Snea pci-e strömkablar? Graffekort där man kopplar in strömmen på annat håll?

Permalänk
Medlem

Snea pci-e strömkablar? Graffekort där man kopplar in strömmen på annat håll?

Tjena!

Köpte nyss ett HTPC chassi där jag precis kopplat in allting och sen när jag skulle stänga igen datorn så märker jag att PCI-E strömkablarna är ivägen för att kunna stänga chassit.. finns det några annorlunda kablar man kan köpa för att koppla in strömmen annorlunda? Eller något nytt radeon/nvidiakort där man kopplar in strömmen bak på kortet istället för på sidan? Vet att jag sett sådana innan men kan inte hitta några nya...

Hoppas ni kan hjälpa! Tack

Permalänk
Inaktiv

Lägg gärna upp bild på problemet.

Permalänk
Medlem

Måste bara säga att jag tycker det är väldigt konstigt att det inte är standard med kontakterna back på grafikkorten, flickvännen har det på sitt Radeon hd6770, grymt mycket lämpligare imo

Permalänk
Medlem

Ja definitivt enklare.. men i de flesta fall antar jag att det är bäst att ha det på sidan av graffekortet, annars vore det skumt att de har de som standard!

Filmade problemet istället för att lägga upp bild här är klippet: http://www.youtube.com/watch?v=7wgXsEh2R6w

tack!

Permalänk
Medlem

Jisses va dumt, det går ju presis där.... Mitt Geforce sitter då längst bak i alla fall som tur är. Men beror väl lite på att du har ett rejält stort grafikkort oxå antar jag för de där chassit kanske så här i efterhand om man säger så

Visa signatur

Fear

Permalänk
Medlem

Går det inte att trycka till kablarna? Annars får du nog hitta ett annat grafikkort btw vilket kort är det?

Permalänk
Medlem

Mjo, köpte typ den största HTPCn jag kunde hitta för att sakerna skulle passa. Hade en noctua 12h i tidigare chassi eller vad den heter, men den fick DEFINITIVT inte plats i denna iaf ^^ räknade jag inte direkt med heller.

Men nä går inte att trycka till :/ blir värsta bucklan uppåt i mitten av chassit om jag försöker skruvar på toppen.
det är ett 6950 flashat till 6970

köpa nytt graffekort vore okej om det inte går att lösa på annat sätt, men hittar inte något nytt o fint graffekort med strömkablarna som kopplas in där bak.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Troopah:

Ja definitivt enklare.. men i de flesta fall antar jag att det är bäst att ha det på sidan av graffekortet, annars vore det skumt att de har de som standard!

Filmade problemet istället för att lägga upp bild här är klippet: http://www.youtube.com/watch?v=7wgXsEh2R6w

tack!

Precis som jag var rädd för att det skulle va, sticker själva "socketen" ut? Plastdelen på själva kabeln. Eller är det kabeln? Det går inte försöka våldböja kabeln försiktigt så att du får dit chassit?

Annars kan jag se 2 lösningar; Slipa (försiktigt) ner plastgrejjen som sitter runt uttaget på grafikkortet på ena sidan, så att du därigenom kan dra nån förlängning/bygga en egen "kabelsocket" som sätts sidleds istället.

ELLER, Modda din htpc lite, sätt något fränt "fläktutblås" precis där kabeln sitter så att plåten bucklar upp lite där. Typ något som denna har http://www.diecastalley.com/images/products/detail/AMT636.jpg på huven fast lite mer diskret kanske. Finns flera sånnahär till bilar: http://migastyling.com/se/p/2558/scoop-till-motorhuv-32 , leta upp någon billig liten och bara limma på (efter du gjort ett hål i chassit först då )

Permalänk
Medlem

Kollade o det finns vinklade kablar här o köpa för under 50 lappen
http://search.eim.ebay.se/?kw=6-Pin+to+6-Pin+PCI-E+90+Degree+...

Visa signatur

Fear

Permalänk
Medlem

Inte jättesugen på att hålla på att mecka, tänkte mest om de finns någon sne kabel man kan köpa, typ som det finns för S-ATA hårddiskar.
Det går att våldböja kabeln men de kommer vara en stor buckla i mitten på chassit då när skruvar är på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fear:

Kollade o det finns vinklade kablar här o köpa för under 50 lappen
http://search.eim.ebay.se/?kw=6-Pin+to+6-Pin+PCI-E+90+Degree+...

ååhh! Kung! ska ta och kolla in ser ut som den perfekta lösningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Troopah:

ååhh! Kung! ska ta och kolla in ser ut som den perfekta lösningen

Jag gillar den oxå för även fast min har därbak så e den där strömmen på nätagget så jäklars tung o stel så den står rakt ut därbak och nästan rädd att den skall böjja ner kontakten eller nåt o tar platts oxå så jag funderar köpa sån ja me. Får väl messa den där o fråga va frakten blir.

Visa signatur

Fear

Permalänk
Medlem

hehe ja gör det är något orolig för att det fortfarande inte kommer gå att stänga chassit ordentligt även fast man har den.. men man kanske kan slipa ner den plastbiten där kablarna sitter i annars.

Någon som vet om det finns något GTX 660/670/7950 där man kopplar in strömmen där bak?

Permalänk
Medlem

Mitt MSI GTX 650 är därbak i alla fall

Visa signatur

Fear

Permalänk
Medlem

Löd på kablar direkt på kortets kontakt?

Permalänk
Medlem

Skulle jag aldrig våga jag är mer för att det ska funka utan o behöva göra några fancy grejer slipa ner sockeln något är nog de mest fancy jag skulle kunna tänka mig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av WEBRUNNER:

Löd på kablar direkt på kortets kontakt?

Då har du ingen chans att få ut nån garanti på kortet om det skulle bli nåt fel framöver under garantitiden

Visa signatur

Fear

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fear:

Då har du ingen chans att få ut nån garanti på kortet om det skulle bli nåt fel framöver under garantitiden

Hade varit snuskigt svårt att isolera allt och inte kortsluta något också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fear:

Då har du ingen chans att få ut nån garanti på kortet om det skulle bli nåt fel framöver under garantitiden

Du har rätt och inget jag skulle göra men klämmer man in för stora komponenter i en för liten låda lever man ändå farligt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214934:

Hade varit snuskigt svårt att isolera allt och inte kortsluta något också

Nja inte så farligt, du får givetvis använda isolerade kablar och inte skala så mycket att bara koppartrådar sitter utanför väggarna mellan de olika pinnarna.

Permalänk
Medlem

HD 7790 har pci-e placerat på kortsidan

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214934:

Hade varit snuskigt svårt att isolera allt och inte kortsluta något också

Jaså? En av dom enklare lödningarna antar jag trots att jag inte är expert direkt...