Permalänk
Medlem

Bygga chassi, storlek och luftflöde.

Har under de senaste året/åren funderat på att göra ett eget chassi i plexiglas.
När jag härom veckan skapade en tråd om vad som skulle flaska först i min dator så var det många som reagerade på vad för PSU jag hade så har börjat tänka på att det kanske är dags att uppgradera sig lite och då också ge sig på att bygga ett chassi själv.

Har tänkte på ett chassi med måtte 200x600x400mm och 4mm tjockt plexi tror ni det skulle funka? och vad tycker ni om storleken? har idag ett chassi som är 197x469x439mm men har funderat på CF eller SLI så ett större chassi borde hålla sig lite svalare eller har jag fel?

har 2 st 120mm fläktar och funderar på att köpa en 140mm fläkt till och montera 2x120mm ut och 1x140mm in (79,52 CFM ut och 65,30 CFM in).
Har läst att när man kös SLI/CF så är referensdesign på kylningen att föredra för att få ut luften och att Referensdesignen ger bäst kyleffekt om man har ett undertryck i lådan om jag har fattat rätt?

De komponenter jag funderat på är ett AM3+ MB med 8350 eller om jag väntar tills dem kommer med nästa generation processorer.
2st 6870 eller 660 till att börja med NZXT havik 120mm cpu fan 8-16GB ram, SSd, Lagringsdisk, DVD/BR och ett FSP Aurum 650-750W
samt lite belysning i lådan. har tänkt spraya baksidan och undersidan svart.

Visa signatur

Dator 1 : Ace Ecco 420 Midi Tower : Ace RawDeal Plus 520W PSU : 2st 120 mm fläkt på sidan : 1st 80 mm fläkt fram : MSI 770-C45 AM3 socket : AMD Phenom II x6 3,3/3,7 MHz : Radeon HD 6770 1GB : 12GB Ram (CL7 och CL9) : BR/DVD : Terateck Aureon 5.1 Ljudkort : SSD 125GB + 500GB + 1TB HDD : Windows 7 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andez:

Har under de senaste året/åren funderat på att göra ett eget chassi i plexiglas.
När jag härom veckan skapade en tråd om vad som skulle flaska först i min dator så var det många som reagerade på vad för PSU jag hade så har börjat tänka på att det kanske är dags att uppgradera sig lite och då också ge sig på att bygga ett chassi själv.

Har tänkte på ett chassi med måtte 200x600x400mm och 4mm tjockt plexi tror ni det skulle funka? och vad tycker ni om storleken? har idag ett chassi som är 197x469x439mm men har funderat på CF eller SLI så ett större chassi borde hålla sig lite svalare eller har jag fel?

har 2 st 120mm fläktar och funderar på att köpa en 140mm fläkt till och montera 2x120mm ut och 1x140mm in (79,52 CFM ut och 65,30 CFM in).
Har läst att när man kös SLI/CF så är referensdesign på kylningen att föredra för att få ut luften och att Referensdesignen ger bäst kyleffekt om man har ett undertryck i lådan om jag har fattat rätt?

De komponenter jag funderat på är ett AM3+ MB med 8350 eller om jag väntar tills dem kommer med nästa generation processorer.
2st 6870 eller 660 till att börja med NZXT havik 120mm cpu fan 8-16GB ram, SSd, Lagringsdisk, DVD/BR och ett FSP Aurum 650-750W
samt lite belysning i lådan. har tänkt spraya baksidan och undersidan svart.

Själva utformningen på chassit är väl inte jätteviktigt. Det som kan hjälpa är att om du avskärmar nätaggregatet med en "vägg" så stannar dess varma luft kvar i den lilla hålan du gjort för den Sen är det viktigt att du suger in kall luft långt nere i chassit och suger ut luft ur chassit högt upp. Referensdesign på grafikkorten är ju bra om du vill suga in luft från chassit och sedan skjuta ut den på baksidan. Jag tror dock hellre en riktigt bra kylare på grafikkorten och ett par väl placerade fläktar i chassit är bättre.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Entusiast

200mm brett kan vara lite klent om du vill ha ordentligt med plats bakom moderkortet för kabeldragning och samtidigt ha en stor tornkylare.
Vill du ha bra temperaturer och inte behöva bekymra dig så mycket om luftflödet så är referenskort och en färdig 120mm vattenkylare som alla blåser ut luften ur chassit bra. Dock låter referenskorten mer än de flesta tillverkarspecifika kylarna.

Vill du att den ska vara så tyst som möjligt så ska du istället ha en tornkylare och t.ex grafikkort med gigabytes windforcekylare. Och du måste jobba mycket med luftflödet.

Övertryck i lådan är att rekommendera eftersom det hindrar damm, givet att du har dammfilter på fläktarna.

Permalänk
Medlem

att jag ska ta in luft långt ner och ut luft uppe är jag medveten om redan
avger PSU:n verkligen så mycket värme om man har det monterat i botten med fläkten nedåt? eller tvärt om kanske är bättre högst upp med fläkten uppåt?
Har förstått att det övre kortet vid SLI/CF lätt blir varmt och att Referens design är att föredra för att hålla koten svala att dem låter lite mer gör mig inte så jätte mycket då fläktarna jag har inte är dem tystaste.
Vatten käns som lite overkill då jag inte har i åtanke att klocka eller åtminstonde inte klocka mycket.
Har inte bestämt mig om jag ska dra kablarna bakom MB eller inte men ska jag dra dem bakom så funderar jag på att göra chassit 250-300 istället.
Har läst att om man har referensdesign på GPU så är undertryck att föredra medans om man har ej referens är övertryck att föredra men jag kan ha upfattat det fel?
har också läst att det inte är att föredra att ha fäktar på sidan av chassit utan bästa är fram/under/bak/uppe och då kanske det är smartare att sätta två st långt nere i framändan, en högt upp bak och en i toppen?

Edit: har läst om luftflöde på http://www.extremetech.com/computing/128313-extremetechs-guide-to-air-cooling-your-pc

Visa signatur

Dator 1 : Ace Ecco 420 Midi Tower : Ace RawDeal Plus 520W PSU : 2st 120 mm fläkt på sidan : 1st 80 mm fläkt fram : MSI 770-C45 AM3 socket : AMD Phenom II x6 3,3/3,7 MHz : Radeon HD 6770 1GB : 12GB Ram (CL7 och CL9) : BR/DVD : Terateck Aureon 5.1 Ljudkort : SSD 125GB + 500GB + 1TB HDD : Windows 7 64-bit

Permalänk
Medlem

Har det alldeles för lungt på jobbet så har suttit oc funderat lite på luftflödet.
Om jag skulle ändra måtten till säg 300x600x400 då blir chassit 72dm3 (tomt) om man skulle flytta dem 72dm3 luft som är i chassit säg vare sekund är de ca 152,5 CFM så om tar t.ex en 200mm fläkt med 100CFM + en 140mm med 65,3CMF för utblås och samma 200+140mm fläktar för inblås placerade en fram en under en bak en uppe och sen en lite in/ut beroende på om man vill ha över/undertryck så flyttar man alltså lika mycket luft som fins i chassit Varje sekund eller funkar det inte så i teorin?
Om det nu är så i praktiken så måste väl det räknas dom ett bra luftflödet eller?

Visa signatur

Dator 1 : Ace Ecco 420 Midi Tower : Ace RawDeal Plus 520W PSU : 2st 120 mm fläkt på sidan : 1st 80 mm fläkt fram : MSI 770-C45 AM3 socket : AMD Phenom II x6 3,3/3,7 MHz : Radeon HD 6770 1GB : 12GB Ram (CL7 och CL9) : BR/DVD : Terateck Aureon 5.1 Ljudkort : SSD 125GB + 500GB + 1TB HDD : Windows 7 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andez:

Har det alldeles för lungt på jobbet så har suttit oc funderat lite på luftflödet.
Om jag skulle ändra måtten till säg 300x600x400 då blir chassit 72dm3 (tomt) om man skulle flytta dem 72dm3 luft som är i chassit säg vare sekund är de ca 152,5 CFM så om tar t.ex en 200mm fläkt med 100CFM + en 140mm med 65,3CMF för utblås och samma 200+140mm fläktar för inblås placerade en fram en under en bak en uppe och sen en lite in/ut beroende på om man vill ha över/undertryck så flyttar man alltså lika mycket luft som fins i chassit Varje sekund eller funkar det inte så i teorin?
Om det nu är så i praktiken så måste väl det räknas dom ett bra luftflödet eller?

Pumpar du in luft = övertryck, pumpar du ut luft = undertryck, pumpar du in 165.3 kubikfot luft och lika mycket ut så byter du bara ut luften du får inget över- eller undertryck i teorin.

Det är nog lättare om du inte räknar med kubikfot.

1 kubikfot (cfm) / minut = ~.5 kubikdecimeter / sekund. En fläkt med flödet 100 kubikfot/minut flyttar ca 50 liter luft varje sekund.

Alltså skulle en tom låda med volymen 72dm3 (eller 72 liter) i teorin tömmas på 1½ sekund. Men eftersom lådan antagligen inte är tät så lär det strömma in luft genom alla springor och hål för att hålla trycket.

Jag tror att ett så högt flöde är kraftigt överdimensionerat. De viktiga är att man byter ut luften från de stället där mest värme genereras som t.ex. vid nätaggregat, cpu och gpu(er).

Egentligen vill man ha övertryck, t.ex. bara insug så att man får så lite damm som möjligt. Men då måste man se till att luften går den väg man vill. T.ex. genom endast ett hål nere för ett stort insug och ett öppen galler uppe så den varma luften kan fly.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem

Tänkte mig en 200mm en 140mm ut 200mm 140mm och kanske en svag typ 80mm in för att få övertryck var kanske inte så tydlig.
Förstår också att den inte är 100% tät men borde hu komma någon stans i närheten.
Anledningen att jag valt CFM är att fläktar är märkta med CFM.
Så du menar att har man ett tilräckligt insug i botten och en öppen topp så kan man få bättre effekt än med flera fläktar?
Kyla där det blir varmast är ju lättare sagt än gjort då skulle man ju typ ha en fläkt på vardera höger och vänster sida som blåser in luft på GPU, CPU och MB och tar ut luften uppåt?
Den optimala placeringen på psu bör hå där med vara uppe.
HDD, DVD och kortläsare har inget problem med värme så att göra en design med HDD längst ned längst bak och DVD och kortläsare nere fram, inflätar ovanför och utblås/öppet längst upp med MB på ena sidan och PSU på andra borde ju vara ganska optimalt?
Med en mer traditionell design skulle du alltså rekommendera en stor insug i botten och öppet/utblås uppåt kanske ett litet utblås över GPU och top monterat PSU

Visa signatur

Dator 1 : Ace Ecco 420 Midi Tower : Ace RawDeal Plus 520W PSU : 2st 120 mm fläkt på sidan : 1st 80 mm fläkt fram : MSI 770-C45 AM3 socket : AMD Phenom II x6 3,3/3,7 MHz : Radeon HD 6770 1GB : 12GB Ram (CL7 och CL9) : BR/DVD : Terateck Aureon 5.1 Ljudkort : SSD 125GB + 500GB + 1TB HDD : Windows 7 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andez:

Tänkte mig en 200mm en 140mm ut 200mm 140mm och kanske en svag typ 80mm in för att få övertryck var kanske inte så tydlig.
Förstår också att den inte är 100% tät men borde hu komma någon stans i närheten.
Anledningen att jag valt CFM är att fläktar är märkta med CFM.
Så du menar att har man ett tilräckligt insug i botten och en öppen topp så kan man få bättre effekt än med flera fläktar?
Kyla där det blir varmast är ju lättare sagt än gjort då skulle man ju typ ha en fläkt på vardera höger och vänster sida som blåser in luft på GPU, CPU och MB och tar ut luften uppåt?
Den optimala placeringen på psu bör hå där med vara uppe.
HDD, DVD och kortläsare har inget problem med värme så att göra en design med HDD längst ned längst bak och DVD och kortläsare nere fram, inflätar ovanför och utblås/öppet längst upp med MB på ena sidan och PSU på andra borde ju vara ganska optimalt?
Med en mer traditionell design skulle du alltså rekommendera en stor insug i botten och öppet/utblås uppåt kanske ett litet utblås över GPU och top monterat PSU

Vad ska du med en 80mm till? Varför så många olika?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Vad ska du med en 80mm till? Varför så många olika?

För att få ett övertryck efter som jag annars har lika mycket in som ut.
2at 200mm 2st 140mm och en 80 mm är övertygad om att de fins dem som har mer. Men ja skapa tråden för jag är osäker på hur jag skall göra med kylningen i chassit jag skall bygga.

Visa signatur

Dator 1 : Ace Ecco 420 Midi Tower : Ace RawDeal Plus 520W PSU : 2st 120 mm fläkt på sidan : 1st 80 mm fläkt fram : MSI 770-C45 AM3 socket : AMD Phenom II x6 3,3/3,7 MHz : Radeon HD 6770 1GB : 12GB Ram (CL7 och CL9) : BR/DVD : Terateck Aureon 5.1 Ljudkort : SSD 125GB + 500GB + 1TB HDD : Windows 7 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andez:

För att få ett övertryck efter som jag annars har lika mycket in som ut.
2at 200mm 2st 140mm och en 80 mm är övertygad om att de fins dem som har mer. Men ja skapa tråden för jag är osäker på hur jag skall göra med kylningen i chassit jag skall bygga.

Skulle inte tro att man ska använda en 80mm fläkt för att få ett övertryck, chassit kommer ändå inte vara lufttätt.

Sätt 2x140 ut och 2x200 in så har du ditt övertryck, men det behövs verkligen inte. Vad ska fläktarna sitta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Skulle inte tro att man ska använda en 80mm fläkt för att få ett övertryck, chassit kommer ändå inte vara lufttätt.

Sätt 2x140 ut och 2x200 in så har du ditt övertryck, men det behövs verkligen inte. Vad ska fläktarna sitta?

Oki och hur skulle du säga att jag skulle plasera fläkt/fläktar för att få ett så bra flöde som möjligt? Chassit kommer att bli 300x600x400mm gjort av 4mm plexiglas.
Efter som jag gör det själv så kan jag ju placera fläktar av valfri storlek där det passar bäst.
Vilken storlek på fläktar, var oc hur kraftiga?

Visa signatur

Dator 1 : Ace Ecco 420 Midi Tower : Ace RawDeal Plus 520W PSU : 2st 120 mm fläkt på sidan : 1st 80 mm fläkt fram : MSI 770-C45 AM3 socket : AMD Phenom II x6 3,3/3,7 MHz : Radeon HD 6770 1GB : 12GB Ram (CL7 och CL9) : BR/DVD : Terateck Aureon 5.1 Ljudkort : SSD 125GB + 500GB + 1TB HDD : Windows 7 64-bit

Permalänk
Medlem

Oj...
håller just nu på och designar ett vattenkylt itx chassie själv, du behöver lite tips minst sagt
till att börja med, jag håller med isw3de om 2x200mm in och mindre ut för övertryck.

ska försöka ta mig tid att skissa upp någonting imorn och skriva lite utförligare när jag sitter vid datorn !

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Detta är mitt första egna chassi därför jag valt måtten på chassit efter dem plexiglas skivorna jag har för att behöva kapa så lite som möjligt.

De jag funderar på är som sagt hur man ska få så bra luftflöde har tänkt mig något i stil med detta http://m.facebook.com/?_rdr#!/photo.php?fbid=10200877198629536&id=1151787917&set=a.1664806617316.93123.1151787917&__user=1151787917
Vist blir det inte det vackraste men de får bli nästa projekt om detta går bra.
Har som tidigare nämt tänkt spraya underdelen och höger sidan ed även bakstycket i svart eller ev mörk blått.
Har för övrigt funderat på hur man skall sätta ihop det och är inne på nån typ av vinklar och gångjärn på sidorna för att kunna öppna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1 : Ace Ecco 420 Midi Tower : Ace RawDeal Plus 520W PSU : 2st 120 mm fläkt på sidan : 1st 80 mm fläkt fram : MSI 770-C45 AM3 socket : AMD Phenom II x6 3,3/3,7 MHz : Radeon HD 6770 1GB : 12GB Ram (CL7 och CL9) : BR/DVD : Terateck Aureon 5.1 Ljudkort : SSD 125GB + 500GB + 1TB HDD : Windows 7 64-bit