"köpt" trasig förstärkare

Permalänk
Medlem

"köpt" trasig förstärkare

Hej. Jag var iväg och köpte en 5.1 förstärkare av en för ett tag sen. Vi bestämmde att den skulle betalas i efterhand då jag inte hade kontanter eller tillgång till internet banken. Men när jag kommer hem visar det sig att 3 av 5 uttag fungerar ej.
Jag har sagt till säljeren att dem är trasiga men hon säger att de fungerade när den hämtades vilket den inte gjorde och hon vill ha pengar omgående.

Så nu är min fråga till er. Vad skulle ni ha gjort?

Permalänk
Proffsmoddare

Provat den på plats innan köp.

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Medlem
Skrivet av sack:

Provat den på plats innan köp.

Vi hade ej tillgång till det på plats

Permalänk

jag tror det bästa är att lämna tillbaka den och kräva pengarna tillbaka om du betalat den.

Visa signatur

AMD Bulldozer 4.0Ghz 6 core | Asus Nvidia GTX550ti DirectCU | Barracuda 640GB | Barracuda 320GB | Barracuda 1000GB | 8GB 1.6Ghz DDR3 | Corsair 430CX PSU | AsRock 960gm | NZXT Source 210

Permalänk
Medlem

Fel på varan
Utgångspunkten är att det du och säljaren har avtalat om gäller. Men varan kan ändå anses felaktig om

*den inte är sådan som säljaren har sagt
*säljaren har låtit bli att upplysa dig om fel av mera allvarlig karaktär som säljaren kände till
*den var i väsentligt sämre skick än du kunde förutsätta, med ledning av priset och andra omständigheter.

Köparens skyldigheter
Vid privatköp har du som köpare en omfattande undersökningsplikt. Även om varan kan anses felaktig så får du som köpare inte åberopa fel som du måste antas ha känt till vid köpet. Om säljaren till exempel har uppmanat dig att undersöka varan och du inte har gjort det, kan du inte klaga på sådana fel som du borde ha upptäckt vid undersökningen.

Ångerrätt
Det måste stå inskrivet i avtalet att du har ångerrätt. Om det inte står med i avtalet kan du inte ångra dig efter det att ni har gjort upp affären.

Källa

Permalänk
Medlem

Då du inte hade möjlighet att prova den på plats och inte har betalat än låter det för mig som att köpet inte är genomfört. Och skullde då vilja påstå att det inte är för sent att ångra sig, men det bara är min tolkning.

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis en dum fråga, du är säker på att det du försöker spela upp är i flera kanaler? Alla maskiner klarar inte av att öeverera 5.1 ljud.

Hut och till vad är förstärkaren ansluten?

/kan inte editera inlägget med chrome på en ipad, därav stavningen.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Låter verkligen som att din ljudkälla ej är 5.1 eftersom du säger att enbart 2 av 5 funkar.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

I teorin har du rätt att få häva köpet, få en prissänkning eller få den reparerad.

I praktiken måste du på något sett kunna bevisa att felet var där ifrån början.

Den fördel du har är att du sitter fortfarande på pengarna vilket kan sätta press på säljaren att förhandla.

Permalänk
Medlem

Såvitt som jag förstått det sedan tidigare så är inte avtalet slutfört förräns du gett säljarens dens pengar. Nu vet jag inte om detta stämmer enligt lag. Kolla upp det med kommunens konsument rådgivning så kanske du får det löst för dig

Permalänk
Medlem

Du har provat köra testljud direkt från förstärkaren? Sedan kanske det bara är en säkring som har gått? En av mina förstärkare har t.ex. 2 säkringar, en för V-H, sedan en för C och surround.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torna:

Vi hade ej tillgång till det på plats

Skrivet av Toye666:

Fel på varan
Utgångspunkten är att det du och säljaren har avtalat om gäller. Men varan kan ändå anses felaktig om

*den inte är sådan som säljaren har sagt
*säljaren har låtit bli att upplysa dig om fel av mera allvarlig karaktär som säljaren kände till
*den var i väsentligt sämre skick än du kunde förutsätta, med ledning av priset och andra omständigheter.

Köparens skyldigheter
Vid privatköp har du som köpare en omfattande undersökningsplikt. Även om varan kan anses felaktig så får du som köpare inte åberopa fel som du måste antas ha känt till vid köpet. Om säljaren till exempel har uppmanat dig att undersöka varan och du inte har gjort det, kan du inte klaga på sådana fel som du borde ha upptäckt vid undersökningen.

Ångerrätt
Det måste stå inskrivet i avtalet att du har ångerrätt. Om det inte står med i avtalet kan du inte ångra dig efter det att ni har gjort upp affären.

Källa

Tror det är något i det här som säger om varför du inte fick möjligheten att testa enheten på plats, dvs blåsningsförsök.
Jag hade inte betalat en krona och lämnat tillbaka förstärkaren och krävt bensinpengar för dom kostnader som hon åsamkat dig.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk

Säker på att du som inte kan med förstärkaren då? Om vi säger att du spelar musik och bara får ut ljud 3 av 5.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

Är det ett privatköp eller har du handlat av en handlare? För är det en handlare så har du rätt att få varan reparerad om det är fel på den. Är det ett privatköp så är inte varan såld förrän du har betalat. Men du kan ju bara hålla på pengarna annars tills säljaren blir mer tillmötesgående. Men det låter inte som nån blåsning om säljaren inte ens krävt pengarna av dig på plats så be nån kolla på förstärkaren åt dig.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Inaktiv

Vad är det för källa? Om det är dator -> förstärkare så funkar det sällan att bara köra på och få ut 5.1.

Permalänk

Som många redan skrivit, men eget erfarenhet..
Farsan köpte 5.1 ljudpaket till datorn men fick bara ut 2.1 hur han än bråkade med skiten.
Datorn har förövrigt 7.1.. Vad det än är för skit vet jag inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Skrivet av quattro-2.6:

Som många redan skrivit, men eget erfarenhet..
Farsan köpte 5.1 ljudpaket till datorn men fick bara ut 2.1 hur han än bråkade med skiten.
Datorn har förövrigt 7.1.. Vad det än är för skit vet jag inte.

Musiken är producerad i 2.0. Vill man ha ljud i fler högtalare så får man köra ett ljudläge som mixar upp ljudet till fler kanaler.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Vad jag skulle gjort: Betalt förstärkaren. Kopplat in rätt och sett till att datorn levererar 5.1.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Skrivet av Dassh:

Såvitt som jag förstått det sedan tidigare så är inte avtalet slutfört förräns du gett säljarens dens pengar. Nu vet jag inte om detta stämmer enligt lag. Kolla upp det med kommunens konsument rådgivning så kanske du får det löst för dig

Avtal sluts när båda är överens antingen skrifligt eller muntligt. Oavsett hur man avtalar att lösa betalningen så är man ju ändå bunden till avtalet. Frågan här däremot är om säljaren levererat förstärkaren i det skick den skulle förväntas vara i.

Permalänk
Medlem

Här har du nog gjort bort dig är jag rädd.

Du har undersökningsplikt, säljaren har endast skyldighet att tala om fel hon vet/bör veta om. Inte särskilt svårt för säljaren i detta läget att påstå att hon aldrig använt mer än två kanaler och alltså inte vetat om felet.

Var det säljaren som omöjliggjorde undersökningen av varan, eller var det bara du som var för "bekväm" för att utföra den?

Annars är det som dom säger, även om inte pengarna bytt hand än så har ni ett avtal då ni uppenbarligen kommit överrens om att betalningen skall ske i efterhand och du redan tagit hem varan.

Sätt dig själv i hennes situation, hon säljer en så vitt hon vet fullt fungerande reciever till dig, hon är vänlig nog att låta dig betala i ett senare skede, sen ringer du och påstår att varan är trasig, efter att du tagit hem den, hon har ingen möjlighet att veta vad du gjort med den sen den försvann ut genom hennes dörr, med andra ord lär hon anta att det är du som har tagit sönder den, precis som dom flesta skulle gjort.

Ge kvinnan hennes pengar, se det som en läropeng, undersök varor innan du köper dom, om man inte får undersöka varan för säljaren kanske man ska se sig om efter en annan säljare.

Visa signatur

"Gräset är alltid vitare på vintern"

Permalänk

Vad för 5.1 förstärkare är det? Vad händer när du trycker på test-tons knappen (som eventuellt finns)

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk
Inaktiv

Kör test av högtalare i windows samt förstärkarens test..

Permalänk
Skrivet av anon173292:

Kör test av högtalare i windows samt förstärkarens test..

I windows är inte så bra alltid då man måste ha rätt typ av signal, rätt konfat med digitala utgånger etc för att 5.1 ljudet skall fungera korrekt där. Bättre att köra förstärkarens inbyggda.

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk

spela kortet;
nähänääääj jag har inte betalat, denna deal är ej giltigt:o
typ...

Visa signatur

|||