Problem med Synology NAS server

Permalänk

Problem med Synology NAS server

Hej! Jag har nu skaffat en Synology NAS server. Jag har också en Telia Smart Thomson router. Jag försöker nu skaffa en DDNS anslutning( dittnamn.synology.me) men det fungerar inte. När jag försöker logga in från internet så kommer en inloggnings skärm, men namnet på nas´en står inte och det går inte att logga in. Jag är osäker om det är nåt med brandväggen/portar i routern eller något annat. Är tacksam för alla svar MVH Pelle
http://www.netonnet.se/art/dator/lagring/nas/synology-disksta...

Permalänk
Medlem

Se över dina inloggningsinställningar i kontrollpanelen, kanske du har lyckats disablea access från WAN?

Visa signatur

mvh eller nått

Permalänk

Det står att det ska fungera. Måste jag "konfiguera" routern? Jag har även en extern IP 81.123.45. Kan det hjälpa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PellePelleson:

Det står att det ska fungera. Måste jag "konfiguera" routern? Jag har även en extern IP 81.123.45. Kan det hjälpa?

Du sa ju att du kommer åt en inloggningssida, vilket tyder på att portforwardingen är korrekt. Kan du ta en print screen på inloggningssidan så kan jag se om det är korrekt? Eller bara säga fall den är blå och det står DSM 4.x till exempel?

Visa signatur

mvh eller nått

Permalänk

Detstår DiskStation Manager 4.1

Permalänk
Medlem

Din NAS är inte åtkomlig..

Tog mig friheten att försöka nå din NAS via det IP-nummer du angivit. Du har en brandvägg som spärrar accessen. Förmodligen kan du nå NAS internt via din dator, men inte från internet.

-Enklast är att gå in i routern's hemsida och öppna alla portar till NAS med DMZ-alternativet. (Ge DMZ till den interna NAS-adressen, 192.... nånting)
-Alternativt försök ställa in routern från kontrollbordet i NAS med UPnP. (Konfig av Router)
-Sista varianten är att för hand skriva in de cirka 15 ip-portars som skall forwardas i routern's hemsida. Vilka det är ser du i NAS/Kontrollbord/Konfig av router

Sedan kan du kontrollera resultatet med internettjänsten Canyouseeme

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem
Skrivet av larryd:

Tog mig friheten att försöka nå din NAS via det IP-nummer du angivit. Du har en brandvägg som spärrar accessen. Förmodligen kan du nå NAS internt via din dator, men inte från internet.

-Enklast är att gå in i routern's hemsida och öppna alla portar till NAS med DMZ-alternativet. (Ge DMZ till den interna NAS-adressen, 192.... nånting)
-Alternativt försök ställa in routern från kontrollbordet i NAS med UPnP. (Konfig av Router)
-Sista varianten är att för hand skriva in de cirka 15 ip-portars som skall forwardas i routern's hemsida. Vilka det är ser du i NAS/Kontrollbord/Konfig av router

Sedan kan du kontrollera resultatet med internettjänsten Canyouseeme

Han angav väl ändå inte ett fullständigt ip? Eller har han redigerat bort sista delen?

Permalänk

Jag skrev 12345 Jag kan kolla upp ip när jag kommer hem. Tack så mycket för att ni tar er tid.

Permalänk
Medlem

Kan du logga in utanför ditt nätverk med IP istället för DNS?

Kom ihåg att även Synology NAS:en har en brandvägg dvs du har två brandväggar (en i routern och en i NAS:en) som måste tillåta uppkoppling.

Jag har själv en Synology som jag kommer åt utifrån. Det jag gjort är att öppna port 22 (för SSH) och 5000 och 5001 för webbinloggning i min router. För mig fungerar det då både med IP och DNS för att ansluta.

Permalänk
Skrivet av ClubT:

Kan du logga in utanför ditt nätverk med IP istället för DNS?

Kom ihåg att även Synology NAS:en har en brandvägg dvs du har två brandväggar (en i routern och en i NAS:en) som måste tillåta uppkoppling.

Jag har själv en Synology som jag kommer åt utifrån. Det jag gjort är att öppna port 22 (för SSH) och 5000 och 5001 för webbinloggning i min router. För mig fungerar det då både med IP och DNS för att ansluta.

Så jag skriver min externa ip i URL fältet? Om det inte går så har jag ju som sagt Telia smart. Jag är osäker hur man öppnar portar i denna...kanske man kan ringa Telia och be dem göra det?

EDIT: Externa ip´n är 81.233.250.129 och här är en bild från routern:

https://plus.google.com/photos/100302485218242316511/albums/5...

Permalänk
Medlem

Ett tips, du får fler svar om du citerar dem du svarar till.

För övrigt finns det säkert info om det på zih intervebz. Bara googla lite på din routermodell.

Visa signatur

mvh eller nått

Permalänk
Medlem

Nej...

Skrivet av PellePelleson:

Så jag skriver min externa ip i URL fältet? Om det inte går så har jag ju som sagt Telia smart. Jag är osäker hur man öppnar portar i denna...kanske man kan ringa Telia och be dem göra det?

EDIT: Externa ip´n är 81.233.250.129 och här är en bild från routern:https://plus.google.com/photos/100302485218242316511/albums/5...
https://plus.google.com/photos/100302485218242316511/albums/5...

..din NAS kan inte nås från internet. Du måste öppna portar i rotern.

...de flesta routrar tillåter inte att man kan använda egen extern IP-adress (för att tex testa) och din router gör det inte. Men du kan ju använda
http://www.canyouseeme.org/

Har du försökt att öppna portarna via NASen's-kontrollpanel/inställningavrouter och Upnp??

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Hedersmedlem

Du ska gå in i routern under Verktyg och sedan Spel & Programdelning. Beroende på vad du ska koppla upp med (vilken port) kan det finnas förskapade profiler, annars får du skapa en profil för din port. Om vi antar att det är port 80 du vill använda så väljer du Skapa ett nytt spel eller program. Välj HTTP server i första rutan och din NAS i den andra. Spara.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av larryd:

..din NAS kan inte nås från internet. Du måste öppna portar i rotern.

...de flesta routrar tillåter inte att man kan använda egen extern IP-adress (för att tex testa) och din router gör det inte. Men du kan ju använda
http://www.canyouseeme.org/

Har du försökt att öppna portarna via NASen's-kontrollpanel/inställningavrouter och Upnp??

Skrivet av giplet:

Du ska gå in i routern under Verktyg och sedan Spel & Programdelning. Beroende på vad du ska koppla upp med (vilken port) kan det finnas förskapade profiler, annars får du skapa en profil för din port. Om vi antar att det är port 80 du vill använda så väljer du Skapa ett nytt spel eller program. Välj HTTP server i första rutan och din NAS i den andra. Spara.

Jag har en "kontakt" på Telia som säger att jag kan ringa deras support direkt på måndag så öppnar dem portarna: 22, 5000, 5001 och 25565(minecraft )

Permalänk

Vill bara avsluta den här tråden med att säga att allt fungerar nu. Tack så mycket alla som har hjälpt till. Är det någon som vill ha en DOTA key?