Asus Xonar STX för hörlurar + USB output för Högtalare

Permalänk
Medlem

Asus Xonar STX för hörlurar + USB output för Högtalare

Har tänkt köpa ett par aktiva högtalare till datorn, med USB anslutning. Använder idag en förstärkare+Extern DAC, förstärkaren har 6.3mm ingång för hörlurar som jag använder för mina HD650. Går jag över till aktiva högtalare som drivs genom USB (högtalarna i fråga är Kef X300A), så behöver jag en lösning för hörlurarna, och då tänkte jag på Asus Xonar STX (som då enbart skulle driva hörlurarna).

Går det att driva högtalarna och hörlurarna så att man kan switcha mellan dem två smidigt utan att gå via kontrolpanelen/ljud inställningar (och ändra sound ouput). Vet att det funkar om man kopplar allt via asus ljudkortet (med till ex xonarswitcher eller deras egna kontrolpanel), mer hur blir det när man använder 2 olika "ljudkort" för respektive output?

Visa signatur

Asus Maximus x38, Q6600@3200mhz(1.3v),HD4870x2, 4gb OCZ reaper PC6400, Antec P182+Corsair HX620, velociraptor 150gb

Permalänk
Medlem

Om du kör något USB-drivet för högtalarna och ska kombinera med ett STX så tror jag inte du kommer ifrån att ändra sound output...
Det är ju inte en jättejobbig process i och för sig: bara att högerklicka på högtalaren nere i taskbaren och välj "playback devices" så får du upp listan med enheter. (om du har win 7 iallafall)
...
Eller möjligen det funkar att helt enkelt koppla i och ur högtalarna när du vill använda dem?

Högtalarna verkar ju även ha en analog 3.5mm input om du nu vill kringgå problemet och låta STX:et driva även dem. (behöver nån slags 2xRCA till 3.5mm adapter förstås)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Asus Maximus x38, Q6600@3200mhz(1.3v),HD4870x2, 4gb OCZ reaper PC6400, Antec P182+Corsair HX620, velociraptor 150gb

Permalänk
Medlem

Det smidigaste är att låta STXet sköta allt. Jag har hörlurar via 3.5mm -> 6.3mm jack och sen RCA från högtalarna direkt till STXet. Sen dubbelklickar du bara på Xonar control center och väljer antingen hörlurar eller högtalare i dropdown menyn.

Permalänk
Medlem

Autohotkey lösningen funkar prima, man ställer in till ex F4 och F5 för olika outputs.

Visa signatur

Asus Maximus x38, Q6600@3200mhz(1.3v),HD4870x2, 4gb OCZ reaper PC6400, Antec P182+Corsair HX620, velociraptor 150gb