sleeving: jag e körd.. en extra orange kabel, dubbelkabel... var ska den vara

Permalänk
Medlem

sleeving: jag e körd.. en extra orange kabel, dubbelkabel... var ska den vara

Tja swec

jag sitter och sleevar, har sleevat klart 6 och 8pinen och det är 24pin kvar

jag har alltid sleevat en kabel åt taget men denna gången så tog jag ut alla, och har tappat var en av kablarna ska sitta:/
det är ett silverstone strider som jag sleevar så det är ett modulärt 24pin

problemet är att på ena 24pin kontakten så saknas det en kabel(hål nummer 20) och på den andra så finns det en dubbelkabel(hål nr 13), det är en orange kabel och enligt

så är det en sense kabel

var ska jag stoppa den? ska jag dissa den eller ska jag stoppa den i nummer 20? de sa att jag skulle ha en blind kabel till hål 20 men denna gången så är det ett modulärt nätagg jag sleevar.. båda 24pin kontakterna är honor

hjälp uppskattas verkligen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

Tja swec

jag sitter och sleevar, har sleevat klart 6 och 8pinen och det är 24pin kvar

jag har alltid sleevat en kabel åt taget men denna gången så tog jag ut alla, och har tappat var en av kablarna ska sitta:/
det är ett silverstone strider som jag sleevar så det är ett modulärt 24pin

problemet är att på ena 24pin kontakten så saknas det en kabel(hål nummer 20) och på den andra så finns det en dubbelkabel(hål nr 13), det är en orange kabel och enligt http://www.modding-faq.de/moddingfaq/atx-stecker/9_ATX-Stecke...
så är det en sense kabel

var ska jag stoppa den? ska jag dissa den eller ska jag stoppa den i nummer 20? de sa att jag skulle ha en blind kabel till hål 20 men denna gången så är det ett modulärt nätagg jag sleevar.. båda 24pin kontakterna är honor

hjälp uppskattas verkligen

Förstår inte problemet riktigt. Vad är det för färg på kabeln? Sätt den enligt schemat du länkat?

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk

Det ska vara en brun och en orange kabel tillsammans i hål 13, utan att de är isolerade från varandra. Vilken orange du väljer spelar ingen roll. I hål 20 ska det inte vara någonting om inte ditt nätaggregat specifikt hade en blind kabel där från början.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Rekordmedlem

Den du kallar 20 är -5V och den brukar vara tom, vad är det för kabel du har över då? har du mätt något ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted82:

Förstår inte problemet riktigt. Vad är det för färg på kabeln? Sätt den enligt schemat du länkat?

jo det är så här att jag tog ut alla kablar utan att veta var dem var och när jag var klar med 24pin som ska sitta i moderkortet så upptäckte jag att i den andra änden så var det en dubbelkabel och nu vet jag inte var den ska vara, ska den sitta i hål nr 20?

Skrivet av Paddan1000:

Det ska vara en brun och en orange kabel tillsammans i hål 13, utan att de är isolerade från varandra. Vilken orange du väljer spelar ingen roll. I hål 20 ska det inte vara någonting om inte ditt nätaggregat specifikt hade en blind kabel där från början.

i mitt fall så det två oranga kablar i hål 13, dubbelkabeln sitter i 24pin kontakten som ska sitta i nätagget.

ang blindkabel så var det vad jag gjorde innan när jag sleevade 24pin där en kabel saknades, men i nu är det modulärt

Skrivet av mrqaffe:

Den du kallar 20 är -5V och den brukar vara tom, vad är det för kabel du har över då? har du mätt något ?

jag tror inte jag vågar pga jag har tagit loss alla kablar på ena sidan av 24pin kabeln

det en smal orange kabel.. tror att jag ska ha den i 20? vad tycker du? för var ska den sitta annars?

Permalänk
Rekordmedlem

Kabeln ska absolut inte sitta i 20 på moderna prylar !

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Gulbanan:

jag tror inte jag vågar pga jag har tagit loss alla kablar på ena sidan av 24pin kabeln

det en smal orange kabel.. tror att jag ska ha den i 20? vad tycker du? för var ska den sitta annars?

Det ska du verkligen inte ha. Modulära nätagg har internt fördelade kontakter och de är INTE det samma som de som är den standard 24pin ATX kontakten. Dvs du måste kolla detta innan du plockar isär kabeln. Kontakta tillverkarna för vettigast svar. Eller öppna upp hela agget och mät vart alla går.

Följande färgkodning är ganska standard:
Orange (+)3,3V
Röd (+)5V
Gul (+)12V
Svart (Ground)
Vit

Alla orange:a kablar ska alltså fungera att koppla ur samma kontakt på nätagget in i de utvalda kontakterna på 24-pin ATX en.

3,3V == 3,3V.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

update

Skrivet av DavidtheDoom:

Det ska du verkligen inte ha. Modulära nätagg har internt fördelade kontakter och de är INTE det samma som de som är den standard 24pin ATX kontakten. Dvs du måste kolla detta innan du plockar isär kabeln. Kontakta tillverkarna för vettigast svar. Eller öppna upp hela agget och mät vart alla går.

Följande färgkodning är ganska standard:
Orange (+)3,3V
Röd (+)5V
Gul (+)12V
Svart (Ground)
Vit

Alla orange:a kablar ska alltså fungera att koppla ur samma kontakt på nätagget in i de utvalda kontakterna på 24-pin ATX en.

3,3V == 3,3V.

Dold text
Skrivet av mrqaffe:

Kabeln ska absolut inte sitta i 20 på moderna prylar !

hej igen

här kommer lite bilder på 24pin kontakten som ska sitta i moderkortet

där ser ni det tomma hålet och dubbelkabeln

och andra sidan

kontakten som ska sitta i nätagget är också en 24pin hona, känner nån som också har strider nätagg, kanske kan hjälpa mej

Skrivet av Solding:

solding hjälp ^^

Permalänk
Medlem

löst!!!

tack för er tid swec^^

problemet är löst^^

jag vet var den smala kabeln ska sitta, den ska sitta i 20,googlade efter bilder och hittade det^^

sista frågan^^ ifall ni pallar^^

jag vill att det ska se så fint ut som möjligt och dubbelkabeln sitter i honan som ska sitta i moderkortet, hur smart är det att vända på kabel änderna, så att pinet med två kablar sitter i honan som ska sitta i nätagget istället för i moderkorts hona? så att kablarna blir lika tjocka, vad tycker ni om ideen?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gulbanan:

tack för er tid swec^^

problemet är löst^^

jag vet var den smala kabeln ska sitta, den ska sitta i 20,googlade efter bilder och hittade det^^

sista frågan^^ ifall ni pallar^^

jag vill att det ska se så fint ut som möjligt och dubbelkabeln sitter i honan som ska sitta i moderkortet, hur smart är det att vända på kabel änderna, så att pinet med två kablar sitter i honan som ska sitta i nätagget istället för i moderkorts hona? så att kablarna blir lika tjocka, vad tycker ni om ideen?

Men då ändrar du den elektriska kopplingen eller ?
Jag förstår inte heller riktigt vad du menar med att du kopplat 20 i moderkortsänden, men ska du flytta kablar så mät upp att det verkligen är samma pol du ansluter dem till så du inte kopplar fel och bränner upp alla när du startar upp.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men då ändrar du den elektriska kopplingen eller ?
Jag förstår inte heller riktigt vad du menar med att du kopplat 20 i moderkortsänden, men ska du flytta kablar så mät upp att det verkligen är samma pol du ansluter dem till så du inte kopplar fel och bränner upp alla när du startar upp.

ang 20 så menar jag hål nummer 20 i 24pin kontakten

ja ska inte flytta på nåt ska bara vända

kolla bilden

jag tror inte att det lär vara nåt problem

detta gör jag bara för att lär vara fult att ha en tjockare kabel, tror inte ens att paracord pallar två kablar

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gulbanan:

ang 20 så menar jag hål nummer 20 i 24pin kontakten

ja ska inte flytta på nåt ska bara vända

kolla bilden
http://s13.postimg.org/xcny126ed/n_tagg.jpg

jag tror inte att det lär vara nåt problem

detta gör jag bara för att lär vara fult att ha en tjockare kabel, tror inte ens att paracord pallar två kablar

Nä om det inte förbinder andra punkter än original så bör det gå bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nä om det inte förbinder andra punkter än original så bör det gå bra.

vi testa och kollar vad som händer ^^lär funka fint, jag gör inget fel^^

Permalänk
Avstängd

^Famous last words Lycka till

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem

Gött att det löste sig och lycka till!