Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Man undrar ju vart fan samhället är på väg om man blir anklagad för att vara ett troll bara för att man ifrågasätter varför någon köper en helt ny PSU utan något som helst skäl än att bara köpa nytt. En sak om det nya har något användbart som det gamla inte har, men bara köpa för att köpa har inte med entusiasm att göra. Som entusiast vill man åtminstone ha någon funktionskillnad. Går man så långt som du så är det konsumtionshysteri.

Då tycker jag att du kan fortsätta leva i din lilla bubbla och vägra köpa diverse artiklar så kan vi andra människor fortsätta att få köpa vad vi vill utan att bli anklagade för att överkonsumera.
Har jag haft ett nätagg i över 5 år så tycker jag att de kan vara en god tanke på att byta ut det, inget som handlar om att vara lurad av dessa tydligen Onda företag.
Som jag sa tidigare, lovar att du gör precis likadant så lägg ner nu och sluta leva i din bubbla ^^

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maho:

Då tycker jag att du kan fortsätta leva i din lilla bubbla och vägra köpa diverse artiklar så kan vi andra människor fortsätta att få köpa vad vi vill utan att bli anklagade för att överkonsumera.
Har jag haft ett nätagg i över 5 år så tycker jag att de kan vara en god tanke på att byta ut det, inget som handlar om att vara lurad av dessa tydligen Onda företag.
Som jag sa tidigare, lovar att du gör precis likadant så lägg ner nu och sluta leva i din bubbla ^^

Just det, jag lever i en bubbla för att jag ser ett par steg längre i konsekvenskedjan. Stick ut i världen och res lite innan du anklagar någon för att sitta i en bubbla. Finns ett lite större perspektiv till konsumtionen. Visst, vi är på ett entusiast forum och man konsumerar mera då, även om min entusiasm oftast handlar om att få så mycket som möjligt ur så lite som möjligt, grunden till överklockningen från en tid då det gällde många tusentals kronor mer än idag. Men man får ju ta att folk konsumerar, men jag hade åtminstone väntat mig lite mer syfte. Men men, detta leder ingen vart.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Maho:
Skrivet av Aleshi:

Vad har detta med watthysteri att göra? Bara för att man inte får sista ordet betyder det inte att man har "förlorat". Svälj era egon och släpp den här diskussionen, eller ta den privat.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Ja det finns kretsar ute som gör fantastiska saker med låg strömförbrukning. Men med det så kommer samma sak som om man skulle göra samma sak i bilbranchen.

"Vi har kommit på ett sätt att förbättra förbränningen och få ut bättre bränslekonomi!" och en del nickar, perfekt! En sekund senare däremot så säger någon. "Bättre förbränning? Vad händer om vi pressar in en top fuel bränsle och trycker in en supercharger?"

TS första post nämner "800 watt eller mer" som att det skulle vara mycket. Bygger man lite av prestandabygge, och vill kunna expandera i framtiden. (Mer diskar, till grafikort, ljudkort etc." så är 800-850w inte ens nära på att vara överdrivet.

Permalänk

Det är sant att folk har blivit väldigt hysteriska med att köpa överdimensionerade nätaggregat. Jag tror främst att detta beror på att de är rädda för att de ska få slut på ström om de i framtiden vill sätta in ytterligare en hårddisk, typ.

Det enda vettiga resonemanget till att köpa ett overkill-nätaggregat är om man går i tankarna kring att göra en rejäl uppgradering inom en snar framtid och därefter vill kunna behålla sitt nuvarande nätaggregat. Jag har själv ett nätaggregat på 580 W men efter några tester, gjorda med en energimätare, upptäckte jag att datorn endast drar mellan 300-350 W när jag belastar den så mycket som det bara går. Värt att tänka på är också att jag då faktiskt har en i7 2600-processor och ett överklockat 7970.

Den enda fördelen jag ser, med att köpa ett nätaggregat som kan leverera mer ström än vad man behöver, är att många nätaggregats "idealförbrukning" sker vid omkring 50 % belastning, vilket i sin tur också bidrar till lägre värmeutveckling, som borz nämnde tidigare här i tråden.

Permalänk
Medlem

Grejen är att det första man får veta när man bygger ihop datorer var att skaffa ett BRA nätagg, guld då som bäst. (iaf jag fick det) Jag har 1k watt eftersom jag har ett titan och planerar att skaffa en till om några år för att få ut så mycket som möjligt ur min dator utan att byta allt i den. Snart kommer dessutom regler om datorns elkonsumtion och att man måste ha ett bra nätagg. (källa: sweclockers posta det för någon månad sedan)

Permalänk
Skrivet av Redblaze:

Snart kommer dessutom regler om datorns elkonsumtion och att man måste ha ett bra nätagg. (källa: sweclockers posta det för någon månad sedan)

Om jag inte minns helt fel var de kraven dock löjligt låga, sett till hur moderna nätaggregat redan presterar – oavsett om det har en 80+ platinum-stämpel eller ingen stämpel alls.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Subdubwise:

Den enda fördelen jag ser, med att köpa ett nätaggregat som kan leverera mer ström än vad man behöver, är att många nätaggregats "idealförbrukning" sker vid omkring 50 % belastning, vilket i sin tur också bidrar till lägre värmeutveckling, som borz nämnde tidigare här i tråden.

Jag hänvisar till mitt exempel på föregående sida. Dessa drygt 3% som det skiljer teoretiskt i inmatad effekt mellan ett 1000W aggregat och ett 500W aggregat som båda belastas med 500W är försumbart. 19W kommer med stor sannolikhet inte göra någon skillnad på vare sig nätaggregatets fläkthastighet eller temperaturen i och runt omkring datorn.

Argument för att köpa ett aggregat som är ~2x större än man behöver som jag inte tycker är hållbara är:
- Nätaggregat är effektivast vid 50% belastning
- Nätaggregatens uteffekt försämras med tiden
- Jag vill vara framtidssäker

Dessa argument bygger enligt mig på okunskap och grundar sig förmodligen i att man har läst någonting, och sedan dragit felaktiga slutsatser utan att egentligen ha räknat på det. Jag vill inte på något sätt tracka ner på de som har köpt ett överdimensionerat aggregat, men jag hoppas däremot att jag får folk att tänka efter lite mer innan de gör onödiga impulsköp. Nätaggregatet är självklart den viktigaste delen i en dator, men för den delen kan man ändå vara kostnadseffektiv vid ett datorköp.

Argument jag kan acceptera:
- Jag gillar stora aggregat!
- Overkill? This... IS... SWECLOCKERS!!!!!

Argument och argument, mer åsikter egentligen, och därför finns det inget rätt eller fel. Så undrar någon varför du har så onödigt kraftfulla komponenter tycker jag du ska använda någon av de ovanstående två.

Skrivet av Redblaze:

Grejen är att det första man får veta när man bygger ihop datorer var att skaffa ett BRA nätagg, guld då som bäst. (iaf jag fick det) Jag har 1k watt eftersom jag har ett titan och planerar att skaffa en till om några år för att få ut så mycket som möjligt ur min dator utan att byta allt i den. Snart kommer dessutom regler om datorns elkonsumtion och att man måste ha ett bra nätagg. (källa: sweclockers posta det för någon månad sedan)

Skrivet av Subdubwise:

Om jag inte minns helt fel var de kraven dock löjligt låga, sett till hur moderna nätaggregat redan presterar – oavsett om det har en 80+ platinum-stämpel eller ingen stämpel alls.

Dessutom gällde det väl endast OEM datorer om jag minns rätt?

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Inaktiv

Jag brukar själv välja ett lite kraftigare nätagg så att det inte går så högljutt då det borde klara av en lägre belastning bättre

Permalänk
Medlem

jag kör AX 850 eftersom det är 100% passivt när jag surfar och väldigt sällan snurrar igång när jag spelar, sen har man svängrum att slänga in ett extra grafikkort om man så vill och ösa på med överklockning på både gpu's och cpu

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Jag brukar själv välja ett lite kraftigare nätagg så att det inte går så högljutt då det borde klara av en lägre belastning bättre

Effektiviteten skiljer inte mycket. Har du 50 eller 52W i värmeförluster att kyla så låter nog fläkten ganska lika ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohnnyGreed:

Om nu alla grafikkort och komponenter blir mer och mer strömsnåla för varje generation hur kommer det sig att det rekommenderas starkare och starkare nätagg? Ett värsting grafikkort idag borde ju dra mindre kräm än ett motsvarande som var aktuellt för 3 år sedan eller är jag helt av banan i mina resonemang? Funderade lite över detta då jag flera gånger sett folk rekommendera nätagg på 800 watt eller mer. Hur hänger det ihop egentligen? Ta t.ex. en rigg med 2-3 diskar, dubbla grafikkort m.m. Så som jag förstått så är en motsvarande konfiguration som är t.ex 4 år gammal betydligt törstigare än en setup som är av modernt snitt?

Strömsnålare i förhållande till prestanda ja...

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Personligen så försökte jag välja ett nätaggregat som skulle ligga runt 70-80% belastning när jag pressade alla komponenter till max. Jag hade även tanke på att komponenter blir mer och mer effektiva, och eftersom ett nätaggregat oftast är en komponent som rätt så ofta flyttar över till nya datorer när man uppgraderar så försökte jag vara framtidssäker, men ändå kostnadseffektiv. Till alla ni som säger att "ett nätaggregat är effektivare på 50% last än på 80%, därför är det bättre att överdimensionera" tycker jag vi kan räkna på det hela lite.

Säg att vi har ett 500W nätaggregat och ett 1000W nätaggregat, det mindre nätaggregatet kostar i grova drag 775kr mindre än det stora. En ungefärlig uppskattning av effektiviteten på ett 80+ Gold aggregat på 50% och 100% belastning bör då vara ungefär 90% respektive 87%.

Om vi har en dator som drar 500W vid absolut maxbelastning kommer då det lilla aggregatet dra 500/0,87=575W från väggen. Det stora kommer dra 500/0,9=556W. Det är en skillnad på 19W vid maxbelastning.
Om vi säger att 1kWh kostar 1kr (förmodligen väldigt högt räknat) så måste du ha igång datorn på maxbelastning i 40789h, eller 4 år och 240 dagar för att du ska tjäna in mellanskillnaden mellan det stora och lilla nätaggregatet. 775kr/(0,019kW/1kWh*1kr)=40789h
Om man inte har datorn på maxbelastning hela tiden (vilket väldigt få personer har), om mellanskillnaden är större eller om elpriset är lägre blir tiden det tar att tjäna in mellanskillnaden ännu länge.

"Men ett nätaggregats uteffekt försämras ju med tiden, det måste man också tänka på!" Visst, med innan dagen kommer då ett 1000W nätaggregat bara klarar av att mata ut 500W så slår jag vad på min egen dator att nätaggregatet sedan länge har dött av andra orsaker.

Mitt tips när man köper nätaggregat är alltså följande; köp ett aggregat baserat på din effekt vid maxbelastning och lägg på 20-25%. Skillnaden i inmatad effekt mellan ett stort och ett litet nätaggregat kan du istället tjäna in genom att t.ex. stänga av datorn när du inte använder den.

Håller med i stort, men tänkte bara flika in att det finns en annan fördel med ett kraftigare nätagg: kylningsanordningen brukar vara mer ordentligt tilltagen, och vid vardagsbelastning behöver då inte fläkten köras alls (det gäller åtminstone Seasonics X-serie). Då jag avskyr fläktljud så är detta särskilt tilltalande för min del.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Hedersmedlem

Problemet är okunnighet, idiotiska PSU-kalkylatorer (nätet kryllar av dom) och tillverkarnas rekommendationer. Visst tar tillverkarna i för att vara på den säkre sidan men tex rekommenderar Powercolor 500watt för deras HD6570 0_o

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maho:

vi andra människor fortsätta att få köpa vad vi vill utan att bli anklagade för att överkonsumera.

Det argumentet kan man applicera på watthysterin också. Man kan köpa ett 1200W agg till en dator med AMD A serie processor och en SSD bara för att man kan, nätagget är snyggt, det är roligt att shoppa eller dylikt.

Själv har jag 650W nätagg. Jag hade klarat mig bra med mindre.
Men jag ville ha ett kvalitetsnätagg. Dessutom så ville jag inte ha ett 'ormbo' av kablar i onödan och då får man antingen öppna nätagget och löda bort kablar man inte behöver eller skaffa modulärt nätagg. Jag föredrog att skaffa modulärt nätagg.
Nu var det ju några år sen, men när jag köpte så verkade det som att i stort sett alla nätagg som var modulära kvalitets nätagg låg på 600-700W och uppåt.
Då köpte jag hellre ett nätagg med för många watt som uppfyllde mina andra krav än att köpa ett nätagg med 'rätt' antal watt som inte uppfyller mina andra krav.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av backfeed:

Håller med i stort, men tänkte bara flika in att det finns en annan fördel med ett kraftigare nätagg: kylningsanordningen brukar vara mer ordentligt tilltagen, och vid vardagsbelastning behöver då inte fläkten köras alls (det gäller åtminstone Seasonics X-serie). Då jag avskyr fläktljud så är detta särskilt tilltalande för min del.

Sant, men det finns många nätaggregat i toppklassen som brukar vara passiva upp till 20-50% last, och som har uteffekt ända ner till 650W, och kanske t.o.m. lägre. Det var av precis den anledningen jag valde ett aggregat ur Corsairs AX-serie vid senaste datorköpet, för att ha en tyst dator vid surfande och lättare arbeten.

Man måste såklart väga för- och nackdelarna mot varandra, vilket är lite vad jag vill få fram. Motiverar man sitt köp av ett nätaggregat med någon av följande argument:
- Nätaggregat är effektivast vid 50% belastning
- Nätaggregatens uteffekt försämras med tiden
- Jag vill vara framtidssäker
anser jag inte att man har gjort tillräckligt med bakgrundsundersökningar för att ha kunnat gjort ett kostnadseffektivt val.

Skrivet av GuessWho:

Själv har jag 650W nätagg. Jag hade klarat mig bra med mindre.
Men jag ville ha ett kvalitetsnätagg. Dessutom så ville jag inte ha ett 'ormbo' av kablar i onödan och då får man antingen öppna nätagget och löda bort kablar man inte behöver eller skaffa modulärt nätagg. Jag föredrog att skaffa modulärt nätagg.
Nu var det ju några år sen, men när jag köpte så verkade det som att i stort sett alla nätagg som var modulära kvalitets nätagg låg på 600-700W och uppåt.
Då köpte jag hellre ett nätagg med för många watt som uppfyllde mina andra krav än att köpa ett nätagg med 'rätt' antal watt som inte uppfyller mina andra krav.

Det där är ett argument jag köper, eftersom du har gjort din bakgrundskoll och vägt för- och nackdelarna mot varandra. Hade du köpt ett aggregat på 1000W skulle jag däremot varit mer skeptisk.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Och här fortsätter just det som diskuteras i tråden. De flesta gamerdatorer behöver inte ens 550W, och Titan i SLI behöver inte 1000W om man verkligen inte överklockat allt möjligt i datorn ganska extremt. I Sweclockers test så drog systemet uppskattningsvis max 650W från nätaggregatet. Och det med en relativt strömhungrig 3960X överklockad rätt duktigt.

Rekommenderat för ETT titan är 600W, dvs 42A p å12v linan och det är inget att diskutera om.
ETT titan drar 250W men justerbart till 265W med mjukvara, det är 21A eller 22A med den högre gränsen.
Totalt för ett system med TVÅ titan rekommenderas då 63-64A på 12V linan och det utan krims krams i fläktväg, vattenpumpar osv.
Detta gör att ett agg på 800W är absoluta gränsfall i rekomendation för Titan i SLI OM det möter kravet på 12V linan.
200W overhead/buffert är inte overkill utan sunt förnuft för att få grejor att hålla längre samt agget vara tystare och svalare samt hålla längre då svalare är bättre för elektronik.
550W räcker med nöd och näppe till ett 680 men inte längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Problemet är okunnighet, idiotiska PSU-kalkylatorer (nätet kryllar av dom) och tillverkarnas rekommendationer. Visst tar tillverkarna i för att vara på den säkre sidan men tex rekommenderar Powercolor 500watt för deras HD6570 0_o

Inte att förglömma, budgetagg med fantasisiffror. När ett 630W budgetagg brinner så måste det till både kraftigare och bättre kvalitet för att vara på den säkra sidan, fastän 350W kvalitet är tillräckligt.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Jag ser inte problemet i att köpa ett nätagg med mycket watt. Det är ju inte precis som att det drar mera ström bara för att det kan, tvärtom lär det dra mindre eftersom det inte behöver arbeta lika hårt.
Skiljar oftast väldigt lite prismässigt mellan t.ex 550 och 850 watt, så varför inte ta ett 850 watt då? Det är ju inte sämre på nåt sätt.

Har själv suttit på 1200 watt i snart 5 år nu (min Antec P190 låda kom med dubbla nätagg, 550w+650w), såklart använder jag endast en bråkdel av den kraften men jag tycker det är trevligt att veta att om jag någon gång vill köra quad-SLI/CF så finns kraften där om det behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lacrits:

Nu generaliserar du ganska ordentligt.. Och du är då hjälten som vågar gå emot strömmen?
Jag vet att det finns en hel del här på forumet som är väldigt vettiga med sina råd och som kan motivera också.

Skickades från m.sweclockers.com

Haha men det är eller var sant, för varje gott råd så kom det 5 stollar och skyltade med nån wattkalkylator, har man läst matte på grundskolan så kan man räkna ut det själv genom att spana in diverse grafikkortstester där man kollar vad just den modellen man tänkt köpa drar, ofta är cpuerna överklockade och hdds och fläktar drar så pass lite alltså bara sno siffran rakt av från testet.

Var någon som skrev något sunt här innan, 75% av belastningen är rimligt då nästan alla nya guldnätdelar har god ljudbild upp till 70-80%, det skiljer 1-2% effektivitet mot 50% alltså 10-20watt om man belastar ett 1000w nätagg max, sen testas dom flesta systemen i 100% belastning blir alltid en dipp i watt när man spelar
Sen skrev någon en annan intressant grej att nätaggen åldras och blir sämre med tiden vilket stämmer och kollar man tester på nätdelar så klarar dom allt som oftast 100-200watt vilket bör göra att ett nätagg ska klara 5-7år som är garantitiden för dom flesta välkända och bra nätdelarna.

Men alla gör som dom själva vill så länge dom blir nöjda och glada

Skrivet av Gamers:

550W räcker med nöd och näppe till ett 680 men inte längre.

Haha alltså nej, 550 räcker till ett Titan även om du klockar det samt cpun.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamers:

Rekommenderat för ETT titan är 600W, dvs 42A p å12v linan och det är inget att diskutera om.
ETT titan drar 250W men justerbart till 265W med mjukvara, det är 21A eller 22A med den högre gränsen.
Totalt för ett system med TVÅ titan rekommenderas då 63-64A på 12V linan och det utan krims krams i fläktväg, vattenpumpar osv.
Detta gör att ett agg på 800W är absoluta gränsfall i rekomendation för Titan i SLI OM det möter kravet på 12V linan.
200W overhead/buffert är inte overkill utan sunt förnuft för att få grejor att hålla längre samt agget vara tystare och svalare samt hålla längre då svalare är bättre för elektronik.

Till att börja med räknar de med marginal när de sätter TDP. Och sedan räknar de med marginaler när de sätter rekommendationer. Ett ensamt Titan drar i praktiken drygt 200W under tung belastning. Men vi räknar på 265W för att vara på den säkra sidan. Då har de redan räknat med en väldigt tungdriven processor, många diskar och annat lullull i datorn när de sätter rekommendationen på 600W.

Men sedan undrar jag, det ser ut som att du säger emot mig i hur du skriver, men jag undrar vad det är jag skriver som du anser felaktigt. Jag kan inte se att du faktiskt säger emot mig om något. Ska vi dela upp mitt inlägg i delar och så får du svara på om något är fel så vet jag om du håller med mig eller inte:

"De flesta gamerdatorer behöver inte ens 550W,"

Sant eller falskt? Tänk vad behöver en 3770K och ett GTX 660Ti? I Sweclockers test drog ett system med 660Ti och väldigt mycket tyngre processor omkring 250W i tung belastning, med en 3770K hade det varit snålare. Självklart ska man ha marginaler. Men återigen, behövs det 550W för de flesta gamerdatorer? 550W har lagom stor marginal för de allra flesta gamerdatorer. Inte för alla givetvis.
Mitt subjektiva betyg för påståendet i kursiv stil ovan är därmed: Sant!

"och Titan i SLI behöver inte 1000W om man verkligen inte överklockat allt möjligt i datorn ganska extremt."

Sant eller falskt? Som sagt, i Sweclockers testsystem med en ovanligt strömhungrig processor som var överklockad så drog det runt 650W från aggregatet. Behöver man 1000W om man inte klockat betydligt mer? Jag kollade upp de billigaste nätaggen i klassen från Fractal Design, Cooler Master, Corsair, XFX och FSP. och 12v linan på dessa låg ensam mellan 38 och 61% marginal över 650W belastning. 38% marginal i sämsta aggregatet på enbart 12v linan ser jag som fullt godkänd marginal. Sedan får man tänka på att nätaggen ofta är specade till att klara peaks på ett par hundra watt extra.
Behöver man mer än 1000W om man inte överklockar hårt? Nej just det!
Mitt subjektiva betyg för påståendet i kursiv stil ovan är alltså: Sant!

Skrivet av Gamers:

550W räcker med nöd och näppe till ett 680 men inte längre.

Sweclockers testsystem (återigen med överklockad strömhungrig processor) drog inte mer än 300W från aggregatet med ett ensamt GTX 680. I min värld så är "nöd och näppe" den värre graden av "gränsfall" under gynnsamma omständigheter. GTX 680 klarar sig bra på ett normalt 550W även om du slänger in en massa ogynnsamma omständigheter som t.ex tung processor. Nöd och näppe är under 400W. Jag tror inte ens det är svårt att få en dator att fungera bra och felfritt med GTX 680 och ett modernt 400W aggregat, det kommer pressa aggregatet, och därmed kunna kallas nöd och näppe. Men med en 3570K kommer det inte vara en konst alls. Självklart är det inte rekommenderat, men om man gör det så är det ett starkt bevis för att 550W är långt ifrån nöd och näppe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Till att börja med räknar de med marginal när de sätter TDP. Och sedan räknar de med marginaler när de sätter rekommendationer. Ett ensamt Titan drar i praktiken drygt 200W under tung belastning. Men vi räknar på 265W för att vara på den säkra sidan. Då har de redan räknat med en väldigt tungdriven processor, många diskar och annat lullull i datorn när de sätter rekommendationen på 600W.

Men sedan undrar jag, det ser ut som att du säger emot mig i hur du skriver, men jag undrar vad det är jag skriver som du anser felaktigt. Jag kan inte se att du faktiskt säger emot mig om något. Ska vi dela upp mitt inlägg i delar och så får du svara på om något är fel så vet jag om du håller med mig eller inte:

"De flesta gamerdatorer behöver inte ens 550W,"

Sant eller falskt? Tänk vad behöver en 3770K och ett GTX 660Ti? I Sweclockers test drog ett system med 660Ti och väldigt mycket tyngre processor omkring 250W i tung belastning, med en 3770K hade det varit snålare. Självklart ska man ha marginaler. Men återigen, behövs det 550W för de flesta gamerdatorer? 550W har lagom stor marginal för de allra flesta gamerdatorer. Inte för alla givetvis.
Mitt subjektiva betyg för påståendet i kursiv stil ovan är därmed: Sant!

"och Titan i SLI behöver inte 1000W om man verkligen inte överklockat allt möjligt i datorn ganska extremt."

Sant eller falskt? Som sagt, i Sweclockers testsystem med en ovanligt strömhungrig processor som var överklockad så drog det runt 650W från aggregatet. Behöver man 1000W om man inte klockat betydligt mer? Jag kollade upp de billigaste nätaggen i klassen från Fractal Design, Cooler Master, Corsair, XFX och FSP. och 12v linan på dessa låg ensam mellan 38 och 61% marginal över 650W belastning. 38% marginal i sämsta aggregatet på enbart 12v linan ser jag som fullt godkänd marginal. Sedan får man tänka på att nätaggen ofta är specade till att klara peaks på ett par hundra watt extra.
Behöver man mer än 1000W om man inte överklockar hårt? Nej just det!
Mitt subjektiva betyg för påståendet i kursiv stil ovan är alltså: Sant!

Sweclockers testsystem (återigen med överklockad strömhungrig processor) drog inte mer än 300W från aggregatet med ett ensamt GTX 680. I min värld så är "nöd och näppe" den värre graden av "gränsfall" under gynnsamma omständigheter. GTX 680 klarar sig bra på ett normalt 550W även om du slänger in en massa ogynnsamma omständigheter som t.ex tung processor. Nöd och näppe är under 400W. Jag tror inte ens det är svårt att få en dator att fungera bra och felfritt med GTX 680 och ett modernt 400W aggregat, det kommer pressa aggregatet, och därmed kunna kallas nöd och näppe. Men med en 3570K kommer det inte vara en konst alls. Självklart är det inte rekommenderat, men om man gör det så är det ett starkt bevis för att 550W är långt ifrån nöd och näppe.

Vad som ett testsystem drar är inte relevant i något fall då det inte är en dator, bara minimalistiskt med moderkort en disk en simpel fläkt osv, rekomendationerna gäller om du vill att saker skall leva länge, punkt slut.
Vill man och känner sig som lyckogubbe kan man chansa att underdimesioneringen inte drar med sig dyrare komponenter i fallet när man kommer till vägens ände pga dumsnålheten.

1000W för Titan SLI är INTE extremfallet, det är med SUND buffert. Den dumsnåle testar med 800W och glömmer bort att minsta lilla belastning på 3.3V och eller 5V drar ner siffran för 12V och i många fall kraftigt på skräpagg.
Du kan inte använda testsytemet som referens då det inte har samma saker som en vanlig dator har, den saknar HDD:s, fläktar, div pumpar man i många fall har och annat som snabbt adderar ihop wattena.

Du är väldigt naiv om du tror att ett titan drar 200W under tung belastning, jag har med lätthet utan överklock fått kortet att maxa dom 265W som BIOS tillåter, 106% och det med vattenkylning så att varken fläkten tar ström eller temperaturen påverkar powerlimiten negativt, nä 250W+ är högst normalt och mycket mycket rimligt.
Ett titan drar i PRAKTISKA scenarior 250W eller mera, i många fall vill kortet ha än mer och skulle om man har moddat BIOS dra upp till 300W

Hysterin över att underdimensioner måste sluta då det är ren dumhet då världen inte går under pga att du sätter ett 1kW agg istället för ett på 850W, tvärt om du vinner på det i längden då det går svalare och tystare samt håller längre och du slipper byta i förtid men det är inget fel på konsumtionssamhället utan bara motorn i dagens ekonomi.
Det du säger är MAO FALSKT och förblir så tills du själv testat och VET sanningen. Gissningslek och tävling i underdimesionering är för mindre vetande, inte för folk som har sunt förnuft och varit aktiva i många år.
Du kan aldrig säga att deras testsytem drar X så då räcker Y när det är ren dumhet och grundrecept på katastrof utan man följer ALLTID rekommendationerna OM man vill ha ett system som fungerar säkert utan att riskeras att det drar med sig övriga delar i fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamers:

Vad som ett testsystem drar är inte relevant i något fall då det inte är en dator, bara minimalistiskt med moderkort en disk en simpel fläkt osv, rekomendationerna gäller om du vill att saker skall leva länge, punkt slut.
Vill man och känner sig som lyckogubbe kan man chansa att underdimesioneringen inte drar med sig dyrare komponenter i fallet när man kommer till vägens ände pga dumsnålheten.

1000W för Titan SLI är INTE extremfallet, det är med SUND buffert. Den dumsnåle testar med 800W och glömmer bort att minsta lilla belastning på 3.3V och eller 5V drar ner siffran för 12V och i många fall kraftigt på skräpagg.

Jag undrar fortfarande vad du argumenterar emot i sak? Har jag t.ex. rekommenderat 800W? Sweclockers testystem drar 650W från nätagget. Ett aggregat som kan leverera 1000w har rätt god marginal för andra saker.

Skrivet av Gamers:

Du kan inte använda testsytemet som referens då det inte har samma saker som en vanlig dator har, den saknar HDD:s, fläktar, div pumpar man i många fall har och annat som snabbt adderar ihop wattena.

Det ska en jävla massa diskar och pumpar till innan du kommer upp i 350W. Och då är det som sagt lite extremfall, i ett sådant bygge så gäller givetvis andra rekommendationer.

Skrivet av Gamers:

Du är väldigt naiv om du tror att ett titan drar 200W under tung belastning, jag har med lätthet utan överklock fått kortet att maxa dom 265W som BIOS tillåter, 106% och det med vattenkylning så att varken fläkten tar ström eller temperaturen påverkar powerlimiten negativt, nä 250W+ är högst normalt och mycket mycket rimligt.

Från nätagget? Under tung belastning så brukar ett extra Titan inte ge så mycket ens från väggen räknat. Jag har kollat på många ställen vid det här laget.

Skrivet av Gamers:

Hysterin över att underdimensioner måste sluta då det är ren dumhet då världen inte går under pga att du sätter ett 1kW agg istället för ett på 850W, tvärt om du vinner på det i längden då det går svalare och tystare samt håller längre och du slipper byta i förtid men det är inget fel på konsumtionssamhället utan bara motorn i dagens ekonomi.

Går det svalare? Hur mycket skiljer i effektivitet? Har du 1000W istället för 850W så belastar du det till 65% istället för 75% om du kör sweclockers testsystem vid full belastning. Det skiljer på sin höjd någon en enstaka procent i effektivitet mellan 65 och 75% belastning på ett ordentligt nätaggregat. Det blir några enstaka watt, obetydligt för en 140mm fläkt. Vill poängtera att jag fortfarande inte rekommenderat 850W. Men Titan i SLI klarar sig utmärkt med god marginal även med ett ganska strömhungrigt system i övrigt med ett 1000W aggregat.

Skrivet av Gamers:

Det du säger är MAO FALSKT och förblir så tills du själv testat och VET sanningen.

Vilket av mina påståenden? Är du ruskigt otydlig med flit? Är det för att du inte kan argumentera sakfrågor utan argumenterar runt dem? Och hur kan jag ändra sanningen och verkligheten genom att göra ett test?

Skrivet av Gamers:

Gissningslek och tävling i underdimesionering är för mindre vetande, inte för folk som har sunt förnuft och varit aktiva i många år.

Du baserar ju hela din argumentation på gissningar, jag är fullt öppen med vilka underlag jag använder för mina påståenden. Hur länge måste man varit aktiv exakt för att inte vara mindre vetande? Svara gärna på det?

Skrivet av Gamers:

Du kan aldrig säga att deras testsytem drar X så då räcker Y när det är ren dumhet och grundrecept på katastrof utan man följer ALLTID rekommendationerna OM man vill ha ett system som fungerar säkert utan att riskeras att det drar med sig övriga delar i fallet.

Kan man inte? Följer man ALLTID rekommendationerna? Även om de är utformade efter worst case scenarion med Prescott processor och 20 diskar, även om man har i3 och en SSD? Är du säker på att du sysslat på med hårdvara tidigare?

Återigen, peka ut vad som är falskt med dessa två citat jag nu presenterar nedan, inget tyckande, inget "det är bara så" inget "rekommendationer hurrdurr!" Inte prata runt och prata generella saker. Utan argument som berör citatets innebörd. Jag har numrerat påståendena så att du enklare kan peka ut vilket av argumentet som gäller vilket påstående.

1:"De flesta gamerdatorer behöver inte ens 550W,"

2:"och Titan i SLI behöver inte 1000W om man verkligen inte överklockat allt möjligt i datorn ganska extremt."

Permalänk
Medlem

Heja Aleshi!

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Jag undrar fortfarande vad du argumenterar emot i sak? Har jag t.ex. rekommenderat 800W? Sweclockers testystem drar 650W från nätagget. Ett aggregat som kan leverera 1000w har rätt god marginal för andra saker.

Det ska en jävla massa diskar och pumpar till innan du kommer upp i 350W. Och då är det som sagt lite extremfall, i ett sådant bygge så gäller givetvis andra rekommendationer.

Fattar du inte fortfarande? Vad jag sa vilket du missade var att 800W är gränsfall för Titan SLI med 1kW som sund buffert och då INTE i extremfallet vilket du tycks tro.

Skrivet av Aleshi:

Från nätagget? Under tung belastning så brukar ett extra Titan inte ge så mycket ens från väggen räknat. Jag har kollat på många ställen vid det här laget.

Titan drar utan att justera något 250W, med 100% powerlimit kan det dra 265W med 106% limit vilket mer ofta än sällan inträffar när man vet vad man gör utan att ens överklocka. Du behöver läsa på lite mera om hur mycket ett titan kräver.
Lite räknehjälp åt dig kan behövas.
http://www.sweclockers.com/recension/16541-nvidia-geforce-gtx...
730 vid SLI minus 475 vid enkelkort är en skillnad 255W vilket är inom spannet 250W vilket är normalvärdet och 265W vilket är maxvärdet på original BOIS till titan.
Men du kanske tycker 255W är sak samma som 200W , vad vet vi som ÄGER dessa kort.
200W ger dig ett 680. Normalbelastning är alltid samma sak som maxbelastning på grafikkort.

Skrivet av Aleshi:

Går det svalare? Hur mycket skiljer i effektivitet? Har du 1000W istället för 850W så belastar du det till 65% istället för 75% om du kör sweclockers testsystem vid full belastning. Det skiljer på sin höjd någon en enstaka procent i effektivitet mellan 65 och 75% belastning på ett ordentligt nätaggregat. Det blir några enstaka watt, obetydligt för en 140mm fläkt. Vill poängtera att jag fortfarande inte rekommenderat 850W. Men Titan i SLI klarar sig utmärkt med god marginal även med ett ganska strömhungrigt system i övrigt med ett 1000W aggregat

Givetvis går det svalare när det belastas lägre, behövs ingen raketforskare för att inse detta. Hur mycket det skiljer mellan X och Y är orelevant då det är bara mindre interlligena som lägger sig på gränsen och inte är medveta om att insatsen är högre än deras ekonomi tolererar.
Det kan skilja 10-12% effektivitet mot att ligga på gränsen och att lågga med 20-25% buffert och temeraturen på luften UT kan skilja 8-10 grader i temperatur vilet betydre att det ÄR netydande skillnad på komponenternas temeratur och elektronik gillar inte värme. Sen bör dyu kunna lägga ihop och inse att 1+1=2.

Skrivet av Aleshi:

Vilket av mina påståenden?

Till att börja med att du säger att Titan inte drar mer än 200W när det bevisligen drar 250w innan det throttlar ner när man ser till att temperaturen inte är en faktor.
Bättre du frågar MIG som VET då jag har just dessa kort, inte andra "källor" som i många fall skiter i resultatet utan bara vill ha visningar.

Skrivet av Aleshi:

Du baserar ju hela din argumentation på gissningar

Tyvärr inte bara rena fakta och givetvis relevanta sådanna delvis från egna erfarenheter vilket är dom viktigaste och mest relevanta dä div tester inte ger rätt eller ens en bild av det hela.

Skrivet av Aleshi:

Hur länge måste man varit aktiv exakt för att inte vara mindre vetande? Svara gärna på det?

Finns ingen undre gräns, bara man har förstahandserfarenhet av det och slutar underdriva behovet och lär sig följa riktlinjer.

Skrivet av Aleshi:

Kan man inte? Följer man ALLTID rekommendationerna? Även om de är utformade efter worst case scenarion med Prescott processor och 20 diskar, även om man har i3 och en SSD? Är du säker på att du sysslat på med hårdvara tidigare?

Har tyvärr varit som dig en gång i tiden när man var grön på området för ca 15 år sedan, men priset var högt både i pengar och komponenter som tog stryk.

När det finns mindre vetande som gissar och säger att du klara dig på 500W när inte ens enkel matematik ger att 550W räcker och det finns folk som inte lärt sig att själva räkna och litar blint på på dessa rakt felaktiga påståendena och det slutar med i bästa fall en instabil dator och i värre/mera normalfall en bunt förstörda komponenter som ekonomiskt tar tid att ta igen.

Skrivet av Aleshi:

1:"De flesta gamerdatorer behöver inte ens 550W,"

2:"och Titan i SLI behöver inte 1000W om man verkligen inte överklockat allt möjligt i datorn ganska extremt."

Läs resten, du har dessutom inte rätt definiton av saker och ting.
Bara för man behöver något innebär inte att man använder det vilket vi försöker inpränta på dom sista troende. Man skall ALLTID ha buffert vilket gör att 1kW faller inom ramen för normalfallet för Titan SLI
Därmen inte sagt att man kan klara sig på 850W OM man är äventyrlig och känner sig mogen att riskera 18 lök. Är man inte det är några få hundra mer en billig försäkring.
Man SKALL ALLTID utan undantag dimensionera för extremfall när allt belastas max med lite buffert, finns ingen anledning att snåla, det gör bara den som gillar att spela om pengar.
Resten från dig är meningslöst dravel utan substans, bara ordet att ett titan drar 200W diskar dig från fortsatt deltagnde i dom mer seriösa diskussioner inom området.

Permalänk
Hedersmedlem

Ingen kommentar

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

som nybörjare och första datorbygge så satte jag ihop första datorn själv förra året.

Det blev en i3 2120, gt520, 1 hdd, 2ram. I detta bygge köpte jag ett SFC 500w 80+ då jag inte hade någon aning om vad som krävs. i höstas blev det ett gtx660, i sommar kanske det blir ny processor, då är det skönt att slippa köpa nytt nätagg också.
Anledningen till att jag valde det nätagget var för att jag skulle få ihop en dator på 5000kr och hade inte någon att fråga.

Men tror att mycket beror på okunskap och inga bra guider/riktlinjer.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamers:

Fattar du inte fortfarande? Vad jag sa vilket du missade var att 800W är gränsfall för Titan SLI med 1kW som sund buffert och då INTE i extremfallet vilket du tycks tro.

Men dåså, du håller med mig om att 1000W räcker väl om man inte ska klocka med Titan i SLI? Bra!

Skrivet av Gamers:

Titan drar utan att justera något 250W, med 100% powerlimit kan det dra 265W med 106% limit vilket mer ofta än sällan inträffar när man vet vad man gör utan att ens överklocka. Du behöver läsa på lite mera om hur mycket ett titan kräver.
Lite räknehjälp åt dig kan behövas.
http://www.sweclockers.com/recension/16541-nvidia-geforce-gtx...
730 vid SLI minus 475 vid enkelkort är en skillnad 255W vilket är inom spannet 250W vilket är normalvärdet och 265W vilket är maxvärdet på original BOIS till titan.
Men du kanske tycker 255W är sak samma som 200W , vad vet vi som ÄGER dessa kort.
200W ger dig ett 680. Normalbelastning är alltid samma sak som maxbelastning på grafikkort.

Du hade varit med länge sa du? Alla recensioner visar samma sak, drygt 200W per Titan. Bara hemma hos dig drar det 265W. Men det kanske beror mer på dig än på recensionerna, du vet ju trots allt inte skillnad mellan effektuttag vid nätaggregatet och effektuttag vid väggkontakten.

Skrivet av Gamers:

Givetvis går det svalare när det belastas lägre, behövs ingen raketforskare för att inse detta.

Om effektiviteten på nätaggregaten är densamma vid den givna belastningen så blir spillvärmen identisk i watt mätt. Självklart går ett 15000W aggregat procentuellt lägre av sin kapacitet. Men då har det också kapacitet att pumpa ut 3000-4000W ren spillvärme. Så om det har 82% effektivitet vid 600W uttag och ett 900W aggregat också har 82% effektivitet vid det uttaget så kommer båda ge 131W spillvärme.

Skrivet av Gamers:

Hur mycket det skiljer mellan X och Y är orelevant då det är bara mindre interlligena som lägger sig på gränsen och inte är medveta om att insatsen är högre än deras ekonomi tolererar.

Mindre interlligena? Inte riktigt säker på vad du menar med det. Men jag tycker då att 38-61% överkapacitet inte är att "lägga sig på gränsen", allra helst inte som man medvetet räknat högt på effektkraven.

Skrivet av Gamers:

Det kan skilja 10-12% effektivitet mot att ligga på gränsen och att lågga med 20-25% buffert och temeraturen på luften UT kan skilja 8-10 grader i temperatur vilet betydre att det ÄR netydande skillnad på komponenternas temeratur och elektronik gillar inte värme. Sen bör dyu kunna lägga ihop och inse att 1+1=2.

1+1=2? Ja men om du klarar sådan matte så kan du ju kolla hur stora skillnader det är i watt mätt mellan 65% och 75% belastning. Förövrigt så är 65%-belastningen i exemplet med 1000W aggregat, det du tycker är för liten marginal. Vad är det du rekommenderar istället ? 1200W? Låt säga att du istället har 1200W aggregat, då är det 54% mot 65%, hur många watt skiljer det i spillvärme vid dessa belastningar? 6-7W? Runt det borde det bli om det skiljer en procentenhet effektivitet, vilket är högt räknat. Det ger inte 10grader i temperatur, inte ens med din matte kan du få till det. Men om du vill räkna på 800W så gör det, hur mycket skiljer 65% och 75% belastning?

Skrivet av Gamers:

Till att börja med att du säger att Titan inte drar mer än 200W när det bevisligen drar 250w innan det throttlar ner när man ser till att temperaturen inte är en faktor.

Fast det är du mot hela världen när du säger att det drar 250W out of the box. Recensioner brukar peka på drygt 200W.

Skrivet av Gamers:

Bättre du frågar MIG som VET då jag har just dessa kort, inte andra "källor" som i många fall skiter i resultatet utan bara vill ha visningar.

Just det, bättre att lyssna på killen som inte kan matte på ett litet svenskt forum än "källor" som Hexus, Guru3D och PCPerspective.

Skrivet av Gamers:

Tyvärr inte bara rena fakta och givetvis relevanta sådanna delvis från egna erfarenheter vilket är dom viktigaste och mest relevanta dä div tester inte ger rätt eller ens en bild av det hela.

Hoppas du inser att dina gissningar inte väger så tungt i mina ögon jämfört med siffror från recensioner.

Skrivet av Gamers:

Har tyvärr varit som dig en gång i tiden när man var grön på området för ca 15 år sedan, men priset var högt både i pengar och komponenter som tog stryk.

Ja just det, grön var det ja. Och 15 år sedan? Du sa väl att det inte spelade någon roll? Men du har redan försökt använda det som argument för din sak ett par gånger nu. Men du kan lägga ner det för jag hade redan haft min gröna period för 15 år sedan. Håll dig till att kalla mig "Mindre interlligen".

Skrivet av Gamers:

När det finns mindre vetande som gissar och säger att du klara dig på 500W när inte ens enkel matematik ger att 550W räcker och det finns folk som inte lärt sig att själva räkna och litar blint på på dessa rakt felaktiga påståendena och det slutar med i bästa fall en instabil dator och i värre/mera normalfall en bunt förstörda komponenter som ekonomiskt tar tid att ta igen.

Ja, vad är hårda siffror och mätresultat jämfört med din matte? Det läggs på marginal i led efter led så tillslut så är resultatet helt överdrivet. Blir lite höna av en fjäder av det hela.

Skrivet av Gamers:

Läs resten, du har dessutom inte rätt definiton av saker och ting.
Bara för man behöver något innebär inte att man använder det vilket vi försöker inpränta på dom sista troende. Man skall ALLTID ha buffert vilket gör att 1kW faller inom ramen för normalfallet för Titan SLI
Därmen inte sagt att man kan klara sig på 850W OM man är äventyrlig och känner sig mogen att riskera 18 lök. Är man inte det är några få hundra mer en billig försäkring.
Man SKALL ALLTID utan undantag dimensionera för extremfall när allt belastas max med lite buffert, finns ingen anledning att snåla, det gör bara den som gillar att spela om pengar.

Men peka ut vilket av mina påståenden från mitt första inlägg som är falskt istället för att slåss mot halmgubbar. Är det så svårt?

Skrivet av Gamers:

Resten från dig är meningslöst dravel utan substans, bara ordet att ett titan drar 200W diskar dig från fortsatt deltagnde i dom mer seriösa diskussioner inom området.

Ja just det. Kom tillbaka när du förstår dig på vad effektförluster är för något så kan du försöka med den dissen igen.

Permalänk
Medlem

jag håller mig mellan 600-900W när jag köper nätagg
och förstår inte varför man ska ha mer om man inte
ska ha två grafik kort och då är väll W på 24 v kablarna
som måste vara högre?
Det är väll det som bestämer vilket nätagg man behöver
till flera grafikkort?
eller har jag fel?

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Medlem
Skrivet av putte_br:

jag håller mig mellan 600-900W när jag köper nätagg
och förstår inte varför man ska ha mer om man inte
ska ha två grafik kort och då är väll W på 24 v kablarna
som måste vara högre?
Det är väll det som bestämer vilket nätagg man behöver
till flera grafikkort?
eller har jag fel?

Nätagg har i de allra flesta fall tillräckligt med kräm på 3,3v och 5v för de allra flesta byggen. Krävs intressanta specialbyggen för att överbelasta de linorna. Så det är 12v-linorna du ska gå på. Och du ska prioritera nätaggregat som har en stark 12v-lina framför de som har flera svagare. Hellre 1x 30A på 12v än 2x 17A.