Amd och Nvidia i samma dator?

Permalänk
Medlem

Amd och Nvidia i samma dator?

Tjena, frågar åt en kompis som undrar lite bara. Det är så att han har ett GTX 690 som han använder, och nu är de så att han vill mina lite bitcoins iomed att hans dator står ändå på dygnet runt

Så frågan är, Kan man köra ett GTX 690 och AMD 7970 i samma dator utan strul? Tänkte mest på drivrutiner osv.
Moderkortet är: MSI Big Bang Xpower2.

Mvh

Permalänk
Avstängd

Nej

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem

Det måste vara exakt likadana grafikort.
T.ex 690 och 690. 7970 och 7970.

Visa signatur

RABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLE

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabinono:

Det måste vara exakt likadana grafikort.
T.ex 690 och 690. 7970 och 7970.

Men det ska ju bara vara ett "slavkort" alltså inte något han kommer använda förutom bitcoin. Det borde funka tycker jag, men antagligen med strul... men hej! kan ha helt åt helvete fel. D:

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Avstängd

Förut fanns det ju ett sätt där man kunde köra "Sli" med amd och nvidia.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem
Skrivet av WongFeiHung:

okej :/

Skrivet av gabinono:

Det måste vara exakt likadana grafikort.
T.ex 690 och 690. 7970 och 7970.

Han ska ju inte köra SLI/CROSSFIRE ( Han kör ju förstårs SLI på sitt 690). Han ska endast använda 7970 för bitcoins, inte nånting annat

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Men det ska ju bara vara ett "slavkort" alltså inte något han kommer använda förutom bitcoin. Det borde funka tycker jag, men antagligen med strul... men hej! kan ha helt åt helvete fel. D:

Precis^^

Skrivet av Dwightschrute:

Förut fanns det ju ett sätt där man kunde köra "Sli" med amd och nvidia.

Han ska ju inte köra SLI/CROSSFIRE mellan korten ju

Permalänk
Skrivet av gabinono:

Det måste vara exakt likadana grafikort.
T.ex 690 och 690. 7970 och 7970.

Nja, korten måste vara i samma serie som tex ett HD 6950 och ett 6970. Dock går det inte så där super att köra tex ett HD 6950 med ett HD 6870 har jag för mig.
Det går att köra ett tex HD 7970 och ett HD 7950 tillsammans så länge klockfrekvenserna och minnesmängden (?) är den samma. Du får alltså klocka ner eller upp ett utav korten om inte frekvenserna är lika.

Observera att alla var exempel. Så här fungerar det med hela AMD:s ''sortiment''. (Rätta mig här om jag har fel)

Visa signatur

3900X | ROG Strix X570-F | 2080 Ti | 3TB | 32GB | RM750x
ROG Zephyrus M16 | i9 | 48 GB | 3070ti | 3TB | 2K 165Hz
Canon EOS 7D Mark II | 24-105 f/4 | 50 f/1.8 | 70-200 f/4

Permalänk
Medlem

eftersom dom inte behöver kommunicera med varandra något så tycker jag det borde funka. kan dock bli strul med drivrutiner.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

låter som om det är gjort för problem....

vad jag vet går det att köra amd grafik, och sen ha ett nvidia kort dedikerat physx

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

eftersom dom inte behöver kommunicera med varandra något så tycker jag det borde funka. kan dock bli strul med drivrutiner.

Jo, jag tycker också de Men som sagt, nån måste veta säkert att de funkar innan jag säger för mycket till min kompis

Permalänk
Medlem
Skrivet av omg296:

Jo, jag tycker också de Men som sagt, nån måste veta säkert att de funkar innan jag säger för mycket till min kompis

Ta ditt 7970 och testa?

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaakaaN:

Ta ditt 7970 och testa?

ja de är tänkte jag göra om de skulle behövas Men han ska köpa 7970 imorn iaf, Och jag hinner inte åka till han
Annars får väl kortet i värsta fall ligga kvar i lådan tills hans andra dator är klar

Permalänk
Skrivet av KaakaaN:

Ta ditt 7970 och testa?

Ne det är lungt! Jag ska ändå ha det till en server senare!

Det är jag som ska köpa kortet btw!!

Visa signatur

| MOBO:MSI Big Bang-XPower II | CPU: Intel Core i7-3930K Socket 2011 | RAM: 32Gb Corsair Vengence LP | GPU: 1x Asus GeForce GTX690-4GD5 4GB | PSU: Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av ShaggyOnThaTube:

Ne det är lungt! Jag ska ändå ha det till en server senare!

Det är jag som ska köpa kortet btw!!

Yes, detta är min kompis som jag snackar om

Permalänk
Medlem

Man kan ju köra ett amd kort + ett nvidia kort för physx iallafall...

Permalänk
Medlem

det ser bökigt ut, men post #7 i detta forum: https://bitcointalk.org/index.php?topic=14406.0 har tydligen fått det att funka med lite äldre kort..

edit: men för att vara ärlig säger nog #8 i samma forum som det är, gör det lätt för dig och köp ett nvidia kort till. kan inte nya projektet köra 680 istället för 7970? kanske den hinner bitcoina ihop mellanskillnaden åt dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av R4UWR:

Man kan ju köra ett amd kort + ett nvidia kort för physx iallafall...

yes ..

Skrivet av runeman:

det ser bökigt ut, men post #7 i detta forum: https://bitcointalk.org/index.php?topic=14406.0 har tydligen fått det att funka med lite äldre kort..

edit: men för att vara ärlig säger nog #8 i samma forum som det är, gör det lätt för dig och köp ett nvidia kort till. kan inte nya projektet köra 680 istället för 7970? kanske den hinner bitcoina ihop mellanskillnaden åt dig

Ja de verkar ju intressant! Grejjen är de med att han har provat att mine'a med sitt 690 och då fick han ca 200Mhash/s, medans mitt 7970 singelkort arbetar i 600Mhash/s Det är ju därför han vill ha ett 7970 vid sidan om. Men men, om det inte funkar så får de vänta tills hans server är igång.

Permalänk
Medlem

Varför inte skaffa specifik bitcoin mining hårdvara? Dvs inte en GPU utan en liten dosa som du kopplar in med USB? Kommer dock inte ihåg vad dessa heter eller vad man nu ska söka på men från minnet så tror jag att de var flera gånger bättre än GPGPU på ett grafikkort.

Permalänk
Medlem

En snabb ninjafråga då ni kunniga tomtar glimsar in hit:

Måste 680 korten var EXAKT samma? 680 Kepler + 680 Kepler? Eller kan det vara två olika tillverkare? ett Msi och ett windforce eller vafan dom heter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spetch:

En snabb ninjafråga då ni kunniga tomtar glimsar in hit:

Måste 680 korten var EXAKT samma? 680 Kepler + 680 Kepler? Eller kan det vara två olika tillverkare? ett Msi och ett windforce eller vafan dom heter

Google hade sparat dej mycket tid. (och min)

Kepler är arkitekturen som 680 använder och hör egentligen inte hit.
SLI fungerar bara om det är samma GPU (AMD's CF är lite annorlunda här)
så ja det gåt att ta ett gigabyte med tex ASUS eller MSI med Zotac bara båda är 680. det fungerar inte om det är 670 med 680 tex.
ASUS 670 + ASUS 680= går ej.
ASUS 680 + ASUS 680= går bra.
ASUS 680 + Gigabyte 680= går bra.
...

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Google hade sparat dej mycket tid. (och min)

Kepler är arkitekturen som 680 använder och hör egentligen inte hit.
SLI fungerar bara om det är samma GPU (AMD's CF är lite annorlunda här)
så ja det gåt att ta ett gigabyte med tex ASUS eller MSI med Zotac bara båda är 680. det fungerar inte om det är 670 med 680 tex.
ASUS 670 + ASUS 680= går ej.
ASUS 680 + ASUS 680= går bra.
ASUS 680 + Gigabyte 680= går bra.
...

Absolut inte. Jag skrev en fråga här, sen gick jag och gjorde något annat tills man såg att ett svar ploppa upp på datorn.

Ok, tack för svar, då förstår jag lite bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av omg296:

yes ..

Ja de verkar ju intressant! Grejjen är de med att han har provat att mine'a med sitt 690 och då fick han ca 200Mhash/s, medans mitt 7970 singelkort arbetar i 600Mhash/s Det är ju därför han vill ha ett 7970 vid sidan om. Men men, om det inte funkar så får de vänta tills hans server är igång.

Skrivet av SanyaIV:

Varför inte skaffa specifik bitcoin mining hårdvara? Dvs inte en GPU utan en liten dosa som du kopplar in med USB? Kommer dock inte ihåg vad dessa heter eller vad man nu ska söka på men från minnet så tror jag att de var flera gånger bättre än GPGPU på ett grafikkort.

kolla in här då...meningslöst att betala 3500 för en rigg som klarar 600 mhash/s när du kan betala $274+shipping för en 4500 mhash/s usb pryttel

edit: +länk
https://products.butterflylabs.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av omg296:

Tjena, frågar åt en kompis som undrar lite bara. Det är så att han har ett GTX 690 som han använder, och nu är de så att han vill mina lite bitcoins iomed att hans dator står ändå på dygnet runt

Så frågan är, Kan man köra ett GTX 690 och AMD 7970 i samma dator utan strul? Tänkte mest på drivrutiner osv.
Moderkortet är: MSI Big Bang Xpower2.

Mvh

Utan strul är det aldrig. Jag körde 6970 CF med quadro i samma burk och det funka ganska bra. I en del program som Vue gick det riktigt bra och fick fullt quadro stöd även om kortet inte var aktivt.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Hedersmedlem

Beror på om Bitcoin-mjukvaran är skriven för att tillåta det. Rent teoretiskt skulle det gå utan problem, man kan ju ha flera grafikkort i samma dator utan att de jobbar tillsammans.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk

http://imgur.com/2NUTTMh.jpg

Jag Kan glatt meddela att det fungerar utmärkt! Jag är uppe i 588 Mhash/s nu!
Det enda problemet är att jag inte kan kolla temperaturen på mitt 7970 då mammabrädan/programmen prioriterar PCI-E_1 slotten och mäter endast temperaturen där. Men vi försöker hitta en lösning på detta.

Visa signatur

| MOBO:MSI Big Bang-XPower II | CPU: Intel Core i7-3930K Socket 2011 | RAM: 32Gb Corsair Vengence LP | GPU: 1x Asus GeForce GTX690-4GD5 4GB | PSU: Corsair AX 1200

Permalänk
99:e percentilen

Har en något relaterad fråga. Jag har ett 7970. När jag inte spelar minear jag bitcoins på det. Men det blir väldigt varmt pga att jag har tre skärmar (även när jag inte minear) – vi snackar 35 °C med en skärm och 70 °C med två/tre.

Kan jag sätta in ett 8500 GT, 9500 GS eller GT 230 och koppla mina två sidoskärmar till det? (Har de korten liggande, men inga AMD utom ett 4850, som drar för mycket ström för att det ska var motiverat.)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers