Ljudproblem (hicka) efter ursliten USB

Permalänk
Inaktiv

Ljudproblem (hicka) efter ursliten USB

Som titeln anger satt vid datorn, förkyld som attan. Plötsligt rinner det till en störflod av snor ur näsan och jag kastar mig iväg mot badrummet för att greppa papper. Ni kanske börjar förstå vartåt det barkar... sladden till mina USB-hörlurar av märke Razer modell Megalodon fastnar i mina birkenstock och slits med våldsam kraft ur datorn.

Till en början fattar jag inte varför jag inte får in kontakten i nån port, den är liksom blockerad. Inser ganska snart att jag med mitt våld slitit ur plaststiftet ur USB-kontakten och att stiftet sitter kvar i honan (alltså hörlurarna). Bara att dra ut den blockerande plastbiten som suttit i porten på datorn och trycka in eländet i ny fräsch port. Allt verkar frid och fröjd men nu efter ett tags användande har jag börjat märka en del fel som naturligtvis måste vara relaterade till detta:

Oavsett i vilken miljö jag befnner mig får ljudet "hicka" och tystnar någon sekund eller två med ojämna mellanrum. Kan komma allt ifrån en gång i minuten till en gång i kvarten (ca)

Ibland är det som om denna hicka är olidlig för stackars datorn; Ljudet lägger av helt och det räcker inte med att dra ur / sätta i USB-kontakten igen för att få igång det. Händer hittills bara i black ops 2 och leder till att jag måste stänga ner spelet, ur och i med USB till hörlurarna, starta spelet igen. När jag tittar i Audio-menyn i spelet kan jag när detta problem inträffar inte byta ljudkälla och vald källa (megalodon) är grå och statisk.

Vojne vojne vad kan det vara

Teori: Den urslitna kontakten i porten på datorns framsida ger någon slags signal interrupt eller kortis. Går det att disabla en ensam USB-port på datorn via BIOS? Lurarna glappar inte på sedvanligt vis så troligtvis höll lödningarna inuti kontakten.

Kom gärna med kreativa förslag som inte innehåller "köp nya lurar" för den är ju liksom last resort.

Tack på förhand / Tobbe

Permalänk
Medlem

Köp en ny sockel och löd dit?

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datortil...

Jag råkade ..nej det var inte jag, det var min syster som bröt av plastbiten i frontpanelen för många år sedan, det slutade med att jag fick dra ur kabeln till moderkortet för det blev kortslutning.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av R00t:

Köp en ny sockel och löd dit?

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datortil...

Jag råkade ..nej det var inte jag, det var min syster som bröt av plastbiten i frontpanelen för många år sedan, det slutade med att jag fick dra ur kabeln till moderkortet för det blev kortslutning.

Eftersom det är i fronten lutar det isåfall mera åt nån form av disable :/

Permalänk
Rekordmedlem

Frontportarna är ju lätta att koppla ur, bara dra loss kontakten på moderkortet, testa om det funkar sen och om det funkar vet du att du behöver byta frontportarna eller avstå från dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghostshades:

Eftersom det är i fronten lutar det isåfall mera åt nån form av disable :/

Tvivlar på att du kan disabla en kortslutning.

Du bör nog dra ut Front-USBkabeln ur Moderkortet.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FatherOfThree:

Tvivlar på att du kan disabla en kortslutning.

Du bör nog dra ut Front-USBkabeln ur Moderkortet.

Fo3

Ok men du tror att det rör sig om kortis och inget annat? Har själv ingen aning om en avbruten kontakt kan orsaka det eller ej. Känns ju som om jag vägrar denna port ström så borde problemet vara löst...? Men om det inte är möjligt att göra detta är det ju bara att glömma såklart. Såvida det inte går att fysiskt koppla bort BARA denna port...

Permalänk
Medlem

OM "hick-problemen" beror på din skadade USB-port,
så torde det bero på att 2 eller fler kontaktbleck/ledare i porten har fått kontakt med varann eller chassit.

Det borde gå att klippa kablarna bakom USB-porten, se bara till att kablarna inte kan få kontakt med sig själva, eller chassit.

Fo3

Edit: Felsök gärna först genom att ansluta headsetet till baksidan av moderkortet.
(med och utan frontportar anslutna till moderkortet).

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FatherOfThree:

OM "hick-problemen" beror på din skadade USB-port,
så torde det bero på att 2 eller fler kontaktbleck/ledare i porten har fått kontakt med varann eller chassit.

Det borde gå att klippa kablarna bakom USB-porten, se bara till att kablarna inte kan få kontakt med sig själva, eller chassit.

Fo3

Edit: Felsök gärna först genom att ansluta headsetet till baksidan av moderkortet.
(med och utan frontportar anslutna till moderkortet).

Baksidan (usb 3.0) glitchar också, men mycket mera sällan, kanske en-två ggr i timmen. Kanske headsetet tog skada trots allt. Tack för att du tog dig tid!