Fem nätaggregat med 80 Plus Gold

Permalänk
Melding Plague

Fem nätaggregat med 80 Plus Gold

Fem nätaggregat från Corsair, Enermax, Fractal Design, PC Power & Cooling och Silverstone hittar till testlabbet. Den gemensamma nämnaren är hög verkningsgrad med 80 Plus Gold-certifiering.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Alltid kul läsning med tester av nätagg

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
99:e percentilen

Jag vill se passivt kylda nätagg med 80+ Titanium och minst 1500 W.

*The Typical SweClocker*

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av HurMycket:

Jag vill se passivt kylda nätagg med 80+ Titanium och minst 1500 W.

*The Typical SweClocker*

Nja, men ett test på passiva agg på 4-500W med 80+ "högre är bättre" hade varit riktigt roligt att se

För övrigt lite oväntat att ocz skulle dra till med det bästa agget i testet, de är ju annars kanske inte kända för kvalitet
Och tråkigt att Corsair inte fixat sitt Coilwhine än, går fetbort så länge de har det problemet..

Permalänk
Inaktiv

Har OCZ lyckats den här gången?

Permalänk
Medlem

Varför inte ett AX nätagg från corsair som är populära? imponerande att no-name nätagget som jag aldrig hört talas om innan tar hem priset i testet

Saknar också Hantol's Guld certifierade nätagg i testet!

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HurMycket:

Jag vill se passivt kylda nätagg med 80+ Titanium och minst 1500 W.

*The Typical SweClocker*

Jag tror inte Titanium räcker då. Det får nog bli 80+ Plutonium eller något med 99% verkningsgrad oavsett belastning. xD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oliver91:

Varför inte ett AX nätagg från corsair som är populära? imponerande att no-name nätagget som jag aldrig hört talas om innan tar hem priset i testet

Saknar också Hantol's Guld certifierade nätagg i testet!

Jag saknar också Hantol. :c
Högexplosiva nätagg har alltid varit roligt.

Permalänk
Snusfri

PC Power & Cooling Silencer Mk III 750 W såg mycket intressant ut.
Tyvärr så förstör den fula loggan på sidan för mig, men den borde gå att pilla bort.

Mitt TX 650w är jag dock riktigt nöjd med än så länge, men iomed att jag har 9st HDD's totalt + att jag kommer köra SLI så kan det nog ligga på gränsen.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Mycket kul att äntligen få se Super Flower på den svenska marknaden? Som jag har längtat. Men att det skulle vara OCZ som stod för de aggen det trodde jag inte

Skrivet av Oliver91:

Varför inte ett AX nätagg från corsair som är populära? imponerande att no-name nätagget som jag aldrig hört talas om innan tar hem priset i testet

Saknar också Hantol's Guld certifierade nätagg i testet!

Ja Hantol vore kul att se men de fick väl försäljningsstopp har jag för mig?

För övrigt så är väl Corsairs nya AX platinumcertifierade? Då passar de ju inte in i det här sällskapet

Edit: Kan väl tillägga att det bara är Silencer MK III på 750w eller mer som är gjorda av Super Flower. De klenare aggen är några år gamla och bara 80+ brons, samt tillverkade av Seasonic vilket iofs inte är dåligt det heller

Edit 2: Hardware Secrets verkade inte lika nöjda med PC Power & Cooling MKIII 750w :/ http://www.hardwaresecrets.com/article/PC-Power-and-Cooling-S...

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet varför tillverkare envisas med att täcka fläktar med stora plastbitar? Vet att OCZ gör likadant på deras modxstream serie.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Är det någon som vet varför tillverkare envisas med att täcka fläktar med stora plastbitar? Vet att OCZ gör likadant på deras modxstream serie.

http://www.sweclockers.com/image/red/2013/04/02/IMG_1286.jpg?...

skydda mot damm är det enda jag kan tänka på

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bakgrund:

Är det någon som vet varför tillverkare envisas med att täcka fläktar med stora plastbitar? Vet att OCZ gör likadant på deras modxstream serie.

http://www.sweclockers.com/image/red/2013/04/02/IMG_1286.jpg?...

För att rikta flödet till viktiga komponenter

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Mycket kul att äntligen få se Super Flower på den svenska marknaden? Som jag har längtat. Men att det skulle vara OCZ som stod för de aggen det trodde jag inte

Ja Hantol vore kul att se men de fick väl försäljningsstopp har jag för mig?

För övrigt så är väl Corsairs nya AX platinumcertifierade? Då passar de ju inte in i det här sällskapet

Edit: Kan väl tillägga att det bara är Silencer MK III på 750w eller mer som är gjorda av Super Flower. De klenare aggen är några år gamla och bara 80+ brons, samt tillverkade av Seasonic vilket iofs inte är dåligt det heller

ja, de nya AX aggen är platinum hade glömt det :=)

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av MrNeikter:

Har OCZ lyckats den här gången?

Tror jag inte, det är dotterbolag som designat/tillverkat enheterna.

Sarkasm.

Dold text
Permalänk
Medlem

När man inte har något att klaga på så kan man alltid dra till med "Saftig prislapp" under minussidan, lite drygt 100:- är inte mycket att orda om speciellt när det inte finns några andra svagheter.

Permalänk
Skrivet av Bakgrund:

Är det någon som vet varför tillverkare envisas med att täcka fläktar med stora plastbitar? Vet att OCZ gör likadant på deras modxstream serie.

http://www.sweclockers.com/image/red/2013/04/02/IMG_1286.jpg?...

För att undvika "kortslutning" av luften. Finns inte den där kommer stora delar av luftflödet att smita ut lättaste vägen utan att göra nytta, dvs kyla.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

Detta var ett trevligt test. Får jag tummarna loss och byter ut moderkort så att jag kan köra mina GTX570 i SLI så behöver jag byta nätagg då mitt nuvarande GS700 bara har två PCI-E-kontakter. Sambon kan ta över mitt om hon får för sig att köra SLI då hennes grafikkort inte behöver så mycket kräm.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk

Gold framkallar enorma gäspningar hos mig.
Någonting lägre än Platinum är fullkomligt otänkbart för mig oavsett prislapp.
Alltså är detta test värdelöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Mycket kul att äntligen få se Super Flower på den svenska marknaden? Som jag har längtat. Men att det skulle vara OCZ som stod för de aggen det trodde jag inte

Ja Hantol vore kul att se men de fick väl försäljningsstopp har jag för mig?

För övrigt så är väl Corsairs nya AX platinumcertifierade? Då passar de ju inte in i det här sällskapet

Edit: Kan väl tillägga att det bara är Silencer MK III på 750w eller mer som är gjorda av Super Flower. De klenare aggen är några år gamla och bara 80+ brons, samt tillverkade av Seasonic vilket iofs inte är dåligt det heller

Edit 2: Hardware Secrets verkade inte lika nöjda med PC Power & Cooling MKIII 750w :/ http://www.hardwaresecrets.com/article/PC-Power-and-Cooling-S...

Super Flower har funnits rätt länge på svenska marknaden.. NZXT Hale90 är också Super Flower t.ex. som är i stort identiskt med detta PCP&C agget.

Sen att HWS inte var så nöjda var att dom tyckte priset var lite högt. Sen ser man också i deras tester att värmen ger lite större utslag på testerna i högsta belastning.. Swec testar i rumstemp medan HWS testar kring 40-45C. Det kan ha extrem påverkan på prestandan.
Men hursom, agget klarar sig bra genom HWS tester också.. Kanske inte "fantastiskt" men väl godkänt.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Gold framkallar enorma gäspningar hos mig.
Någonting lägre än Platinum är fullkomligt otänkbart för mig oavsett prislapp.
Alltså är detta test värdelöst.

Har du ens ett cert på det agget du har i din signatur?

Permalänk
Skrivet av Pewtah:

Har du ens ett cert på det agget du har i din signatur?

?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

Har du ens ett cert på det agget du har i din signatur?

Haha, han har som max Guld, men troligen Silver. +1 för noteringen! Fredagshumor helt klart.

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Gold framkallar enorma gäspningar hos mig.
Någonting lägre än Platinum är fullkomligt otänkbart för mig oavsett prislapp.
Alltså är detta test värdelöst.

Gäspa på .. stäng ögon, öron och hjärna och gå i evig dvala!
Håll dig väck från Swec, du är en extremt otacksam och otrevlig typ som alla klarar sig utan.
Du tror inte det tatt Swec några timmar att producera detta test.. Och så ger du sånna spydiga kommentarer!
Kryp tillbaka under stenen du kom ifrån..

OT: Finns många agg i lägre 80plus grad än platinum som är mycket intressanta. Det är inte bara 80plus märkningen som är intressant.. Du får lära dig lite om nätagg.. du kan börja googla "PSU rippel" och "elektrolytkondensatorer"..

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

80+ är en certifiering, du har hx 850 i din signatur.

Du säger att "Gold framkallar enorma gäspningar hos mig." och att "Någonting lägre än Platinum är fullkomligt otänkbart för mig oavsett prislapp."

-.- d.v.s. det du har är otänkbart?

Permalänk

Trevligt test, men skulle vilja se ett test med slimmade tysta nätagg för mini-itx system som klarar en bra processor och ett kraftfullt grafikkort. Kanske 350w + ?

Permalänk
Skrivet av Pewtah:

80+ är en certifiering, du har hx 850 i din signatur.

Du säger att "Gold framkallar enorma gäspningar hos mig." och att "Någonting lägre än Platinum är fullkomligt otänkbart för mig oavsett prislapp."

-.- d.v.s. det du har är otänkbart?

Vanligtvis när man läser recensioner så gör man det för att man planerar en uppgradering.
När man uppgraderar så vill man att det ska vara någonting bättre.
Ja det vore otänkbart för mig att uppgradera till en Gold PSU.
Jag är mycket medveten om att min PSU är 80+ Silver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Vanligtvis när man läser recensioner så gör man det för att man planerar en uppgradering.
När man uppgraderar så vill man att det ska vara någonting bättre.
Ja det vore otänkbart för mig att uppgradera till en Gold PSU.
Jag är mycket medveten om att min PSU är 80+ Silver.

Jomenvisst, jag håller med dig!

Det är väldigt onödigt med produkter i mittensegmentet, vi måste tipsa hela världen om att vi inte är intresserade om att få läsa recensioner om i5or, Amd processorer, allt under 7950 och gtx 680.

Eftersom de inte är i toppskiktet.

Nej, det var din personliga åsikt antar jag och den respekterar jag, samtidigt som jag meddelar om en annan åsikt som kan gå i underlag för att det finns olika typer av behov här i världen.

Permalänk
Hedersmedlem

Nostalgiskt och roligt att se PC Power & Cooling i topp på en lista här. De har tillverkat en uppsjö av bra nätaggregat genom åren, men till för något år sedan var det fortfarande en pina att köpa dem genom svensk återförsäljare.

För ett bra nätaggregat tycker inte jag att prislappen var särskilt hög. Det är väl bara det att vi vant oss vid att priserna varit lägre än vanligt under en period.

Permalänk
Avstängd

Synd att alla kostar över 1000 kr.