Hårdvaruaccelerering meningslöst med en modern processor?

Permalänk

Hårdvaruaccelerering meningslöst med en modern processor?

Hejsan!

Jag har sedan ett antal veckor tillbaka avaktiverat hårdvaruaccelerering i Adobe Flash och i Mozilla Firefox. För att bara kolla YouTube-filmer har detta inte påverkat mig någonting alls, bortsett från att själva YouTube-spelaren blir pixlig om man väljer 720p, eller mer lågupplöst material, och sedan klickar igång fullskärmsläget (och möjligtvis att YouTube-filmerna också blir lite pixliga i fullskärm om det är 720p eller mer lågupplöst material, jag är lite osäker kring just detta dock). Alltså verkar det som att hårdvaruaccelerering aktiverar någon form av kantutjämning som man annars går miste om, men någonting mer än detta har jag inte lagt märke till!

Så som jag har uppfattat det så är hårdvaruaccelerering väldigt nyttigt om man spelar tunga Flash-spel eller dylikt, då det höjer prestandan ganska markant, men för vanligt YouTube-tittande och surfande verkar det inte påverka någonting över huvud taget! Jag har en Intel i7 2600 som verkar klara sig jättebra utan någon hjälp från mitt 7970.

Anledningen till att jag har valt att avaktivera hårdvaruaccelerering är för att mitt grafikkorts fläktar är hårdkodade att öka 100~ RPM när belastningen går upp, vilket då leder till att ljudnivån inte förblir konstant när jag klickar igång nya flashfilmer lite då och då och samtidigt kör grafikkortsfläktarna, och de resterande fläktarna i mitt chassi, på lägsta styrkan för att uppnå så låg ljudnivå som möjligt.

Vad går jag miste om med hårdvaruaccelerering avaktiverat? Har jag rätt i min teori kring att det fungerar ypperligt att göra simpla saker, som att kolla YouTube-filmer, utan att grafikkortet ska komma in och hjälpa till med hårdvaruaccelerering?

Permalänk

Jag har märkt en andra grej! Videon, i flashfilmer, verkar hamna några millisekunder efter ljudet. Så i videos som den här, som har en sådan här "audio visualisation", känns det inte som att videon är riktigt lika exakt synkroniserad med ljudet jämfört med när man använder hårdvaruaccelerering.

Permalänk
Medlem

Ja en modern i5/i7 klarar ju av 720p utan problem, men nog borde ditt 7970 klara av att 720p utan att grafikkortsfläktarna borde spinna upp?

Sitter visserligen på ett Nvida själv, men en 720p verkar ju knappt belasta grafikkortet (och kollar man Cpu-användningen på min 3770K när den spelar upp samma saker känns den spontant rätt hög, men det är ju inte några problem heller).

Permalänk
Skrivet av Yrch:

men nog borde ditt 7970 klara av att 720p utan att grafikkortsfläktarna borde spinna upp?

Det handlar inte om att mitt 7970 blir särskilt belastat av flashfilmerna, för det blir det verkligen inte, utan det handlar om att det är hårdkodat in i mitt grafikkort (Asus Radeon HD 7970 Direct CU II TOP) att fläktarna ska öka försiktigt i fläktstyrka vid en viss belastning. Vid just användning av hårdvaruacceleration blir det nämligen på detta viset att grafikkortets fläktar ökar omkring 100 RPM – vilket då alltså är hörbart i ett tyst rum med alla fläktar på lägsta styrka.

Skrivet av Yrch:

Sitter visserligen på ett Nvida själv, men en 720p verkar ju knappt belasta grafikkortet (och kollar man Cpu-användningen på min 3770K när den spelar upp samma saker känns den spontant rätt hög, men det är ju inte några problem heller).

Får du hög CPU-användning när du avaktiverar hårdvaruaccelerering? Jag har, som sagt, avaktiverat det – men så här låg CPU-belastning får jag:

Permalänk
Medlem

Hårdvaruaccelerering påverkar inte videobehandling på något sätt nej, det underlättar enbart för processorn, vilket kan vara guld värt i en klen laptop eller htpc. Har du en modern desktop-processor vinner du inte mer än att processorn går svalare. Videobehandling kommer i ett senare steg i processen

Däremot låter det konstigt att ditt 7970 får varva upp fläktarna så pass mycket av det. Jag menar, även inbyggda kretsar som radeon 6250 orkar ju med den lasten...

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Skrivet av Starric:

Hårdvaruaccelerering påverkar inte videobehandling på något sätt nej, det underlättar enbart för processorn, vilket kan vara guld värt i en klen laptop eller htpc. Har du en modern desktop-processor vinner du inte mer än att processorn går svalare. Videobehandling kommer i ett senare steg i processen

Skumt! Min processor belastas ändå VÄLDIGT minimalt när hårdvaruaccelerering är avaktiverat. Men hur kommer det sig då att exempelvis YouTube-spelaren blir pixlig när man drar upp den i fullskärm och har hårdvaruaccelerering avstängt men att den blir kantutjämnad när man däremot har hårdvaruaccelerering påslaget?

EDIT: Fel av mig! Verkar som att det snarare är YouTube i sig som reagerar konstigt på när man har hårdvaruaccelerering påslaget gentemot när man har det avstängt.

YouTube-spelaren med hårdvaruaccelerering: http://anony.ws/i/2013/04/04/6mKdF.png
YouTube-spelaren utan hårdvaruaccelerering: http://anony.ws/i/2013/04/04/r4wiC.png

Skrivet av Starric:

Däremot låter det konstigt att ditt 7970 får varva upp fläktarna så pass mycket av det. Jag menar, även inbyggda kretsar som radeon 6250 orkar ju med den lasten...

Jag citerar mitt föregående inlägg:

Skrivet av Subdubwise:

Det handlar inte om att mitt 7970 blir särskilt belastat av flashfilmerna, för det blir det verkligen inte, utan det handlar om att det är hårdkodat in i mitt grafikkort (Asus Radeon HD 7970 Direct CU II TOP) att fläktarna ska öka försiktigt i fläktstyrka vid en viss belastning. Vid just användning av hårdvaruacceleration blir det nämligen på detta viset att grafikkortets fläktar ökar omkring 100 RPM – vilket då alltså är hörbart i ett tyst rum med alla fläktar på lägsta styrka.

Permalänk
Hedersmedlem

Tycker bara det blir massor fel med påslagen hårdvaruaccelerertion. Får microstutter och annat kul.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Det handlar inte om att mitt 7970 blir särskilt belastat av flashfilmerna, för det blir det verkligen inte, utan det handlar om att det är hårdkodat in i mitt grafikkort (Asus Radeon HD 7970 Direct CU II TOP) att fläktarna ska öka försiktigt i fläktstyrka vid en viss belastning. Vid just användning av hårdvaruacceleration blir det nämligen på detta viset att grafikkortets fläktar ökar omkring 100 RPM – vilket då alltså är hörbart i ett tyst rum med alla fläktar på lägsta styrka.

Har du testat att skapa en fläktkurva i MSI Afterburner?

Permalänk
Skrivet av Kent:

Tycker bara det blir massor fel med påslagen hårdvaruaccelerertion. Får microstutter och annat kul.

Kan du beskriva lite mer utförligt vad för några felaktigheter du stöter på när du har hårdvaruacceleration påslagen gentemot när du har den avstängd? Detta låter intressant!

Skrivet av Ashzala:

Har du testat att skapa en fläktkurva i MSI Afterburner?

Haha, fan vad alla ska behandla mig som en dum liten unge när jag nämner att det är hårdkodat in i mitt grafikkort att fläkthastigheterna ökar i relation till dess GPU-belastning.

Men ja, jag har en manuell fläktkurva i MSI Afterburner som ser ut på följande vis:

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Subdubwise:

Kan du beskriva lite mer utförligt vad för några felaktigheter du stöter på när du har hårdvaruacceleration påslagen gentemot när du har den avstängd? Detta låter intressant!

Bilden hackar, speciellt vid panoreringar eller när det händer mycket på en gång. Lite som Windows aero+flash/video problemen.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av Kent:

Bilden hackar, speciellt vid panoreringar eller när det händer mycket på en gång. Lite som Windows aero+flash/video problemen.

Och detta sker alltså när du har hårdvaruaccelerering påslagen?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Subdubwise:

Och detta sker alltså när du har hårdvaruaccelerering påslagen?

Yes.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Ja jag har också haft mer struliga erfarenheter med hårdvaruacceleration påslagen, eller att ens få igång det. Det bästa enligt mig är att bara köra på rå cpu-kraft, om man nu har en processor som orkar det utan problem

Men som jag ser på din skärmdump så verkar du inte lyckas slå av hårdvaruaccelerationen? Eftersom du får en cpu-last på knappt 5%? Det är väl vad man kan förvänta sig med det påslaget och cpu bara i idle. Jag vet iofs inte vad som krävs av 720p men 1080p får min gamla core2duo i 2,4ghz att gå i taket iaf. En 2600k i 3,8ghz borde iaf gå upp i typ 30% belastning känner jag spontant av 1080p (jag pratar nu h.264 i 1080p, inte youtube-videos)

Edit: Jag testade ett h.264 klipp i 1080p på min Sandy Bridge i3 precis och visst är det så att processoranvändningen bara ligger på runt 10% utan gpu-acceleration, på Youtube krävdes dock runt 30% för 1080p. Lustigt kan tyckas, men men, och då kan det väl kanske stämma att du kör på cpu du också. Isåfall, kör på med det och strula inte med gpu

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Skrivet av Starric:

Ja jag har också haft mer struliga erfarenheter med hårdvaruacceleration påslagen, eller att ens få igång det. Det bästa enligt mig är att bara köra på rå cpu-kraft, om man nu har en processor som orkar det utan problem

Men som jag ser på din skärmdump så verkar du inte lyckas slå av hårdvaruaccelerationen? Eftersom du får en cpu-last på knappt 5%? Det är väl vad man kan förvänta sig med det påslaget och cpu bara i idle. Jag vet iofs inte vad som krävs av 720p men 1080p får min gamla core2duo i 2,4ghz att gå i taket iaf. En 2600k i 3,8ghz borde iaf gå upp i typ 30% belastning känner jag spontant av 1080p (jag pratar nu h.264 i 1080p, inte youtube-videos)

Edit: Jag testade ett h.264 klipp i 1080p på min Sandy Bridge i3 precis och visst är det så att processoranvändningen bara ligger på runt 10% utan gpu-acceleration, på Youtube krävdes dock runt 30% för 1080p. Lustigt kan tyckas, men men, och då kan det väl kanske stämma att du kör på cpu du också. Isåfall, kör på med det och strula inte med gpu

Jag körde nyss en YouTube-film i 1080p, men det krävdes ändå bara 1-8 % hos alla fyra kärnorna (Adobe Flash verkar inte kunna utnyttja mer än 4 kärnor). Jag är helt hundra på att jag har fått hårdvaruaccelereringen avstängd, annars hade mitt grafikkort fortsatt att låta lite högre, under belastning, så som jag har beskrivit det tidigare här i tråden. Diagrammet över GPU-användningen avslöjar även det att hårdvaruaccelereringen är avstängd.

Permalänk

Gå in i CCC och justera inställningarna för videouppspelningen, du kan avaktivera alla "förbättringar" om du vill det. Se även till att du kryssar i att inställningarna skall användas även på internet video, eller vad det står.

Sök på youtube efter 4k videos, då syns belastningen lite tydligare

Permalänk
Skrivet av thereal_twisted:

Gå in i CCC och justera inställningarna för videouppspelningen, du kan avaktivera alla "förbättringar" om du vill det. Se även till att du kryssar i att inställningarna skall användas även på internet video, eller vad det står.

Det här må låta konstigt, men jag använder faktiskt inte CCC. Väljer alltid bort det när jag laddar ner nya drivrutiner.

Skrivet av thereal_twisted:

Sök på youtube efter 4k videos, då syns belastningen lite tydligare

Jag testade nyss att kolla på en "YouTube-4K-video" (2048*1536 pixlar) och då fick jag lite högre CPU-belastning. Men det är fortfarande ingenting extremt. Det är långt kvar innan processorbelastningen slår i taket.

Skärmdumpar:

Dold text