köp från Usa Tillkommer tull??

Permalänk

köp från Usa Tillkommer tull??

Hej!

Har tänkt att köpa ett par hörlurar de kostar 99 dollar och jag undrar om jag kommer att betala tull?

http://www.amazon.com/Technica-ATH-AD700-Open-air-Audiophile-...

Permalänk
Medlem

Har för mig att under 500 kr så är det ingen tull.
100 U.S. dollars = 644.3382 Swedish kronor

Skulle tro att du får tull, ja.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Entusiast

Om du har tur, nej. Men ja.

Permalänk
Medlem

svårt att säga, ibland klarar du dig utan och ibland åker du på tullskatt.
Räkna med att du får betala tullskatt och ta sedan ett beslut om det är värt pengarna och tiden eller inte.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdaN:

Har för mig att under 500 kr så är det ingen tull.

Från tullverkets webbsida:

Skrivet av tullverket.se:

Om försändelsen innehåller varor med ett sammanlagt värde på högst 1 300 kronor behöver du inte betala någon tull, momsen däremot får du betala.

Skrivet av tullverket.se:

Förutom tull och moms betalar du också en importdeklarationsavgift. Det är en avgift som Posten eller kuruirföretaget tar ut för att tulldeklarera din försändelse.

Sen kan förstås paket slinka igenom ibland.

Edit: lite för långsam tydligen...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lambdaN:

Har för mig att under 500 kr så är det ingen tull.
100 U.S. dollars = 644.3382 Swedish kronor

Skulle tro att du får tull, ja.

Det är väl om det sammanlagda värdet av vara och frakt inte överstiger 300:- som du slipper tull. Därmed är det inte sagt att du är garanterad tull/moms på en var som är dyrare. Du kan ha tur och paketet slinker igenom.

Visa signatur

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360

Permalänk

http://tullverket.se/innehallao/i/internethandelfranettlandut...

Dvs under 1300 är det ingen tull, du ska dock betala moms på allt över 200.
Tänk även på att de tar 100 spänn för att läsa av paketets värde.

Om inte tullen (well, posten really) kollar ditt paket så ska du själv anmäla införseln, men det är väl upp till din vilja att bryta mot lagen om du gör det i det skedet.

Så räkna på vad det kostar inkl moms+avgift, och glöm inte att moms även ska betalas på fraktkostnaden.

Visa signatur

Pain, Agony, Suffering, Torment. When the Rune is invoked, even the earth shall resonate its anguish.
Torment of the mind. Torment of the body. Torment of the soul. All will be made clear when the circle is drawn.

Permalänk
Medlem

Hmm, undrar vars jag fått 500 kr ifrån. Men nå väl.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk

500kr är gränsen för gåvor.

Visa signatur

Pain, Agony, Suffering, Torment. When the Rune is invoked, even the earth shall resonate its anguish.
Torment of the mind. Torment of the body. Torment of the soul. All will be made clear when the circle is drawn.

Permalänk
Medlem

Vart får du informationen till att det skulle vara momsfritt under 200kr ? :S

"citat från tullverket"

Momsen är 25 % på alla varor utom för livsmedel som är 12 % och för exempelvis tidningar är den 6 %. Momsen beräknas på inköpspris, fraktkostnad och tullavgift. Utländska periodiska publikationer med ett sammanlagt värde av högst 300 kronor är befriade från moms.

alltså 25% på allt utom livsmedel, och några andra grejer t.ex. tidningar, och utländska periodiska publikationer upp till 300 (typ nån typ av tidning/magasin skrivna på andra språk som släpps x antal ggr per år, eller nåt sånt skräp.

Skrivet av Shadowsoul:

http://tullverket.se/innehallao/i/internethandelfranettlandut...

Dvs under 1300 är det ingen tull, du ska dock betala moms på allt över 200.
Tänk även på att de tar 100 spänn för att läsa av paketets värde.

Om inte tullen (well, posten really) kollar ditt paket så ska du själv anmäla införseln, men det är väl upp till din vilja att bryta mot lagen om du gör det i det skedet.

Så räkna på vad det kostar inkl moms+avgift, och glöm inte att moms även ska betalas på fraktkostnaden.

Permalänk
Medlem

400kr är gränsen för gåvor.

källa http://www.tullverket.se/innehallao/g/gavafranutlandet/gavafr...

Skrivet av Shadowsoul:

500kr är gränsen för gåvor.

Permalänk

Items $99.95
$16.35 Estimated shipping & handling
$116.30Total before tax
$0.00Estimated tax to be collected
$29.08 Import Fees Deposit
$145.38 Estimated order total

det här är totala kostnaden. hur mycket kommer tullen att kosta isåfall??

Permalänk

Men om man köper i Europa inte utan för europa kommer Tullverket ta mitt packet då ? ?

Visa signatur

Intel core i7 4770k 4.4ghz|Msi 780 Lightning bios (skyn3t)|Msi Mpower Z87|16Gb,kingston hyperX predator,2400 MhZ| windows 8.1 Pro|H100 crosshair|Cooler Master HAF X|Antec High Current Gamer 900W 80+Bronze|smartPhone Lg g2 32Gb
Headset| logitech g430

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Nordman:

Men om man köper i Europa inte utan för europa kommer Tullverket ta mitt packet då ? ?

Inom EU nej.

Europa =/= EU.

Permalänk
Medlem

Det finns ju amazon.co.uk så är det inom EU och tullfritt. Man ser alltid totala kostnaden i kassan inkl med moms etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av terminator94zozo:

Items $99.95
$16.35 Estimated shipping & handling
$116.30Total before tax
$0.00Estimated tax to be collected
$29.08 Import Fees Deposit
$145.38 Estimated order total

det här är totala kostnaden. hur mycket kommer tullen att kosta isåfall??

Som redan sagt: ingen tull under 1300kr. Momsen tar Amazon direkt: 25% av $116.30 är $29.08 "Import Fees". Ditt totalpris $145.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Det finns ju amazon.co.uk så är det inom EU och tullfritt. Man ser alltid totala kostnaden i kassan inkl med moms etc.

Har för mig jag läste för ett tag sedan att även om det är amazon.co.uk, så kan varan skickas från t.ex. Kina och du åker på tull/moms ändå.
Så det kan vara bra att kolla vart varan skickas ifrån..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av Tanis:

Som redan sagt: ingen tull under 1300kr. Momsen tar Amazon direkt: 25% av $116.30 är $29.08 "Import Fees". Ditt totalpris $145.

Fan vad bra!! tack för svaret

Permalänk
Skrivet av terminator94zozo:

Fan vad bra!! tack för svaret

Har själv beställt lurar där för liknande pris, det blir det Amazon redan dragit med import fee osv inget extra tillägg utöver det.

Till dom som skrivit att man borde handla av EU amazon istället, det kan skilja väldigt mycket i pris beroende på vilken sida man är inne på tex så kan man spara 5-600 på att handla på .com sidan ibland istället för .co.uk vilket är konstigt men sant. Jag handlade ett par Sennheiser HD-25-1 II Adidas Edition som kostade 250+ euro på .de och .fr samt var ännu dyrare på .com men kostade 139 pund på .co.uk.

Permalänk
Rekordmedlem

Man bör inte glömma bort att man har ett lagstadgat skydd som konsument inom eu vilket man inte har om man importerar saker, det kan vara värt lite och det förklarar även en del av prisskillnaden.
http://www.konsumenteuropa.se

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av fårhäst:

Har själv beställt lurar där för liknande pris, det blir det Amazon redan dragit med import fee osv inget extra tillägg utöver det.

Till dom som skrivit att man borde handla av EU amazon istället, det kan skilja väldigt mycket i pris beroende på vilken sida man är inne på tex så kan man spara 5-600 på att handla på .com sidan ibland istället för .co.uk vilket är konstigt men sant. Jag handlade ett par Sennheiser HD-25-1 II Adidas Edition som kostade 250+ euro på .de och .fr samt var ännu dyrare på .com men kostade 139 pund på .co.uk.

yepp det skiljer en hel del mellan .com och .uk när det gäller mina hörlurar som jag ska köpa.

Permalänk
Medlem

Har beställt en del grejer från US&A, ibland har jag åkt på tull, ibland inte. När det varit mindre paket och skickat med "posten" så har jag oftast sluppit, när det varit med FEDEX/UPS (dyra och omständigt om man inte är hemma när dem kommer för övrigt..) så har jag alltid åkt på tull oberoende på hur stort och dyrt (har ju förvisso inte köpt billigare grejer som skickats med FEDEX/UPS) paketet var..

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Skrivet av SuperBerra:

Inom EU nej.

Europa =/= EU.

tack för svaret

Visa signatur

Intel core i7 4770k 4.4ghz|Msi 780 Lightning bios (skyn3t)|Msi Mpower Z87|16Gb,kingston hyperX predator,2400 MhZ| windows 8.1 Pro|H100 crosshair|Cooler Master HAF X|Antec High Current Gamer 900W 80+Bronze|smartPhone Lg g2 32Gb
Headset| logitech g430

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Så att fler intresserade kan hitta tråden.

Permalänk
Skrivet av fax110:

*Suck* Dom ändrar ju gränserna hela tiden. Kan inte vara mer än ett år sen som gränsen var på 500 kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fönstrputtsaren:

*Suck* Dom ändrar ju gränserna hela tiden. Kan inte vara mer än ett år sen som gränsen var på 500 kr

Det må vara men det måste ju vara bra att jag rättar och berättar hur det är just nu?

Permalänk
Skrivet av fax110:

Det må vara men det måste ju vara bra att jag rättar och berättar hur det är just nu?

Ja absolut. Hoppas det inte verkade som att jag suckade åt dig utan menade tullen. Det är jättebra att du informerar tack!

Permalänk
Medlem

vet inte om det är företag eller privatperson du köper av men testa attbe dem skriva "rätt" pris och "gift" på spec eller paket ?
går det inte så har du iafallal frågat....

lycka till

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fönstrputtsaren:

Ja absolut. Hoppas det inte verkade som att jag suckade åt dig utan menade tullen. Det är jättebra att du informerar tack!

Ber om ursäkt jag läse lite "dåligt" och tog åt mig av sucken, men jag håller men om att tullen är jobbiga när dom ska ändra saker hit å dit,