Prestanda per krona, "chart"

Permalänk
Avstängd

Prestanda per krona, "chart"

Hej, jag håller på med ett skol arbete och jag är väl för AMD när det gäller det mesta.
SKa bara bevisa det för alla andra i klassen under ett obligatoriskt tal.

Nog för att det är betygsgrundande, men jag tänkte om nån vet/sett någon bra price per performance chart.
så jag kan få fram vad de skulle få för sina pengar, gärna med senaste drivrutiner, jag hittade inte för mycket.
(fan vad kört för mig ifall nVidia skulle ha bättre priser för prestanda)

Annars går det bra med vanliga benchmarks så länge de är lätt förståeliga.

Ok tack ni gör inte uppgiften åt mig, det skulle vara kul att veta vad som är bäst just nu också.

Visa signatur

ffffffffc

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

du kan säga att 7970 är både billigare och snabbare än ett 680 och samma sak med 7950 och 670

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

du kanske skulle ta ett ämne din klass förstår om ni nu inte går nån datorlinje på gymnasiet/högskola.

Du skulle kunna satsa på någon FPS per krona diagram men annars blir det jobbigt.
(ska jag vara ärlig förstår jag inte ens frågan).

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Hittade denna, vet inte alls vad för resultat dom bygger sin chart på, men kan vara värt att kolla på. Som vanligt är high end kort så som 7970 och inte för att tala om Titan långt långt i från prisvärda utifrån vad för prestanda man får.

http://www.videocardbenchmark.net/gpu_value.html

Permalänk

Här är ett litet tips iaf för prestanda. Vet inte om det är med nya drivisar dock. http://www.videocardbenchmark.net/high_end_gpus.html

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/recension/15858-nvidia-geforce-gtx...

Sedan letar du efter priser.

Här finns en länk där man testar 500-series mot 6000 och 7000-serien

Du verkar väldigt övertygad om att AMD är bättre vilket troligtvis inte är fallet. Dessutom brukar pris/prestanda vara väldigt jämnt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilWord:

du kan säga att 7970 är både billigare och snabbare än ett 680 och samma sak med 7950 och 670

Nja, inte riktigt.

7970 GHz presterar mer eller mindre likvärdigt med GTX 680. Ett 670 är överlägset ett 7950 som oftast presterar likt 660ti om än aningen bättre överlag. 670 matchar 7970 icke GHz ganska så bra, åtskilliga skillnader inom olika applikationer.

Förövrigt så bör trådskaparen möjligtvis ha beräkningskraft, multigpu lösningar, olika användningsområden etc i åtanke. Tänk rendering och kanske t.o.m. hur Nvidia's och AMD's kort behandlar data om du nu känner för att slå på lite mer. (CUDA cores bl.a.)

För- och nackdelar till allt givetvis.

Permalänk
Medlem

Så ditt "skolarbete" går alltså ut på att du, som AMD-fanboi, skall bevisa inför din skolklass (som kanske har noll intresse för datorer) varför just AMD är bättre än motsvarigheten ifrån Intel/nVIDIA?

Permalänk
Medlem

Du kan ju använda dig av Sweclockers tester med tabellen "Prestandaindex" och sedan priser från prisjakt.se och därefter göra en egen prestanda per krona chart

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av kobb3:

http://www.sweclockers.com/recension/15858-nvidia-geforce-gtx...

Sedan letar du efter priser.

Här finns en länk där man testar 500-series mot 6000 och 7000-serien

Du verkar väldigt övertygad om att AMD är bättre vilket troligtvis inte är fallet. Dessutom brukar pris/prestanda vara väldigt jämnt.

TomsHardware.com kör en guide varje månad, mest prestanda för pengarna. Finns även guider/charts (listor).

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem

Boost!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thyrix:

Riskorn per minut ?

Permalänk

tror han har lite datornördar i klassen ..

Permalänk

AMD's drivrutiner.... njaaaaaaa

Visa signatur

Moderkort:Asus Sabertooth Z77 Processor:i5 3570K 4.1 Ghz RAM:Corsair 8GB Vengeance 1600Mhz Processor kylare:Corsair Hydro H100i Nätaggregat:Corsair HX 750W 80+ Gold Modulär Grafikkort:Gigabyte GeForce GTX 680 2048MB Super Overclock Ljudkort:Asus Xonar D2X/XDT SSD:Samsung SSD Basic 840-Series 250GB Hårddisk:1TB Seagate Barracuda 7200rpmSkärm:Acer 24'' GD245HQAbid 120Hz Chassi:NZXT Tempest 410 Elite Svart

Permalänk
Skrivet av Slabb^:

Så ditt "skolarbete" går alltså ut på att du, som AMD-fanboi, skall bevisa inför din skolklass (som kanske har noll intresse för datorer) varför just AMD är bättre än motsvarigheten ifrån Intel/nVIDIA?

Tror det kommer bli liiiiite pinsamt, hade en i min klass som hade en presentation där människan drog upp League of Legends hela tiden.

Visa signatur

Moderkort:Asus Sabertooth Z77 Processor:i5 3570K 4.1 Ghz RAM:Corsair 8GB Vengeance 1600Mhz Processor kylare:Corsair Hydro H100i Nätaggregat:Corsair HX 750W 80+ Gold Modulär Grafikkort:Gigabyte GeForce GTX 680 2048MB Super Overclock Ljudkort:Asus Xonar D2X/XDT SSD:Samsung SSD Basic 840-Series 250GB Hårddisk:1TB Seagate Barracuda 7200rpmSkärm:Acer 24'' GD245HQAbid 120Hz Chassi:NZXT Tempest 410 Elite Svart

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Slabb^:

Så ditt "skolarbete" går alltså ut på att du, som AMD-fanboi, skall bevisa inför din skolklass (som kanske har noll intresse för datorer) varför just AMD är bättre än motsvarigheten ifrån Intel/nVIDIA?

Tråkig ton, jag är ingen AMD fanboi när jag har kollat runt på forumet så har jag hittat många som har övertygat mig om att AMD är bättre än nVidia i pris per FPS

De har inte noll intresse annars skulle jag inte valt det här, vad jag minns sett så vann de en hel del FPS per krona.

Ett stor tack till alla som har bidragit med något.

Visa signatur

ffffffffc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiqt:

Riskorn per minut ?

Såklart! En numera vital procedur för skapandet av fläktar!

Titta bara på skönheten i action!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Widholm:

tror han har lite datornördar i klassen ..

Haha "lite"

Visa signatur

ffffffffc

Permalänk
Skrivet av LucasSj:

Haha "lite"

Äh inte så noga

Permalänk
Skrivet av DeadPixel:

Tror det kommer bli liiiiite pinsamt, hade en i min klass som hade en presentation där människan drog upp League of Legends hela tiden.

jag hade "show and tell" i 6an.. Så skulle vi prata i 1-2min. Jag tror jag tof en pingisboll från fritids och berättade att den var vit och kunde studsa ungefär sedan kom en kille som var intresserad av sci-fi och höll ett 10-15 min långt föredrag om stargate sg-1 han hade med sig bilder på varje person och prata mycket utförligt om alla karaktärer.
DET var pinsamt.

Permalänk
Visa signatur

Moderkort:Asus Sabertooth Z77 Processor:i5 3570K 4.1 Ghz RAM:Corsair 8GB Vengeance 1600Mhz Processor kylare:Corsair Hydro H100i Nätaggregat:Corsair HX 750W 80+ Gold Modulär Grafikkort:Gigabyte GeForce GTX 680 2048MB Super Overclock Ljudkort:Asus Xonar D2X/XDT SSD:Samsung SSD Basic 840-Series 250GB Hårddisk:1TB Seagate Barracuda 7200rpmSkärm:Acer 24'' GD245HQAbid 120Hz Chassi:NZXT Tempest 410 Elite Svart

Permalänk
Skrivet av Widholm:

jag hade "show and tell" i 6an.. Så skulle vi prata i 1-2min. Jag tror jag tof en pingisboll från fritids och berättade att den var vit och kunde studsa ungefär sedan kom en kille som var intresserad av sci-fi och höll ett 10-15 min långt föredrag om stargate sg-1 han hade med sig bilder på varje person och prata mycket utförligt om alla karaktärer.
DET var pinsamt.

Var ungen Sheldon Cooper eller?

Visa signatur

Moderkort:Asus Sabertooth Z77 Processor:i5 3570K 4.1 Ghz RAM:Corsair 8GB Vengeance 1600Mhz Processor kylare:Corsair Hydro H100i Nätaggregat:Corsair HX 750W 80+ Gold Modulär Grafikkort:Gigabyte GeForce GTX 680 2048MB Super Overclock Ljudkort:Asus Xonar D2X/XDT SSD:Samsung SSD Basic 840-Series 250GB Hårddisk:1TB Seagate Barracuda 7200rpmSkärm:Acer 24'' GD245HQAbid 120Hz Chassi:NZXT Tempest 410 Elite Svart

Permalänk
Skrivet av DeadPixel:

Var ungen Sheldon Cooper eller?

Nein, På högstadiet gick han däremot runt med L4D keps, t-shirt osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadPixel:

Men herregud, nu är det bevisat att ett 7970GHz ger mer prestanda per krona än ett gtx 680, naturligtvis är det inget fel på ditt 680 men för ts ändamål så vinner ett 7970 vilket bara är att acceptera? Nu är det fan du som visar fanboy-fasoner.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Skrivet av chaos_maniac:

Här är ett litet tips iaf för prestanda. Vet inte om det är med nya drivisar dock. http://www.videocardbenchmark.net/high_end_gpus.html

Skrivet av kobb3:

http://www.sweclockers.com/recension/15858-nvidia-geforce-gtx...

Sedan letar du efter priser.

Här finns en länk där man testar 500-series mot 6000 och 7000-serien

Du verkar väldigt övertygad om att AMD är bättre vilket troligtvis inte är fallet. Dessutom brukar pris/prestanda vara väldigt jämnt.

Detta test är TOTALT opålitligt. Ett 670 är inte bättre än två.
Samma sak med 7970, ett är inte bättre än två.
Hade man testat med t.ex SmallLuxGPU hade det varit andra bullar. PassMark är optimerat för Nvidia.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Skrivet av Bakgrund:

Men herregud, nu är det bevisat att ett 7970GHz ger mer prestanda per krona än ett gtx 680, naturligtvis är det inget fel på ditt 680 men för ts ändamål så vinner ett 7970 vilket bara är att acceptera? Nu är det fan du som visar fanboy-fasoner.

Har aldrig visat några "fanboy fasoner"....

Visa signatur

Moderkort:Asus Sabertooth Z77 Processor:i5 3570K 4.1 Ghz RAM:Corsair 8GB Vengeance 1600Mhz Processor kylare:Corsair Hydro H100i Nätaggregat:Corsair HX 750W 80+ Gold Modulär Grafikkort:Gigabyte GeForce GTX 680 2048MB Super Overclock Ljudkort:Asus Xonar D2X/XDT SSD:Samsung SSD Basic 840-Series 250GB Hårddisk:1TB Seagate Barracuda 7200rpmSkärm:Acer 24'' GD245HQAbid 120Hz Chassi:NZXT Tempest 410 Elite Svart

Permalänk
Skrivet av Widholm:

Nein, På högstadiet gick han däremot runt med L4D keps, t-shirt osv

Cool kille, vill fan va som han!

Visa signatur

Moderkort:Asus Sabertooth Z77 Processor:i5 3570K 4.1 Ghz RAM:Corsair 8GB Vengeance 1600Mhz Processor kylare:Corsair Hydro H100i Nätaggregat:Corsair HX 750W 80+ Gold Modulär Grafikkort:Gigabyte GeForce GTX 680 2048MB Super Overclock Ljudkort:Asus Xonar D2X/XDT SSD:Samsung SSD Basic 840-Series 250GB Hårddisk:1TB Seagate Barracuda 7200rpmSkärm:Acer 24'' GD245HQAbid 120Hz Chassi:NZXT Tempest 410 Elite Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadPixel:

Har aldrig visat några "fanboy fasoner"....

Inte alls.

Skrivet av DeadPixel:

AMD's drivrutiner.... njaaaaaaa

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av DeadPixel:

Cool kille, vill fan va som han!

You wish