Den Eviga Vram frågan för 2560x1440, samt tips på alternativa kort.

Permalänk

Den Eviga Vram frågan för 2560x1440, samt tips på alternativa kort.

Efter att rensat alla forum via google och olika budskap från alla utlänska sidor vänder jag mig hit ist.
Saken är att en utav mina Titan kort gav upp från ingenstans, så fick skicka tillbaka båda. då jag vill köra sli så vill inte höra något om det...:-)
Då just detta kort är slut på lager får jag vänta lite att få nya, men började även nu fundera om det inte är "overkill" med 2st titan för singelmonitor..:-)

Hur ligger det till nu detta hysteri med hur mycket man ska i Vram för 2560x1440 med dubbla grafikkort?
Också att nämna att 60hz skärm med vsync används. samt spelen ska spelas på maxinställningar.

Har kvar mina Evga GTX 670 FTW som jag använder nu igen, dessa har min polare "köpt" av mig, men får ha dem tills jag köpt nya kort.

Så nu sitter jag här och har beslutångest på vad jag ska köpa.

680 4gb verkar ju inte vara så bra ändå då alla 4gb kan ej användas pga minnesbussen som är så låg?

Så sitter här med följande kort som jag har svårt att välja mellan:

2st Asus Gtx 680 DCII TOP 2gb (3slot)
2st Asus Gtx 680 DCII 4gb (2slot)
2st Asus DCII 7970 (aldrig haft Amd, och läst om cf problemen, är dessa kvar?)
Eller vänta tills Titan korten kommer tillbaka? (får häva köpet)

Vad korten kostar är inget större faktor att tänka på, men faktist för första gången jag att 20k för 2 gpu.er kanske lite väl för mig.

som ni ser har jag beslutsproblem här, så hjälp mig mig om detta med vram och upplösning så jag kan bestämma mig för ett vilka kort det blir.
Korten är tänka att användas iaf ca 1 år framåt.

Resten av riggen ser ni i signaturen.

Tack på förhand.

Visa signatur

Asus Z490-G | 10900K | Corsair Vengeance LP 3200mhz 32GB | Asus Strix 1000W | MSI RTX3090 Suprim X | Asus Strix 1000w |2x Intel SSD 6 M.2 | WD Black | Asus PG279Q | Strix Flare | Rog Gladius III | Rog Delta Headset

Permalänk
Medlem

Som jag förstår det så finns det fortfarande lite strul med 7970 och crossfire men AMD verkar ligga i ganska hårt för att fixa problemen och det finns många som kör crossfire och är väldigt nöjda, , har även hört "rykten" om att 3st funkar bättre än 2st men detta är inget jag vet säkert men för din budget skulle ju det kunna vara ett alternativ om det stämmer,

Enligt "rykten" är det också bara 2-2.5gb av 4gb som går att använda på gtx 680 korten, men sen har jag också hört "rykten" om att man ska kunna klara sig på 2gb i 2560x1440 men det är många som säger emot också,

alla dessa rykten ....

Permalänk
Medlem

varför inte 1 titan? skönt som fan att inte behöva köra sli/xfire...
om det är tvunget så hade jag då valt 2 st 680, jag vet då inget spel idag som äter upp all ram på 680 även fast det är i 2560x1440.

allt är ganska efter i prestanda jämnfört med titan

(jag kör 3st 7970 och har inte haft några problem med dom spelen jag testat)

Permalänk
Skrivet av fax110:

Som jag förstår det så finns det fortfarande lite strul med 7970 och crossfire men AMD verkar ligga i ganska hårt för att fixa problemen och det finns många som kör crossfire och är väldigt nöjda, , har även hört "rykten" om att 3st funkar bättre än 2st men detta är inget jag vet säkert men för din budget skulle ju det kunna vara ett alternativ om det stämmer,

Enligt "rykten" är det också bara 2-2.5gb av 4gb som går att använda på gtx 680 korten, men sen har jag också hört "rykten" om att man ska kunna klara sig på 2gb i 2560x1440 men det är många som säger emot också,

alla dessa rykten ....

Exakt, alla dess rykten som ger mig beslutångest..:-)

Skrivet av Saven:

varför inte 1 titan? skönt som fan att inte behöva köra sli/xfire...
om det är tvunget så hade jag då valt 2 st 680, jag vet då inget spel idag som äter upp all ram på 680 även fast det är i 2560x1440.

allt är ganska efter i prestanda jämnfört med titan

(jag kör 3st 7970 och har inte haft några problem med dom spelen jag testat)

1st titan räcker ju ej, ensamt Titan kort orkar ju ej driva bla crysis 3 på 60 fps. har aldrig haft bekymmer jag lidigt av med sli. enda gången jag lidigt lite var när jag hade dubbla 295:or..:-)

Vilka spel kör du på dina 7970?

Visa signatur

Asus Z490-G | 10900K | Corsair Vengeance LP 3200mhz 32GB | Asus Strix 1000W | MSI RTX3090 Suprim X | Asus Strix 1000w |2x Intel SSD 6 M.2 | WD Black | Asus PG279Q | Strix Flare | Rog Gladius III | Rog Delta Headset

Permalänk
Medlem

Tvekar att 2x7970 orkar dra Crysis 3 i 60FPS med allt påslaget, det finns några settings i Crysis 3 som är helt förödande för frameraten, men sen är ju Crysis i vanlig ordning ca 100% tyngre att köra än alla andra spel och kan inte "maxas" på prismässigt vettigt sätt förrns flera år efter spelet släppts.

Jag har ju lite högre upplösning, men det finns inte en sportmössa att jag skulle kunna maxa Crysis 3, kör på högsta på det mesta, och sen low på 2-3 olika grejer, kommer inte ihåg vad de heter - Anti alias ryker fort som fasen, sen är det nog shadows eller nåt liknande som går på medium, så att inte varje vattendroppe ska ha en egen skugga och reflektera hela världen. Typ så.