.

Vad betalar du per kWh och hur kan jag få ditt elavtal?

Permalänk
Medlem

När jag kollar fortums sida så står det
Elavtal 279krmån 91 öre/kWh total elpris
Elnätsavtal 151kr mån, 41öre/kWh total elöverföring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kibstah:

Förlåt om jag kommer och lånar tråden lite.

Jag bor i en tvåa som byggdes 2006 och har tre datorer, två speldatorer ena är en i5 med radeon 6950 andra en amd 64 5200+ med gts 250 kort. sista datorn är en serverdator Shuttle med en i7a. Vi har ingen tvättmaskin, torktumlare eller diskmaskin. En 46" tv och en 40" tv ena LED och andra LCD.

Jag ligger runt 1700kr på elen för tre månader och jag har frågat runt på jobbet och vänner och dom tycker att jag betalar tok för mycket för varje månad. runt 560kr månaden.

den enda maskinen som är på 24/7 är server datorn. Dom andra stängs varje kväll.

Det finns ju billiga el-mätare att köpa på Jula eller Clas Ohlson. Ganska enkelt att "el-tjuven" med en sådan.
Jag tycker att det låter ganska högt, själv ligger jag på ca 300-400/mån med en i7 + 680, 2 laptops, tvättmaskin, torktumlare, diskmaskin och en 50" plasma.
Men jag stänger av prylarna när jag inte använder dem.

edit: Senaste månaden
238kWh * 0.78:-
+178:- i nätavgift.

Permalänk
Skrivet av Kibstah:

Förlåt om jag kommer och lånar tråden lite.

Jag bor i en tvåa som byggdes 2006 och har tre datorer, två speldatorer ena är en i5 med radeon 6950 andra en amd 64 5200+ med gts 250 kort. sista datorn är en serverdator Shuttle med en i7a. Vi har ingen tvättmaskin, torktumlare eller diskmaskin. En 46" tv och en 40" tv ena LED och andra LCD.

Jag ligger runt 1700kr på elen för tre månader och jag har frågat runt på jobbet och vänner och dom tycker att jag betalar tok för mycket för varje månad. runt 560kr månaden.

den enda maskinen som är på 24/7 är server datorn. Dom andra stängs varje kväll.

Ring till din leverantör och se över ditt elavtal. Det kan vara så att du ligger på tillsvidarepris, vilket du får automatiskt om du inte väljer någon leverantör eller elavtal. Tillsvidarepris är jävligt dyrt per kWh.

Annars så är det ganska vanligt med golvvärme och handdukstork i badrummet, dessa är oftast kopplade direkt på elen och hamnar då på din förbrukning.

Ett bra avtal för lägenhet är rörligt elpris. Kan dra iväg någon enstaka vintermånad, men blir lönsammare sett över ett helt år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kibstah:

När jag kollar fortums sida så står det
Elavtal 279krmån 91 öre/kWh total elpris
Elnätsavtal 151kr mån, 41öre/kWh total elöverföring

41öre/kWh är fullt normalt. Jag är bunden på 43öre och tyckte det var biligt.

Vänta tills du köper hus, då skall du få känna på riktig elräkning. 1700/kvartalet = ilandsproblem.

December i år kostade mig 6000kr

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

41öre/kWh är fullt normalt. Jag är bunden på 43öre och tyckte det var biligt.

Vänta tills du köper hus, då skall du få känna på riktig elräkning. 1700/kvartalet = ilandsproblem.

December i år kostade mig 6000kr

El-uppvärmning är inte trevligt under kalla månader.
Sett över möjligheterna med luftvärmepump, berg eller fjärrvärme?

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

El-uppvärmning är inte trevligt under kalla månader.
Sett över möjligheterna med luftvärmepump, berg eller fjärrvärme?

Det är med luftvärmepump

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av apelipell:

Hej.

Då kom den dagen man blev pålurad något på telefon. Jag var inte helt i mina sinnes fulla bruk, som om det vore någon ursäkt.

En kvinna som sa att de var från min nuvarande elbolag och att de skulle byta leverantör. Jag var inte helt fokuserad så jag kan inte riktigt berätta hur det gick till.
Hon fick mina uppgifter och sa att det inte skulle kosta någonting - borde verkligen ringt klockor här.

Efter samtalet kollade jag upp numret och det var ifrån Min El, som inte direkt har de mest lysande omdömena. Tydligen kända för att lura folk med totalt fel information.

Jag ringde deras kundtjänst direkt och sa att jag ville säga upp det. De svarade med att de inte kunde göra något förens jag hade fått mina papper och de inte hade kontakt med säljavdelningen.
Så nu ska jag alltså vänta på papperna för att kunna häva detta. De sa att det var 14 dagars ångerrätt ifrån det att jag har mottagit papperna. Men är det inte från att avtalet ingicks? Tänker på att de kan lura mig och dröja med att skicka papperna.
Skickade även ett mail till dem med texten att jag vill häva alltihop.

Läste vidare bland omdömena och det visade sig att de tog 1000kr i avgift för att säga upp avtalet! Gäller det även vid ångerrätt? Får man göra så?

Snälla hjälp mig. Är verkligen helt förtvivlad, vet inte riktigt vad jag ska göra. Kan jag hota med ARN? Vill bara bli av med detta!

Sambon åkte på samma grej för ungefär ett år sen, försökte precis som du ringa upp direkt o be dom att bryta avtalet.
Men vi fick snällt vänta en vecka då det tydligen var tvunget att gå genom deras system när det en gång var registrerat. Sen dök det faktiskt upp ett brev (skulle inte brevet dyka upp på en vecka så kunde man ändå ringa o säga upp det).

Ringde och sa upp avtalet, ringde tre dagar senare för att dubbelkolla.
Och för att verkligen trippelkolla att avtalet var uppsagt så skickade jag ett mail, dels för att få det bekräftat att avtalet var uppsagt och om det på något sätt inte var uppsagt så skulle dom ta det mailet som en uppsägning. Fick svar på mailen att det var verkligen uppsagt och efter det har vi inte fått några fakturor eller dyl.

Var noga med att spara ditt mail och de svar du får från dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kibstah:

Förlåt om jag kommer och lånar tråden lite.

Jag bor i en tvåa som byggdes 2006 och har tre datorer, två speldatorer ena är en i5 med radeon 6950 andra en amd 64 5200+ med gts 250 kort. sista datorn är en serverdator Shuttle med en i7a. Vi har ingen tvättmaskin, torktumlare eller diskmaskin. En 46" tv och en 40" tv ena LED och andra LCD.

Jag ligger runt 1700kr på elen för tre månader och jag har frågat runt på jobbet och vänner och dom tycker att jag betalar tok för mycket för varje månad. runt 560kr månaden.

den enda maskinen som är på 24/7 är server datorn. Dom andra stängs varje kväll.

Låter normalt. Jag har samma förbrukning som dig ungefär. Jag betalar ca 1600-1800 i kvartalet. Har en 2'a.
Lite dyrare på sommaren då jag kör AC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

41öre/kWh är fullt normalt. Jag är bunden på 43öre och tyckte det var biligt.

Vänta tills du köper hus, då skall du få känna på riktig elräkning. 1700/kvartalet = ilandsproblem.

December i år kostade mig 6000kr

Det är ungefär samma hos mig, enplansvilla på 120 kvadrat, luftvärmepump. När det är som kallast så drar det iväg rejält men på sommaren så är det mycket lägre kostnader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

December i år kostade mig 6000kr

December kostade mig 1700kr, 162m² värms med golvvärme och drivs av bergvärme och låg på c:a 22-23°C.
Trodde luftvärmepump hade likvärdiga kostnader?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kibstah:

560kr månaden för 3 datorer

Oj, va jag skulle vara lycklig
6k för 1server å 1 spelburk 24/7 samt nå andra små datorer/tv/spis/tvätt å skit gåendes då å då.
Sen att jag har direkdrivande el på hus å garage får man väl skylla sig själv för

Men de är förjävla bekvämt!

btw fogar in en liten go nyhet till er, stigande el priser

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Kibstah:

Förlåt om jag kommer och lånar tråden lite.

Jag bor i en tvåa som byggdes 2006 och har tre datorer, två speldatorer ena är en i5 med radeon 6950 andra en amd 64 5200+ med gts 250 kort. sista datorn är en serverdator Shuttle med en i7a. Vi har ingen tvättmaskin, torktumlare eller diskmaskin. En 46" tv och en 40" tv ena LED och andra LCD.

Jag ligger runt 1700kr på elen för tre månader och jag har frågat runt på jobbet och vänner och dom tycker att jag betalar tok för mycket för varje månad. runt 560kr månaden.

den enda maskinen som är på 24/7 är server datorn. Dom andra stängs varje kväll.

Låter helt normalt.
Jag bor i en stor etta på 43kvm, har min "gamingrigg" (i sig), en semesterfilmserver med en drös diskar i och en icke så strömsnål C2D prolle samt en laptop och en 42" LCD-TV på dygnet runt (Inte TVän) och jag ligger runt 500-600/månaden i el-räkning.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kibstah:

Förlåt om jag kommer och lånar tråden lite.

Jag bor i en tvåa som byggdes 2006 och har tre datorer, två speldatorer ena är en i5 med radeon 6950 andra en amd 64 5200+ med gts 250 kort. sista datorn är en serverdator Shuttle med en i7a. Vi har ingen tvättmaskin, torktumlare eller diskmaskin. En 46" tv och en 40" tv ena LED och andra LCD.

Jag ligger runt 1700kr på elen för tre månader och jag har frågat runt på jobbet och vänner och dom tycker att jag betalar tok för mycket för varje månad. runt 560kr månaden.

den enda maskinen som är på 24/7 är server datorn. Dom andra stängs varje kväll.

Du har för hög elräkning

Jag har 2st datorer som står på 20timmar om dagen...4st stora akvarium med 6st T8 och 4st T5 lysrör..massa pumpar och värmepumpar

Betalar 900:- vart 3'e månad

Visa signatur

-Thuban X6@3,9GHZ + NH-D14

-HD7950@1300/6000MHZ + Accelero Extreme

-Corsair TX850W

Permalänk
Skrivet av Svenke:

Det låter väldigt dyrt tycker jag.
Vad har du för typ av uppvärmning i lägenheten, fjärrvärme?
Om du har fjärrvärme, har du det då från samma bolag som elen och då kanske får värme och el på samma räkning..?
Har du el uppvärmd lägenhet så låter inte kostnaden orimlig beroende på vad du har för förbrukning på elementen etc.

Tycker kostnaden låter orimlig med eluppvärmning... Har för den delen inte sett en lägenhet med elvärme, de flesta har någon form av vattenburen...

Skrivet av DavidtheDoom:

Från papper mottages + ingen avgift. Ångerrätten är lagstadgad och inga avtal man går med på kan bryta lagen.

Vad fan har du för kostnad per kWh?
Jag har två datorer + TV igång större delen av dygnet och betalar ca 100kr + anslutningsavgiften per 40kr/mån. Alltså ca 140-150kr/månad.
(Jag bitcoin mine:ar 24/7 på den stora datorn).

Instämmer att det verkar extremt dyrt.

Det priset låter extremt billigt, tror du missat någon avgift på det priset.

Skrivet av Kibstah:

Förlåt om jag kommer och lånar tråden lite.

Jag bor i en tvåa som byggdes 2006 och har tre datorer, två speldatorer ena är en i5 med radeon 6950 andra en amd 64 5200+ med gts 250 kort. sista datorn är en serverdator Shuttle med en i7a. Vi har ingen tvättmaskin, torktumlare eller diskmaskin. En 46" tv och en 40" tv ena LED och andra LCD.

Jag ligger runt 1700kr på elen för tre månader och jag har frågat runt på jobbet och vänner och dom tycker att jag betalar tok för mycket för varje månad. runt 560kr månaden.

den enda maskinen som är på 24/7 är server datorn. Dom andra stängs varje kväll.

Vi har iofs tvättmaskin och diskmaskin men de går 1-2 ggr per vecka så de kanske kan jämföras med den andra TV:n vi inte har? Vår elräkning hamnar på ungefär 1500 per kvartal med 3 datorer. Beräknad årsförbrukning för oss är: 3877 kWh, och årskostnaden 5327 kr så tycker inte att det låter orimligt med 560 kr / månad.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Låter helt normalt.
Jag bor i en stor etta på 4kvm, har min "gamingrigg" (i sig), en semesterfilmserver med en drös diskar i och en icke så strömsnål C2D prolle samt en laptop och en 42" LCD-TV på dygnet runt (Inte TVän) och jag ligger runt 500-600/månaden i el-räkning.

Tycker det låter litet men alla har olika uppfatting

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Skrivet av Kibstah:

Förlåt om jag kommer och lånar tråden lite.

Jag bor i en tvåa som byggdes 2006 och har tre datorer, två speldatorer ena är en i5 med radeon 6950 andra en amd 64 5200+ med gts 250 kort. sista datorn är en serverdator Shuttle med en i7a. Vi har ingen tvättmaskin, torktumlare eller diskmaskin. En 46" tv och en 40" tv ena LED och andra LCD.

Jag ligger runt 1700kr på elen för tre månader och jag har frågat runt på jobbet och vänner och dom tycker att jag betalar tok för mycket för varje månad. runt 560kr månaden.

den enda maskinen som är på 24/7 är server datorn. Dom andra stängs varje kväll.

jag har bara en dator, ingen tv, bor i en tvåa i lägenhet , datorn stängd oftast på nätterna , ändå betalar jag 450-550 per månader, har eons tre års avtal,
du verkar inte betala ens hälften ,om man tittar att du har minst 2-3 gånger mer apparater

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Kibstah:

Förlåt om jag kommer och lånar tråden lite.

Jag bor i en tvåa som byggdes 2006 och har tre datorer, två speldatorer ena är en i5 med radeon 6950 andra en amd 64 5200+ med gts 250 kort. sista datorn är en serverdator Shuttle med en i7a. Vi har ingen tvättmaskin, torktumlare eller diskmaskin. En 46" tv och en 40" tv ena LED och andra LCD.

Jag ligger runt 1700kr på elen för tre månader och jag har frågat runt på jobbet och vänner och dom tycker att jag betalar tok för mycket för varje månad. runt 560kr månaden.

den enda maskinen som är på 24/7 är server datorn. Dom andra stängs varje kväll.

Nu är ju det här lite offtopic, men en bra diskussion så..

Jag tycker det låter lite mycket, om än inte med jättemarginal. Bor själv i en tvåa på lite över 60 kvm, med två datorer igång dygnet runt (NAS+server, drar tillsammans 100-120W), min stationära speldator gång cirka 8h/dag, plasma-tv samt lite annan elektronik (HTPC, PS3, sambons bärbara, min bärbara, laddare, ventilationsfläkt..). På det kommer även tvättmaskin+torktumlare som går i alla fall några gånger per vecka.

För februari betalade vi 356 kronor (188 kWh), men då är det ju kortmånad. Januari var 488 kronor (266 kWh) och december 436 kronor (217 kWh). Innan dess låg vi på 350-400 kronor från sommaren ungefär (runt 200-220 kWh/månad).

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

December kostade mig 1700kr, 162m² värms med golvvärme och drivs av bergvärme och låg på c:a 22-23°C.
Trodde luftvärmepump hade likvärdiga kostnader?

Beror ju helt på isolering och hur kallt det är där man bor.

Jag har 168m2 med golvvärme nere och radiatorer uppe som drivs av bärgvärme och hade också 1700:- i december så vi verkar ju ha likvärdiga kostnader.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Dahle86:

Tycker det låter litet men alla har olika uppfatting

Hehe, det var en 3a som hade försvunnit har korrigerat inlägget nu

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro